Promon/Perlutex- Livmoderbetændelse

Før i tiden havde jeg mine hunkatte på Perlutex og har aldrig oplevet livmoderbetændelser da jeg brugte dem, men efter jeg skiftede til Promon har jeg oplevet at flere af hunkattene har fået livmoderbetændelse.

Grunden til jeg skiftede til Promon var at jeg syntes at mine hunkatte blev lidt hys på Perlutex og det har jeg så ikke oplevet ved Promon

Nu sidder jeg igen med en hunkat der har livmoderbetændelse og tænker om andre har samme erfaringer med Promon ? Eller om jeg bare er uheldig.

Du er nok bare uheldig, for de piger vi har haft der har haft underlivs betændelse har fået Perlutex eller har slet ikke fået p-piller.

Hvor ofte giver du p-piller ? 1 gang ugentligt eller hver 5 dag ?

Jeg kan nemlig ikke helt lade være at tænke på om de får for lidt hormon til at holde løbetiden helt fra døren, og p-piller givet i løbetid sætter risiko for pyo noget i vejret hos visse hunkatte.

Vi bruger helst ikke p-piller herhjemme - jo måske lige efter en fødsel, for at mormis ikke skal gå i løb de første 3-4 uger. Jeg har haft én pyometra på en fertil hunkat, men her havde vores hankastrat været godt igang.

Indholdsstoffet i Promon og Perlutex er præcis det samme

Ja du har da helt ret. Begge mærker indeholder præcis Medroxyprogesteronacetat 5 mg

Men promon har et hjælpestof Perlutex ikke har Indigotin (E 132)

Det burde ikke give forskel i psyken ?

Jeg bruger Promon og har ikke haft underlivsinfektioner.
De infektioner jeg har haft, har altid været i perioder uden p-piller.

[QUOTE=Chicabee;672610]Ja du har da helt ret. Begge mærker indeholder præcis Medroxyprogesteronacetat 5 mg

Men promon har et hjælpestof Perlutex ikke har Indigotin (E 132)

Det burde ikke give forskel i psyken ?[/QUOTE]

Det er i al fald min teori at det lige præcis er det som gør forskellen på hvordan mine piger reagerer på henholdsvis Perlutex og Promon, det er som du skriver eneste forskel. Her kan jeg være sikker på hormonhysteriske madammer hvis jeg bruger Perlutex og der er intet at mærke når de får Promon.

Jeg har nu heller ikke oplevet nogen forskel i fht livmorbetændelse, de piger jeg har haft med det, har ikke været på pillen.

[QUOTE=En forhenværende bruger;672629]Det er i al fald min teori at det lige præcis er det som gør forskellen på hvordan mine piger reagerer på henholdsvis Perlutex og Promon, det er som du skriver eneste forskel. Her kan jeg være sikker på hormonhysteriske madammer hvis jeg bruger Perlutex og der er intet at mærke når de får Promon.

Jeg har nu heller ikke oplevet nogen forskel i fht livmorbetændelse, de piger jeg har haft med det, har ikke været på pillen.[/QUOTE]
Googlede Indigotin - og det er altså bare et blåt farvestof ( som er mistænkt for at fremkalde allergi og evt kræft)…hmmm mystisk

Sådan lød svaret også fra min dyrlæge, da jeg første gang insisterede på at få dem :wink: Og jeg er heller ikke uenig med ham i at det er det samme, men jeg skal leve med effekten af dem, og derfor vælger jeg Promon :slight_smile:

[QUOTE=Chicabee;672603]Hvor ofte giver du p-piller ? 1 gang ugentligt eller hver 5 dag ?

Jeg kan nemlig ikke helt lade være at tænke på om de får for lidt hormon til at holde løbetiden helt fra døren, og p-piller givet i løbetid sætter risiko for pyo noget i vejret hos visse hunkatte.

Vi bruger helst ikke p-piller herhjemme - jo måske lige efter en fødsel, for at mormis ikke skal gå i løb de første 3-4 uger. Jeg har haft én pyometra på en fertil hunkat, men her havde vores hankastrat været godt igang.[/QUOTE]

De får 1 gang om ugen og hun har ikke virket til at være på vej i løb.
Jeg bruger pillerne fordi jeg har fertil han som går sammen med dem, og han skulle ikke så gerne parre sin søster eller Tara som har killinger :cool2:

Nu er det jo ikke ukendt at katte optager/reagerer anderledes end mennesker på visse stoffer…kan simpelthen være at Indigotin påvirker psyken hos kat ???

Jeg har endnu ikke oplevet underlivsproblemer af nogen art hos mine hunkatte bank under (træ)bordet - uanset om de har været på perlutex (har ikke prøvet promon) eller ej. Jeg har sikkert bare været heldig:)

Nikki er nu sat på Noroclav og så må vi se om det ikke er noget bakterielt hun har raget til sig. Hvis det ikke er bedre om et par dage eller hun bliver dårlig så skal hun til scanning og så må vi tage den derfra :slight_smile:

Nu er hankatteejeren i hvert tilfælde advaret om at vi måske er lige på trapperne :ok:

For mange år siden havde vi en hunkat der fik livmoderbetændelse. Hun fik Perlutex. (det var dengang vi var yngre og dummere og ikke tænkte på at det nok ville være en DEL smartere at få hende steriliseret…) Hun var på de piller i hele sit liv, som (sikkert blandt andet derfor) blev alt for kort :frowning:

Jeg tror det er tilfeldigheter.
P-piller blir jo litt som å velge mellom pest og kolera,og for noen fungerer dette supert,andre er ikke like heldige.
Likeledes kan enkelte katter tåle fint å gå uten p-piller, dem løper kanskje regelmessig hver 6. uke og fungerer fint, ingen livmorsbetennelser.

Jeg har hatt katter på pillen også før dem gikk i avl (noe jeg normalt ikke gjør,men hadde ikke noe valg),og disse fungerte supert.
Så har jeg hatt katter som ikke fungerer i det hele tatt på pillen,så dem får de kull jeg planlegger og kastreres tidlig.

MEN, noen katter kan godt bli behandlet for en pyo, og aldri mer få det tilbake :slight_smile: Håper det blir sånn for din jente.

Nu kan man bare ikke få Perlutex mere. Jeg var til dyrlægen i sidste uge og skule bl.a. have en ny recept på p-piller og min dyrlæge sagde nu hedder det Promon. Idag fandt jeg så en recept på Perlutex hvor der var en gang tilbage, susede ned til apoteket, men nej dem kunne de ikke få mere!
Hilsen Linda

Perlotex 5 mg, dog ikke vet, har jeg faktisk fået i flere år, og ja de er udgået…skod for nu skal jeg betale fuld pris for p-piller til kattene… jeg har 15 piller tilbage, og ingen er pt på pillen…
jeg har 1 gang oplevet underlivsbetændelse …hun blev lukket lige sent nok med pillen og kom igennem en kur hos vetten…hun fik senere et kuld og nu er hun forfremmet til kælekat
jeg forsøger at holde mine piger fri af pillen, og derfor bor Tango hos min søn…men på lørdag får jeg så en ny fertil hankilling hjem…nu må vi se…jeg giver efter fødsel pille på 6 dagen og derefter hver uge til de små er 7 uger…

[QUOTE=haneben;673087]Perlotex 5 mg, dog ikke vet, har jeg faktisk fået i flere år, og ja de er udgået…skod for nu skal jeg betale fuld pris for p-piller til kattene… jeg har 15 piller tilbage, og ingen er pt på pillen…
jeg har 1 gang oplevet underlivsbetændelse …hun blev lukket lige sent nok med pillen og kom igennem en kur hos vetten…hun fik senere et kuld og nu er hun forfremmet til kælekat
jeg forsøger at holde mine piger fri af pillen, og derfor bor Tango hos min søn…men på lørdag får jeg så en ny fertil hankilling hjem…nu må vi se…jeg giver efter fødsel pille på 6 dagen og derefter hver uge til de små er 7 uger…[/QUOTE]
Jeg har en hel pakke perlutex liggende du må købe.

fedt…jeg tror nok jeg har været ude hos dig for år tilbage (illerup, ikke) pris ?

Aner det ikke…hvad koster en pakke uden gebyr og recept ?