Problembarnet Kaj, hjælp søges

Vi hentede Kaj på et internat i marts i år. Kaj er 2 år gammel. Han blev kastreret da han var ca. 15 måneder. Han kommer fra en familie som boede i lejlighed, men som blev smidt på gaden. Jeg tror Kaj har haft en hård medfart, og evt. er blevet slået, for han hader løftede hænder og høje lyde.

Jeg har i forvejen hankatten Oliver, en kastreret hankat på 1½ år, og Kaj blev sat sammen med Oliver (dengang lige over 12 mdr. gammel), da vi mistede Olivers bedste ven, som desværre mistede livet ved en påkørsel.

Kaj har fra starten af været helt ekstrem nervøs, og bange for hurtige bevægelser og høje lyde. Det har taget os meget lang tid at få ham til at være fortrolig med os, men det er efterhånden lykkedes, og nu er Kaj meget glad for os, og vil gerne nusse og ligge i sengen og sove. Kaj er meget rastløs, og hvis han sover indendøre, går der kun 5-6 timer før han står og kradser på døren og vil ud. Han er totalt insisterende og bliver ved med at kradse, ind til vi står op og lukker ham ud. Kaj flygter når vi har gæster på besøg. Han bliver så bange.

I starten kom han meget godt ud af det med Oliver, lige ind til Kaj blev fortrolig med sine nye omgivelser - så tog han styringen, og nu er det Kaj der har magten i det lille hjem. Han tæsker Oliver, så Oliver flygter. I starten prøvede Oliver at forsvare sin madskål osv., men nu har han opgivet. Når Oliver skal ud om aftenen kigger han sig forskrækket omkring, og hvis han ser Kaj bliver han stiv som et bræt, og vil enten ind igen, eller løber ad h til.

Vi har i mellemtiden taget en hittekilling til os, og hun bliver også tæsket af Kaj, hvorimod hun går fint i spænd med Oliver.

Hvad skal vi dog stille op med Kaj? Jeg har prøvet Feliway, jeg har prøvet at holde dem inde sammen, jeg har prøvet at lade dem passe sig selv… Jeg har prøvet alt synes jeg.

Kort og godt er jeg ved at være rimelig træt af Kaj. Han mijauver om natten, men vil hverken ind eller ud. Lukker vi ham ind, så kradser han som sagt på døren og vil ud igen. Lukker vi ham ikke ind hopper han op til vinduet og kradser på ruderne igen og igen og igen og igen. Vi får efterhånden ingen nattesøvn!

Jeg har prøvet at finde et nyt hjem til Kaj - en gård eller lignende hvor han kan få lov til at passe sig selv, men stadig have kontakt til mennesker, men uden held.

Hvad kan jeg dog gøre? Det er en ulykkelig situation, men jeg er ved at give op. Jeg synes det er så synd for Oliver og den lille killing, men jeg synes også det er synd for Kaj. Dog må jeg indse, at jeg synes han er lidt af en pestilens… Desværre.

Selvfølgelig bliver Kaj boende hos os hvis jeg ikke finder et nyt hjem til ham, men har I nogen forslag til, hvor jeg finder ham et nyt hjem? Eller hvad i alverden jeg skal gøre, for at få denne situation til at blive bedre?

Uha, det er ikke en rar situation at stå i med en kat :brist:

Noget kunne godt tyde på, at Kaj har haft en tubulent start på livet.

Har du prøvet at give ham Zylkene, måske det kunne få ham til at falde lidt til ro - og måske give det til Oliver. Du kan finde en tråd herinde om Zylkene af Lis Dahlstrøm.

Jeg supplerer Feliway i stikkontakten med en spray, som jeg bruger når mine to hankatte bliver lidt for “hys” på hinanden.

Nattesøvn - få monteret en kattelem til chippede katte og få dine katte chippet, det har givet nattero her i huset :thumbup:

Tag evt. kontakt til Helle Lenschow herinde, hun kan måske give dig nogle gode tips til at forstå, hvorfor Kaj er som han er - og hvad du evt. kan gøre for at bryde mønsteret.

Held og lykke, håber det lykkes for dig at få ro på dine katte :kryds:

Jeg vil også anbefale chip-kattelem aht nattesøvnen.

Vedrørende det andet problem, dine andre katte-dyr:
Jeg sendt for længe siden en PB til dig med henvisning til en veterinærsygeplejerske med speciale i katte-adfærd, har du talt med hende?

Jeg sender gerne igen, hvis du ikke kan finde den

Håber du finder ud af noget for Kaj ligner en dejlig dreng
Mange tanker

Ærlig talt synes jeg det er synd for dine andre katte. Du skriver, at Oliver får tæsk af Kaj … i så fald synes jeg du skal sørge for de permanent er skilt ad - så kan de skiftes til at være på et værelse og den anden er ude.

Jeg ville i hvert fald ikke bryde mig om at være kat, hvor jeg konstant skulle frygte at få tæsk!

Ud over de andre tiltag, som man kan tage når man står i sådan en situation, så er en af dem, som Vivi rigtigt skriver krisehåndtering. Kattene lærer intet nyt ved det, men du forhindrer yderligere stress og slagsmål og køber tid samt undgår at situationen går op i en spids.

Det er et stort stykke arbejde at leve med sine katte adskilt for en periode - men det er den eneste måde, med mindre du vil omplacerer den ene straks.

Du vil ikke få succes med at træne adfærden væk, hvis de ind imellem vedligeholder slagsmålene/frygten/stressen. Dyr lærer ingenting når de er stressede. Først skal stressen ned/væk, herefter træner man dem - hvis det er det man vil.

Du er naturligvis velkommen til at kontakte mig, men da du bor på Sjælland vil jeg forslå

http://www.misbehaving.dk/velkommen

Eller

http://www.dahlgaardsdyreklinik.dk/medarbejdere/karina-dillon.html

Begge er rigtig dygtige!

Kaj lyder i mine ører som en kat der bare slet ikke har det godt.

Jeg ved godt det kan være hårdt, og mange vil være uenig med mig, men sommetider kan det bedste være at lade katten få fred og sove ind.

Husk på at det ikke kan gøre ondt på katten at være død, men det kan gøre ondt at være levende, både fysisk og psykisk.

Mange, mange tak for jeres input, og undskyld mit sene svar.

Vi bygger om, og har derfor totalt kaos i vores hjem og intet overskud overhovedet. Vi har været så uheldige med vores nye hus, og “alt” er gået galt siden november 2009. Vi har derfor intet overskud p.t. til at gå til specialtræning med Kaj. Det får jeg nok nogen over næsen for, men det er netop derfor, jeg har søgt efter en nyt og kærligt hjem til Kaj, for jeg har smidt håndklædet i ringen. Danpia: Nej, jeg fik aldrig ringet til hende du henviste til, da det på det tidspunkt begyndte at gå rigtig godt med Kaj. Det er først inden for de seneste 3 måneder, at det er gået helt galt.

Siden vi flyttede ind har vi mistet 2 højt elskede kæledyr - begge ved ulykker, vi har haft rotter, vi har haft vandskade, vi har oplevet totalt svigt af håndværkerne og i nat gik der ild i vores elskab… Heldigvis gik ilden ud af sig selv, og ingen dyr eller mennesker kom til skade, men det er bare en dråbe mere til det bæger der allerede er ved at flyde over…

Vi kan ikke lukke Kaj inde, mens Oliver er ude, for Kaj kradser på døren, til han bliver lukket ud! Han splitter døren ad og vi får ingen nattesøvn…

Jeg har overvejet aflivning, men jeg synes ikke det er en løsning. Kaj ville være en fantastisk kat, for den familie der havde tid, overskud og ingen andre husdyr. Han længes sådan efter kontakt, og elsker når vi gider nusse med ham.

Jeg må lede videre efter et godt hjem til Kaj, og håbe at jeg finder et sted til ham. Dette her er en uholdbar situation, og jeg synes jo også det er så synd for Oliver og lille miv, som får tæsk af bissen Kaj.

[quote=lenschow;490533]Ud over de andre tiltag, som man kan tage når man står i sådan en situation, så er en af dem, som Vivi rigtigt skriver krisehåndtering. Kattene lærer intet nyt ved det, men du forhindrer yderligere stress og slagsmål og køber tid samt undgår at situationen går op i en spids.

Det er et stort stykke arbejde at leve med sine katte adskilt for en periode - men det er den eneste måde, med mindre du vil omplacerer den ene straks.

Du vil ikke få succes med at træne adfærden væk, hvis de ind imellem vedligeholder slagsmålene/frygten/stressen. Dyr lærer ingenting når de er stressede. Først skal stressen ned/væk, herefter træner man dem - hvis det er det man vil.

Du er naturligvis velkommen til at kontakte mig, men da du bor på Sjælland vil jeg forslå

http://www.misbehaving.dk/velkommen

Eller

http://www.dahlgaardsdyreklinik.dk/medarbejdere/karina-dillon.html

Begge er rigtig dygtige![/quote]
Tusind tak for gode råd og din tid til at svare. Jeg ville så gerne hjælpe Kaj, men som skrevet i mit indlæg nedenunder, så er overskudet der simpelthen ikke. Jeg håber jeg finder et skønt hjem til Kaj, hvor han kan få al den opmærksomhed han så gerne vil have.

[quote=Tanja Pedersen;491570]
Vi kan ikke lukke Kaj inde, mens Oliver er ude, for Kaj kradser på døren, til han bliver lukket ud! Han splitter døren ad og vi får ingen nattesøvn…

Jeg må lede videre efter et godt hjem til Kaj, og håbe at jeg finder et sted til ham. Dette her er en uholdbar situation, og jeg synes jo også det er så synd for Oliver og lille miv, som får tæsk af bissen Kaj.[/quote]

Ja, jeg synes sgu også det er synd for de andre katte - så synd, at det for mig nærmer sig dyremishandling, at man holder dyr sammen, der i dén grad mistrives.

Jeg ville i hvert fald ikke bryde mig om at bo et sted med daglige tæsk :rock:

Du kan i hvert fald mindske sammenstødningerne ved madskålen ved simpelthen at sætte flere skåle op (med både mad og vand) med stor afstand forskellige steder i huset.
Det samme med kattebakkerne.

Held og lykke!

[quote=Mega;491643]Du kan i hvert fald mindske sammenstødningerne ved madskålen ved simpelthen at sætte flere skåle op (med både mad og vand) med stor afstand forskellige steder i huset.
Det samme med kattebakkerne.

Held og lykke![/quote]
De spiser hver for sig. Oliver og lille miv spiser indenfor, og Kaj udenfor. Kaj er slet ikke inde p.t., det vil han ikke, så derfor er det også kun Oliver og lille miv der bruger kattebakken.

I er da godt nok også udsatte i øjeblikket :frowning:

Jeg kan se at den ene Lenschow anbefaler, er den samme, som jeg har henvist til.

Jeg kan godt forstå i har meget om ørene lige i øjebliket, men synes du alligevel skal forsøge at finde lidt tid og overskud til at ringe og få vejledning af en professionel og det kan selvfølgelig også sagtens være den anden Lenschow henviser til.

Meget held og lykke og mange tanker

Det er helt OK, og hvis et nyt hjem er den rette beslutning for jer, så skal I naturligvis vælge det.

Det er også at tage ansvar

[quote=lenschow;491822]Det er helt OK, og hvis et nyt hjem er den rette beslutning for jer, så skal I naturligvis vælge det.

Det er også at tage ansvar[/quote]
Tak for din tilkendegivelse. Jeg er en kæmpe dyreven, og har det så skidt med at Kaj har det så skidt. Jeg har dårlig samvittighed over at lede efter et nyt hjem til ham, da han elsker mig og min mand højt, og føler sig tryg (for første gang i sit liv?) når han er hos os. Han prøver også at være sød ved Oliver og lille miv, og ind imellem slikker han dem og er sød, men så lige pludselig ud af det blå, så kommer poten frem og han dasker dem og overfalder dem (overfalder = tror det er leg for Kaj, men han er alt for voldsom. Han “hopper” ovenpå Oliver, og selv om Oliver overgiver sig, så kan han ikke lade være med at blive ved med at daske/hoppe. Det er sjældent at kløerne er ude). Jeg tror egentlig at der er en blanding af kådhed og magt, men jeg ved det ikke. Lige nu ligger alle tre på badeværelset og sover, og det går rigtig fint. Det er første gang i en uge, at Kaj er inde.

Kaj sover i et skur vi har, og vil ikke rigtig ind selv om vi tilbyder ham det. Alligvel sidder han ude foran døren hver aften, og holder øje med hvad vi laver, og kradser ofte på døren. Han vil dog ikke ind når vi åbner, og flygter kortvarigt, ind til han ser det er os, og at vi blot vil nusse og ikke slå. Kl. ca. 3-4 om morgenen begynder han at mijauve og kradse på vinduet, men vil stadig ikke ind hvis vi åbner.

Der har ikke været en eneste henvendelse på Kaj, så ind til videre bliver han boende. Jeg håber at jeg får det nødvendige overskud til at kontakte en der kan hjælpe, når vores hus engang er færdigt, og når jeg er kommet over tabet af mit elskede kæledyr, der døde på tragiske vis i sidste måned.

Han kan jo også stresse af ombygningen og falde til ro når huset er færdigt… Det er da set før

MVH