Psykisk syg kat

I mangel på bedre blev det lige den overskrift…

Det er fordi at jeg gennem de sidste 2½ år har gået hjemme kun afbrudt af 6 mdr. skole.
Jeg har psykiske problemer, hvilket resultere i panik-anfald i ny og næ. Det er dog blevet mindre med tiden.

Hver eneste gang de kommer så kommer katten og ligger sig på mine fødder. Hun ligger der og stirre på mig i 20-30 min indtil jeg er faldet til ro, og når jeg er faldet til ro ligger hun sig til rette og sover sammen med mig. Disse anfald kom før i tiden nogen gange om ugen - og nu er det en gang om måneden ca. Nogen gange mindre :slight_smile:

Når jeg er ked af det, kommer hun også altid og “trøster mig”…

Når vi bare er alene så opføre hun sig eksemplarisk. Hun hopper ikke op på bordene eller render hun og tigger vådkost.
Ligeså snart hendes “far” træder ind af døren går hele møllen igang. Så skal hun rigtig prøve at charme sig til alt muligt. Hun laver en smule ballade - men ikke mere end hvad man kan forvente af en kat…

Og så tænkte jeg på… Tror i at min tilstand skader hende, eller tror i bare at hendes adfærd skyldes at hun “passer på mig” og beskytter mig når jeg er ked af det?

[QUOTE=Jenny;776550]Tror bestemt ikke, du skal være bekymret :slight_smile: Der findes mange eksempler på, at dyr opdager, når deres ejer får det skidt, og derved reagerer på en eller anden måde, så man bliver opmærksom på det. For mig at høre, så lyder det ikke som om, katten lider. Det lyder nærmere som om, katten er bekymret for dig, og godt vil trøste dig, når du får det dårligt.

Hvis jeg er ked af det, kommer mine katte også over til mig på en anden måde, end hvis de er i total hyggeputtehumør :)[/QUOTE]

Det er jeg glad for at høre… Hun virker nu heller ikke som en kat der lider overlast. Men hun har da helt sikkert måtte “opgive” nogen ting. Vi flyttede feks fra have op på 2. sal pga mig, men det tager hun cool. Hun virker ihvertfald ikke som en kat der savner udendørs livet :slight_smile:

[QUOTE=Jenny;776558]Sådan skal du ikke tænke :slight_smile: Så skal man jo også have dårlig samvittighed, når man køber en kat fra en opdrætter, der har kattegård og andet fancy. Mine kommer ud, når de er på ferie ved hende, jeg købte dem af - og ellers i sele, når vi lige gider (jeg synes, det er sjovere end kattene :D)

Har 3 katte og bor på 2. sal - det kan sagtens lade sig gøre, uden katten har det dårligere end dem, der kommer ud. Og som du selv skriver - hun har det godt. Lyder som om, hun er ligesom mine. :slight_smile: Det er fedt, hvis der er en kattelem og en gård at lege i, men er den der ikke, er det ikke noget, de savner.

Så nyd du bare, at du har en så omsorgsfuld kat :)[/QUOTE]

Det lyder godt :slight_smile: Vi har boet her siden april og hun har da ikke lagt sig til at dø endnu. så mon ikke hun synes her er godt at være?? :stuck_out_tongue:
Her er så også over 100 kvm, så der er jo massere af plads at lege på :slight_smile:

Jeg nyder hende skam også… det er skønt med en kat der gerne vil hjælpe sin mor når hun er skidt :slight_smile:

Jeg tror hun har en helt klar fornemmelse af, hvad du har brug for.
Når far så kommer hjem, skal hun lave ballade - det er hvad hun har brug for :slight_smile:

Katte er ret dygtige til at læse hvad man har brug for. Før jeg blev syg lå kattene tit på mit bryst og puttede i flere timer. Da jeg blev syg kunne jeg ikke holde til det mere og det forstod kattene lyn hurtigt(eneste der gør det endnu er Fjummer da hun vejer tilpas lidt til jeg kan holde til det lidt tid af gangen). Jeg sover ekstrem meget og i stedet for at være sure over jeg ikke er vågen putter de sig op af mig og hygger sig med det. Selv Ronja der kom som ½ årig nyder at putte sammen med mig når jeg sover og Ivan ikke har tid til at snakke med hende. Der gik faktisk ikke ret længe før hun fandt ud af det var hyggeligt.
Når jeg har mistet dyr har først Artig og nu Fjummer været der og trøste mig så godt de kunne.
Så undervurder aldrig kattenes empatiske evner og vær glad for du har en sød pige derhjemme. Hun ved du elsker hende og gengælder dette ved at gøre hvad hun føler er bedst for dig :slight_smile:

I så fald ville alle mine katte være skingrende gale… :wink: nej spøg til side…
Jeg har også en god portion rod på første, og er for få ufer siden igen blevet sygemeldt pga et ordentligt dyk ned af.
Når jeg har det rigtig skidt er Sugieh ikke til at vride af mig (Rose var heller ikke) Har jeg dage, hår jeg virkelig er nede, er der ingen der laver ulykker. De leger “fange” men slet ikke så voldsomt som de af og til finder på.
Sugieh er som sagt min “føler No. 1” og hun er som min skygge de dage… hun vil putte og nusse og bare være hos mig.

[QUOTE=Babyrex;776534][…] Hver eneste gang de kommer så kommer katten og ligger sig på mine fødder. Hun ligger der og stirre på mig i 20-30 min indtil jeg er faldet til ro, og når jeg er faldet til ro ligger hun sig til rette og sover sammen med mig. Disse anfald kom før i tiden nogen gange om ugen - og nu er det en gang om måneden ca. Nogen gange mindre :slight_smile:
Når jeg er ked af det, kommer hun også altid og “trøster mig”… […][/QUOTE]

Kattene har bare den dér fornemmelse for, hvordan vi har det.
Men i stedet for at lade hende ligge og stirre, når du har et anfald, så tag hende dog stille og roligt ind til dig. En kæletur vil sikkert gøre jer begge godt. :slight_smile:

jeg tror ikke, at du skal være bekymret for din kat , men tværtimod være taknemlig over hendes omsorg for dig!

Jeg har imedens jeg har haft burmeser Oline, været indlagt med blodprop i hjernen,( 3 mdr,) der delvis lammede min venstre arm,- - - indlagt for at få ny hofte og nyt knæ, + 2 gange indlagt med operation i ryggen, – og Oline, er den første til, at “nurse mig” når jeg er hjemme igen. Hun kommer når jeg kalder, og"trøster" mig når jeg en enkelt dag " er nede", - - - - og jeg synes bestemt ikke, at hun lider under den rolle hun selv har påtaget sig, - - tværtimod er vi to enige om , at " hun er noget",–
PS: jeg elsker hende overalt på jorden, som jeg næsten også elsker mine andre katte

Cats og Conni

Jeg har faktisk engang solgt to somaliungdyr til et hjem for mennesker med psykiske lidelser. Netop fordi man ved at dyr har en sund og god indflydelse på mennesker - ikke mindst katte og hunde. Derfor bruger man nogen steder katte og hunde som “terapi-dyr”. Og erfaringen er da også at langt de fleste katte og hunde helt automatisk søger til mennesker der af en eller anden grund er ked af det eller har det svært.
Så nyd din kat - hun gør bare “sit arbejde”.

Du skal ikke være bekymret på din kats vegne - tværtimod.
Nyd at du har en skøn kat med en fantastisk empatisk evne, og som ER der for dig, når du har det skidt.
Jeg bliver faktisk helt rørt, når jeg læser om dens adfærd. Det er da en kærlighedserklæring af de helt store :love2: som går begge veje.

Tak for jeres søde ord :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;776566]Jeg tror hun har en helt klar fornemmelse af, hvad du har brug for.
Når far så kommer hjem, skal hun lave ballade - det er hvad hun har brug for :-)[/QUOTE]

110% enig :slight_smile:

katten passer på dig!