Råd vedr. sammenføring?

Nu er der lidt mindre end 2 uger, til Arto flytter ind :thumbup:
Så vil lige høre, om I har nogle gode råd, så sammenføringen bliver uden alt for mange problemer?
Vívil og Flykra er 1½ år nu og Arto vil være 13 uger, når han flytter ind.
Regner som sådan ikke med de store problemer. Selvfølgelig forventer jeg ikke at de bliver perlevenner med det samme, men håber da ikke at de ryger i totterne på hinanden.
Bliver bare lidt i tvivl, for min omgangskreds mener slet ikke at man kan føre nye katte ind i en flokk…det er selvfølgelig noget vrøvl, så dem gidder jeg ikke spørge om råd :tihi:

Er det nødvendigt med Feliway med det samme? eller er det spild af penge?

Får Arto fredag aften og har ingen planer hele week-enden. Har egentlig planer om at lade dem finde ud af det selv, uden at blande mig alt for meget, men blev lidt i tvivl efter at have fået en masse “råd” jeg ikke rigtig kan bruge til noget…(de fleste “råd” er hentet fra situationer, når en staldkat har fået killinger og en fremmed hankat har angrebet dem = konklusion: man kan ikke føre nye katte ind i en flok…overhovedet!..suk)

Altså - katte, der kan deres kattesprog osv, skulle meget gerne tage godt imod en killing. Muligvis bliver killingen “sat på plads” med et hvæs eller en pote, hvis den kommer for tæt på for hurtigt - men mere burde det ikke blive til.
Killingen bør tage de voksnes mishagsytringer med ophøjet ro - “nå, den er sur… jeg leger herovre i stedet” - og undersøge sit nye hjem med løftet hale og godt humør.

[quote=dkkorat;174329]Altså - katte, der kan deres kattesprog osv, skulle meget gerne tage godt imod en killing. Muligvis bliver killingen “sat på plads” med et hvæs eller en pote, hvis den kommer for tæt på for hurtigt - men mere burde det ikke blive til.
Killingen bør tage de voksnes mishagsytringer med ophøjet ro - “nå, den er sur… jeg leger herovre i stedet” - og undersøge sit nye hjem med løftet hale og godt humør.[/quote]

Nemlig! Regner da også med at det bliver tilfældet. Men har hørt så meget negativt vedr. sammenføring her i week-enden, så trængte lige til at blive bekræftet.

Har set Arto “live” da han var 9 uger. Han er den med det største selvtillid i kuldet og virkede til at være meget harmonisk. Er selvfølgelig forberedt på at der nok vil være knurren m.m. men helt galt tror jeg nu ikke at det går.

Hvad med Feliway? er det nødvendigt?

Har lige købt en ekstra bakke, så den “afdeling” er ordnet :slight_smile:

Der er skam også en nullerput seng på vej, og fodder er snart også i hus. Så synes jeg har fået dækket områderne: sk***, sove og spise :tihi:
Er der andet der mangler?

De problematiske sammenførsler omhandler oftest voksne katte eller ungdyr i (præ-)puberteten.
En killing skal der ikke tages andre hensyn til, end du allerede har gjort. FeliWay burde ikke være nødvendigt.

Med Charlie satte jeg kassen på gulvet og lukkede op så han kunne komme ud. Fluks for han over til Vìctoria som så satte ham på plads med et par flade men der var ingen hvæsen -høhø

Med Nunuu gjorde jeg det samme og han fik samme kærlighed fra Victoria som Charlie havde fået -høhø

Med Charlie var der ingen problemer, faktisk var der slet ikke nogle af de problemer som jeg har hørt om og mine var endda voksne, men det kan jo have noget at gøre med den stille og rolige race jeg har -høhø

Hej, Der er sjældent problemer med at få en killing ind i flokken. de " gamle" tager somend godt mod den lille nye! Jeg plejer dog at lade den sidde i transportkassen, til alle har hilst, snuset og evt. hvæset af alle de fremmede lugte, og når der er faldet ro over gemytterne , åbner jeg lågen, medens “de gamle” får lov til at bese vidunderet! Her er det hver gang gået stille af, med lidt hvæs mod den nye, - - - så hun ved hvor hendes /hans plads er,- skønt" lillle ny" altid har “møvet sig” ind på Oline,- ikke dumt, for hun er den lille kat med det store hjerte,-,- og så er den hjemme!

Go’ fornøjelse

Knus fra Cats og Conni

Jeg har aldrig oplevet problemer, når der er sat en killing ind hos mig eller når jeg har afleveret killinger i nyt hjem.
Så umiddelbart ville jeg ikke gøre andet end at tage imod med åbne arme :slight_smile:

Enig med de andre.

Jeg plejer dog at købe en stikdåse med feliway og sætte i en central placeret kontakt i huset samt at sætte en ekstra kattebakke og madskål op, når en ny kat flytter ind.
Feliway skal op 4 dage før for at have en virkning.

Årsagen er, at jeg en gang har oplevet mine andre katte blive lidt stressede over den nye, og så kom de op og slås om de attraktive ressourcer (mad fx.) - derfor tager jeg altid tingene i opløbet. Jeg ser ingen grund til at gøre andet.

Jeg tror dog næppe du får problemer pga deres aldre. Held og lykke:-)

Må jeg se et foto af Arto?

Jamen det må du da gerne :slight_smile: Vil du se to? :tihi: Han er 9 uger på billederne.

hihi han ser dejlig fræk ud! TILLYKKE:-)

Nåååååå hvor kær!!!

Knus fra Cats og Conni