Rabies vaccine, hvor tidligt kan den gives?

Hvor tidligt kan en rabies vaccine gives? Først når killingen er 12 uger, eller hvornår ellers? :gruble:

Har googlet og søgt herinde, men kan ikke finde noget, hvor lige præcis det her står.

Killingen skal være 3mdr, for at rabiesvaccinen er gyldig.

Det vil sige, at når man vil hente en killing i udlandet, vil den altid være min. 3 mdr. og 3 uger, før man kan hente den hjem?

Synes bare, at jeg kan huske noget med, at man kan nå det mellem killingen fylder 12 uger, og inden den fylder 3 mdr.
Men det er måske kun når det er eksport?

Eller også skal den hentes i den periode, der går fra den er 12 uger til den er 3 måneder :slight_smile:

Fra rabiesfri lande - eller gælder det i hele EU:?

Det gælder så vidt jeg ved i hele EU :slight_smile:

Vaccinen er faktisk godkendt til anvendelse ned til 8 uger! Men alligevel risikerer man at rende ind i noget bøvl med at den killingen skal være 3 måneder, for at den er go´! Der er ikke så meget logik lige her - trøsten er at jeg vist aldrig - nogensinde - har skullet vise rabies attest ved indrejse i Danmark.
VH
Susanne

Som jeg har forstået det, gælder EU passet først 21 dage efter rabiesvaccinen er givet - og den må først gives ved 3mdr, for at passet er gyldigt. Jeg kan have misforstået noget…

[QUOTE=Susanne W;590536]Vaccinen er faktisk godkendt til anvendelse ned til 8 uger! Men alligevel risikerer man at rende ind i noget bøvl med at den killingen skal være 3 måneder, for at den er go´! Der er ikke så meget logik lige her - trøsten er at jeg vist aldrig - nogensinde - har skullet vise rabies attest ved indrejse i Danmark.
VH
Susanne[/QUOTE]

Men kan du så bakke op omkring, at killingen kan hentes hjem uden rabies vaccine i alderen mellem 12 uger og 3 mdr.?
I dette tilfælde er det en killing fra Tyskland.

Læs evt. denne tråd - i tråden er et link til Fødevarestyrelsenshjemmesiden.

På hjemmesiden står at vaccinen skal være givet 21 dage før indførsel af katten til DK - intet om at katten skal være 3 mdr. for at vaccinen er gyldig. Så teoretisk bør katten kunne vaccineres fx når den er 11 uger og indføres til DK 21 dage efter.

[QUOTE=DK Jannam;590541]Men kan du så bakke op omkring, at killingen kan hentes hjem uden rabies vaccine i alderen mellem 12 uger og 3 mdr.?
I dette tilfælde er det en killing fra Tyskland.[/QUOTE]

ja, det kan man - men der skal laves speciel ansøgning til fødevarestyrelsen

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/indfoersel_til_Danmark/hvalpe_killinger.htm

  • opdrætter erklæring

gå i gang i god tid med det - det kan være besværligt…

Citat…
Dyret er under tre måneder gammel
Du skal sende en ansøgning til din lokale fødevareregion, hvis du ønsker at tage en killing, hvalp eller fritteunge med til Danmark, der er under tre måneder gammel, og som ikke er vaccineret mod rabies.

Er hvalpen under otte uger og killingen under 12 uger, skal de følges med deres moder (tæven eller hunkatten).""""

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/indfoersel_til_Danmark/hvalpe_killinger.htm

[QUOTE=Musashi;590546]ja, det kan man - men der skal laves speciel ansøgning til fødevarestyrelsen

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/indfoersel_til_Danmark/hvalpe_killinger.htm

  • opdrætter erklæring

gå i gang i god tid med det - det kan være besværligt…[/QUOTE]

Hvad går den opdrættererklæring ud på:? Jeg kan ikke åbne filen…

[QUOTE=dkkorat;590555]Hvad går den opdrættererklæring ud på:? Jeg kan ikke åbne filen…[/QUOTE]en med andre dyr end dem i katteriet…

Man skal skrive under på, at killingen ikke har været sammen med andre dyr end dem i katteriet…og at du kan står inde for den

Husk også at der er forskel på om katten rejser ledsaget eller alene!

Rejser den alene, så rejser den som kæledyr og under de regler for “rejse med kæledyr”. Rejser den alene, så går den altså under “import/eksport af dyr” - hvor der købes eller sælges avlsmateriale, og så skal man oprettes som henholdsvis importør/eksportør af dyr. Noget der går ganske let og som ikke tager lang tid at få fra den lokale fødevareregion.

Nej, regelen er rigtig nok - men producentens anvisning er (eller har i hvert fald været i lang tid) at den må anvendes fra de er 8 uger :slight_smile: Men der er så meget i denne her sammenhæng, der ikke er helt logisk :slight_smile:
Jannie, hvis jeg var kørende ned efter killingen ville jeg bare hente den uanset hvad der står i papirerne! Jeg har aldrig vist papirer ved indrejse i Danmark, og grænsen er jo pivåben og har været det i mange år - alt kan bare køre ukontrolleret direkte ind i Danmark, inkl. Bader-Meinhof Gruppe, Rote Armee Fraktion, uvaccinerede killinger og hvad har vi ellers (hov, kæphesten :hyp:vrinskede lige - sorry!) Der står simpelthen ingen dernede - og skulle du løbe ind i et surprise angreb ved første p-plads efter grænsen, så tro mig - de leder ikke efter kattekillinger :slight_smile:
VH
Susanne

Min tyske dyrlæge siger, at en gyldig rabiesvaccine skal gives, når killingen er 3 mdr., og så skal der gå 3 uger, inden katten må over landegrænsen. Men den kan sagtens gives før, den er bare ikke gyldig.

[QUOTE=Susanne W;590736]Nej, regelen er rigtig nok - men producentens anvisning er (eller har i hvert fald været i lang tid) at den må anvendes fra de er 8 uger :slight_smile: Men der er så meget i denne her sammenhæng, der ikke er helt logisk :slight_smile:
Jannie, hvis jeg var kørende ned efter killingen ville jeg bare hente den uanset hvad der står i papirerne! Jeg har aldrig vist papirer ved indrejse i Danmark, og grænsen er jo pivåben og har været det i mange år - alt kan bare køre ukontrolleret direkte ind i Danmark, inkl. Bader-Meinhof Gruppe, Rote Armee Fraktion, uvaccinerede killinger og hvad har vi ellers (hov, kæphesten :hyp:vrinskede lige - sorry!) Der står simpelthen ingen dernede - og skulle du løbe ind i et surprise angreb ved første p-plads efter grænsen, så tro mig - de leder ikke efter kattekillinger :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg har fremvist alle papirer, da jeg hentede Anabell hjem. Dette var med fly fra Stockholm til Kastrup.

Jo, men hvis du var kørt fra Tyskland til Danmark med hende i bilen, var du sikkert ikke blevet stoppet og spurgt om noget som helst :slight_smile: