Min devonpige Fiona på 2 år fødte i mandags 2 killinger,derefter gik fødslen i stå og det endte i kejsersnit og heldigvis endnu en levende killing,så langt så godt,(mere herom senere) men nu kommer problemet så…
Under kejsersnittet bemærker dyrlægen et stykke tarm som er helt slap uden tegn på at det “arbejder”,tarmen var på dette tidspunkt lyserød,så blodforsyningen var fin og den indeholdt nogle klumper aff.
Problemet er nu at maven ikke er kommet igang endnu,der er vandladning,men hun har ikke haft afføring siden mandag ved middagstid…
Vi har siden tirsdag eftermiddag givet Primperan som inj. under huden (det virker peristaltikfremmende i flg. dyrlægen),og har efterflg. suppleret op med Movicol,der virker på forstoppelse og indeklemt hård aff.
Men der er endnu ikke tegn på at maven er igang,så jeg efterlyser nogle råd/husråd,for kommer maven ikke igang kan det ende med at tarmen dør…
Så HJÆLP ønskes…
Glemte lige at nævne at jeg ikke er hjemme igen før sidst på eftermiddagen,så ser ikke evt. svar før dér…
Man kan give parafinolie og lactulose. Der er også mulighed for at give milbemax. Men om man må give det til en nyoperet missemor ved jeg ikke - det ville jeg lige vende med dyrlægen.
Nogen anbefaler også HUSK, og det er for så vidt rigtigt nok, men får man ikke givet RIGELIGT væske, så virker det i sig selv forstoppende. Så der skal man være lidt påpasselig.
Har katten adgang til en kattebakke der ikke er i nærheden af killingerne? Ikke alle katte ønsker at besørge i nærheden af føde-/killingekassen.
Har hun spist godt siden, eller? For der skal jo også være noget at danne afføring af…
Jeg har haft en 6 mdr. han killing, som heller ikke leverede pakker i bakken efter en operation i lysken, selvom appetitten intet fejlede.
Han kom en tur til Dr. Dyr, som konstaterede, at hans tarm var fyldt og knoldene hårde. Han fik parafinolie dels i mund og dels i endetarm, og så fik jeg nogle sprøjter parafinolie med hjem, som han skulle have, hvis der ikke kom gang i tarmen.
Efter en portion ekstra via munden så kom der gang i mavsen, og han leverede en omgang meget hård afføring.
Det hjalp åbenbart at klage sin nød her,for nu er der endelig kommet gevinst !
Fiona fik i formiddags 20 ml Movicol og 3 dr. Laxoberaldråber og det hjalp heldigvis,langt om længe !
Det er grødet aff. der er kommet,men bare det at der nu er gang i det,er dagens bedste nyhed
Jeg forsætter med Movicol lidt endnu,for der skal vist tømmes lidt ud…
Glemte at nævne at hun både drikker spiser godt nok,så nu bør det bare gå fremad !!
Lige en indskydelse - man skal passe lidt på med de der afføringsmidler, for hvis man bruger dem i for lang tid, kan tarmen blive ‘doven’, så den ikke selv arbejder optimalt mere…Men jeg ved desværre ikke, hvad ‘for lang tid’ dækker over - der må du forhøre dig med dyrlægen
[QUOTE=Hanne N;821798]Det hjalp åbenbart at klage sin nød her,for nu er der endelig kommet gevinst !
Fiona fik i formiddags 20 ml Movicol og 3 dr. Laxoberaldråber og det hjalp heldigvis,langt om længe !
Det er grødet aff. der er kommet,men bare det at der nu er gang i det,er dagens bedste nyhed
Jeg forsætter med Movicol lidt endnu,for der skal vist tømmes lidt ud…
Glemte at nævne at hun både drikker spiser godt nok,så nu bør det bare gå fremad !![/QUOTE]
Dejlig opdatering Fortsat god bedring med den bette
Bare rolig,har aftalt med dyrlægen at jeg giver Movicol igen sent i aften og derefter ser tiden an,jeg giver ikke mere end højst nødvendigt,men det er også vigtigt at holde det igang nu…
Det kommer helt an på hvilke afføringsmidler man tager om man skal passe på. Movicol har ikke indflydelse på tarmens peristaltik men virker ved at tarmen optager ekstra vand og binder det i afføringen. Det er kun midler der påvirker peristaltikken der gør tarmen doven.
Dejligt at høre missepigen har gang i tarmen igen. Husk at sørge for hun får godt med væske da Movicol ellers kan ha den modsatte effekt.
[QUOTE=Panthera;821917]Det kommer helt an på hvilke afføringsmidler man tager om man skal passe på. Movicol har ikke indflydelse på tarmens peristaltik men virker ved at tarmen optager ekstra vand og binder det i afføringen. Det er kun midler der påvirker peristaltikken der gør tarmen doven.
Dejligt at høre missepigen har gang i tarmen igen. Husk at sørge for hun får godt med væske da Movicol ellers kan ha den modsatte effekt.[/QUOTE]
Det kan du tro,hun får ekstra vand i maden samt ekstra m.sprøjte også
Problemerne er dog ikke helt væk endnu…der er kommet rødme omkring såret,så nu er vi også opstartet på penicillin…
Så det kan da kun blive bedre…!
Til gengæld har jeg fået mig en glædelig overraskelse mht regningen,den ville normalt være på 8000 kr + det løse,
men slipper med under halvdelen,Go’ dyrlæge !!!
[QUOTE=Panthera;821917]Det kommer helt an på hvilke afføringsmidler man tager om man skal passe på. Movicol har ikke indflydelse på tarmens peristaltik men virker ved at tarmen optager ekstra vand og binder det i afføringen. Det er kun midler der påvirker peristaltikken der gør tarmen doven.
Dejligt at høre missepigen har gang i tarmen igen. Husk at sørge for hun får godt med væske da Movicol ellers kan ha den modsatte effekt.[/QUOTE]
Aha - jeg har ellers fået at vide (af en dyrlæge), at paraffinemulsion heller ikke må gives i længere tid, da det også kan indvirke på tarmfunktionen? Men det passer måske ikke…?
Lige med paraffinen, kan jeg faktisk ikke huske hvad jeg lærte på skolebænken i sin tid. :S Men en hurtig googling siger at det bare virker blødgørende. Dog kan det hæmme optagelsen af de fedtopløselige vitaminer.
[QUOTE=Hanne N;822027]Det kan du tro,hun får ekstra vand i maden samt ekstra m.sprøjte også
Problemerne er dog ikke helt væk endnu…der er kommet rødme omkring såret,så nu er vi også opstartet på penicillin…
Så det kan da kun blive bedre…!
Til gengæld har jeg fået mig en glædelig overraskelse mht regningen,den ville normalt være på 8000 kr + det løse,
men slipper med under halvdelen,Go’ dyrlæge !!![/QUOTE]
Det kan også skyldes en allergisk reaktion på trådene, især hvis der er syet med selvopløselig sutur. Denne reaktion kommer som regel på 3-4. dagen og kan dæmpes med f.eks. Tavegyl (antihistamin i håndkøb) eller Medrol. Dette sidste må dog ikke gives, hvis hun får Metacam.
Tak for rådet,Mega
Vil købe Tavegyl i dag.
Der er forsat gang i maven,så nu holder vi pause med Movicol m.m.
[QUOTE=Hanne N;822322]Tak for rådet,Mega
Vil købe Tavegyl i dag.
Der er forsat gang i maven,så nu holder vi pause med Movicol m.m.[/QUOTE]
Når jeg har givet det, har det til en kat været 1 pille morgen + evt. aften.
Gør lige opmærksom på, at det er efter råd fra en dyrlæge.
[QUOTE=Mega;822350]Når jeg har givet det, har det til en kat været 1 pille morgen + evt. aften.
Gør lige opmærksom på, at det er efter råd fra en dyrlæge.[/QUOTE]
Oki
En lille update…
Nu er det så en uge siden fødslen+kejsersnit og maven fungere desværre ikke bedre…
Den går i stå,dvs % afføring,hvis hun ikke får Laxoberaldråber,sidste gang jeg holdt pause med det,gik der over 1½ døgn inden der var gevinst…
Så hun får nu hver aften 3-4 dr.,og så har hun normal aff. næste formiddag.
Min dyrlæge har påskeferie indtil tirsdag,så der kontakter jeg hende igen mhp videre forløb…
Hvis nogle har et godt råd eller erfaring med et eller andet der virker fremmende på peristaltikken,så sig endelig frem.
Lidt godt er der dog også,såret er helet fint op nu og de små trives rigtig godt og tager flot på i vægt - og ja,der skal nok komme billeder
Jeg har aldrig prøvet det på kat, men hørt sveskesaft giver godt gennemløb.
Surt at skulle bokse med det problem - godt der så ikke er andre.
Åhja,svesker er jo godt,tvivler dog på om hun vil spise dem,men vil købe nogle og lægge i blød og så bruge vandet herfra…
Håber virkeligt at der kommer gang i maven…overvejer lidt at prøve akupunktur også,om det måske kunne virke… ?
Måske hun bare skulle fortsætte med Laxoberaldråber nogen tid, sålænge det virker fint, og mens hun heler op.
Tillykke med smålingerne.