Rabies

Jeg har lige udvekslet tanker omkring rabies vac i forhold til at rejse til England. Lille mis SKAL jo vac for at få indrejsetilladelse. Jeg troede at det skyldes at katten efterfølgende så ikke kunne smittes og være med til at sprede rabies i England. Jeg blev stramtandet belært om at de så sandelig var rabies fri i England og ved at vac forblev de rabies fri.

Humm. Var det så ikke mere logisk at kræve at skulle lille mis ind i England skulle den være vac så tidlig i dens liv som det er muligt. Er den f.eks 7 måneder inden den rejser ind kan den jo være blevet smittet her inden den når at blive vacineret.

Er der nogen der ved hvornår vi sidst har set et tilfælde af rabies hos katte (ravekatte)?

http://www.vet.dtu.dk/Dyrlaegens-indgang/Sygdomme-A-Z/Rabies

Under “Epidemiologi” fremgår det, at det er ca. 30 år siden, der er konstateret rabies i Danmark - uanset dyreart.

Reglerne for indrejse til England er nøjagtigt de samme som reglerne for indrejse til Danmark og andre EU-lande og så kan man lide dem eller ej. Den største forskel er, at alt efter hvilken vej man rejser ind i England, er der meget striks kontrol med vaccinationen i modsætning til, hvis man f.eks. rejser ind i Tyskland :slight_smile:

Hvis den bliver smittet med rabies, er det fuldstændigt lige meget med vaccinen, for rabies dør de af - længere er den såmænd ikke.

Er der nogen der ved hvornår vi sidst har set et tilfælde af rabies hos katte (ravekatte)?

Ingen anelse mht. sidste udbrud i Danmark (racekatte næppe nogensinde!), men for nogle år siden udstillede vi i Sydfrankrig, og da var der rabiesudbrud i de 2 sydligste departementer ved den spanske grænse. Jeg havde glemt den almindelige vaccinationsattest på den ene af kattene (svensk import - rabies i pas, almindelig vaccine bagpå stamtavlen:dokdok:) - de var i den situation fuldstændigt ligeglade med den glemte almindelige vaccinationsattest, så længe jeg kunne fremvise gyldig rabiesattest på alle kattene. Det var de til gengæld så også fudstændigt hysteriske med - alle katte blev scannet og fik resultatet sammenholdt med passet inden de kom ind. Rabies er en ganske alvorlig sygdom, der slår over 50.000 mennesker ihjel om året. Langt de fleste dødsfald sker IKKE i Europa - men her gør vi jo netop en aktiv indsats for at forhindre det.
VH
Susanne

Af ren nysgerrighed - hvem sender du til England? :slight_smile:

Googler jeg rabies får jeg bl.a. det her frem: http://www.netdoktor.dk/rejsemedicin/sygdomme/rabies.htm

Der står bl.a. Dette: Der kan går fra tre uger til tre måneder fra smitte til symptomerne begynder (inkubationstiden), men i enkelte tilfælde kan det være op til flere år. Selvom man bliver bidt af et dyr, der har rabies, er det ikke sikkert at man bliver smittet.

At man dør af det ved jeg jo godt, så hvad det har med valg af vac tidspunkt at gøre kan jeg ikke få øje på. Hvis lille mis smittes inden vac. og ikke får den rette behandling kan den da nå at smitte i sit nye land. Nok en teoretisk tanke, men var det ikke for at forhindre smitten i at spredes at vi skal vac. Vi gør det vel ikke bare fordi så har myndighederne ikke noget at brokke sig over.

Hvor læser du at jeg har en kat der er på vej til England?

I det, jeg citerede: “Lille mis SKAL jo vac for at få indrejsetilladelse”.
Troede Lille Mis var en af dine, men så misforstod jeg dig bare, sorry. :slight_smile:

Krista, jeg ved ikke hvad Netdoktor er værd som kilde, men WHO angiver at inkubationstiden kan være under en uge.
Men hvis ikke du vil lade din kat rabiesvaccinere, så er det bare at lade være :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1096401]Krista, jeg ved ikke hvad Netdoktor er værd som kilde, men WHO angiver at inkubationstiden kan være under en uge.
Men hvis ikke du vil lade din kat rabiesvaccinere, så er det bare at lade være :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvor læser du at jeg står med et behov for at rabies vac en kat. Det har jeg da ikke skrevet et suk om.

Hvorfor opretter du denne tråd, hvis du ikke overvejer at sende en kat til UK:? Hvorfor snakker du rabies vacc regler med en person (formentlig en opdrætter) i UK, hvis du ikke overvejer at sende en kat derover:? Forøvrigt har UK samme indrejseregler som resten af EU nu, dvs kattene skal ikke længere have særlig indrejsetilladelse og opfylde særlige indrejsekrav mht rabies til UK - et gyldigt EU Kæledyrspas er nok. Katte kan altså rejse ind i UK, fra de er 4mdr gamle, da en gyldig rabiesvacc må gives, når katten er 3mdr, og den er gyldig til rejse i EU, når vacc er 21 dage gammel.

UK/Sverige/Norge har IMHO, siden de lukkede grænserne pga rabies (fra den ene dag til den anden med meget kort varsel - sådan kom den første Korat til Finland, fordi ejeren havde taget den med på ferie og ikke kunne få den med hjem til Sverige igen), haft en naiv forestilling, om at de var rabies-fri. UK kan som østat måske hævde denne status med rette, men det virker absurd for Sverige og Norge, da de deler nordlig grænse med Finland (og Rusland:?), hvor dyrene næppe kan læse “adgang forbudt” skiltene…

Hold nu op med de vrisne svar, Krista - du opnår intet ved det andet end at du ikke får et seriøst svar en anden gang du spørger…
VH
Susanne

OK Nu fatter jeg hat af denne tråd… Hvorfor er den her overhovedet?. Du skal ikke ha’ en kat til england, du skal ikke ha’ en kat rabiesvaccineret… og du bli’r småfornærmet (sådan lyder det i al fald) når man spørger til det…

Mon ikke bare Kristas pointe var, at det virker fjollet at kræve 21 dages vaccination af dyrene, hvis inkubationstiden faktisk kan være betydeligt længere.
Og det synes jeg nu godt nok også, at de fleste kilder på Internettet ser ud til, f.eks.: http://www.vet.dtu.dk/Dyrlaegens-indgang/Sygdomme-A-Z/Rabies
Men mon ikke, det er for at finde en balance imellem en rimelig sikkerhed, og så en rimelig “bevægelighed” imellem landene?

Gad vide om rabies-vaccinen faktisk har en betydning for, om rabies går i udbrud? Som jeg lige læste overfladisk om mennesker, så gælder det om at behandle rabies, før det går i udbrud (f.eks. hvis man ved, at man er blevet bidt af et dyr, der mistænkes for at kunne have rabies), da udsigterne efter udbrud bliver meget dystre.

Hvem jeg har samtalet med og hvorfor kommer ingen ved og er uvæsentligt for at kunne forholde sig til om man syntes de regler vi har er strikket relevant sammen. Jeg bliver forundret og også ærgerlig når de svar jeg får er på det, som jeg ikke skriver, men som den der svarer gør sig megen umage med at gætte men slet ikke eller kun flygtigt svarer på det jeg faktisk skriver.

[QUOTE=dkkorat;1096440]Hvorfor opretter du denne tråd, hvis du ikke overvejer at sende en kat til UK:? Hvorfor snakker du rabies vacc regler med en person (formentlig en opdrætter) i UK, hvis du ikke overvejer at sende en kat derover:? Forøvrigt har UK samme indrejseregler som resten af EU nu, dvs kattene skal ikke længere have særlig indrejsetilladelse og opfylde særlige indrejsekrav mht rabies til UK - et gyldigt EU Kæledyrspas er nok. Katte kan altså rejse ind i UK, fra de er 4mdr gamle, da en gyldig rabiesvacc må gives, når katten er 3mdr, og den er gyldig til rejse i EU, når vacc er 21 dage gammel.

UK/Sverige/Norge har IMHO, siden de lukkede grænserne pga rabies (fra den ene dag til den anden med meget kort varsel - sådan kom den første Korat til Finland, fordi ejeren havde taget den med på ferie og ikke kunne få den med hjem til Sverige igen), haft en naiv forestilling, om at de var rabies-fri. UK kan som østat måske hævde denne status med rette, men det virker absurd for Sverige og Norge, da de deler nordlig grænse med Finland (og Rusland:?), hvor dyrene næppe kan læse “adgang forbudt” skiltene…[/QUOTE]

For at debattere emnet vac set i relation til rabies i det land katten flytter til og kommer fra med andre som har eller vil få berøring med de regler der er omkring rabies ved ind og udrejse af lande.

Jeg forstår så ikke, hvor meget der er at debattere? Reglerne er, som de nu én gang er og man kan acceptere dem eller lade - EU-regler bliver i hvert fald ikke ændret af, at en håndfuld katteopdrættere synes, de er underlige. Og personligt må jeg erkende, at jeg ikke kan hidse mig op over, at en kat, der skal til udlandet - uanset årsag - skal have en ekstra vaccine og vente 21 dage. Tænk på alle de lande, hvor der stadig er flere måneders karantæne - DE har noget at debattere :slight_smile:

Hold da op, man kan vel godt tage en saglig debat om nogle forhold, uanset at de nok næppe står til at ændre.

Mine egne missere skal rabiesvaccineres på tirsdag for at kunne komme med til Bornholm via Sverige - ja, det slipper man desværre ikke for længere, efter lovgivningen er blevet harmoniseret, men i det mindste er der intet tjek af titer længere.