Råfodring af katte (foredrag)

Et eller andet sted læste jeg at frysning reducerede med op til 90% - jøsses, jeg er lige nu tom for om det var Taurin eller Folinsyre - begge dele er livsnødvendige.

Det er folinsyre: Google cache søgning

Jeg kunne dog ikke lade være med at tænke, at folinsyre da er et B-vitamin - og hvorfor begynder de at snakke om, at der er folinsyre i kød??? Hvilket jeg også fik bekræftet ved opslag i min foderanalyse, hvor f.eks. lammekød står til at have 0,03 mg. folinsyre pr. 1 kg. tørvægt (dvs. pr. ca. 3 kg. kød). Og da en 4 kgs. voksen kat i følge diverse af de her… organisationer, der laver standarder for den slags (AAFCO, FEDIAF osv.) skal have min. 0,05 mg. folinsyre pr. dag, så er vi vist alligevel ude i at skulle give det som tilskud, uanset om det oprindelige indhold i foderet er reduceret med 90% eller ej :slight_smile:

Nu betyder det ikke det store om der overdoseres af Folinsyre og Taurin - men der er andre ting hvor det skal være nøje afstemt i henhold til andre ting for at gøre gavn - og ikke være skadelig.

Jeg fatter ikke hvordan man som almindeligt menneske kan gøre det korrekt. En type kød skal tilsættes andet end en anden type.

Hvis du slår forskellige typer kød op, så er der altså nu ikke så stor variation i deres indholdsstoffer, at de ikke kan holdes indenfor de ernæringsmæssige anbefalinger ved hjælp af samme type tilskud. Men indevolde afviger.
Det er jo ikke sådan at man skal ramme på det nøjagtive mg. - det kan vi jo også se ved at sammenligne flere forskellige fodermærker. De kan variere ret meget i indholdsstoffer. Men vi skal selvfølgelig holde os inde for visse rammer (der nu er ret bredde). Jeg har indtryk af, at forholdet imellem visse vitaminer og mineraler næsten er vigtigere… Altså f.eks. at der skal være ca. 1,2 gange så meget kalk som fosfor i det samlede foder. Det er også et afhængighedsforhold imellem B- og C-vitaminer (men nu producerer katte så selv C). Hvis man nu f.eks. tilfører eet B-vitamin i meget store mængder, så er det rigtig nok, at det udskilles. Men der udskilles i den forbindelse også andre B-vitaminer, som man ikke har givet tilskud af, og de kan derfor komme i mangel.
Sorry, det er vist lidt nørdet og lidt OT nu, og jeg burde også lave noget ikke katte-relevant.

Marianne deroppe sagde, at der er tilsat hjerne i alle kattemenuerne af samme årsag - taurin.

MVH