Råfodring - endnu en tråd

:sorry: men opretter altså lige endnu en tråd om råfodring.

Jeg ville nemlig gerne kunne give mine katte noget råt kød for deres tænders skyld. De trives rigtig godt på deres tørfoder bortset fra at de har brug for noget ekstra tandpleje. Jeg vil derfor gerne forsøge med råfodring (som et supplement).

Mit problem er at jeg simpelthen ikke kan få dem til at spise det!

Jeg har prøvet med hjerte, lever, hakket oksekød, kyllingekød og lys fisk.

Jeg har prøvet både med store stykker og med små stykker i vådfoderet. De store stykker snuser de bare til, små stykker i vådmaden bliver fint sorteret fra og vådmaden bliver spist.

Af vådmad får de Feline porta og Almo nature.

Det irriterende er at alt det de ikke vil spise råt, det vil de gerne spise hvis det bliver kogt eller stegt -surrender

De vil også gerne spise det i tørret tilstand (Dokas og Thrives).

De vil også gerne spise tun på dåse eller makrel på dåse (altså min mad ;))

Så nu er mit spørgsmål, hvad søren gør jeg nu?

Skal jeg fjerne deres tørfoder? Det er jeg bare ikke så meget for da de jo ikke må sulte for længe og jeg er overbevist om at jeg har en ret stædig flok, så tror de skal sulte et stykke tid før de kaster sig over kødet.

Det er jo fint nok dyrlægen anbefaler råfodring et par gange om ugen, men jeg har åbenbart en flok sofakatte og ikke en flok rovdyr ;), så det gør det jo svært at efterleve rådet.

hvis det handler om at få dem til at bruge tænderne… så kog kødet… det gør jeg…

mine er HELT vilde med kogte strimler okse…

jeg laver strimler på ca 20 cm… så lægger jeg dem i en foliebakke så de ikke “krøller” når de varmes… så hælder jeg en dåse tomat over og ind i ovnen på 200 grader i 20 min…

de der tomatkogte strimler er superhittet her i huset… i gnaver og gnaver og gnaver i de strimler…

Du behøver jo ikke fjerne tørfoderet helt, men undlade at give ad libitum i en periode.

Dernæst kunne du starte med kylling. Jeg kan forstå, at de gerne vil have det tilberedt? I så fald kan du jo tilberede det kortere og kortere tid, for at vænne dem til det rå?

Prøv med entrecote :muhaha: …det spiser to af mine gerne :høhø:

[quote=Battlestar;355441]

jeg laver strimler på ca 20 cm… [/quote]

Hvilken type oksekød bruger du?
Klump? Bryst, culotte eller?

:fin::fin::fin:

[quote=PiaR;355447]Hvilken type oksekød bruger du?
Klump? Bryst, culotte eller?[/quote]

Jeg tror helt sikkert, den del er ligegyldigt. Forleden dag stjal Sander for første gang i sit liv mad fra køkkenbordet. Det var et lille endestykke af noget langtidsstegt (“kogt”) oksebov - og det var guf, mente han!!

[quote=PiaR;355447]Hvilken type oksekød bruger du?
Klump? Bryst, culotte eller?[/quote]

magre stykker… ikke noget der har nogen videre fedtmarmorering…

okseinderlår er vist det jeg plejer at købe såvidt jeg husker… og så får jeg slagteren til at skære det i 1120 cm strimler hvis jeg ikke selv har tiden til at bakse med det…

rumpsteak er også et godt kødstykke - reelt og ret magert (hvis man synes ens misser har fortjent engelske bøffer)

Spørg Marianne www.utika.dk

Lige nu står bradepanden på gulvet med resterne af en stegt lammekølle - de sover godt i nat:-)

[quote=Nevadaisy;355437]Så nu er mit spørgsmål, hvad søren gør jeg nu?

Skal jeg fjerne deres tørfoder? Det er jeg bare ikke så meget for da de jo ikke må sulte for længe og jeg er overbevist om at jeg har en ret stædig flok, så tror de skal sulte et stykke tid før de kaster sig over kødet. [/quote]
Da jeg startede med at fodre råt, da fjernede jeg bare deres tørfoder, og så var der kun råt. Ikke alle kastede sig over det med samme iver, men alle spiste af det, og efterhånden spiste de alle mere og mere.
Det der er vigtigt i denne sammenhæng er, at kattene får noget at spise. Knap så vigtigt er det, om de lige spiser helt så meget som de plejer i starten, hvis bare de bliver bedre til det.
Har du nogen, som bare slet ikke vil spise det rå i starten, så kan du jo servere lidt vådt 1-2 gange dgl. På den måde er du sikker på, at de får noget at spise og ikke tager skade af den grund.
Her gik det heldigvis uden problemer, men det handler også nogle gange om, hvem der er mest vedholdende :wink:

Igår købte jeg et rådyr kødben til tøserne. Det faldt ikke i god jord. I løbet af natten var jeg nødt til at stå op og smide det i skraldespanden fordi jeg blev vækket af larm da de legede med det :smiley:

Har du prøvet med delvist tilberedt? Min pige der ikke vil spise råt er især glad for tilberedt kylling. Det er ikke nær så godt som råt, men jeg håber at gå over til at det gradvist bliver mere råt og så til sidst kunne ende på helt råt…

Og ellers så er rådet at blande en minimal del i deres vådkost (hvis de vil have det?) og så lige så langsomt gå over til mere og mere råt i vådkosten :slight_smile:

Jeg har forresten en enkelt der er glad for tørrede svine- eller kaninrører :smiley: der er også noget at gnaske i for tænderne hos dem :slight_smile:

[quote=Battlestar;355441]hvis det handler om at få dem til at bruge tænderne… så kog kødet… det gør jeg…

jeg laver strimler på ca 20 cm… så lægger jeg dem i en foliebakke så de ikke “krøller” når de varmes… så hælder jeg en dåse tomat over og ind i ovnen på 200 grader i 20 min…

de der tomatkogte strimler er superhittet her i huset… i gnaver og gnaver og gnaver i de strimler…[/quote]

Det vil jeg helt sikkert prøve :ok: Tak for tippet.

Og ja det handler kun om at de skal spise nogle tandbørster :wink:

[quote=Vivi_Fletcher;355442]Du behøver jo ikke fjerne tørfoderet helt, men undlade at give ad libitum i en periode.

Dernæst kunne du starte med kylling. Jeg kan forstå, at de gerne vil have det tilberedt? I så fald kan du jo tilberede det kortere og kortere tid, for at vænne dem til det rå?[/quote]

:lys-ide: er det så nu jeg skal tilstå at lige den tanke har jeg ikke tænkt :ups::tihi: Men det er da selvfølgelig en god ide…for ja tilberedt kød spiser de med største velbehag

:høhø: Jeg har faktisk prøvet at give dem lidt af et godt stykke kød…men det var heller ikke fint nok - helt ærligt når vi ikke spiser kød der ikke er tilberedt, hvorfor skal misserne så :fin::fin:Men stjæle kødet når det er klar til at vi skal spise, se det er en helt anden sag :muhaha:

[quote=Christina B;355524]Da jeg startede med at fodre råt, da fjernede jeg bare deres tørfoder, og så var der kun råt. Ikke alle kastede sig over det med samme iver, men alle spiste af det, og efterhånden spiste de alle mere og mere.
Det der er vigtigt i denne sammenhæng er, at kattene får noget at spise. Knap så vigtigt er det, om de lige spiser helt så meget som de plejer i starten, hvis bare de bliver bedre til det.
Har du nogen, som bare slet ikke vil spise det rå i starten, så kan du jo servere lidt vådt 1-2 gange dgl. På den måde er du sikker på, at de får noget at spise og ikke tager skade af den grund.
Her gik det heldigvis uden problemer, men det handler også nogle gange om, hvem der er mest vedholdende ;)[/quote]

Jeg kommer lige til at tænke på at jeg har en kat i huset (Daisy) som ikke spiser andet end tørfoder og rejer (nogle gange og kun de dyre :muhaha:). Hun har mad stående hele natten når hun sover i soveværelset med os, men kan hun så sulte i løbet af dagen indtil de andre får smag for kødet? Eller skal jeg dele dem op så hun har adgang til tørfoder?

jeg har på fornemmelsen det er kattene i huset, der er mest vedholdende :ups::wink: Men jeg må give det et forsøg. Tror jeg starter med at give dem tilberedt kød i en periode, så de vænner sig til at få det og så vil jeg gøre som du har gjort med at fjerne tørfoderet. Det må da kunne lade sig gøre :bebe:

[quote=Eife;355561]Har du prøvet med delvist tilberedt? Min pige der ikke vil spise råt er især glad for tilberedt kylling. Det er ikke nær så godt som råt, men jeg håber at gå over til at det gradvist bliver mere råt og så til sidst kunne ende på helt råt…

Og ellers så er rådet at blande en minimal del i deres vådkost (hvis de vil have det?) og så lige så langsomt gå over til mere og mere råt i vådkosten :slight_smile:

Jeg har forresten en enkelt der er glad for tørrede svine- eller kaninrører :smiley: der er også noget at gnaske i for tænderne hos dem :)[/quote]

Jeg har prøvet at blande meget lidt råt i deres vådkost, men de piller det bare fra :besvimer:

Hvor køber du kaninører? De er nemlig glade for tørret kanin i strimler, så mon ikke de også vil kunne lide sådan et øre.

Jeg vil prøve med at tilberede kødet delvist, man må da kunne snyde dem :stuck_out_tongue: