Ragdoll

Er der nogle, som opdrætter ragdoll, som kan fortælle, hvilke racespecifikke sygdomme, der normalt testes for i denne race?

MVH

Mon ikke det vil være mere effektivt at e-maile seriøse opdrættere mht det spørgsmål?
Ikke, at jeg umiddelbart kan nævne nogen.

Nu er jeg ikke Ragdoll opdrætter, men jeg ved, at de testes for HCM både ved scanning, men der er også kommet en gentest: The Faces of HCM Ragdoll Research - About Ragdoll Research

Det er så ikke en racespecifik sygdom, men jeg ved de også blodtypetester, alle disse ting kan gøres gennem et mund-swab og sendes til en lab. Jeg sender til UC Davis, fordi der går mine penge til mere forskning og til udvikling af nye tests.

KH

Sofie

Og der findes også HD i racen… ligesom i mange andre racer.
Jeg ved dog ikke, hvor almindeligt forekommende det er…

Grunden til, at jeg spørger er, at jeg arbejder på et raceportræt :slight_smile:
Jeg vil også kontakte opdrættere, men længe leve dovenskaben:-) Tit kan man få et lige så godt svar her - jeg mente, at der var ragdoll folk herinde - beklager, hvis jeg tog fejl.

MVH Helle

[QUOTE=lenschow;185581]Grunden til, at jeg spørger er, at jeg arbejder på et raceportræt :slight_smile:
Jeg vil også kontakte opdrættere, men længe leve dovenskaben:-) Tit kan man få et lige så godt svar her - jeg mente, at der var ragdoll folk herinde - beklager, hvis jeg tog fejl.

MVH Helle[/QUOTE]

Vil du i et raceportræt fortælle om race realaterede sygdomme? - det skræmmer da gud og hver mand væk - også selv om man kan finde de samme ting i andre racer.

Jeg kan huske da et kvaj af en dyrlæge skrev aby’er blev blinde i BT - joe, der er få der har PRA - en masse er bærere - og jeg kender en der har fået det konstateret og er blind indenfor de sidste 10 år

Nej jeg er ikke sikker på, hvad der skal med endnu:-) Men jeg kan lide at have oplysningerne og så sortere fra:-)

MVH

helle - kontakt Dorte Sejrø… hun vil kunne hjælpe dig med en del baggrundsoplysninger ang racen…
Og ja - der har da været ragdollopdrættere herinde tidligere… gad vide hvor de er blevet af?

[quote=Ann K;185708]helle - kontakt Dorte Sejrø… hun vil kunne hjælpe dig med en del baggrundsoplysninger ang racen…
Og ja - der har da været ragdollopdrættere herinde tidligere… gad vide hvor de er blevet af?[/quote]

Christa har vist profil herinde, men jeg kan forestille mig, at hendes privatliv tager hendes tid for øjeblikket. Derudover ved jeg ikke, om der har været andre ragdoll-opdrættere :?

Lone- Zirdelli, er vist osse herinde … men både Lone og Christa & Flemming er på udstilling i Tyskland her i weekenden.

en af de arvelig ting på Ragdoll er:
congenital portosystematic shunts

  • en lidelse hvor blodet føres udenom leveren istedet for igennem

[quote=Lis Dahlstrøm;185918]en af de arvelig ting på Ragdoll er:
congenital portosystematic shunts

  • en lidelse hvor blodet føres udenom leveren istedet for igennem[/quote]

var det det Angie Hibbert fortalte om i Horsens?

Ja - det gjorde hun - i evigheder.

Tak:-)

Ellers må jeg jo bare maile nogle opdræt - jeg troede bare, at der var et par herinde:-)

Tak for svarene alligevel.

MVH

Ser først din tråd nu. :sorry: Jeg har Ragdolls(oså Tyrkiske Vans), men har ikke -heldigvis- oplevet nogle sygdomme.Rigtigt, vi chekker for HCM og PKD eller CIN .Men jeg er ret ny i faget, min ældste Ragdoll er lige fyldt 5 år. :slight_smile:
Hilsen Lone

Og jeg er her også, men som Mette/ Templebar skriver så har vi været på udstilling og også haft temmelig travl på privatlivs fronten med en mand med blodprop i hjertet som belv hasteopereret efter Frederiksberg udstillingen.

Men du er velkommen til og skrive til mig:
[email protected]/ [email protected]
www.vandoll.dk

Til gengæld er den sygsom Lis henviser til helt ukendt for mig:

en af de arvelig ting på Ragdoll er:
congenital portosystematic shunts
Hilsen Lone

Tusind tak:-) Jeg kontakter jer, hvis jeg skal vide mere når jeg når til den race:-)

MVH

[QUOTE=lenschow;199670]Tusind tak:-) Jeg kontakter jer, hvis jeg skal vide mere når jeg når til den race:-)

MVH[/QUOTE]

Du skal være noget så velkommen…

Lone - Var du så med til seminaret i Horsens i foråret? :slight_smile: Der var det jo et centralt emne i et af fordragene