Hej
Jeg har et par gange hørt nogle ejere fortælle om adfærd, de mener er racespecifik - og her taler vi i den mere negative ende af skalaen - ved netop deres race. Det kunne jeg godt tænke mig at få at vide om I også mener det er? Eller om det er en myte?
Jeg har fx to, som tit dukker op:
Birmahunner (også kastrater) kan udvise kønsrelateret agression over for andre hunner (fertile og kastrater). Er det sandt?
Abysiniere, der først bliver uvenner, har svært ved at føres sammen igen. Er det sandt?
Der er sikkert mange flere… Jeg tror jo på, at alle katte har gode og mindre gode sider, og at rigtig mange ting spiller ind, men disse to påstande støder jeg bare tit på. Påstande stammer ofte fra oplevelser og erfaring - men ikke altid.
Nu er jeg så bare blevet nysgerrig efter om det passer eller ej?
Jeg håber vi kan holde en pæn tone i tråden uden at genere hinandens katte… Det er heller ikke min hensigt at genere birmaer eller abyer - disse to er blot valgt som nogle eksempler for at starte en debat.
Mange siger jo fx at Siamesere er ondskabsfulde… Det ved jeg, at mange siger om Eddie - altså tit uden at ha mødt ham:høhø: - og DET er fx en:høhø: stor fed myte, som bør aflives. Jeg har mødt rigtig mange siam/ori og kodeordet er kærlige.
Og så slog det mig bare: Hvad siger man om jeres race? Og er det også en myte, der bør aflives eller har den et gran af sandhed over sig?
Ved hunderacerne fx er der jo racer, der udviser kønsrelateret aggression. Fx nogle af spidshunderacerne. Ofte er det tæverne.
Nu er katte jo ikke hunde, men da jeg også arbejder med hundene, slog det mig bare om der mon kunne peges på lignende tendenser ved racekatte?
MVH Helle