Race standarder

Udledt af en anden tråd her på forum,vil jeg gerne spørge herinde om en enkelt ting. Et sted blev nævnt, at en kat ikke blev udstillet i Fife regi fa fife-dommere ikke kunne lide katten, hvilket de derimod kan i Tica regi. Nu er det så jeg tænker på at jeg har hørt om dette tidligere. Er racestandarden ikke den samme i begge forbund (eller hvad det nu hedder) Bør en kat ikke bedømmes ens ligemeget hvilket show den kommer på? Jeg ved selvfølgelig godt, at der altid vil være forskelle på hvordan hver enkelt dommer dømmer, men det bør vil i bund og grund være samme grund-regler de går ud fra?
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at få stillet min nysgerrighed? Hilsen en næsten-ny-i-udstillingsverdenen :slight_smile:

Det er absolut ikke alle standarder, der er ens i de forskellige forbund. Det er som regel kun nuancer, der skiller forbundene, men når man dertil lægger den menneskelige faktor i form af dommerne, vil der uvægerligt komme en forskel

det er jo heller ikke alle racer som er godkendt i de forskellige forbund :slight_smile: f.eks. er européen godkendt i Fife men ikke TICA - omvendt har TICA en del racer som ikke er godkendt i Fife.
Så nej det er bestemt ikke de samme standarder de dømmer efter :slight_smile:

jeg kan sagtens forstå, at den menneskelige faktor altid vil spille ind. selvfølgelig har de enkelte dommere deres “favorit-punkter” inden for hver race, ting som de synes tæller mest, om det så er øjenfarven, pelsen eller noget, så vil der altid være en menneskelig faktor når det kommer til den endelige afgørelse. Men jeg tænker at derfra og så til at sige, at fife-dommere ikke kan lide katten, men det kan tica dommerne, så lyder det for mig, som om det ikke er nuancer det handler om, men afgørende forskelle i måden man ser den enkelte race. Nu har jeg selv en brite som jeg har været afsted med to gange (hvilket jo ikke giver mig meget erfaring idet her :slight_smile: ) men jeg ville da gerne tro, at hvis han kan klare sig på fifes udstillinger, så vil han ikke blive bortdømt på tica’s udstillinger fordi de så ikke kan lide ham. jeg håber da, at det er samme normsæt der dømmes ud fra?

Man bliver aldrig bortdømt på en udstilling - man kan blive diskvalificeret, hvis der er graverende fejl i forhold til standarden; eller hvis katten er så agressiv at den ikke kan håndteres.
Jeg undrer mig over hvorfra det stammer at “FIFe dommere ikke kan lide katten”? Hvilken sammenhæng har du hørt det i? For bedømmelser går jo ikke ud på om dommerne kan “lide” katten, men om hvorvidt den svarer til det enkelte forbunds standard. Prøv at sammenligne nogle af din egen races standarder og se, om du falder over noget, der ikke er helt ens.
Her FIFe: http://www1.fifeweb.org/dnld/std/BRI.pdf
TICA: http://www.tica.org/members/publications/standards/bs.pdf
CFA: http://www.cfainc.org/Portals/0/documents/breeds/standards/british.pdf

Du vil sikkert finde nogle forskelle dels i hvordan man beskriver racens ideal, og dels i hvor mange points de forskellige punkter på katten giver i standarden - der vægtes simpelthen ikke ens i de forskellige forbund. (Og nej, det ene er ikke nødvendigvis hverken værre eller bedre end det andet - det er bare anderledes :wink: )
VH
Susanne

Hvad mener du med ‘normsæt’? En standard specificerer forskellige detaljer ved racen som f.eks. ørestilling, øjenform, profil, tyngde m.v. For burmeseren er mange ting defineret som ‘medium’ og dermed kommer dommerens fortolkning af ‘medium’ ind i billedet - og den er ofte præget af de katte inden for racen, som dommeren har set oftest :slight_smile:

Det er to forskellige forbund, så standarderne varierer - længere er den ikke :slight_smile: Forbundene er udsprunget på hver sit kontinent (FIFe i Europa - TICA (og CFA) i USA), og der er som oftest også forskel på hvordan kattene ser ud - hvis man kigger på fx burmeseren, så varierede den så meget, at CFA faktisk har godkendt vores FIFe-burmeser som en helt separat race! Det er så både af udseende og - ikke mindst - farverne, der er forskellige i de to ‘racer’, men i FIFe bliver en amerikansk burmeser bedømt sammen med alle de andre, trods deres forskelligheder i udseendet (farven betyder ikke noget for os, vi har flere farver godkendt en en CFA-burmeser må være).

Variationer i standarderne kan sagtens være mindre ting - men det kan jo være noget af det, som betyder meget for både opdrættere og dommere af ‘den anden variant’ - for burmeserens vedkommende er en af forskellene fx øjenformen, hvor den amerikanske har væsentligt rundere øjne end vores, og i FIFe-standarden er øjenformen beskrevet meget nøjagtigt, og faktisk står der at øjenformen er vigtigere end farven! Jeg ville derfor blive møgskuffet hvis jeg stod med en pæn dansk burmeser og blev slået af en amerikansk burmeser med kuglerunde øjne … Så hvis en CFA-opdrætter fortæller, at de fravælger FIFe-shows fordi dommerne ikke kan lide dem, så er det helt forståeligt for mig, for selvom det måske er småting der varierer i standarderne, så er det meget væsentlige ting IMO.

Når det så er sagt, så synes jeg ikke der er den store forskel på de Briter jeg har set i FIFe og i TICA, så jeg tror din kat ville klare sig fint i TICA.

Der er grunde til, der er forskellige forbund:) Nogle racer har næsten enslydende standarder i forskellige forbund - andre racer har væsensforskellige standarder i forskellige forbund. Og så har de forskellige forbund forskellige kriterier for racerne og der enkelte katte.

Tag fx min Korat hunkastrat, som klarer sig meget dårligt i FIFe og glimrende i TICA. (Hun kan ses i mit banner i min signatur.)
FIFes Korat standard http://www1.fifeweb.org/dnld/std/KOR.pdf
TICAs Korat standard http://www.tica.org/members/publications/standards/kt.pdf + en racebeskrivelse http://www.tica.org/public/breeds/kt/intro.php
Jeg tillader mig at tro, at den mere detaljerede standard og racebeskrivelse er en hjælp til dommerne til se katten som helhed - ikke pille den i småstykker.

I min hunkastrats tilfælde så ser hun bestemt anderledes ud end mange af de yngre Korater, der udstilles idag. Dette skyldes - udover at hun er 10 år gammel - at hendes far og hendes morfar er thailandske importer (dvs selekteret udelukkendeefter farve og pelskvalitet). Hun har været meget længe om at udvikle sig til en kat, jeg har villet udstille nogen steder overhovedet. I FIFe er det, som om de ikke kan se hendes kvaliteter for bare usædvanligheder i forhold til de andre Korater (lidt længere hjerteform - lidt lang krop (der dog er muskuløs) med lidt høje ben (i balance med kroppen) osv). I TICA er det, som om de dømmer hende, som de ser hende - velstruktureret, alt er i balance, musklerne er der, øjnene er grønne, pelskvaliteten er suveræn, hun strutter af selvtillid og sundhed, osv. Min oplevelse er, at FIFe dommere foretrækker mere semi-cobby katte med korte og brede hjerteformede ansigter, mens TICA dommere ser hjerteformen, om den er lang eller kort, og mærker muskuløsiteten i den mere orientalske kropstype, som de synes at kunne finde en balance i.

Jeg er “opdraget” i FIFe med FIFes standard og præferencer for Koraten, så jeg blev i første omgang meget forvirret over disse to meget forskellige måder at dømme min hunkastrat på. Siden har jeg accepteret disse forskelligheder forbundene i mellem og vælger kun at udstille min hunkastrat i det forbund, der kan se hendes kvaliteter. Det er mit valg.

Ja, det er meget forskelligt hvordan der dømmes og ikke mindst om/hvordan opdrættere retter ind efter bedømmelserne. Og det gælder i al raceopdræt. Der sker både kulturel udvikling i dommerkultur og i opdrætterkultur.

Og det kan være svært at navigere i medmindre man har sat sig klare idealer for sin foretrukne race. (Så det vil jeg anbefale alle at gøre, hvis det interesserer nogen :wink: ).

Derefter kan man nemlig debattere om idealerne er fungerende eller ikke.

Forskellige forbund har lavet deres egne standarder da racen blev godkendt i forbundet. En races standard hænger jo ikke frit i luften til fri kopiering af dem der ønsker at godkende racen eller starte et nyt forbund. Hver forbund må lave/har lavet deres egen.

Vi brokker os ofte over at vi ikke har klare regler. Nej det har vi ikke men det har vi jo alligevel hvis vi ser på hvad der opremses som diskvalifiserende fejl.

At parre 2 katte giver nye individer af samme race MEN de ligner absolut ikke nødvendigvis mor eller far. For et par dage siden viste en udenlandsk opdrætter mig et billede af mine killingers tip tip ? oldemor og lige pludselig ku jeg se hvem Eva ligner. Det havde undret mig for det udseende havde jeg ikke set før. Den kat var/er født i 1998 så vidt jeg husker og har titlen CH. Opnået i Fife. Hvis jeg havde taget forældrene på udstillinger og opnået en titel med henblik på at deres killinger skulle leve op til racens standard ville det i prinsippet ha været spild af energi på den killing som ligner en fjern slægtning. Hvilket der er 2 at de andre i kuldet der også gør blot en anden slægtning i hankattens stamtavle.

Titler opnås jo også på forskellig måde i de forskellige forbund og er derfor ikke direkte sammenlignelige.

Det at de forskellige forbund er en anelse forskellige kan jo hvis man nærstuderer kattene man har på gulvet og forbundenes standarder gi chanse for et bedre udstillingsresultat i et forbund i forhold til et andet.

Og så nægter jeg altså stadigvæk at tro på at dommerne ikke bruger poinskalaen og standarden når de bedømmer kattene. Måske er det nærmere udstillerne der ikke kender dem til mindste detaille og derfor ikke kan gennemskue bedømmelserne. Udstillingsresultater afhænger jo også af konkurransen og ejerens evne til at klargøre den enkelte kat til udstillingen.

Vi udstiller bredt i begge, men mest i Fife, da vi godt kan lide formen :slight_smile: Vi oplever ikke nogen forskel i bedømmelserne, men vi er jo også “medium” i alt i standarden, så måske er det derfor. Dog er alle dommere gode til at sortere dårligt temperament (skyhed, aggressivitet) væk samt siamlignende typer væk, og det er vi kun glade for. Vi har en standard, der siger en del om temperamentet, og det vil opdrættere som helhed gerne bevare. Samtidig skal de jo ikke ligne en ori eller siam med hvidt (sey), så går man i en forkert retning. Det er mit indtryk, at der er enighed om dette i SNO verden, altså at standarden er temmelig ens uanset forbund. I UK er de så mere fokuseret på fordeling af hvidt end de er i USA - blandt opdrætterne, og i Skandinavien finder de folk et sted midt imellem, da mange ikke har så stort materiale endnu at arbejde med. Men typen er man enig om i store træk. Jeg synes dommerne i Fife har været superdygtige omkring vores race - mange havde aldrig set dem før i starten, og den opgave løftede den superflot - i hvert tilfælde når vi sammenligner med dommere, der kender racen godt, så tommel op herfra

[QUOTE=

Og så nægter jeg altså stadigvæk at tro på at dommerne ikke bruger poinskalaen og standarden når de bedømmer kattene. Måske er det nærmere udstillerne der ikke kender dem til mindste detaille og derfor ikke kan gennemskue bedømmelserne. Udstillingsresultater afhænger jo også af konkurransen og ejerens evne til at klargøre den enkelte kat til udstillingen.[/QUOTE]

det giver jo også mening det du skriver her. Det kan selvfølgelig ligeså godt være udstillerne der mangler indsigt,som dommerne. Jeg bliver forøvrigt klogere af at læse jeres indlæg, så nu tror jeg, jeg forstår mere hvad der snakkes om…

Ja, udstillinger er ikke altid lige nemt :? :smiley:
Jeg har opdrættet Burmesere i mange år, og altid udstillet i Fife.
Så starter jeg som eneste dansker opdræt af Singapura, i 2004 som ikke var en "godkendt race i Fife,
men mine katte kunne godt bedømmes på udstillinger ( uden certifikater). altså måtte der ligge en “forlods standard” , at bedømme efter. Først i 2013 blev racen midlertidigt godkendt, i Fife, og bliver nu i 2014 endelig godkendt i Fife, med standard, hvor man så kan se, hvad der er vitigt for racen:thumbup: .

Cats og Conni

[QUOTE=Lene Nielsen;1159091]Udledt af en anden tråd her på forum,vil jeg gerne spørge herinde om en enkelt ting. Et sted blev nævnt, at en kat ikke blev udstillet i Fife regi fa fife-dommere ikke kunne lide katten, hvilket de derimod kan i Tica regi. Nu er det så jeg tænker på at jeg har hørt om dette tidligere. Er racestandarden ikke den samme i begge forbund (eller hvad det nu hedder) Bør en kat ikke bedømmes ens ligemeget hvilket show den kommer på? Jeg ved selvfølgelig godt, at der altid vil være forskelle på hvordan hver enkelt dommer dømmer, men det bør vil i bund og grund være samme grund-regler de går ud fra?
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at få stillet min nysgerrighed? Hilsen en næsten-ny-i-udstillingsverdenen :-)[/QUOTE] : an ar jo altid lov til, at snakke med dommeren om bedømmelsen selvom det er dommerens entydige mening, der gælder,--------- men de er jo også mensker, så spørg dog , evt. bagefter !!!

Cats og Conni

synes også at det er forskelligt hvad den enkelte dommer vægter højest når han har 2 katte der kæmper om cert, min fars sort/hvide crx med fantastisk pels og svag type kæmpede i lang tid imod manve der er super typet men ikke havde så go pels. og de skiftedes til at tage certer i hele deres udstillings karriere og begge katte har vundet BIS

For birterne vil du opdage at TICA tillader en lidt mere medium cat i forhold til FIFe hvor de gerne skal være cubby - i TICA Semi cubby. Ører i FIFe small - i TICA - medium to small, osv :slight_smile: