Regler for stuwarder med udstillings kat

Hej venner

Jeg håber der sidder en som kan hjælpe mig andgående reglerne for stuwarder, som gerne vil udstille deres katte.

en gan for nogle år siden, fik jeg hørt en fugl synge om at gik man stuward, kunne man tage en kat med gratis og få den bedømt på lige fod med alle andre udstillede katte.

Gælder dette stadig? er det alle 4 klubber der har denne ordning, eller kun nogle? hvis kun nogle hvilke er det så?

dernæst kommer et opfølgene spørgsmål, som nok er mere et etisk og om uskrevne fairplay regler…

hvordan bør en stuward som har kat med, forholde sig i forhold til at udstille dens kat?

jeg mener, I FIFe’s regler står der jo at en stuwart ikke må forlade dommerringen før ind at alle bedømmelser er førdige.
Da alle danske udstillinger er bær selv, tror jeg godt jeg med temmelig stor sikkerhed kan undlade at spørge om, om stuwarden selv må hvise sin kat frem… men hvis personen går hos den dommer som skal bedømme katten, hvilke etiske og uskrevne regler er der så at stuwarden bør forholde sig til?

og til slut hvil jeg gerne høre om der er en der ude som ved noget omkring det at gå stuward uden at være medlem af en hovedklub ændre noget i forhol til svarne på de to overstående spørgsmål? og må man stadig godt være klub løs for at kunne gå stuward?

De blødeste påtedask fra mig som må erkænde at det ikke længere var i går at jeg gik stuward sidst.

Mht at udstille en kat gratis, så ja og nej…
NÅR du har gået steward en hel dag, så får du et gavekort tilsvarende et udstillingsgebyr, således at du på næste udstilling i den klub kan udstille en kat “gratis” :slight_smile: I JYRAK får du udover gavekortet en kasse everclean grus og en pose foder, samt frokost osv. i løbet af dagen, i katteklubben får man bare frokost og gavekortet :slight_smile: Racekatten og DARAK ved jeg ikke hvad gør :slight_smile:

Jo da, selvfølgelig viser stewarderne deres kat frem selv til bedømmelsen (eller hvad de nu vil)… :slight_smile:
Tidligere var det sådan at man godt måtte gå ved den dommer som ens kat skulle bedømmes ved. Men det skabte nogle gange skærmysler, så nu er det hos JYRAK ikke længere tilladt at gå hos den dommer. Ved ikke lige med de andre klubber, og synes egentlig at det er lidt fjollet, for man kan jo ligeså vel som et godt indtryk gøre et dårligt indtryk, og enormt mange kender jo bare dommere rigtig godt gennem tiden i katteverdenen. Så alt i alt så må man bare tro på at dommere er etiske nok til at gøre deres bedste for at være upartiske :slight_smile:
Meen, der er jo altid nogen der klager over et eller andet…

God kutyme er dog lige at tage steward kitlen af mens ens kat bedømmes, for ligesom at signalere at man er alm. udstiller :slight_smile:

Mht klub medlemsskab eller ej, så aner jeg det ikke :slight_smile: Jeg udstiller jo også, så har ikke overvejet tanken :tihi:

Jeg tror de fleste klubber giver et udstillingsgebyr til deres stewarder - det kan man så bruge næste gang klubben holder udstilling (man får det jo først når dagen er slut - og man betaler inden udstillingen …).

Når man er steward og har kat, der skal til bedømmelse, aftaler man typisk lige med stewarden hos dommeren ved siden af, at han/hun lige holder øje mens man er oppe med sin kat - men det er klart, at man ikke være væk i halve timer og se BIV/NOM mv. Hvis man kun har en kat med, kan man ofte få lov til at gå steward hos den dommer, der skal bedømme ens kat - så løser det ligesom sig selv. Der er ingen problemer med at man viser sin egen kat frem for ‘sin’ dommer, og jeg kan heller ikke hvorfor der skulle være det …

Etiske og uskrevne regler er der faktisk ikke så mange af - men der er en del skrevne regler! De står i FIFe’s udstillingsregler/dommerregler. Kort genfortalt: Man er der for at arbejde, sørge for at kattene kommer når de skal op til dommeren (ved at kalde kattene, og hente dem hvis de ikke kommer efter 3 kald), præsentere kattene for dommeren (med mindre det er en bær-selv-udstilling), sørge for at papirer kommer i sekretariatet når dommeren er helt færdig med dem og endelig præsentere katte på scenen til BIS. I forhold til udstillerne og dommeren skal man opføre sig neutralt og ikke give sin mening til kende, hverken på den ene eller anden måde.

Der er ingen forskel på, om man er medlem af en klub eller ej.

det anede mig, at det måske ikke havde ændret sig så forfærdeligt siden jeg sidst gik stuward.

Men hvis en stuward udstiller en af sine egne katte, men ikke er medlem af en hovedklub, Kan katten så tage certifikater og opsamle til titler?

[QUOTE=Amanda;620092]det anede mig, at det måske ikke havde ændret sig så forfærdeligt siden jeg sidst gik stuward.

Men hvis en stuward udstiller en af sine egne katte, men ikke er medlem af en hovedklub, Kan katten så tage certifikater og opsamle til titler?[/QUOTE]

Du skal være medlem af en af hovedklubberne for at udstille.

JA dorte det er så der jeg er i tvivl… for i reglerne fra FIFe, står der at man skal, men i sin tid da jeg begynte at gå stuward… der behøvede man ikke at være klub medlem for at gå, og der fik man jo gladeligt uddelt de der udstillingsgebyr… og fik af vide at jeg da bare endelig skulle tage en kat med og betale med gebyr sedel…

så kan man eller kan man ikke? Det er milion spørgsmålet så…

For hvis en klubløs stuward får et udstillingsgebyr som tak… hvad skal personen så bruge det til, hvis ikke H*N må udstille nå personen er klubløs? for mig hvirker det enten som en utaknemlig trøste præmie at få, eller også bare et super dårligt regl sæt hvad angår hvad det kraver for at kunne gå stuward.

er der nogen som kan sige mig hvor jeg kan sende disse spørgsmål hænd, nu jeg ikke er medlem af nogen klub og gerne vil have svar fra en højere oppe i systemet.?

[QUOTE=Amanda;620101]

er der nogen som kan sige mig hvor jeg kan sende disse spørgsmål hænd, nu jeg ikke er medlem af nogen klub og gerne vil have svar fra en højere oppe i systemet.?[/QUOTE]

Hvis du ikke tror på dem der skriver her, så må du jo kontakte Felis Danica.

Må jeg spørge hvorfor du ikke bare melder dig ind i en af klubben for de der 300kr om året.
Så kan du går steward og udstille som du lyster . :slight_smile:

[QUOTE=Amanda;620101]JA dorte det er så der jeg er i tvivl… for i reglerne fra FIFe, står der at man skal, men i sin tid da jeg begynte at gå stuward… der behøvede man ikke at være klub medlem for at gå, og der fik man jo gladeligt uddelt de der udstillingsgebyr… og fik af vide at jeg da bare endelig skulle tage en kat med og betale med gebyr sedel…

For hvis en klubløs stuward får et udstillingsgebyr som tak… hvad skal personen så bruge det til, hvis ikke H*N må udstille nå personen er klubløs? for mig hvirker det enten som en utaknemlig trøste præmie at få, eller også bare et super dårligt regl sæt hvad angår hvad det kraver for at kunne gå stuward.

er der nogen som kan sige mig hvor jeg kan sende disse spørgsmål hænd, nu jeg ikke er medlem af nogen klub og gerne vil have svar fra en højere oppe i systemet.?[/QUOTE]

Nu har jeg jo været med i katteverdenen længere end dig, og man har i alt den tid jeg har været aktiv skulle være medlem af en hovedklub for at kunne udstille.

Tror du ikke bare det er fordi klubberne regner med at dem der gider at være stewarder også er medlem af en af klubberne.

Det passer nu ikke helt - der er jo stadig ‘open doors’, selvom de er blevet lukket lidt pr. 1. januar 2012 … Så man behøver ikke at være medlem af en FIFe-klub, man kan også udstille som medlem af fx TICA, men fra 1.1.2012 kan ikke-FIFe-udstilleres katte ikke længere opnå titler.

Ja men det betyder jo stadigvæk at Amanda skal melde sig inde i en klub(Tica ect.) for at benytte open doors og ikke være klub løs . :slight_smile:

[QUOTE=Amanda;620101]JA dorte det er så der jeg er i tvivl… for i reglerne fra FIFe, står der at man skal, men i sin tid da jeg begynte at gå stuward… der behøvede man ikke at være klub medlem for at gå, og der fik man jo gladeligt uddelt de der udstillingsgebyr… og fik af vide at jeg da bare endelig skulle tage en kat med og betale med gebyr sedel…

Det er klubberne selv, der bestemmer, hvad ‘aflønningen’ for stewarder er. Hos nogle kan man vælge mellem et udstillingsgebyr eller et mindre kontantbeløb, så vidt jeg husker - men de fleste, der går steward er jo altså udstillere, så det er jo logisk nok at lønnen som udgangspunkt er et udstillingsgebyr (+ frokost og evt. noget kattemad eller lignende).

Desuden tror jeg ikke, at nogen som helst går steward for ‘pengenes’ skyld, men som udgangspunkt fordi de synes det er sjovt - og de kender jo aflønningen på forhånd, så hvis man ikke gider eller ikke kan bruge et udstillingsgebyr, så lader man jo bare være!

Ikke forstået Camilla, for titler har man jo aldrig kunnet opnå. Mener du ikke at man ikke kan stille i højere klasser end henholdsvis 9 og 10 med en ikke FIFe registret kat?

Jo jo, men ikke nødvendigvis en af FD-klubberne …

Jep, katten fik (får - indtil 31.12.2011) en FIFe-titel, om titlen så blev registreret kom jo an på det forbund ejeren er medlem af. Det er ikke kun katten, der skal være FIFe-registreret, udstilleren skal også være medlem af en FIFe-klub!

Nu var det for ikke at forvirre, og da jeg ved at det er under Fife at Amanda har været steward så derfor undlod jeg at skrive noget om Tica.

Se det var lige det svar jeg ledete efter… for umilbart ku jeg kun finde at open doors reglen galt frem til 2013…

Tak camillla, det stilller jo det hele i et noget anet lys. IMO

Jeg må hellere slå fast, at Jeg har den aller største respekt og tiltro til alle på KG. Der er bare spørgsmål som måske vil krave at toppen kikker på det :frowning: ikke andet.

[QUOTE=Noël;620103]Må jeg spørge hvorfor du ikke bare melder dig ind i en af klubben for de der 300kr om året.
Så kan du går steward og udstille som du lyster . :slight_smile:
[/QUOTE]

Fordi jeg ikke kan beslutte mig for hvilken en af de 4 hovedklubber det skal være i. (total luksus problem, men et jeg gå meget op i bliver det rigtige valg for mig og min fremtid i katte verden)

[QUOTE=Dorte Birkedal;620104]Nu har jeg jo været med i katteverdenen længere end dig, og man har i alt den tid jeg har været aktiv skulle være medlem af en hovedklub for at kunne udstille.

Tror du ikke bare det er fordi klubberne regner med at dem der gider at være stewarder også er medlem af en af klubberne.[/QUOTE]

Det har du Dorte, det ved jeg. Det kunne jo godt tyde på, at det er et sådan tilfælde, af indlysene logik tænkning fra klubbernes side.

Men ikke des du mindre, var disse spørgsmål, meget ralevante spørgsmål som mine vejledere og jeg ikke selv har kunne finde svar på, og det er en riel ralitet for mig lige PT.

[QUOTE=Camischa;620110]Det er klubberne selv, der bestemmer, hvad ‘aflønningen’ for stewarder er. Hos nogle kan man vælge mellem et udstillingsgebyr eller et mindre kontantbeløb, så vidt jeg husker - men de fleste, der går steward er jo altså udstillere, så det er jo logisk nok at lønnen som udgangspunkt er et udstillingsgebyr (+ frokost og evt. noget kattemad eller lignende).

Desuden tror jeg ikke, at nogen som helst går steward for ‘pengenes’ skyld, men som udgangspunkt fordi de synes det er sjovt - og de kender jo aflønningen på forhånd, så hvis man ikke gider eller ikke kan bruge et udstillingsgebyr, så lader man jo bare være![/QUOTE]

Camischa: da jeg startede med at gå var det entligt fordi den udstilling jeg startede på manglede 7 stuwarder på selve dagen. der efter har jeg så gået at 3 grunde; erfaringer, Kattenes skyld og Pengene:engel:

men frem over vil grundene for mit vedkommende være; Kattene, erfaringer, Udstillingsgebyret og en grund som har bedst af ikke at blive nævt på skrft.

Hvorfor vil du udstille?
Hvorfor vil du gå steward?
Hvorfor vil du melde dig i klub?
Hvorfor vil du ikke melde dig i klub?

Grundlæggende vil jeg sige, at ønsker du ikke at være en del af “Felis Danica”, så lad være. Ingen siger du skal udstille din kat, gå steward osv. Så slipper du også for at skulle vælge klub :wink:
De fleste udstillere gør det fordi de synes det er sjovt, de vil gerne opnå titler på deres kat og i det hele taget være med i det fællesskab det giver at være under samme organisation.
Det samme gælder stewarder og det samme gælder faktisk klubmedlemmer, der deltager i fælles arrangementer.

Du kan godt undlade at melde dig i en FD klub og alligevel udstille, gå steward osv. Men med hvilket formål vil du gøre det?

Ja, du må undskylde, men jeg forstår simpelthen ikke dit “problem”. Er det grundlæggende, at du ikke kan finde ud af, hvilken af de 4 klubber du skal vælge? Det har du da fået rigtig mange bud på, hvad du bør tage i betragtning, men valget er dit og ingen andre kan tage det for dig.

Her i forum er der medlemmer af alle 4 klubber - jeg har ikke indtryk af, at nogen er meget utilfredse med deres klub, så mon ikke også du kunne blive tilfreds - uanset hvilken du vælger :slight_smile: