Problemer med transporttaske/-kasse

Tror jeg har skrevet om det før, men Artos har STORE problemer, når han skal i en transporttaske/-kasse. Han flipper fuldstendig ud, mjawer hele tiden og prøver at komme ud :frowning: Vi har været nogle bilture med ham og taget ham på endagsudflugter i sommerhus. Her har han været i transporttasken fra lejligheden og ned til bilen. Man skal fysiskt tvinge ham ind i kassen og han er IKKE glad. Når han har været i bilen, har han haft sele på og har ligget på mit skød og sovet. Her er han helt rolig og det er tydeligt at han ikke kan lide at være i noget der er lukket :frowning:
Sidst vi var hos dyrelægen var han helt oppe at køre og var slet ikke til at håndtere og det er rigtigt synd for ham :ked:
Midt-/sidst i august skal han igen til dyrelægen for at blive kastreret…Hvad gør jeg?? Vil nødigt aflevere en stresset og bange kat og så forlade ham :ked:
Han slapper helt af så snart han har kropskontakt, så jeg efterlyser gode råd om hvordan jeg kan opfylde hans behov og stadig tænke på sikkerhed…
Han har intet problem med at være i sele, så jeg overvejer at tage ham i en bæretaske til hunde? (en med karabinhage, så han ikke kan løbe væk…lidt som denne her: http://loppetjansen.dk/hund/transport/baeretasker/baeretaske_cleo_50cm_6328_da.html, så jeg kan have kropskontakt med ham) Men er den idé langt ude? aner ikke hvad jeg skal gøre…

Har du transportkassen til at stå fremme til hverdag i stuen f.eks. Så han kan bruge den som en hule til hverdag?

Men ja, kender det, nogle katte har det bedst med at have kropskontakt med een når de transporteres. Spørgsmålet er om det er sikkert nok, hvis han nu flipper.

Det kan også være kastrationen vil hjælpe og gøre ham mere rolig?

[QUOTE=Sheer;232365]Har du transportkassen til at stå fremme til hverdag i stuen f.eks. Så han kan bruge den som en hule til hverdag?

Men ja, kender det, nogle katte har det bedst med at have kropskontakt med een når de transporteres. Spørgsmålet er om det er sikkert nok, hvis han nu flipper.

Det kan også være kastrationen vil hjælpe og gøre ham mere rolig?[/QUOTE]

Transporttasken står altid fremme, men Artos kan bedre lide at sove OVENPÅ den og ikke indeni :ups:

Han har det generelt bedre og er roligere, når han har kontakt til os. Han var heller ikke i transportkasse, da opdrætter afleverede ham og hun sagde også at han slapper mest af, når man nusser ham…

Vedr. om den er sikker nok hvis han flipper…tja…aner det ikke :S Hans sele skulle være umulig at vride sig ud af og hvis den så er fastgjort til tasken, så skulle den være ok sikker…men jeg ved det ikke…

Håber at kastrationen gør ham mere rolig…Det virkede da på Vívil, der nu finder sig i MEGET mere end før, så :kryds: :slight_smile:

Ok. Jeg har ikke flere forslag i hvert fald. Min Tiger huskat har heller aldrig lært at blive transporteret, men hun har det bedst i en blød taske og foretrækker at køre i tog fremfor i bil, i bil flipper hun helt ud.

Jeg bruger dog en taske som kan lynes helt til i toget og kun når vi sidder ned i toget får hun lov at stikke hovedet op. Det virker.

Der er osse et par af mine tøzer som stresser lidt op når de bliver lukket i transportkassen, og under køreturen. det har jeg løst ved at lægge en mørk tæppe om transportkassen under kørslen …Det giver åbenbart tryghed ?

At få katten losset ind i transportkassen, kan godt volde besvær …Nu ved jeg ikke hvilken model du har, men hvis du har en med låge i enden, så prøv at stille transportkassen på højkant, og stille og rolig sænk missen ned - Nogen siger osse det hjælper hvis man bakker katten ind ?

Har du prøvet at sprøjte transportkassen med Feliway - det hjælper på nogle katte.

Jeg har denne her transporttaske: http://cgi.ebay.de/Hunde-Katzen-Buggy-Elvis-mit-abnehmbararer-Tasche_W0QQitemZ200203950395QQcmdZViewItemQQptZde_haus_garten_tierbedarf_hunde?hash=item2e9d15d93b&_trksid=p3286.c0.m14#ht_4605wt_1167
Der er mulighed for at lukke af, så der er helt mørkt…det gør INGEN forskel :frowning: Da vi kørte op til udstillingen i nykøbing sj. (ca. 1 time) mjawede han HELE vejen derop, selv om der var mørke osv. på hjemturen lå han hos mig og var helt rolig…
Det plejer ellers at hjælpe at lægge et tæppe over…men ikke på ham her…Den eneste gang han har været rolig i en transportkasse, var da en af de andre var i kassen sammen med ham…men jeg kan jo ikke slæbe dem med hver gang :tihi:
Jeg har også prøvet at distrahere ham med godbider, men dem har han ingen interesse for…

Min ene pige er meget mere utryg hvis ikke hun har hendes mor med i kassen - det går meget bedre, når de to er i samme kasse.

Måske det også kunne hjælpe?

Ellers så kan de lære det ved at man deler det ned i små komponenter - f.eks. lære ham at komme ind i transportkassen og ud med det samme - ind og stå hjemme i 5 min… ind og blevet båret rundt på hjemme. Ind og blive gået en kort tur ud med, osv., osv.
Men det er jo så vigtigt ikke at gå videre til næste del komponent før katten er tryg ved det forrige skridt - bliver den utryg, så tilbage til skridtet før til den er tryg igen…

Man bruger meget denne form til heste der skal lære at gå i trailer, gå stævner etc…

Det har jeg ikke prøvet, for jeg syntes ikke at det havde nogen virkning, da vi havde feliway’en i stikkontakten…

Har prøvet med katnip-legetøj (som han elsker), men det virker heller ikke

Den taske jeg bruger er en almindelig stor skuldertaske, lidt ala den store Guccitaske. Det er mit indtryk at Tiger godt kan lide at den klemmer sammen om hende.

[QUOTE=Eva K;232381]Min ene pige er meget mere utryg hvis ikke hun har hendes mor med i kassen - det går meget bedre, når de to er i samme kasse.

Måske det også kunne hjælpe?

Ellers så kan de lære det ved at man deler det ned i små komponenter - f.eks. lære ham at komme ind i transportkassen og ud med det samme - ind og stå hjemme i 5 min… ind og blevet båret rundt på hjemme. Ind og blive gået en kort tur ud med, osv., osv.
Men det er jo så vigtigt ikke at gå videre til næste del komponent før katten er tryg ved det forrige skridt - bliver den utryg, så tilbage til skridtet før til den er tryg igen…

Man bruger meget denne form til heste der skal lære at gå i trailer, gå stævner etc…[/QUOTE]

Det må jeg prøve :slight_smile: Men tror du jeg når det på 2 uger?
Men helt sikkert noget jeg vil arbejde på mht. fremtidig transport.

Jeg har også denne her: http://loppetjansen.dk/kat/transport/baeretasker/baeretaske_barcelona_sort_6373_da.html
Tror jeg vil arbejde videre med at få ham til at li’ den :slight_smile:

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er relevant hos jer, men jeg har en enkelt gang prøvet at Junior gik fuldstændigt grassat under transport. Det var på vej til en udstilling hvor han var kommet i en helt ny transporttaske. På vejen op gik han så fuldstændigt amok derinde og da jeg forsøgte at få ham til at slappe af, rev han mig til skinkestrimler.

På vej hjem puttede jeg Gizmo i den nye transporttaske så Junior kom i den han var vant til og der var ingen problemer.

Eneste forskel jeg kunne komme på bagefter, var at der i den nye var væsentligt mindre udsyn end i den gamle. Og det ser ud til at passe for den nye taske han har fået er der rigeligt med udsyn i og den har han ingen problemer med whatsoever.

Ville bare komme med det indspark, da mange anbefaler at dække tasken til hvis katten panikker og i Juniors tilfælde ville det bare have gjort det endnu værre.

Held og lykke med at få lillemanden vænnet til transporttasken :kryds:

[QUOTE=Gizzemissen;232387]Jeg ved selvfølgelig ikke om det er relevant hos jer, men jeg har en enkelt gang prøvet at Junior gik fuldstændigt grassat under transport. Det var på vej til en udstilling hvor han var kommet i en helt ny transporttaske. På vejen op gik han så fuldstændigt amok derinde og da jeg forsøgte at få ham til at slappe af, rev han mig til skinkestrimler.

På vej hjem puttede jeg Gizmo i den nye transporttaske så Junior kom i den han var vant til og der var ingen problemer.

Eneste forskel jeg kunne komme på bagefter, var at der i den nye var væsentligt mindre udsyn end i den gamle. Og det ser ud til at passe for den nye taske han har fået er der rigeligt med udsyn i og den har han ingen problemer med whatsoever.

Ville bare komme med det indspark, da mange anbefaler at dække tasken til hvis katten panikker og i Juniors tilfælde ville det bare have gjort det endnu værre.

Held og lykke med at få lillemanden vænnet til transporttasken :kryds:[/QUOTE]

Tak for indput :slight_smile: Da vi kørte hjem fra udstillingen, prøvede jeg netop at åbne for “klappen” så der var mede udsyn, men synes ikke rigtigt at det hjalp…tilsidst fik han åbnet lynlåsen og møvet sig ud…for ligge på mit skød dét skulle han…tåbelige kat :tihi:

Tror jeg vil træne med ham i løbet af ugen og så tage en tur op i sommerhuset for at se om træningen har hjulpet :slight_smile: Har ca 2 uger, så noget må da hjælpe

Nu formoder jeg at i køre til dyrelæge i bil. Var det så ikke en ide at have ham i selen på skødet i bilen og så først poppe ham over i kassen når i når dyrelægen?

Samme mønster når i skal i sommerhus. Der behøver han vel ikke engang at komme i kassen for at komme ind i huset :slight_smile:

[QUOTE=birtheras;232399]Nu formoder jeg at i køre til dyrelæge i bil. Var det så ikke en ide at have ham i selen på skødet i bilen og så først poppe ham over i kassen når i når dyrelægen?

Samme mønster når i skal i sommerhus. Der behøver han vel ikke engang at komme i kassen for at komme ind i huset :)[/QUOTE]

Vi har desværre ikke bil selv, svigerfar har lånt os deres i et par uger, ellers ville det jo være optimalt :slight_smile: Jeg skal selv afsted til dyrelægen med ham og jeg kører ikke bil. Så vi skal med metroen, det har han prøvet et par gange før. Hvis jeg havde en “åben” taske, kunne jeg jo sidde og nusse med ham i de 15 min det tager med metroen, så han føler sig tryg osv.

Når vi har været i sommerhuset, har vi brugt bilen. Han har da været i sele med snor og har opført sig så pent :slight_smile: Han er ikke bange for høje lyde osv. så tror ikke at metroturen bliver et problem, hvis jeg har kontakt med ham…

Øvs det var en skam.

Nå så vil jeg råde dig til at han alligevel har sele på så du er 100% sikker på at han ikke kan smutte ud af tasken og hvis han gør, ja så har du jo fat i selen :slight_smile:

Jeg tror ikke du kan lære ham det fuldstændigt på 2 uger - men jeg tror du kan lære ham en del…
intensiv træning - f.eks. en omgang morgen og aften, og så gerne med godbider bagefter… (og imens hvis han er fokuseret nok på mad til det)

[QUOTE=Eva K;232414]Jeg tror ikke du kan lære ham det fuldstændigt på 2 uger - men jeg tror du kan lære ham en del…
intensiv træning - f.eks. en omgang morgen og aften, og så gerne med godbider bagefter… (og imens hvis han er fokuseret nok på mad til det)[/QUOTE]

Går i gang med træningen i morgen :slight_smile: må se at finde hans “motivation” for godbider spiser det skøre kræ ikke :tihi: måske jeg kan bruge hans favorit-legetøj som belønning :kryds:

Legetøj eller mad er lige meget :slight_smile: bare det er noget han er glad for…