Rejser indenfor de nordiske lande

Jeg skal et smut ‘‘hjem’’ til Island, men har lige fundet udaf, at mit pas udløb sidste sommer :S
Så vidt jeg forstår reglerne, behøver jeg ikke et pas til at rejse ml. to nordiske lande … har jeg ret i det og hvad skal/kan jeg bruge som anden legitimation :?
Har selvfølgelig tænkt mig at forny mit pas, men det kan jeg ikke nå, inden jeg skal afsted …

Hvis ikke du plejer at gå igennem paskontrol for at rejse til Island, så er krisen ikke så stor :slight_smile:

Jeg ville tage sygesikring og kørekort med - så er du dækket ind med adresse og billede. Den kombination gælder som fuldgyldig legitimation i forhold til retsforhold i Danmark :slight_smile:

derudover ville jeg da også bare tage det gamle pas med mig - med mindre du allerede har bestilt et nyt og derfor har afleveret det gamle?? Eller hvad man nu gør…

Nåh, nu har jeg bestillt billetter, så det finder jeg udaf på tirsdag, om jeg kommer om med … :surrender1:

Island er osse med i schengen-aftalen så der burde ikke være problemer, når bare du kan dokumentere hvem du er

Sidebemærkning:

Ej, Skattekat er du islænding - det var gået forbi mit hovede.

Jeg vil så gerne lære islandsk, men det er godt nok et svært sprog, især når man sidder alene med bøgerne. Jeg har godt nok en kollega fra Island, men hun er ikke helt så tit på jobbet, og har ikke så meget fritid. Men hun hjælper da når hun kan.

Sidebemærkning slut.

Rigtig god tur :slight_smile:

Hvis du har tid til at nå i borgerservice kan du få udstedt et nødpas, der gælder, indtil det nye pas kommer.
Da Ditte skulle til Tyskland for et par år siden, fik vi bestilt hendes pas for sent, så hun fik et nødpas. Og så nåede hun endda at få det nye, den dag hun skulle rejse. De kan godt være hurtige i ekspeditionen, når det gælder.

Nu skal du jo med fly, og jeg ved ikke, om man får lov at slippe gennem tjek-ind uden at vise pas, men jeg har flere gange rejst til Tyskland uden at eje et pas, og det var helt uden problemer.

[QUOTE=Else;618647]Hvis du har tid til at nå i borgerservice kan du få udstedt et nødpas, der gælder, indtil det nye pas kommer.
[/QUOTE]

Jeg er islandsk statsborger, så borgerservice kan altså ikke hjælpe mig :cool2:
Så vidt jeg kan læse i reglerne, behøver jeg ikke pas, men skal bare have noget med der beviser hvem jeg er …
Jeg har jo osse mit gamle pas med, så jeg kan bestille et ny på Island.

[QUOTE=Else;618647]Hvis du har tid til at nå i borgerservice kan du få udstedt et nødpas, der gælder, indtil det nye pas kommer.
[/QUOTE]

Med mindre reglerne er lavet om, siden jeg arbejdede på paskontor
ved politiet, så koster et nødpas det samme som et rigtigt pas - så
man skal da være sikker på, at det er påkrævet, før det er en god fidus.

Det er ikke for at krydse grænser i EU og Schengenlande, at medbringelse af passet er et krav.

Men passet er den eneste gyldige legitimation, som man kan blive udsat for at skulle vise på forlangende fra f.eks. politi i det pågældende land.

Men altså du tager da bare det gamle pas med

Da jeg skulle med fly til Paris i februar i år, der skulle jeg fremvise mit pas som blev sammenholdt med det navn der stod på billetten. Denne kontrol blev gjort lige før den store røngtenkontrol af håndbagage og scanneren man går igennem :slight_smile:

Så et pas kommer du nok ikke uden om Hrönn :slight_smile:

EDIT: men der er den mulighed i lufthavnen at man kan få sit pas forlænget, dog koster det samme som at få lavet et nyt pas…så det er dyrt men det er en mulighed, som du skal have fat i SAS mener jeg for at få ordnet :slight_smile:

Og så lige en tilføjelse til det med at få forlænget passet i lufthavnen, det er kun for en meget kort periode man får forlænget så du kommer ikke uden om at når du kommer hjem at skal hjem og have fat lavet helt nyt pas :frowning:

Jeg ringer til den islandske amassade i morgen og hører dem ad.
Jeg mener stadigvæk ikke at jeg behøver et pas til at rejse mellem Danmark og Island, men at jeg ‘‘bare’’ skal kunne bevise hvem jeg er, hvis nogen spørger.

Min kæreste rejste til færøerne kun med kørekort…ved ikke lige hvordan det er med island, men mon ikke du får lov at rejse derop på kørekort + gammelt pas så du kan få et nyt deroppe? (synes ikke at de er såå strænge når du skal UD af DK, der er mere den anden vej :tihi:)

Gud ja, Hrønn, du risikerer jo at grænsebommene er gået ned, så du aldrig kommer ind igen. :yikes: Vi kan jo ikke have alle der hersens fremmede, der kommer og tager vores katte… - eller noget :høhø:

Med hensyn til nødpas (som altså ikke er aktuelt for Hrønn :stuck_out_tongue: ), så sparer man ganske rigtigt ikke noget. Det betyder bare, at man kan rejse med det samme, allerede mens ens nye pas er ‘i trykken’.

[QUOTE=Skattekat;618699]Jeg ringer til den islandske amassade i morgen og hører dem ad.
Jeg mener stadigvæk ikke at jeg behøver et pas til at rejse mellem Danmark og Island, men at jeg ‘‘bare’’ skal kunne bevise hvem jeg er, hvis nogen spørger.[/QUOTE]

Jeg vil i hvert fald håbe for dig, at de ikke kræver et nyt pas for at slippe dig ind i Island :kryds: Jeg fik i tidernes morgen lavet nyt pas på den danske ambassade i London, fordi jeg ikke liiiige fik snøvlet mig sammen til at gøre det i min juleferie i Danmark. Det kostede dobbelt op :thumbdown:

[QUOTE=Skattekat;618699]Jeg ringer til den islandske amassade i morgen og hører dem ad.
Jeg mener stadigvæk ikke at jeg behøver et pas til at rejse mellem Danmark og Island, men at jeg ‘‘bare’’ skal kunne bevise hvem jeg er, hvis nogen spørger.[/QUOTE]

Ja det er jo det hele schengen-aftalen går ud på, fri bevægelighed mellem medlemslandende

[QUOTE=Skattekat;618699]Jeg ringer til den islandske amassade i morgen og hører dem ad.
[/QUOTE]

Guess what ?? … ambassaden har lukket i dag, fordi det er den islandske nationaldag :argh:

Hvordan kan man som islænding, glemme det ?? :ups:

Du skal checke med dit flyselskab også. De kan nægte dig adgang hvis du ikke kan fremvise gyldigt pas ved check-in.

I følge Schengen-aftalen må de ikke gøre det

http://europa.eu/legislation_summaries/justice_freedom_security/free_movement_of_persons_asylum_immigration/l33020_da.htm