Rå mad?

Jeg er en pylremor, jeg ved det godt. :ups:
Men hvordan er man sikker på, at ens kat ikke får salmonella af f.eks. rå kylling? Amanda er vild med at guffe den rå kylling, hver gang vi får kylling (fra gulvet, naturligvis - hvis det er i skålen, er hun ligeglad! :høhø:).

Jeg vil gerne give hende de kyllingestykker, når hun nu finder det fantastisk. Og samme med måske kyllingelår og rå fisk. Men helt udover de sundhedsmæssige problemer i sygdomme, hvordan fodrer I så med det? Jeg vil jo helst ikke have kylling ud over gulv, sofa, stole og seng.
Det skal siges, at vi bor i lejlighed uden mulighed for at lukke hende ud.

Hvis katten er sund og rask, så vil den ikke blive påvirket af salmonella:)

En her inde har engang udtalt at en kats mavesyre kan slå en ko ihjel :høhø:

[quote=Mariehønen;322295]Jeg er en pylremor, jeg ved det godt. :ups:
Men hvordan er man sikker på, at ens kat ikke får salmonella af f.eks. rå kylling? Amanda er vild med at guffe den rå kylling, hver gang vi får kylling (fra gulvet, naturligvis - hvis det er i skålen, er hun ligeglad! :høhø:).

Jeg vil gerne give hende de kyllingestykker, når hun nu finder det fantastisk. Og samme med måske kyllingelår og rå fisk. Men helt udover de sundhedsmæssige problemer i sygdomme, hvordan fodrer I så med det? Jeg vil jo helst ikke have kylling ud over gulv, sofa, stole og seng.
Det skal siges, at vi bor i lejlighed uden mulighed for at lukke hende ud.[/quote]

Jeg fodrer med http://www.rigtigkattemad.dk/ og http://www.rigtighundemad.dk/, de skriver at de tester maden for salmonella.

Jeg, menneske, spiser ikke så tit kød selv.

Jeg fodrer ofte med rå kylling - og det har aldrig givet problemer.
Hvor og hvordan du skal fodre afhænger jo af katten. De fleste af mine spiser pænt på køkkengulvet (det kan jo så lige aftørres efterfølgende), men killingen skal gerne lige lege med det en halv times tid - og helst i stuen, hvor husets eneste tæppe ligger :smiley:

Dyrlægerne siger at det er uhyre sjældent at katte pådrager sig noget salmonella.

Jeg giver mine både rå kylling / rå fisk og råt kød, og jeg serverer det på et pænt stort stykke voksdug, som jeg ligger på køkkengulvet, og hvis de forsøger at smule en luns med ind i stuen, så bliver de pænt drejet i den rigtige retning :slight_smile:

Jeg er da glad for at høre at misserne ikke sådanne bliver angrebet af salmonella fordi at de får rå kylling. Nu skal jeg så bare overbevise min kære mand om det :tihi:

[quote=Mariehønen;322295]

Det skal siges, at vi bor i lejlighed uden mulighed for at lukke hende ud.[/quote]
Hvis ikke du har let vaskbart underlag i dit køkken, så kan råfodring evt. foregå på badeværelsesgulvet? Det vigtigste er, at der kan vaskes efterfølgende :wink:

Er rigtig glad for at høre jeres svar - nu skal jeg bare forklare hønefaren det! :thumbup:
“Ja ja, men hvad nu, hvis hun lige præcis bliver syg af det? Bare fordi hun har en stærk mave, er hun jo ikke uovervindelig!” :tihi: Han er håbløs og pylret. :stuck_out_tongue:

Men er sikker på, at prinsessen er glad for de nyheder, for så skal hun have kylling i aften! Indtil jeg lige får købt et underlag af en art, så bliver det nok desværre direkte på gulvet - suk! :stuck_out_tongue: For på badeværelset er der grus, fordi hun ikke føler, at kattegrus hører til i kattebakken. :stuck_out_tongue:

[quote=Mariehønen;322372]Er rigtig glad for at høre jeres svar - nu skal jeg bare forklare hønefaren det! :thumbup:
“Ja ja, men hvad nu, hvis hun lige præcis bliver syg af det? Bare fordi hun har en stærk mave, er hun jo ikke uovervindelig!” :tihi: Han er håbløs og pylret. :stuck_out_tongue:

Men er sikker på, at prinsessen er glad for de nyheder, for så skal hun have kylling i aften! Indtil jeg lige får købt et underlag af en art, så bliver det nok desværre direkte på gulvet - suk! :stuck_out_tongue: For på badeværelset er der grus, fordi hun ikke føler, at kattegrus hører til i kattebakken. :p[/quote]

Forhåbentlig på en tallerken, da?

Hvorfor det? Jeg har opdaget, at vådmad øjensynlig smager bedst, når det serveres direkte på køkkenbordet - ikke alt det pjat med tallerken, skål eller underlag. The real deal, tak :rock::rock:

Og så får han det serveret sådan - og jeg tørrer op bagefter :slight_smile:

[quote=Alice;322325]
Jeg giver mine både rå kylling / rå fisk og råt kød…[/quote]

Hvordan er det nu? Er der ikke noget med, at fisken skal have været
frosset først af hensyn til de orm, der er i (kan være i)??

Vi har vist diskuteret det før herinde - bl.a. noget om det skulle være
-18 grader eller -22 grader, før ormene døde, men jeg husker faktisk
ikke, hvad den overordnede konklusion blev :slight_smile:

[quote=Temple Bar;322391]Hvorfor det? Jeg har opdaget, at vådmad øjensynlig smager bedst, når det serveres direkte på køkkenbordet - ikke alt det pjat med tallerken, skål eller underlag. The real deal, tak :rock::rock:

Og så får han det serveret sådan - og jeg tørrer op bagefter :)[/quote]

Rå mad især, det skal sandelig ikke på en tallerken …Mine tøzer ‘fanger’ selv deres bytte på gulvet :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;322393]Hvordan er det nu? Er der ikke noget med, at fisken skal have været
frosset først af hensyn til de orm, der er i (kan være i)??

Vi har vist diskuteret det før herinde - bl.a. noget om det skulle være
-18 grader eller -22 grader, før ormene døde, men jeg husker faktisk
ikke, hvad den overordnede konklusion blev :)[/quote]

Jo jeg fryser deres fisk i mindst et døgn, og den fryser jeg bruger til det, fryser ned til -23 grader ( jeg tror ikke jeg kan skrue den op til at fryse hårdere )

:klapper:

Hvor sjovt. Mine er blevet helt stilfærdige, når de spiser i dag. En enkelt gang om ugen bæres et stykke råt rundt, måske. Men mine sidder faktisk pænt ved deres tallerken i dag.

I modsætning til da de var små.

Niks. Vi deler altså ikke tallerkener med frøkenen - hendes service er altså meget pænere end vores! :høhø: Har prøvet at give hende det i skål…det var ganske aldeles uinteressant. Gulvmad er vejen frem. Alt det andet er noget pjat! :rock:

Hvad med en bradepande ?? …Jeg har en bradepande kun til dette formål - den er herlig når man har killinger, og der skal være plads til mange - Og min bradepande vil mine striber godt spise rå mad af.

:klapper: (Har lige endnu et øjeblik hvor jeg reflektere over hvad det dog er blevet til herhjemme)

Mine katte har fået en stabel tallerkner, som jeg ikke bruger mere. Så ja, mine får det på en tallerken. :inlove:

Men det var vist et sidespring. -engel

Daggamle kyllinger og råt kød i det hele taget skal alligevel først smides op i luften og “dræbes” et par gange, så jeg bruger heller ikke tallerken til råt kød.

Dåsemad får de på nogle store, helt flade stålfade (købt for 2 kr. pr. stk. på QXL)
I det hele taget vil i hvert fald mine katte helst have deres mad - også tørfoder - serveret så fladt som muligt. I skåle bliver det simpelthen skovlet udenfor, før det spises.

Mine katte har fået en stabel tallerkner, som jeg ikke bruger mere. Så ja, mine får det på en tallerken. :inlove:

Men det var vist et sidespring. -engel[/quote]

Okay …Så er jeg nok en grisebasse, for mine striber spiser nu ofte af de tallerkner som vi bruger - Og hverken to eller firebenede har endnu taget skade. :slight_smile:

Har hørt, at kattens fordøjelsessystem - som er indrettet til at fordøje råt naturligvis - fungerer så kvikt at salmonella ikke kan nå at sætte sig før det er passeret igennem diverse syrebade og ud igen - men jeg har aldrig tjekket hos en fagmand om det er sandt.

Hvis en af mine har dårlig mave kan en kylle rette op på afføringen. Jeg finder det utroligt, men sandheden er, at diarre er en fortid siden der kom råt på menuen.