Råd til det stoore shampoo-udvalg

[QUOTE=dkkorat;212834]
Jeg ville nok skifte til et andet foder. Perfect Fit vil mine katte ikke røre - de er ellers ikke kræsne;-)[/QUOTE]

De lever fint på det foder og spiser det med velbehag :slight_smile: Og så længe de gør det, så får de det :wink:

[quote=Lena S;212789]Der bliver bare ikke svaret når man kontakter dem :frowning:

Har jeg nemlig prøvet et par gange men har aldrig fået noget svar tilbage[/quote]
Ann-Dorrit kan ind imellem godt have problemer med mail, men som regel svarer hun på tlf. Ellers læg en besked eller prøv igen senere.

Netop til tør og skællet hud tror jeg, at hun vil anbefale tjæreshampoo fra House of Anju, men prøv at snakke med hende selv. Hun er et omvandrende leksikon udi pelspleje :ok: Og produkterne fra House of Anju er helt suveræne.

Hun fanges bedst efter kl 11 om formiddagen…

Og produkterne fra House of Anju er helt suveræne.

For slet ikke at tale om, at de dufter godt :slight_smile:
Havde jo det meste af Banden i bad igår… og da alle var klar, fik mit eget hår da også lige en omgang med “sort shampoo” :smiley:
Jo, jo - vi matcher her i huset :wink:

(Eller også orkede jeg bare ikke at begynde at lede efter menneskeshampooen, når nu den anden var lige ved hånden -tihi )

Ja, jeg synes sådan op til en månede efter dufter ens kat stadig læækkert…

Dkkorat - Det var det jeg mente, ja. Hvorfor må hun dog ikke det? Eller er det noget man ikke skal snakke om? :slight_smile:

[QUOTE=Eva K;212875]

Dkkorat - Det var det jeg mente, ja. Hvorfor må hun dog ikke det? Eller er det noget man ikke skal snakke om? :)[/QUOTE]

Det er en meget lang historie om en utilfreds killingekøber, der trak Ann-Dorrit i Klagenævnet - Klagenævnet afgjorde klagen i ADs favør. Det kunne killingekøberen ikke affinde sig med, så sagen blev anket til FU, som afgjorde sagen i købers favør. AD blev idømt at betale køber det, køber krævede - indtil hun betaler det, er hun afskåret fra alle serviceydelser fra FD. Sagen kører nu videre i det civile retssystem.
Ret mig endelig, hvis jeg refererer sagen forkert!

Det daværende FU gav klubberne besked om afgørelsen. AD var ikke velkommen på FD udstillinger - hverken som udstiller eller standhaver. JYRAK, Racekatten og Katteklubben følger ikke denne beslutning, da de godt kan differentiere mellem AD som opdrætter og som forretningsindehaver - DARAK er den eneste klub, der ikke kan eller vil skelne.

mine spiste det også med stor fryd og fornøjelse i 5 uger - og pludselig havde min store dreng tabt HELE kraven og var begyndt at skælle og have ekstremt tør pels og brormand fik lidt af de samme symptomer…

Perfect Fit skal du efter min bedste overbevisning holde dig LANGT væk fra - det er virkelig ringe og med rigtig stor sandsynlighed grunden til at din kat har dårlig pels…

For så vidt angår pelspleje… så har alle ret i at Anju er ganske udmærket… det er lidt ligesom med foder - en religion… personligt showvasker jeg i Jerob - det er altså lige 33% billigere og da jeg har 6 cooner. Med så mange pelsbundter har jeg haft rigtig god base for at sammenligne Anju med Jerob og jeg har på ingen måde fundet at Anju er bedre. Men det er lidt hvad man nu synes… når jeg ikke selv kan se forskel i resultat og kvalitet - så vil jeg personligt ikke betale mere for et mærke.

nu husker jeg ikke hvad Mikkel er for en type kat, men mit vaskeregime er som følger

Showcleaner fra Ellegård ELLER alternativt goobs flydende affedter (den i den store flaske)
Degreaser nr 2 som bruges efter showcleaneren (det giver bare noget ekstra til vasken)
Farveshampoo (jeg har røde, hvide og blå katte - linksne er til de shampooer jeg bruger)
Texturizer - det er pendant til vores balsam og samtidig giver den pelsen fylde og struktur

Det her passer super til semi-langhårsvask… som sagt husker jeg ikke hvad Mikkel er, så det er muligt det er lidt overkill

Fælles for vaskene er at jeg sværger til showcleaner fra Ellegård (goobs kan også bruges - den er bare meget vanskeligere at arbejde med hvis du spørger mig) som jeg så altid supplerer med en affedter nr 2 når det er rigtig showvask. Jeg har erfaring for at pelsen bare får det der “something special” når degreaserne bruges på den måde

Jerob kan du købe hos Pitstop - de sender samme dag og er flinke - de kommer somregel også på alle udstillingerne… hvis du ringer og snakker med dem kan du som regel kombinere indkøbene så du kan få fx 2 flasker degrease, en flaske farve og en flaske texturizer - hvorved du får mængde rabatten :slight_smile:

Held og lykke

[QUOTE=Battlestar;212904]mine spiste det også med stor fryd og fornøjelse i 5 uger - og pludselig havde min store dreng tabt HELE kraven og var begyndt at skælle og have ekstremt tør pels og brormand fik lidt af de samme symptomer…

Perfect Fit skal du efter min bedste overbevisning holde dig LANGT væk fra - det er virkelig ringe og med rigtig stor sandsynlighed grunden til at din kat har dårlig pels…

For så vidt angår pelspleje… så har alle ret i at Anju er ganske udmærket… det er lidt ligesom med foder - en religion… personligt showvasker jeg i Jerob - det er altså lige 33% billigere og da jeg har 6 cooner. Med så mange pelsbundter har jeg haft rigtig god base for at sammenligne Anju med Jerob og jeg har på ingen måde fundet at Anju er bedre. Men det er lidt hvad man nu synes… når jeg ikke selv kan se forskel i resultat og kvalitet - så vil jeg personligt ikke betale mere for et mærke.

nu husker jeg ikke hvad Mikkel er for en type kat, men mit vaskeregime er som følger

Showcleaner fra Ellegård ELLER alternativt goobs flydende affedter (den i den store flaske)
Degreaser nr 2 som bruges efter showcleaneren (det giver bare noget ekstra til vasken)
Farveshampoo (jeg har røde, hvide og blå katte - linksne er til de shampooer jeg bruger)
Texturizer - det er pendant til vores balsam og samtidig giver den pelsen fylde og struktur

Det her passer super til semi-langhårsvask… som sagt husker jeg ikke hvad Mikkel er, så det er muligt det er lidt overkill

Fælles for vaskene er at jeg sværger til showcleaner fra Ellegård (goobs kan også bruges - den er bare meget vanskeligere at arbejde med hvis du spørger mig) som jeg så altid supplerer med en affedter nr 2 når det er rigtig showvask. Jeg har erfaring for at pelsen bare får det der “something special” når degreaserne bruges på den måde

Jerob kan du købe hos Pitstop - de sender samme dag og er flinke - de kommer somregel også på alle udstillingerne… hvis du ringer og snakker med dem kan du som regel kombinere indkøbene så du kan få fx 2 flasker degrease, en flaske farve og en flaske texturizer - hvorved du får mængde rabatten :slight_smile:

Held og lykke[/QUOTE]

Nu har de levet på det mad i lidt over 6 mdr :slight_smile:

Mikkel er en korthåret huskat :slight_smile:

[quote=Lena S;212978]Nu har de levet på det mad i lidt over 6 mdr :slight_smile:

Mikkel er en korthåret huskat :)[/quote]

Foder er en hel videnskab for sig selv… og foderets sammensætning har betydning også for kattens hud og pels.
Noget kunne derfor tyde på, at Mikkel ikke trives optimalt på Perfect Fit og jeg vil derfor råde dig til også at forsøge et foderskifte til et andet mærke…

[QUOTE=Ann K;212988]Foder er en hel videnskab for sig selv… og foderets sammensætning har betydning også for kattens hud og pels.
Noget kunne derfor tyde på, at Mikkel ikke trives optimalt på Perfect Fit og jeg vil derfor råde dig til også at forsøge et foderskifte til et andet mærke…[/QUOTE]

Som tidligere skrevet har han ALTID haft skæl…

I perioder værre end andre og sådan har det altså været på alle de slags foder vi har prøvet…

Hvilke mærker har I forsøgt jer med?
Vi har også haft vores hyr med især Aske… men er nu endelig ved at have fundet det rigtige… en kombination af James Wellbeloved med lam og Porta 21 med kylling og/eller and.
Før da fodrede vi med bla RC siam… et udmærket foder, som vores katte skam trivedes fint på… bortset fra at Aske altså havde skæl og tør, kedelig pels…
Så jeg ville stadig forsøge mig med et foderskifte til et godt lødigt tørfoder - og meget gerne supplere kattens kost med ca halvdelen råt og vådfoder…
Det har som sagt virket fint for os herhjemme :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;212998]Hvilke mærker har I forsøgt jer med?
Vi har også haft vores hyr med især Aske… men er nu endelig ved at have fundet det rigtige… en kombination af James Wellbeloved med lam og Porta 21 med kylling og/eller and.
Før da fodrede vi med bla RC siam… et udmærket foder, som vores katte skam trivedes fint på… bortset fra at Aske altså havde skæl og tør, kedelig pels…
Så jeg ville stadig forsøge mig med et foderskifte til et godt lødigt tørfoder - og meget gerne supplere kattens kost med ca halvdelen råt og vådfoder…
Det har som sagt virket fint for os herhjemme :)[/QUOTE]

Vi har prøvet med flere forskellige varianter af Hills og RC… Men da han er en ret stor kat og ikke gerne skal blive større, skal der tages hensyn til dette… Han har lette tendenser til at få blæreproblemer så dette skal også tages hensyn til :slight_smile:

Våd og råt får de engang imellem - ikke så ofte igen… Har kun fundet en slags vådfoder som lever op til vores krav ang indhold og det er Yarrah - det kan ikke købes ret mange steder…

Der findes flere forskellige gode vådfodre på markedet… også uden at de behøver at være rasende dyre :slight_smile:
Selv bruger jeg Prarie m lam, Felina Porta, Bozita, Mjau, Lux og Almo Nature…

Fedtfattigt foder kan faktisk sagtens være grunden til hans skæl… der mangler olier til pelsen og huden.
Jeg er bestemt IKKE foderekspert!!! Men jeg har fulgt rigtig godt med i nogle af debatter, der har været på et andet fora, hvor der sidder nogle som virkelig har sat sig ind i tingene…
Da min Aske så fik konstaret Hyperthyroidisme var vi tvinget til at omlægge kosten fra det meget fedtfattige til almindeligt voksenfoder… og jeg regnede med at Ting vores aby hurtigt ville kunne omdøbes til Trille… Det er faktisk gået modsat :slight_smile:
Mine kattes foder består nu af almindelig ørkost med høj fedtprocent og så ca ½ vådfoder af de nævnte mærker, bortset fra Aske som dagligt får en kvart dåse Hills A/D for at få ekstra krudt til hans alt for hurtige stofskifte…
Med den kost er det lykkedes os så nogenlunde at holde vægten på Aske (hyperthyrodoide katte bliver ofte radmagre), og Ting har faktisk tabt sig næsten 600 gr!!! :slight_smile:
Da kosten desuden indeholder så meget vådfoder, reducerer vi også riskoen for urinvejslidelser markant - det kan ikke udelukkes at de vil komme, men det kan det jo heller ikke på alt mulig andet… og to af vores katte er oppe i alderen, hvor diverse urinvejs-, blære- og nyrelidelser ikke er ukendte.

[QUOTE=Ann K;213107]Der findes flere forskellige gode vådfodre på markedet… også uden at de behøver at være rasende dyre :slight_smile:
Selv bruger jeg Prarie m lam, Felina Porta, Bozita, Mjau, Lux og Almo Nature…

Fedtfattigt foder kan faktisk sagtens være grunden til hans skæl… der mangler olier til pelsen og huden.
Jeg er bestemt IKKE foderekspert!!! Men jeg har fulgt rigtig godt med i nogle af debatter, der har været på et andet fora, hvor der sidder nogle som virkelig har sat sig ind i tingene…
Da min Aske så fik konstaret Hyperthyroidisme var vi tvinget til at omlægge kosten fra det meget fedtfattige til almindeligt voksenfoder… og jeg regnede med at Ting vores aby hurtigt ville kunne omdøbes til Trille… Det er faktisk gået modsat :slight_smile:
Mine kattes foder består nu af almindelig ørkost med høj fedtprocent og så ca ½ vådfoder af de nævnte mærker, bortset fra Aske som dagligt får en kvart dåse Hills A/D for at få ekstra krudt til hans alt for hurtige stofskifte…
Med den kost er det lykkedes os så nogenlunde at holde vægten på Aske (hyperthyrodoide katte bliver ofte radmagre), og Ting har faktisk tabt sig næsten 600 gr!!! :slight_smile:
Da kosten desuden indeholder så meget vådfoder, reducerer vi også riskoen for urinvejslidelser markant - det kan ikke udelukkes at de vil komme, men det kan det jo heller ikke på alt mulig andet… og to af vores katte er oppe i alderen, hvor diverse urinvejs-, blære- og nyrelidelser ikke er ukendte.[/QUOTE]

Hvor køber du dit våfoder?

Vi har jo ikke de voldsomt store muligheder her i Skive :slight_smile:

[QUOTE=Lena S;213567]Hvor køber du dit våfoder?

Vi har jo ikke de voldsomt store muligheder her i Skive :)[/QUOTE]

Mange af de fodermærker, Ann nævner, kan købes online hos zooplus. Felina Porta kan desuden købes hos MysteryCoons Petshop - både online og på danske udstillinger rundt om i landet.

Og Lux købes i Aldi…og får strålende anmeldelser med i bagagen af mine fire kræ :rock:

De har de sidste tre måneder levet af Sanabelle Adult tørfoder ad libitum og en dåse Lux til deling til aften, og selvom vi har droppet light-tørfoderet og stadig kører ad libitum så har Gizmo altså tabt sig :thumbup:

Hvornår er mad fedtfattigt?

Det er det lige så snart, at det indeholder mindre end ca 20 - 22 % fedt… hvilket vist gør sig gældende for In-Form, som lanceres som et slankefoder…
Som sagt… det er ikke altid nok, at kattene er glade for et foder og gerne spiser det - nogle gange kan der komme små tegn, som viser, at foderet (trods at det ellers er et godt foder) bare ikke er det rette for lige netop denne specielle kat.
Tør pels og skællende hud er et tegn på at foderet ikke helt har det som lige netop denne specielle kat har brug for…

Jeg kan egentlig bedst ilustrere det med de eksempler jeg alerede har givet omkring Aske, der nu (trods kronisk sygdom) faktisk er rigtig pæn i pelsen og ikke skæller… Vi har fundet en fodersammensætning, som vores katte trives på og som de kan lide - og som endda med tiden måske vil betyde at Ting igen vil leve op til sit fulde navn, nemlig LILLE Ting :klapper:
trods at der er tale om helt almindeligt voksenfoder med en fedtprocent omkring de ca 22…

[QUOTE=Ann K;213759]Det er det lige så snart, at det indeholder mindre end ca 20 - 22 % fedt… hvilket vist gør sig gældende for In-Form, som lanceres som et slankefoder…
Som sagt… det er ikke altid nok, at kattene er glade for et foder og gerne spiser det - nogle gange kan der komme små tegn, som viser, at foderet (trods at det ellers er et godt foder) bare ikke er det rette for lige netop denne specielle kat.
Tør pels og skællende hud er et tegn på at foderet ikke helt har det som lige netop denne specielle kat har brug for…

Jeg kan egentlig bedst ilustrere det med de eksempler jeg alerede har givet omkring Aske, der nu (trods kronisk sygdom) faktisk er rigtig pæn i pelsen og ikke skæller… Vi har fundet en fodersammensætning, som vores katte trives på og som de kan lide - og som endda med tiden måske vil betyde at Ting igen vil leve op til sit fulde navn, nemlig LILLE Ting :klapper:
trods at der er tale om helt almindeligt voksenfoder med en fedtprocent omkring de ca 22…[/QUOTE]

Tak for hjælpen :slight_smile:

Jeg vil kigge lidt på sagerne lige når der er overskud til det :slight_smile: Så håber jeg at finde en billig løsning der opfylder alle kravene :slight_smile:

[quote=Lena S;213771]Tak for hjælpen :slight_smile:

Jeg vil kigge lidt på sagerne lige når der er overskud til det :slight_smile: Så håber jeg at finde en billig løsning der opfylder alle kravene :)[/quote]

Du kan jo starte med at kigge hos Ann Dorrit :slight_smile:
Og husk så at umiddelbart så lyder det af mange penge med en pris mellem kr 285 og kr 430 for 10 kilo foder… men der er stor forskel på hvordan et godt kvalitetsfoder optages og udnyttes af kattene - og dermed, hvor meget der kommer ud i bakken :wink:

Og jeg mener faktisk ikke at In-form er et særligt godt foder… prøv at se, hvor meget der egentlig er af diverse totalt overflødige kulhydrater i et såkaldt slankefoder! :thumbdown:
En god rettesnor mht at vælge foder, er at se efter at der står kød, animalske biprodukter og den slags først på indholdsfortegnelsen…
Det er jo katte og ikke kaniner vi har :slight_smile: