Prøv lige at skær det ud i pap for mig

Prøv lige at skær det ud i pap for mig.

Hvis jeg kigger på følgende foder: (tørkost) og nu taler jeg ikke om hvad der er sundt, og jeg taler ikke om vådfoder og heller ikke om råt - men kort og godt hvad man taber sig bedst på af TØRFODER.

RC 40 light:

protein 40%
fedt 10%
råfibre 7,9%
kostfibre 15,7%

FP21 - den grønne

protein 41%
fiber 2%
fedt 20%

Applaws m/kylling

protein 47%
fedt 20%
fiber 2%

Hvis man taler rene kcal må en kat da tabe sig bedst på RC light, end på andet tørfoder ??? og husk nu taler jeg kun tørfoder.
Men har jeg ret… eller har jeg ret :tihi:

Det er absolut ikke fordi jeg gerne vil have kattene over på RC eller på light produkt i det hele taget. Men råt er der bare ingen der gider, Shrek gør måske hver 3. gang han får det tilbudt. Vådfoder gider de altså bare ikke mere end 50-70 gram hver dagligt, og det er selvom tørfodret er væk. Til gengæld har jeg 3-4 sure katte. Så tænkte jeg måske skulle købe lidt light og have stående om aftenen når de er vågen, så blev balladen måske mindre.

umiddelbart vile jeg give dig ret, men nu er jeg så kalorie/fedt-mæssigt godt nok bedst til “menneskemad” :D.
men jo mindre fedt des bedre.

ellers må du jo bare sørge for at de får noget mere motion :høhø: - er der ikke noget med et stort hus hvor i alle 5 kan løbe rigtig stærkt :tihi:

Problemet med de light produkter kan være at hvis katten statig bare har fri adgang så spiser de mere af det end de ville af normalt foder, fordi de ikke får dækket deres behov helt. Når de drejer sig om tørkost så hjælper det og kun give dem det om dagen som de skal have, dvs afmåle deres mad.

Med hensyn til dåsemad, mine gider heller ikker spise så meget af det om dagen, hvis det for lov og stå, og hvis det er det samme hver gang. Mine får 4 gange om dagen, dåsemad om morgenen, daggamle kyller til frokost, dåsemad til aften og igen dåsemad til nat. Men det er aldrig samme slags, og de får kun så jeg ved at alt bliver spist med det samme.

“Protein” kan være både animalsk og vegetabilsk protein - og det sidste taber katten sig ikke af, fordi det ikke mætter nok :slight_smile:

[QUOTE=Bodil;685626]umiddelbart vile jeg give dig ret, men nu er jeg så kalorie/fedt-mæssigt godt nok bedst til “menneskemad” :D.
men jo mindre fedt des bedre.

ellers må du jo bare sørge for at de får noget mere motion :høhø: - er der ikke noget med et stort hus hvor i alle 5 kan løbe rigtig stærkt :tihi:[/QUOTE]

Jeg har faktisk overvejet at købe et løbebånd… til kattene :tihi:

MEN det har jeg jo ikke nogen mulighed for at se nogen steder, på f.eks de mærker jeg nævner…vel ?

Jow da - du kan se af indholdsfortegnelsen (det, du har haft fat i er analysen) hvor meget korn/ris/majs/grøntsager, produktet indeholder i forhold til kød :slight_smile:

Selv på deres ikke-light produkter, er RC generelt slemme til at bruge vegetabilsk protein frem for animalsk.

du kan også med fordel lave en blanding af noget extremt fiberrigt og så noget grain-free af en eller anden art… så spiser de i min erfaring betragteligt mindre og af en “sundere” art tørfoder end light kan præstere

bare en tanke!

Enig med Temple Bar.

RC Light 40:
Fjerkræmel, majs, majsgluten, lignocellulose, animalsk protein (hydrolyseret), vegetabilsk protein (står som Pflanzenproteinisolat på tysk)…

Gluten er også særdeles proteinholdigt - men ikke den slags protein, som katte har brug for. Protein består af forskellige ‘byggesten’ og det er altså forskelligt både imellem mennesker og dyr og fra dyr til dyr, hvilke byggesten vi har behov for, og hvilke vi selv kan danne ud af de andre.

[QUOTE=Battlestar;685660]du kan også med fordel lave en blanding af noget extremt fiberrigt og så noget grain-free af en eller anden art… så spiser de i min erfaring betragteligt mindre og af en “sundere” art tørfoder end light kan præstere

bare en tanke![/QUOTE]

Det er det jeg altid har brugt, f.eks Iams Hairball og FP grain-free:(

Jeg har en kat der var for tyk sidste år, han fik rc light 40 det hjalp ikke. Så prøvede vi rc young male det hjalp heller ikke. ham fik noget fra Iams det virkede heller ikke. Og samtidige var det tit han kastede op af foderet. For at prøve noget andet, købte vi rc maine coon og blandet det i young male. Ham kastede ikke op af maden mere… og så tabte han sig faktisk også:-). Idag er han rigtig fin og ikke for tyk mere. 1/3 af kattenes mad består altid af store piller( rc maine coon el. arion LB el. animonda til store katte). Det er det der bedst virker her i huset, selvom fedt indholdet er langt større i de store piller.

Ha …nu har jeg fundet noget råt kød Shrek vil spise. Roastbeef pålæg :dokdok:

Jamen, så ved du da, hvad du skal købe fremover :wink:

Da jeg i sin tid startede Galliano op på vådt, havde jeg altid et lager af makrelguf på tube i huset. Den på dåse duede ikke, men på tube smagte det dejligt :stuck_out_tongue: