Problemer med min killing

Blot en lille bemærkning, hvis det våde sætter sig fast i bunden af bakken så er der for lidt grus i :slight_smile:

Okay, jamen så hopper jeg i Petworld og får købt noget Hills til ham så :slight_smile: Det er hvad jeg kan læse mig til, det som flest anbefaler :smiley: Men vidste faktisk ikke at Perfect Fit var kategoriseret som “supermarkedsfoder”, da det jo ofte koster over dobbelt så meget som fx Whiskas :slight_smile:

FinnFrode: Ja han var meget udmagret da jeg fik ham, men har vejet ham til ca 2300 lige nu, hvilket vil sige at han faktisk vejer 700 g mere nu, end da jeg fik ham sidste uge i januar :slight_smile: Så synes det er lidt svært det der med at bedømme alder ud fra vægt, for så burde han jo reelt set være omkring de 22 uger nu?
Men ja, han er simpelthen så flot, det ligner grangiveligt at han har smoking og hvide handsker på :slight_smile:

Birtheras - Det problem har jeg heldigvis ikke mere, det var kun den 1. uge, da jeg ikke vidste hvor meget grus der ca skulle i bakken. Nu er der omkring 4 kg i, og så fylder jeg lidt op 1 gang om ugen, når beholdningen er faldet en smule :slight_smile:

Da jeg fik Ramses hjem i sein tid var han vokset op på internat og jeg fik en prøvepose på Hills og RC til killinger med hjem. Selv fik jeg noget James Wellbeloved hjem fra den engelske zooplus til killinger nu var han 5 måneder da jeg fik ham. Men han voksede rigtig godt på det. Det var for mig også billigere at bestille hjem derfra i forhold til at gå i dyrehandlen. Her kan du også købe rigtig godt vådfoder til din mis.

Om ik andet, så kan det måske godt anbefales at give den en behandling mod orm alligevel selvom det måske ikke virker sandsynligt.

Men hvor er det godt at hører at det går fremad. Og velkommen til.

Perfect fit er for dårligt efter min mening. Bedre end Whiskas, men alt for dyrt i forhold til værdien :slight_smile:

Hills, Royal Canin og Iams ligger alle tre sådan rimeligt godt. Jeg foretrækker noget med et højere protein indhold, men de tre mærker der er ganske udmærkede at bruge :slight_smile:
Mht alder, så er sådan en 4, måske 5, måneder nok ikke helt galt er mit gæt ud fra billederne… Den med de 100 gram synes jeg kun holder i de første uger. Når de bliver ældre synes jeg at de vokser mere end det om ugen :slight_smile: Og så afhænger deres størrelse mere af hvor store de bliver som voksne :slight_smile:

Og det at han ikke skraber og dækker til når du bruger fresh and easy hænger muligvis sammen med at det er silikat der ikke klumper. Mine som ellers fint dækker gider heller gøre det ved silikat, og jeg synes det lugter mere end f.eks. Ever clean som er min foretrukne. Og ellers så er der Golden Grey Master eller Extreme classic som jeg også gerne bruger :slight_smile:

Birthe - Ved silikat løber det jo ned i bunden :slight_smile:

Nuij, hvor er han fin! :hjerte:

Jeg er helt enig med de andre, supermarkedsfoder (og herunder også det urimeligt dyre Perfect Fit) er bestemt ikke pengene værd.

Find i stedet et godt foder hos en velassorteret dyrehandler eller på nettet. Jeg kan fx anbefale Arden Grange, Applaws, Feline Porta 21, Orijen og Techni-Cal Choosy.

Du skal endelig bare fodre ham ad libitum, og meget gerne supplere tørfoderet med dåsemad og råt kød.

Selvom du ikke har set synlige tegn på orm (heldigvis!), så kan han godt have orm alligevel. Kontakt dyrlægen og få ham sundhedschecket og vaccineret, og tal med dyrlægen om ormekur.

Med hensyn til bakken, så er der mange, som er glade for krystalgrus, som du bruger, men der er også mange, som ikke bryder sig om det. Fx fungerer det ikke her i huset. :wink: Jeg vil anbefale dig i stedet at købe et fintkornet, superklumpende betonitgrus som EverClean, Extreme Classic eller Golden Grey. Det kan synes dyrt, men det er mægtig drøjt i brug, og mægtig effektivt mod lugtgener.

Hvor i landet bor du?

Jeg synes ikke, han ligner en orme-killing med den slanke mave.
I det hele taget er han all-over en meget langlemmet killing: lang krop, lange ben og flot lang hale … og meget smuk :inlove:

Perfect Fit: Nej - Gå efter et produkt uden korn og sukker og med meget kød.

PS:Vi skriver ‘altid tørfoder i skålen’, fordi undersøgelser har vist, at katte faktisk spiser ca. 15 gange i døgnet og så kun få gram ad gangen.
Det er kun vådmaden, der helst skal spises op.

[QUOTE=Paagh;552333]Hejsa allesammen :slight_smile:

Tusind tak for jeres svar! Men ååååhh nej dog, hvor er jeg ked af at jeg sulter ham :ked:Det har jo slet ikke været min mening - tværtimod havde jeg sat mig for at følge de der foderanvisninger, for at han ikke fik for meget, og jeg derved stressede hans mave.[/QUOTE]

Been there, done that. Man vil jo kun sin kat det allerbedste og lytter til det, man tror, er sagkundskaben. Så du gjorde det jo i den allerbedste mening.

Vær opmærksom på, at han godt kan vise sig at være meget forslugen, når du begynder at give ham lov til at spise alt, hvad han kan. Det oplevede jeg med min egen, i hvert fald. Hun havde jo været vant til at være sulten, så hun skyndte sig at æde alt, hvad der lå i skålen, og den tendens har hun stadig lidt. Hvis det sker, og hvis det ikke retter sig selv i løbet af nogle dage, så kan det være en god idé at give tørfoderet på et såkaldt aktivitetsbræt eller i en foderbold eller lignende, hvor han skal arbejde lidt for at få fat i det og ikke bare kan sætte sig og støvsuge en skål eller en tallerken.

Det var nok mest et lykketræf, men min killing fik lov at vokse op på Hill’s Kitten med fri adgang (det var først, da hun blev steriliseret, jeg rationerede hende), og det var hun meget glad for. Det lyder som en udmærket idé at prøve det.

Med hensyn til alderen vil dyrlægen også kunne hjælpe med at fastsætte den. Det vil jo være en god idé at få ham både vaccineret, mærket (øre eller chip) og kastreret. Hvis du ikke allerede har været ved dyrlægen, kunne du også ved samme lejlighed få ham tjekket for bl.a. orm.

Men held og lykke med ham. Og så må du lade os vide, hvordan han reagerer på Hill’s og at få alt, hvad han kan spise :slight_smile:

Eife, den havde jeg ikke lige fanget :ups:

Hej og Velkommen til KG :smiley:

Du skal slet ikke bebrejde dig selv… Du gjorde jo som der står på tørfoder poserne at man skal… Hvis ikke man har læst en del om katte i forvejen (f.eks herinde :cool2:) har man ikke en chance for at vide at katte skal ha adgang til tørfoder 24/7… Især ikke når der dumper sådan en lille, ualmindelig sød, misser ned i skødet på en… :hjerte:

Som alle de andre har sagt, så skift foder til noget mere næringsridt… Men kør ham langsomt over på det, eller kan han godt få splatter mave… Bland det nye foder med Wiskas´en her i starten og lad ham spise løs… Efterhånden kan du så tage mere og mere Wiskas fra og putte mere af det gode foder i skålen… :slight_smile:

Min kat er også opvokset på Wiskas inden jeg fik ham hjem, og du kan tro man kan se en forskel både på vægten, pelsen og afføringen når man skifter til noget kvalitets foder…

Glæder mig til at høre og se meget mere til den lille fyr… :smiley:

Var der nogen børn som kastede ham ud fra altanen !? :argh:

Jeg bliver så gal - at forældrene ikke kan lære børnene at respektere dyrene :mad:

Angående orm, sagde min dyrlæge til min i sidste uge at jeg kun måtte behandle hvis jeg så orm eller æg (de linger risengryn), da man ikke vil riskere imunitet for ormemidlerne…

Det er kun bændelorm der ligner risengryn

Hmmmm…det sagde hun - mystisk. Jeg syntes også det lød lidt stort med risengryn… nå men man kan vel se ormene i kattebakken - eller hvad.?

Bornholmeren - Jeg har aldrig set orm i afføringen. Jeg har set dem sidde bag på katten, bagdel, bukser og hale er typisk områderne hvor jeg har set bændelorm. Og ofte er de nu længere end et risengryn, dobbelt længde. Men hvide det er de. Spole orm kaster katten op, det er dem der også giver hoste så vidt jeg husker. Spole orm ligner sådan en gang spaghetti…

Spoleorm havde en af mine katte da jeg fik den fra internat… de var sejlivede, vi måtte igennem flere kure inden de var væk, de var virkelig ulækre :uha:

Hvor er han fin!

Mht. krystaller, så jo kortere de holder, des mere væske indtager katten - og det er kun godt, og det skal du sætte pris på! :slight_smile: 1 måned er overdrevet - og kun kronisk dehydrerede katte kommer i nærheden af den holdbarhed. Hvis I ellers er glade for krystallerne, så kan jeg anbefale at putte 2 poser i bakken af gangen, det virker efter min mening bedre (som alt andet grus er rigelig opfyldning mere effektivt - og det holder jo bare det længere).

Velkommen, det er da en udsædvanlig lækker fyr du har fået dig :slight_smile: og han er sandelig heldig, at være flyttet ind til dig.
Pokkers til elendige møg-unger, utroligt de kan være så ufølsomme :frowning:

Min ‘pige’ kat ville i starten ikke dække til, når hun havde været på bakken, ligesom det der med at vaske sig åbenbart blev betragtet som noget stærkt overvurderet ‘pjat’ af hende. Vores 1 måned ældre dreng var -og er- meget mere sippet. Han stod og ventede, når hun var på ‘potten’ og dækkede straks til efter hende, da han opdagede, at hun ikke gjorde det selv.
Hun forstod åbenbart en fin hentydning, for hun er blevet meget bedre til det nu.

I starten var det også ham, der vaskede hende, stort set aldrig hende selv. Også det er hun blevet bedre til, selvom han stadig er den mest ‘sippede’. De er knapt 2 år nu.
:slight_smile:

:velkommen: til KG :slight_smile:

gud hvor er det bare en smuk lille skat du har fået dig der - det er jo SLET ikke til at stå for!!

nu hvor du fodrer ham ad libitum - så må du ikke blive forskrækket hvs han de næste par måneder går helt amok… et par af mine har præsteret 400g vådfoder HVER om dagen i vokseperioden - det er meget men fint nok og endnu bedre når det er kvalitets vådmad…

Hills er rigtig fin kost - men skulle han vise sig at være kræsen, så plejer applaws og FP21 at være nogle der kan få selv den mest kræsne mis på dupperne :slight_smile:

Ja, jeg lagde også mærke til hans flotte, meget lange hale. “Langlemmet”, som du siger, er en ganske udmærket beskrivelse af kropsbygningen.

Det kunne være, fordi han er lige i den alder, hvor alt vokser - og nogle gange lidt uharmonisk ligesom hos menneskebørn. Og i så fald må han være ældre end de 16-18 uger, jeg skød på. Men det kan jo også være, at han bare er den langlemmede type - og så vil han nok altid være en slank og elegant kat, næsten uanset hvad han får at spise. :cool2:

Han er dejlig nu, men det bliver også spændende, hvordan han udvikler sig. Forhåbentligt vil Stephanie holde os opdateret. :slight_smile: