Racer egnet til træning?

Ja som overskriften lyder kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogle racer der er mere trænbare end andre (til klikkertræning) :wehuu:
på forhånd tak

Nu klikkertræner jeg Briter. Jeg synes min er god til det, men svær at lave nye tricks med! Den lille har svært ved at holde koncentrationen endnu, men kan mærke han bliver god!

Oki… Min er også rimelig god til det - han er knap 3 år og først lige begyndt at træne ham…
Han er Maine Coon/alm. Huskat
En super dejlig kat :wehuu:

Jeg træner ikke mine katte, men de er utrolig lærenemme.
Har haft gæster, der lærte kattene at hoppe op til dem - derefter kunne de det næsten på kommando (to forskellige katte).
Så jeg er overbevist om, at abyssinieren er utrolig nem at klikkertræne :slight_smile:

Hmm, tjaeh… Nogle er mere smarte og mere motiverede af bare det at klikker træne, andre er mere motiverede af mad.

Jeg har to derer motiverede af mad og en der er det fordi det er sjovt at klikkertræne, de er ca. samme race alle tre. (Maine coon)
Men jeg tror at nogle af de racer med mere krudt i røven kunne være spændende, at klikkertræne, man skal dog også passe på for lære de hurtigt, lærer de også hurtigt noget “forkert” når man træner :slight_smile:

Alle mine er let motiverbare. Det er Maine Cooner. :slight_smile:

Jeg giver Vivi ret i at Abyssinieren er utrolig lærenem. :rock:
Her forsøger jeg mig med Agility, de synes det er super sjovt og lære utroligt hurtigt.
Jeg begyndte for at give Lotus mere selvtillid og det har helt sikkert haft stor effekt. Hun sidder, står, springer op hvor jeg peger, springer over forhindringer, går på stiger og meget andet.
Alt det som hun aldrig havde lært at gøre uden protest, er nu en leg for hende. Klipning af klør og ellers at blive tjekket i hoved og bagende går nu nemt, hvor hun tidligere kæmpede som en gal (hun var bange).
Det skal lige siges at Lotus var 6 år inden træningen begyndte, så det er aldrig for sent.
Mit problem er nu, bare at Unni også vil deltage:tihi: Hun står og hyler uden for døren hvis hun ikke må være med:tihi:
Vores ellers skønne huskat, synes det er noget pjat og gider ikke at deltage:)

Alle katte kan trænes - nogle er bare lettere at motivere end andre og det er ikke racebetinget som sådan. Husk når du vælger din positive forstærker, at så er det sådan set fuldstændig ligegyldig, hvad du synes der er det bedste at arbejde for - det er det som katten synes der er bedst, som du skal bruge, hvis du vil opnå resultater.

Der findes lige så mange forstærkere, som katte.

Mine arbejder for mad: rejer, kylling, tørkost, godbidder, tun, skinke, okse, vådmad på en ske, legetøj osv. Jeg anvender forskellige forstærkere til forskellige øvelser og forskellige trin i indlæringen.

Eddie min orientaler er dog den eneste der arbejder for ros og opmærksomhed alene - han behøver ikke en gang klikkes, så han er let at motivere. Siamesere/Orientalere har ry for at være blandt de mest intelligente katte, det gør dem dog ikke nødvendigvis lette at træne - det afhænger altid af træneren. Men de er lette at motivere - også til at lave fejl:-)

Eddie tilbyder selv en masse også - fx går han med på plads af sig selv, når jeg går gennem stuen. Den slags kan du fange klikke og forstærke.

Så bliver katten en aktiv elev i sin egen indlæringsproces.

Mine hunkatte er sværest at motivere. Jeg ved ikke hvorfor. Den ene er en MCO den anden en huskat.

Så jeg kan faktisk ikke se en gylden tråd - jeg træner med to huskatte, to MCO og en orientaler herhjemme samt et væld af racer når jeg er ude.

Min gamle “champ” Nemo var huskat. Han arbejdede fantastisk! Da adfærden var indlært, så droppede jeg klikkeren og godbidderne og kunne få ham til at udføre et helt lydighedsprogram. Faktisk fik han bedre karakterer end nogle hunde:-)

Og Nemo var bestemt “bare” huskat. En ganske almindelig gråstribet med hvide poter mis ude fra landet.

Her er han i sit og dæk:

Pist… PS ANGORIAN CATS - LE PLUS GRAND CABARET DU MONDE - YouTube

:wink:

[quote=Vivi_Fletcher;158873]Jeg træner ikke mine katte, men de er utrolig lærenemme.
Har haft gæster, der lærte kattene at hoppe op til dem - derefter kunne de det næsten på kommando (to forskellige katte).
Så jeg er overbevist om, at abyssinieren er utrolig nem at klikkertræne :)[/quote]

De var også nemme at lære at gå på bordet :tihi:

Og de har helt klart selektiv hørelse :smiley:

hihi den var altså god:-)

Den med bordene:-)