Jeg er helt panikken kommet i tanke om, at Hector ikke er vaccineret mod Rabies (han har heller ikke et pas).
Men vi har planlagt at have ham med til Kristianstad, Sverige i den sidste weekend i februar.
Jeg kan intet information finde om dette stadig kan blive en realitet.
Skal man ikke have rabies vaccinen LANG tid i forvejen og det nu er for sent?
Eller hvordan?
Det stemmer overens med hvad jeg lige har fundet omkring rejse med dyr indenfor EU: “Vaccination mod rabies, hundegalskab
Det er et krav at din hund og kat er vaccineret mod rabies minimum 3 uger før afrejse.”
Så har vi tid endnu! puha det var lige i sidste øjeblik, jeg kom i tanker om det…
Eksamenshjerne…
Tak.
Kan også se der står “Der skal gå mindst 21 dage, fra dyret er vaccineret imod rabies første gang, før det må udføres fra eller indføres til Danmark.” så det har jeg planlagt nu med min dyrlæge så det hele kommer til at passe
Så er det LIGE TIL ØLLET, at han når at blive vaccineret d. 4 februar når udstillingen er d. 27 og 28 februar.
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1273379]og husk gyldighed og korrekt vaccine
under 1 år - vaccine gælder 1 år
over 1 år - der er en vaccine der gælder 3 år[/QUOTE]
Niksen, det kommer an på vaccinen. (Nu er katten det handler om så over 1 år, så det er ikke så aktuelt i lige denne sag). Det er korrekt det du skriver for Rabisin, men Nobivac rabies vaccinen gælder i 3 år også selvom katten er under 1 år.
Og så er der selvfølgelig det med min. 12 uger for killinger, samt så hut jeg visker noget om at visse udenlandske myndigheder vil have hvert år, selvom producenten anbefaler anderledes, men det kan Susanne W vist helt præcist. Jeg har i hvert fald aldrig haft nogle problemer med de 3 år når vi har rejst
min dyrlæge har fortalt at pga. den unge alder i hvalp/killing så glæder rabbis her kun et år og over et år så i 3 år, hvis man gen vacc. inden for fristen. Og alm. vacc. skal gentages 1 år gamle og så hvert 3. år men mon ikke der er mange små forskelle? nu det er for Sverigestur så sørg for at følge retningslinjer fra fødevarestyrrelsen så mittebarn også kan komme hjem igen
Igen, det er kun for Rabisin det er sådan, ikke Nobivac. Og DK har ingen særlige forbehold for indførsel tilbage igen, vi er et ret nemt land. Og Sverige har heller ikke længere andet end alm. forbehold ifht rabies og EU-pas etc.
[QUOTE=Eva K;1273382]Niksen, det kommer an på vaccinen. (Nu er katten det handler om så over 1 år, så det er ikke så aktuelt i lige denne sag). Det er korrekt det du skriver for Rabisin, men Nobivac rabies vaccinen gælder i 3 år også selvom katten er under 1 år.
Og så er der selvfølgelig det med min. 12 uger for killinger, samt så hut jeg visker noget om at visse udenlandske myndigheder vil have hvert år, selvom producenten anbefaler anderledes, men det kan Susanne W vist helt præcist. Jeg har i hvert fald aldrig haft nogle problemer med de 3 år når vi har rejst :)[/QUOTE]
Enig - Jools er vaccineret med Nobivac og det er årsagen til, at hun ikke kommer på udstilling i Rusland foreløbig, for de accepterer nemlig ikke rabiesvacciner, der er ældre end 1 år (i hvert fald ikke officielt)
[QUOTE=Eva K;1273382]Niksen, det kommer an på vaccinen. (Nu er katten det handler om så over 1 år, så det er ikke så aktuelt i lige denne sag). Det er korrekt det du skriver for Rabisin, men Nobivac rabies vaccinen gælder i 3 år også selvom katten er under 1 år.
Og så er der selvfølgelig det med min. 12 uger for killinger, samt så hut jeg visker noget om at visse udenlandske myndigheder vil have hvert år, selvom producenten anbefaler anderledes, men det kan Susanne W vist helt præcist. Jeg har i hvert fald aldrig haft nogle problemer med de 3 år når vi har rejst :)[/QUOTE]
Flere lande kræver, at killingen er mindst 3 mdr, når rabies vaccinen gives.
Hector når lige at blive 5 år dagen før udstillingen
Men såvidt jeg kan se fra Nesnes’ pas, vaccinerer min dyrlæge med Nobivac.
Jeg burde ikke komme i vanskeligheder når Hector vaccineres 24 dage før udstillingen og desuden får pas samtidig med, vel?
Hans normale vaccine er fra maj 2015 så den er også up to date.
Jeg burde ikke komme i vanskeligheder når Hector vaccineres 24 dage før udstillingen og desuden får pas samtidig med, vel?
Hans normale vaccine er fra maj 2015 så den er også up to date.[/QUOTE]
Nej, ingen problemer med det, så længe I ikke rejser flere dage før udstillingen :høhø: Alt vil være OK ifht det. Er han chipmærket? Ellers ved din dyrlæge nok om øremærke stadig er OK; jeg husker ingen ændringer ifht det, men alle mine udstillingskatte er jo chippede, så…
du ser ud til at have ret - det må være ændret - og det er det har jeg konstateret
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1273393]Det er 3 måneder der tidligst kan vaccineres for rabies - og medmindre der er sket noget nyt for ganske nyligt er det sådan at rabies givet INDEN killing er 1 år dækker et år - efter tre år.
Der er rabies vacciner der holder 1 og 3 år - men 3 års vaccinen på en killing er stadig kun gyldig 1 år[/QUOTE]
Ganske nylig og ganske nylig - det var i 2013 eller tidligere med at en Nobivac-rabies vaccine holder i 3 år fremfor 1 selvom givet før katten fylder 1 år. Vaccinerer man en kat på 10 måneder med Nobivac, så holder den i 3 år, ikke 1 år, og de 3 år er den dato dyrlægen vil anføre i passet.
Du kan selv læse på både fødevarestyrelsen og produktresumé for Rabisin og Nobivac at de skriver 12 uger.
Katten skal være mindst 12 uger gammel på datoen for vaccinationen. Vaccinationsdatoen må ikke ligge før datoen for mikrochippen eller tatoveringens anbringelse eller aflæsning.
Vaccinationens gyldighedsperiode regnes fra det tidspunkt, hvor der er opnået immunitet, hvilket skal være mindst 21 dage efter afslutningen af den af producenten foreskrevne vaccinationsprotokol for den primære vaccination, og løber indtil slutningen af perioden med beskyttende immunitet.