Problemer med katte - boligselskab

Puha jeg har længe overvejet om jeg skulle oprette dette indlæg, men nu gør jeg det altså for må simpelten ud med min frustation…

Det seneste halve år har vi i mit boligområde haft problemer med katte, og det kommer ikke bag på nogle når jeg siger det er fertile hanner og hunner der giver problemerne. Nå, men det hele startede med at nogle i boligområdet begyndte at fodre nogle katte og så er der lige siden kommet flere og flere til. Jeg har b.la fundet et missemor og hendes killinger i en busk og man kan nogle gange hører hunkattene der er i løbetid kalde - specielt om aftenen.

Jeg faldt i snak med viceværten i fredags om morgen og sagde direkte ud til ham at det altså er ved at være et kæmpe problem - og han kunne kun melde sig enig med mig… Han ser intet problem i at der render en enkelt eller to rundt i boligselskabet fordi de jo tager mus - men nu er det en plage og han har kontaktet kommunen som kommer ud og indfanger disse katte…

Jeg mener min kommune har en aftale med en dyreværnsorganisation som hjælper til med kattene, tager dem der kan findes hjem til og så bliver resten jo nok desværre aflivet… Ærgeligt men jeg kan kun tænke at det er folks uansvarlighed der er skyld i alt dette, fordi de ikke neutralisere!

Jeg synes det er så synd at det er nødvendigt, men med alle de hjemløse katte så er det klart at så snart de finder ud af at der er mad et sted så kommer de jo valfarende til det sted og så er der problemer!

Udover hunnernes løbetider så er det generelt bare en plage af de går på bilerne, og specielt de fertile hankatte tisser i opgangene hvis døren ikke er lukket…

Men hold op hvor føler man sig bare magtesløs - jeg overvejer at skrive et brev og hænge det op i alle opgangene - jeg vil skrive at folk skal holde op med at fodre kattene og forklare hvorfor - netop at det tiltrækker de katte som folk jo selv synes er belastende!

Hvad synes i om den idé? Vi har i vores opgang selv været ude for at en hankat 2-3 gange har tisset flere steder og det er ikke særlig rart.

Men problemet er jo i bund og grund at folk jo fodre kattene og hvis de fortsætter så sker det bare igen…

Ved at en anden beboer har skrevet en brev der blev hændt op i alle opgange om b.la at samle deres hundes hundelorte op - og det blev vist taget ret godt for det hjalp da lidt.

Men hold op hvor er den bund ærgerligt :brist:

Jeg vil jo hævde, at når man først er påbegyndt fodring - så er man den altså…
Hermed ment, at så er man ansvarlig for finde en løsning for afviklingen, der involverer at de katte, der nu er kommet til fordi der er blevet tilbudt en form for et eksistensmimum, bliver indfanget og aflivet - hvilket trods alt er bedre end at lade dem dø af sygdom og/eller sult.

Jeg ved, at man i Kattens Værn har et program der går ud på at neutralisere og genudsætte, under forudsætning af at der kan indgåes en fodervært-aftale, men kender ikke de nærmere kriterier - men hvis din kommune er blandt dem, der har en aftale om indfangning af vilde katte, er det højest sandsynligt, at aftalen netop er med KV, så det kunne måske være et sted at starte?

OK - så lige, at viceværten allerede har kontaktet kommunen; den var lige glippet ved første læsning…

Få gang i en genudsætningsplan! Der er intet vundet ved at fjerne dem, der kommer blot nye katte til igen om få måneder. Få i stedet en velpasset bestand af kastrater, der kan holde området fri for mus og rotter; og som ikke overpisser folks havemøbler.
VH
Susanne