Råd om kost søges

Min voksen kat fæller meget og er mat i pelsen. Det har han været meget længe nu. Så nu vil jeg prøve at give ham noget andet foder. Har ikke givet ham noget specielt men han skal nok have noget med mere krudt i :slight_smile: skal det være våd eller tørkost? eller begge dele? :?

Gerne vådkost og også gerne f.eks. råt hakket oksekød med høj fedtprocent (fordelen ved det er, at det ofte er ret billigt ;)). Jeg kunne forestille mig, at hans kost mangler fedt, så det skal han have et ordentligt tilskud af :smiley:

Tak for rådet :slight_smile: vil gå i gang straks i morgen. For appetiten fejler ikke noget:D han er stort set altædende.

Pelsen har godt af omega 3 og 6 fedtsyrer. Der findes foder, som har et højt indhold af det, men eller prøv at give katten nogle dråber fiskeolie på vådfoderet. Ellers er der fx også denne vitaminpasta, der indeholder omega 3 og 6.

Hvad fodre du med nu?
Orm kan i øvrigt også give kedelig pels.

[QUOTE=PivMaria;910058]Hvad fodre du med nu?
Orm kan i øvrigt også give kedelig pels.[/QUOTE]
Han har jævnligt orm men bliver behandlet lige så snart jeg opdager dem :slight_smile: det er nok ikke til at undgå når han spiser mus og div. ude. Har ikke fodret ham med noget specielt men har købt noget i dag der hedder Perfekt Fit og noget fiskeolie. Har du andre forslag til en god foder også gerne våd?

Hvis du kigger på kiloprisen, så er Perfect Fit tæskedyrt :frowning: Og derudover er det fyldt med korn, så det ville jeg udfase så hurtigt som muligt, hvis jeg var dig. Af vådfoder vil jeg anbefale dig at tage en tur i Aldi og købe én af hver af Lux varianterne. Der får du 400 gram vådfoder (ca. 2 dagsrationer til en kat) for 5,50 krone. Hvis du ved siden af det giver en håndfuld tørfoder, lidt råt oksekød, kogt kyllingekød/fisk (begge dele kan også gerne gives råt) eller anden menneskemad, er din kat godt hjulpet :slight_smile:

Godt du er opmærksom på orm, og nej de kan vist ikke undgås hos udekatte.
Det tør foder man kan købe i supermakederne er langt fra det bedste. Langt de fleste har et lavt fedt- og proteinindhold, og er dertil smækfyldt med korn og andre vegetabilske ingredienser som katte har svært ved at udnytte. Perfect fit er dog blandt de bedre supermarkedsprodukter - uden at det dog er super fantastisk. Det er i alt fald for dyrt i forhold til havd man for for pengene.
Min egen Piv fik Kitekat hos dem der havde hende før os, så det fik hun også i starten hos os. Vi skiftede dog ret hurtigt (dvs efter en uge) til Royal Canin killingefoder (hun var 6 mdr, der er ingen grund til at give en voksen kat killingefoder), og hendes pels blev meget pænere i løbet af få uger. Derudover holdt hun op med at prutte stinkbomber.
Gå i en dyrehandel (maxizoo, petworld, poppi el.lign.) og se hvad de har (ikke alt der er lige godt - i maxizoo kan man fx og købe Whiskas, Kitekat og Pussi tørfoder-lad være med det). Vælg gerne et foder med ca 20% fedt og min 30% protein (gerne meget højere). Desuden bør første ingrediens i indholdfortegnelsen være animalsk (altså en eller anden form for kød). Vi har selv udemærkede erfaringer med Arion adult(det er også rimeligt billigt), det er dog ikke det vi fodre med pt.
Du kan også prøve at se på http://www.husse.dk. Vores anden kat Maria blev foderet med dette foder på kattehjemmet og hun har altid haft en fin pels.
Ang. vådfoder kan jeg også anbefale Lux fra Aldi, men hvis din kat selv fanger mange mus og småfugle, så tror jeg egentligt at han selv sørger for at blive dækket ind der.

Jeg siger mange tusinde tak for alle de gode råd:) der er noget at se efter. Nu vil jeg se at finde nogle af de gode produkter og håbe det hjælper på min Rødmis :slight_smile: