Regler mod udstilling af øretatuverede katte?

Jeg sad og snakkede med en bekendt her tidligere i dag, omkring mine udstillingsplaner for min kommende kastrart. Jeg vil jo gerne have ham øretatuveret nu når Han aligevel skal under bedøvelse i forbindelse med at Han skal kastrares.

Den bekendte siger så at det fra 2012 bliver forbudt at udstille katte med øretatuvereinger på fifes udstillinger…

Jeg letter måløst siger så at der må være noget der er blevet formidlet forkert… For er det ikke kun katte som Ikke er chippede som vil blive afvist…?

Det skulle i følge min bekendt være noget svenskerne ville gå meget op i.

Er dette en and eller sandt?

Mon ikke nærmere det vedrører indførsel af katten i et andet land?

Jeg ved det ikke, men ifølge den bekente ville alle katte som er øretatuveret blive afvist i døren på en fife udstilling fra 1.1.2012. Og de svenske kulubber skulle være ekstra strakse hvad det andgik.

Jeg mener bare at det de sidste 3 år har været kendt at fra 2012 skal alle avls og udstillingskatte være chippet og ikke kun øre tatuveret… Så det undre mig lidt at det skulle være et helt forbud mod øretatuverede show katte.

Måske skulle du have spurgt din bekendte, hvor han havde denne oplysning fra… :wink:

Så bli’r det nogle tomme udstillinger…

mon ikke det der er tale om er at katte ikke KUN må være øretatoverede men også skal chippes?

Det må være en misforståelse. Den nye regler gælder pet passports - i.e. når man skal REJSE med katten. Så skal den være ID mærket og hvor
det før var akseptabelt at man brugte øremærke som ID mærke så kræves der ( fra Juli iår) microchip på katte der skal flyttes fra et land til et andet.

Øremærkning kan jeg ikke forestille mig kan forbydes og har iøvrigt intet med hverken udstillinger eller rejser at gøre.

Jeg ved så ikke om FIFe er ved at indføre en regel om at ALLE udstillede katte skal være ID mærkede og at DET skal være med en microchip. Det er muligt.
Bliver interessant om det også gælder killinger.

Skal udstillingskatte være chippede:? Jeg ved, at avlskatte skal være chippede - men fx kastrater der udstilles, skal de også være chippede:? Bliver chippen chekket i dyrlægekontrollen ved udstillinger:? Hvis ja, så bliver indcheckstiden da endnu længere:uha:

At øremærkede katte ikke må udstilles, lyder ulogisk - for fx i Frankrig, som også er et FIFe medlem, har alle udstillings- og avlskatte skullet være øremærkede i mange år, så vidt jeg er orienteret.

Det tror jeg simpelthen ikke på er korrekt… Der må være blevet misforstået noget…

Camilla - Nej, udstillingskatte skal ikke, det er netop bare avlskatte der skal det :slight_smile:

Så bli’r det nogle tomme udstillinger…

mon ikke det der er tale om er at katte ikke KUN må være øretatoverede men også skal chippes?

Jeg viste det var en and personen kom med… Tak for at bekraftige det, for ja det ville da blive nogle tomme udstillinger så. Kunne heller ikke lige forstå det…

Jeg spurgte faktisk hvor det kom fra. Hjammen det fik de afvide på trelleborg udstillingen i år.

Jeg undrede mig, da det jo absolut ikke er det jeg de sidste 3 år har hørt. Så tænkte jeg ville høre her inde…

Det lyder da højest besynderligt hvertfald. Katte der rejser skal chippes ifl nye regler fra i år, men ligefrem ikke at måtte udstille en kat med øretatovering lyder godt nok hmm “anderledes”
Godt nok er mine 3 chippede, men alligevel jeg var da blevet tosset h is jeg stod med en udstillingskat der pludselig ikke måtte udstilles mere pga mærkning ;). Det vidst en and “raprap” :slight_smile:

[QUOTE=Amanda;687892]Jeg viste det var en and personen kom med… Tak for at bekraftige det, for ja det ville da blive nogle tomme udstillinger så. Kunne heller ikke lige forstå det…

Jeg spurgte faktisk hvor det kom fra. Hjammen det fik de afvide på trelleborg udstillingen i år.

Jeg undrede mig, da det jo absolut ikke er det jeg de sidste 3 år har hørt. Så tænkte jeg ville høre her inde…[/QUOTE]

Det er faktisk sådan, at SVERAK har nogle nationale tilføjelser til udstillingsreglerne.

Det er forøvrigt altid en god ide at undersøge om et land har nogle nationale udstillingsregler, stambogsføringsregler etc. ellers kan det komme til at koste rigtig mange penge.

I Sverige skal en kat over 10 måneder være ID-mærket for at have adgang på en svensk udstilling, medmindre den er født før 1996 - læs her

[COLOR=blue][COLOR=blue][COLOR=blue]http://www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htmSamtliga utställningskatter äldre än 10 månader ska vara ID-märkta. Kattens dokument (stamtavlans omslag, vaccineringskort etc.) ska vara märkt med kattens ID-nummer på ett permanent sätt. Undantag ges för katt som är född före den 1 juli 1996. [/COLOR][/COLOR]
[/COLOR]

Jeg har forøvrigt stået på 2 udstillinger i Sverige, hvor ALLE katte fik tjekket deres ID-mærker.

Det tog nu ikke så meget ekstra tid af 2 grunde:

1. Alle svenskere ved, at de højest sandsynlig bliver tjekket, så de er forberedte.
  2. Det er jo en SVERAK regel, og derfor behøver det ikke at være en dyrlæge. Så i praksis foregår det ved, at den der tjekker vaccinationer også har ID-scanneren med, så ID’et på stamtavlen, passet etc bliver i samme ombæring tjekket med kattens chippen (er det en tatoo, så er det selvfølgelig den der tjekkes).

For os, hvis vi udstiller i Sverige gør det jo ingen forskel, da vi jo allerede skal ID mærke katten for at stille myndigheder tilfredse ved indrejsen.

Angående indrejse i andre lande og den nye lov fra 3. juli 2011, så gælder den fra ovennævnte dato. Har du en kat der fik pas for 3 år siden og der er øretatoveret (altså læseligt), så er det fyldestgørende. Det er katte, der får udstedt pas fra ovennævnte dato og fremover, der skal være Chippet.

[COLOR=blue]http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/Sider/Id-maerkning_rabiesvaccination_og_pas.aspx[[COLOR=yellowgreen] Vær opmærksom på, at EU’s id-mærkningskrav ændres fra 3. juli 2011. Nedenfor kan du læse mere om de nye krav samt om rabiesvaccination og EU-pas.
ContentTop
Id-mærkning
Hunde, katte og fritter skal id-mærkes enten med en mikrochip eller en letlæselig tatovering, når de rejser inden for EU og til EU (Danmark) fra tredjelande.

Fra 3. juli 2011 vil kun en mikrochip betragtes som en gyldig id-mærkning. Det vil sige, at fra den dato skal alle hunde, katte eller fritter, der skal med ud at rejse, og som endnu ikke er id-mærket, mikrochippes. Ellers kan der ikke udstedes et EU-pas til dem.

Hunde, katte og fritter, der har en letlæselig tatovering, som er foretaget før 3. juli 2011, vil efter EU reglerne betragtes som lovligt id-mærket, hvorfor de godt kan få udstedt pas.

De dyr, der før 3. juli 2011 allerede har et gyldigt pas, uanset deres id-mærkning, kan fortsat rejse inden for EU og til EU (Danmark) fra tredjelande, som de hidtil har gjort.

Dog anbefaler Fødevarestyrelsen, at ejeren til et dyr, der ikke har en letlæselig tatovering, får dyret mikrochippet.

Kravet til id-mærkning gælder både ved rejser inden for EU, til og fra lande med EU-vilkår, samt ved indførsel til EU fra tredjelande.

Endelig stiller en lang række tredjelande krav om id-mærket ved indførsel af hunde og katte.
[/COLOR]](http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/Sider/Id-maerkning_rabiesvaccination_og_pas.aspx)[/COLOR]

Er der den mindste smule tvivl om en øretatovering er læselig, så er det en knagende god ide også at få den chippet, for det vil jo blive en tolder, der skal afgøre om en tatovering er læselig.

SELVFØLGELIG kan en øretatoveret kat udstilles i FIFe :-):):):):):):):):):slight_smile:

FIFe Show Rules
3.4 Admission to shows

Cats must have the tips of the nails cut before arrival at the show hall.

Admittede to shows are:

• tattoed cats.

Not admitted to shows are:

• lactating queens
  • pregnant queens
    […]

Med venlig hilsen
Pia Nyrup

Det er imponerende, hvordan folk sætter rygter i gang uden at undersøge tingene. Og så kan andre have bøvlet med at forklare den rette sammenhæng.

Er der nogen, som vil være med til at starte nogle fede rygter?:høhø:

Her er et forslag:

"Fra 2012 vil udstillere med synlige tatoveringer blive afvist ved indgangen.

Grunden er, at katteklubberne er bekymrede for, at der går rocker-miljø i udstillingerne.":p:tihi:

vh

Andreas

[QUOTE=Pia Nyrup;688053]FIFe Show Rules
3.4 Admission to shows

Cats must have the tips of the nails cut before arrival at the show hall.

Admittede to shows are:
- tattoed cats.

[/QUOTE]

[QUOTE=Andreas;688063]Her er et forslag:

"Fra 2012 vil udstillere med synlige tatoveringer blive afvist ved indgangen.

[/QUOTE]

Så må denne kat jo gerne komme, bare den ikke medbringer sin ejer :tihi:

Siden informationen omkring dette kom på en Svensk udstilling så var den jo faktisk korrekt - bortset fra at man glemte at sige at det ikke gælder FIFE udstillinger - men SVERAK udstillinger - en forskel. Men for folk der udstiller i Sverige så kan jeg forstå det sådan, at fra og med næste år godkendes øremærkning ikke mere men at katten SKAL være microchippet hvis den skal udstilles på svenske FIFe udstillinger.

På længere sigt ( i.e. hvis SVERAK stiller dette som forslag i FIFe og det bliver vedtaget) kan man jo godt forestille sig, at det bliver noget der kommer til at gælde i hele FIFe.

[QUOTE=Teresa Guldager;688494]Siden informationen omkring dette kom på en Svensk udstilling så var den jo faktisk korrekt - bortset fra at man glemte at sige at det ikke gælder FIFE udstillinger - men SVERAK udstillinger - en forskel. Men for folk der udstiller i Sverige så kan jeg forstå det sådan, at fra og med næste år godkendes øremærkning ikke mere men at katten SKAL være microchippet hvis den skal udstilles på svenske FIFe udstillinger.
[/QUOTE]

Men der er vel stadig forskel på at det ikke er tilladt at udstille en øremærket kat, og så til det den som minimum skal være chippet? :slight_smile:

Ja, det her du ret i. Men mon ikke det er her misforståelsen er opstået :høhø: