Re vacc samtidig med neutralisering?

vil meget gerne høre jer kattekyndiges mening!

snakkede med min dyrlæge da jeg fik capona vacc. hun sagde at jeg skulle vente med re vacc indtil capona skulle neutraliseres med et halvt år. hun sagde at det ikke var noget problem at der gik et par måneder imellem vacc. og re-vacc. nu er min bekymring ikke tiden imellem, men at gøre de 2 ting samtidigt. mener altid at have hørt at man ikke skal vacc en stresset kat, og mener en neutralisering kan side-stilles med stress. både fysisk og psykisk.
ville i lade jeres kat re vacc og neutralisere samtidigt? i må gerne begrunde.

Man kan godt sterilisere og vaccinere samtidig. Nogle fortrækker så at adskille sterilisering og vaccine, da katten ikke vil være helt i top på grund af sterilistions indgrebet.
Men, hvis det er den 2. af af basisvaccinerne kan du ikke vente. Den skal gives ca. 4 uger efter den første, omkring 16 ugers alderen.

av av… som jeg skrev i andet forum fik hun første basis d 25/4-08.
hvad gør jeg så nu. starter forfra med basis, eller kommer til re vacc hurtigere end vinden kan løbe?

Du kontakter en anden dyrlæge, så du ikke skal høre det bavl med du bare venter en gang til. Det er optimalt at vaccinere fire uger efter 1. vaccine, således den sidste gives omkring 16 ugers alderen.

Hvor gammel var killingen da den fik den 1. vaccine?

min killing var 12 uger plus 1 dag, da hun fik første, og jeg spurgte udtrykkeligt om det ikke var en dårlig idé at vante mere end fire uger med re-vacc, hvilket hun benægtede.
min gamle dyrlæge har slået sig sammen med byens anden dyrlægeklinik, og det var hende fra den anden klinik jeg var inde hos. beder om dem fra den gamle klinik fremover. dem har jeg trods alt stadig tillid til.
tak for hjælpen lis. sidder her med ondt i maven og er vred over at jeg valgte at stole på dyrlægen fremfor min egen intuition.

så er der bestilt tid til re vacc. skal derned klokken 14 i dag.
snakkede med min gamle dyrlæge i telefonen. hun undskyldte sig med at man godt til nøds kunne men at det selvfølgelig ikke var det optimale. hun er vel også tvunget til at forsvare sin kollega.

God tur:-)
Det er knapt så kristisk når killingen fik den. 1 vaccine som 12 uger gammel. Havde hun f.eks. kun være 10 uger burde hun ha’ 2 efterfølgende vacciner for at være sikker på dækning.

Hvordan forholder det sig med sikkerheden i, at vaccinen dækker? Jeg kan se, at én af vores har fået første vaccine som 19 uger gammel og revaccinering næsten 7 uger senere (inden vi fik den). Den sidste vaccination blev givet først i oktober måned sidste år. Hvornår vil du anbefale, at vi vaccinerer igen? Er det nødvendigt at give 2 vaccinationer med 4 ugers mellemrum igen pga. afstanden mellem de to første vaccinationer - eller skulle katten være dækket ind med basisvaccinationen, så der kun skal almindeligt revaccineres?

Jeg har læst så meget forskelligt omkring det med, om det er mest rigtigt at vaccinere hvert år eller det er bedst med hvert andet år, så jeg kan snart ikke finde ud af, hvad der er bedst :S :S

Den senste forskning siger at vaccinerer man efter 16. leveuge er een vaccine nok. Går ud fra det skyldes at man på det tidspunkt er 100% sikker på killingen ikke har anstistoffer fra moderen. En killing der er vaccineret efter 16. uge skal vaccineres igen 1 år efter.
Derefter er det for inde, ikke avl og udstillingskatte nok at vaccinere hvert 3. år, og gerne med en vaccine uden kattesyge, den holder i 7 år. I et forskningsproject har man fundet ud af kattesygevaccinen aflejer proteiner i nyrerne. Proteinerne menes at være årsag til så mange katte dør af en kronisk nyreinfektion

Den senste forskning siger at vaccinerer man efter 16. leveuge er een vaccine nok. Går ud fra det skyldes at man på det tidspunkt er 100% sikker på killingen ikke har anstistoffer fra moderen. En killing der er vaccineret efter 16. uge skal vaccineres igen 1 år efter.
Derefter er det for inde, ikke avl og udstillingskatte nok at vaccinere hvert 3. år, og gerne med en vaccine uden kattesyge, den holder i 7 år. I et forskningsproject har man fundet ud af kattesygevaccinen aflejer proteiner i nyrerne. Proteinerne menes at være årsag til så mange katte dør af en kronisk nyreinfektion[/quote:2lh2f7na]

Lyder interessant - og det er med at gå efter den nyeste forskning og så selv forlange hos dyrlægen.

Hvad vil du så mene med hensyn til vores udfra dette:
Missi blev alm. revaccineret i 12.07
Hjalte blev alm. revaccineret 01.08
Bebse blev vaccineret 12.07 og revac. 01.08 (hun havde tidligere kun fået den ene vac. vi gav hende da hun var ½ år gammel (Hun var nedstemt længe efter vaccinationen her sidste gang)
Rumle blev vaccineret 1 måned før vi fik ham og da vi lige have fået ham midt i 04.08
Alle katte der er nævnt ovenfor har fået Fel-O-Vax IV vet.

Jerry som er ham jeg skrev om i mit sidste indlæg. Han blev sidst vaccineret i 10-07 med Fel-O-Vax pct vet

Så hvilket tidspunkt vil du anbefale, at de forskellige bliver vaccineret næste gang - og med hvilken vaccine. Der er ude i indhegning.

"Hvad vil du så mene med hensyn til vores udfra dette:
Missi blev alm. revaccineret i 12.07
Hjalte blev alm. revaccineret 01.08
Bebse blev vaccineret 12.07 og revac. 01.08 (hun havde tidligere kun fået den ene vac. vi gav hende da hun var ½ år gammel (Hun var nedstemt længe efter vaccinationen her sidste gang)
Rumle blev vaccineret 1 måned før vi fik ham og da vi lige have fået ham midt i 04.08
Alle katte der er nævnt ovenfor har fået Fel-O-Vax IV vet.

Jerry som er ham jeg skrev om i mit sidste indlæg. Han blev sidst vaccineret i 10-07 med Fel-O-Vax pct vet

Så hvilket tidspunkt vil du anbefale, at de forskellige bliver vaccineret næste gang - og med hvilken vaccine. Der er ude i indhegning."

De katte der er fuldt vaccineret, altså har fået de to basis og så den året efter ville jeg vaccinere een gang årlig. Der er mulighed for smitte, trods hegnet er der, med Purevax RC (mig bekendt den eneste vi har uden kattesyge). Ikke alle dyrlæger har den.
Du kan vaccinere hele banden i august med Purevax RC - Rumle skal ha’ sin et år efter basis der, fuld vaccine, f.eks. Purevax RCP

Hvorfor allerede i august? Hvis du da mener i august i år…

Jeg mener august 2008 - det iflg. min kalender et år efter august 2007 :smiley:

jeg tror i 2 misforstår hinanden. jeg læser det som om may-britt skriver måned og år ved datoerne, og lis du læser dem som dag og måned…

a’ hva’ mig ikke forstå :?

Jeg mener ihvertfald et år efter sidste vaccine, så klar er jeg dog her sidst på dagen -høhø

Jeps - jeg skriver måned og år. Sorry Lis, det var nok indforstået sprog fra min side -sorry

:slight_smile: :slight_smile:
Morn til jer.
Jeg her gjort mig præcis der samme overvejelser omkring neutralicering og vac.
Men omvendt jeg jeg pt. ikke oplevet nogen uheldige ting endnu med vac. i forbindelse med tidlig neutralicering. Men jeg har tit når jeg har afleveret en killing til neutralicering hafte en mavefornemmelse at jeg leger med killingens imunforsvar/helbred ved at gøre det samtidig.

Lis: jeg læser med stor nysgerrighed din beskrivelse af vac. og holdbarhed.
Jeg syntes, at holdningerne til det samt til vac. holdbarhed, og dække evne væksler meget Stig Feldballe har en og Knud Stensborg en anden. Min anden dyrlæge en tredie, dyrlæge X… en syvne.
Jeg syntes, det er svært at forholde sig til. Vac du for meget… hmmm så er der riciok for vac. skader… (mistanke for den mange nye/lever svigt der opleves på katte, som ikke kan forklares på anden vis)
Vac. du for lidt, tja så er man selv skyld i sine evt. problemer i flokken.
Nogen siger tidligt… vac. af killinger nogen siger efter 16 uger…
Skrig… det er en jungel…
Vi har selv vores overbevisning om hvordan, vi i vores katterri gør det, og IHHH det virker. Men hvorfor og hvordan og om vores/min ide om vac. af killinger/vores alm. katte er rigtig… hmmm, skal jeg være ærlig så er den nok mere basseret på fordomme/min viden om at det virker lige hos os … og måske ikke andre steder. Men fackt… bygger det bestemt ikke på.
For der er mange måder at barbere den ged på.
Til evig sjov diskution og debat.
Men det kunne være rart, at der fra dyrlægerne kunne komme en mere ensrette holdning/viden om emnet, end der er nu.
Hilsen Pia -engel