Raceportræt af MCO

Hej Alle MCO-ejere

I den kommende tid vil jeg løbende poste tråde, hvor jeg efterlyser fotos af de forskellige katteracer fra a - z - vi starter med de mest udbredte og arbejder os ned ad

derfor søger jeg nu gode racetypiske fotos af MCO - gerne polydaktyle også på enkelte fotos.

Portrætter og fotos bringes i Kattegales leksikon - De, der mener at have foto, der viser MCOen fra bedste side - også gerne et morsomt foto iblandt - bedes poste dem her i tråden - så kontakter jeg dem, der udvælges, hvorefter jeg modtager disse udvalgte fotos på min mail (Da jeg i forvejen bruger min mail til arbejde kan jeg ikke modtage alle der i første omgang:-))

Glæder mig til at se jeres MCO

Håber I vil bidrage til oplysninger om racerne med fotos:-)

MVH

:slight_smile:

Trækker lige denne op igen, da der MÅ være flere MCO herinde:-)

Her er et af Sex Bomb
Hilsen Lisbeth

Altså, jeg ville bl.a. gerne vide hvilken tekst mine billeder evt. skulle illustrere, førend jeg begynder at bidrage. :slight_smile:

De skal illustrere et raceportræt af MCOen, som beskriver katten i korte præcise træk samt dens normale adfærd ifht børn, andre dyr, fremmede og ejeren. Hertil kommer en lille beskrivelse af den “perfekte” ejer af en MCO. Portrætterne vil ligge i Kattegales Leksikon her på siden, som en slags appetitvækkere til folk, der søger en bestemt kat. Herefter kan man opsøge mere viden. Blandt andet vil der blive linket til de opdrættere, der ønsker det.

Inspirationen stammer fra Gwen Baileys Vælg den rigtige hund - en ganske god oversigtsbog om hunderacerne.

MVH

Tak for det. :slight_smile: Er teksten klar endnu, og kan man få lov at se den?

Det må du naturligvis gerne:-)

MAINE COON

Ligevægtig – hengiven – venlig – morsom

Kategori: Semilanghår

Vægt: Hanner 6-9 kilo. Hunner 4 – 6 kilo. Kastrater ses af og til veje op mod 10 kilo.

Maine Coon er Nordamerikas ældste katterace. Dens oprindelse er ukendt, men kattens fysik bærer præg af, at den i generationer færdedes som gårdkat i Maine – et land med et barsk og ofte snefyldt klima.
Den er den største nulevende tamkatterace, og en af de mest populære katteracer i Danmark.

Adfærd: En kat, der udstråler overskud og kraft. Tag ikke fejl af det barske ansigt – inde bagved ligger en mild, sensitiv og venlig kat gemt. En social kat, der ikke trives alene, men som nyder andre kattes selskab, og som kræver, at ejeren tager sig tid til den. Ellers kan den blive deprimeret. Maine Coon er kendt for at samtale med ejeren med en kurrende lyd. Ejere af Maine Coonkatte kalder dem katteverdenens klovn.

Aktivitetsniveau: Medium. Trods sin størrelse leger Maine Coonkatte ofte hele livet.

Adfærd over for:

Ejer: Knytter sig meget til sin ejer.

Børn: Normal god til børn.

Andre kæledyr: Normal venlig.

Fremmede: Ofte opsøgende og nysgerrig.

Andre katte: Venlig og rolig i omgangen med andre katte. Uoverensstemmelser glemmes hurtigt.

Den perfekte ejer: En ejer, som kan lide en kat, der snakker, deltager og ikke ønsker at gå glip af noget i dagligdagen. En tålmodig ejer. Maine Coon deltager i alle husets gøremål og de er ikke altid til gavn. En ejer med humor – en del Maine Coonkatte stjæler blyanter og andre småting, hvis det ligger fremme. En rolig ejer, som ønsker at tilbringe tid med katten.

Potentielle problemer: Katten kræver pelspleje, og visse linjer og individer kræver mere pelspleje end andre. Der findes Maine Coonkatte, som skal børstes hver dag for at undgå filt i pelsen.

Bonus-info: Maine Coonen var en af de første katte, som blev vist på udstillinger. Katteejere i Maine udstillede allerede deres katte i 1800-tallet, og i 1895 blev en Maine Coon Best in Show på en udstilling i Madison Square Garden. I den indfødte bestand i Amerika var katte med flere tæer udbredte – disse opdrættes under betegnelsen polydaktyli, men kan endnu ikke udstilles i Danmark. Man mener, at op mod 40 % af de oprindelige katte i Maine var polydaktyle.

Her er et godt skriv om maine coonen:

Jeg har en smuk maine coon, som jeg meget gerne vil bidrage med et billede af. Jeg har kun haft ham i 5 dage, så det er ikke fordi jeg har så mange billeder af ham endnu. Er der en deadline? (Skal jo også gerne lige have ham til at vise sig fra sin bedste side. -høhø)

Orv, her kom lige et killingebillede også. :ups: :slight_smile:

lige et billedet af min tidligere MCO (Romeo)

Børnevenlig:)

Ved ikke om de her kan bruges?

Orv, jeg har ikke rigtig været aktiv længe, godt at være tilbage. :slight_smile:

Jeg har her et par af Gismo PP - I mine øjne synes jeg han falder ret godt ind. Og ekstra plus, er jo poterne. :savle:
Ved ikke om de kan bruges, men her er lidt…

[quote=lenschow;201067]

disse opdrættes under betegnelsen polydaktyli, men kan endnu ikke udstilles i Danmark. Man mener, at op mod 40 % af de oprindelige katte i Maine var polydaktyle.[/quote]

De kan jo sådan set godt udstilles i DK nu hvor Viking-Cats holder udstillinger :smiley:
Men de kan naturligvis ikke få certifikater.

Tusind tak - det har du ret i - jeg føjer det fluks til:-)

Vil da også lige smide Diamond ind, synes også hun falder meget godt ind. Men vi kan jo alle dele forsellige meninger. :stuck_out_tongue:

Nå, nu har jeg i mellemtiden været nødt til at klippe ham pletskaldet, pga. filterknuder, så han er ikke så køn før tiden. :frowning: