Renalzin

Er der nogen af Jer, der kender noget til Renalzin?
Evt. erfaringer med det?

Det er en fosfatbinder-pasta, som skulle være godt til nyrekatte.

Jeg købte det, da Freja fik konstateret nedsat nyrefunktion for 3 måneder siden og ikke ville spise Hill’s og RC vådkosten, som er de eneste mærker, dyrlægen har til nyrekatte. Hun får Hill’s k/d tørkost, men jeg vil have, at hun også skal spise vådkost for at få den ekstra væske, så jeg prøvede at blande det i den alm. vådkost, så hun kunne spise det. Men hun nægtede altså at røre det -brækkesig Tror ikke, det smager særligt godt.

Med Ann R’s hjælp fandt jeg i stedet frem til Integra og Kattovit vådkost hos Zooplus. Begge laves i en variant til katte med nyreproblemer og det spiser hun med glæde :thumbup:

Jeg kender det ikke, men har brugt Ipakitine-pulver til Tarzan http://www.medicanimal.com/product/~ipakitine-powder/~product_id=527/~category_id=MA-CATS-RENAL_LIVER/~root_category_id=MA-CATS … tror det en smagsneutralt, for det bliver spist sammen med maden.

Jeg kan virkelig anbefale Kattovit vådmaden … her i huset, er den et stort hit :thumbup:

Både Ipakitine og Renalzin binder fosfat i blodet. Katte med svigtende nyre har svære ved at udskille elektrolytter (natrium, kalium, fosfat oa.). De to produkter bruges hvis katten har for højt fosfor-niveau i blodet. Hvis katten ikke har det, har den ikke meget gavn af det.

Hills k/d indeholder mindre protein, hvorfor det sikker smager anderledes end andet foder. Kattovit har så vidt jeg ved et normalt proteinindhold. Det er fornuftigt at skåne kattens nyre for for meget protein, da de skal udskille affaldsstofferne.

Søren

Tak for svar, Søren.

Min Spætte på snart 14 år har et nyretal på lidt over 24, og jeg overvejer at give ham Renalzin som tilskud.
Han trives slet ikke på k/d, så han får det som tørkost, men får masser af vådkost i form af Applaws.

Da han var på ren k/d diæt var han meget, meget ked og trist samt tabte sig meget.
Nu trives han, er glad og i fin form og huld. Han blev meget rost ved sidste eftersyn for ca 14 dage siden, men har jo så dette dumme nyretal :frowning:

Tror du Renalzin vil gavne ham?

[quote=Dyrlægen;413949]Kattovit har så vidt jeg ved et normalt proteinindhold.
[/quote]

Hvad betegner du som et normalt proteinindhold?

Når vi taler vådkost laves Kattovit i en “Low Protein” variant på 8%. Kan ses her :slight_smile:
Integra ligger på 8.5 %
Hill’s på 6.4 - 7.6 % afhængigt af varianten
Royal Canin kender jeg ikke niveauet i (har ikke flere af dem).

Ganske vist er Hill’s lavere (og måske også RC), men katten har jo ikke meget gavn af et diætfoder, den ikke vil spise :wink:

Til gengæld ligger proteinindholdet i alle mærkerne noget under det vådfoder, jeg ellers bruger (11-12%).

RC Renal med tun ser sådanne ud

Står der noget om væskeindholdet? For ellers er det som at sammenligne pærer og bananer :S

Der står ikke andet end jeg viser her, det er taget fra RC UKs hjemmeside :slight_smile:

Jeg ved at der er ca 4% tun i når man omregner det hele :slight_smile:

Jeg kender det ikke, jeg har også brugt Ipakitine til det det vådfoder Mea vil spise - hun spiser meget gerne både RC og Hills nyrevariant i tørkost, men af vådfoder er det eneste hun vil spise LUX i de to varianter med bider i gelé, og har været stort set alt andet igenne. Hills der har det der skrækkelige mos gider hun slikke på to gange, RC gider hun spise gelén ved, osv. osv. med alle de mærker jeg har prøvet af både nyre vådfoder og alm. vådfoder (gælder også mærker som animonda, almo nature, applaws osv.), så damen får LUX og det glider fint ned :slight_smile:

Selv om denne tråd har en uges tid på bagen :slight_smile: vil jeg gerne tage den op igen. Jeg er begyndt at læse en masse om fodring (det er farligt :høhø:), bl.a. Elizabeth Hodgkins ‘Your Cat - Simple Secrets to a Longer, Stronger Life’ som er tidligere anbefalet herinde, og ‘The Nature of Animal Healing’ af Martin Goldstein, og bliver mere og mere i tvivl om de her lav-protein nyre-diæter, f.eks. Hills K/D.

Min lille Emma fik for 2 år siden konstateret let forhøjede nyreværdier (BUN på 12.6 hvor normalen er 3.5-11.7) og blev sat på K/D. Det spiser hun heldigivis med mere eller mindre god appetit, men hun tabte sig støt indtil sidste jul hvor jeg begyndte at blande fedtegrever i. Siden da har hun spiste det med større appetit og hendes vægt har været stabil.

Men - jo mere jeg læser - jo mere bliver jeg i tvivl om det ‘rigtige’ i at fodre nyre-diæt, specielt til katte der endnu ikke har kraftigt forhøjede nyretal? Elizabeth Hodgkins har ikke meget til overs for disse diæter, specielt fordi så mange katte ikke kan lide dem, og så netop pga. af det lave protein indhold. Hun anbefaler at man fodrer med høj-protein diæt (!!) af virkelig kvalitets-protein, og så supplerer med phosphat bindere som dem anbefalet i denne tråd (Emma HADER også Renazin :høhø:). Andre videnskabelige undersøgelser de sidste 10 år (se f.eks. her Dietary Management - Feline CRF) antyder også at det ikke er så meget proteinet, men det phophor der følger med, der er synderen (som Søren også siger herunder).

So - what to do??? Jeg er i tvivl lige nu - og vil gerne høre andre Kattegales mening :slight_smile: Har I haft de samme overvejelser? For mig har det virket helt naturligt at fodre med K/D og tage kampen med Emma når hun af og til sulte-strejker, men nu er jeg i tvivl om det faktisk er bedst for hende, men samtidig bange for at gøre noget dårligt ved måske at skifte hende væk fra K/D eller i hvert fald supplere med noget god højprotein mad - det er bare så svært -surrender

…UH - det blev lang det her :sorry: men vil gerne høre jeres tanker :slight_smile:

Vi fik Renalzin hjem forleden dag, men har endnu ikke afprøvet det.

Men jeg er nået frem til at Spætte aldrig mere skal følge dyrlægens nærmest nul-protein diæt.
Han endte jo med at “spise” af sine egne muskler, og blev meget muskelfattig og alt, alt for tynd. Og var så trist og deprimeret.

Nu, hvor han er på Applaws vådkost-diæt, er han i fin huld, og i langt bedre humør.

Tak Pia :slight_smile:

Det lyder rigtigt fornuftigt med Spætte - specielt fordi har har fået det meget bedre!

Endnu et problem jeg har er at Emmas humør intet har fejlet - hun er, og har altid været, en glad pige! Og desuden FIK hun det bedre da hun fik K/D i sin tid - hun havde været lidt sløv en tid og det var derfor jeg fik hende undersøgt.

Men nu - hvor jeg har læst alt det om protein er jeg ALLIGEVEL i tvivl - også specielt fordi hun fik tabt sig en del før jeg fik hende stabiliseret på fedtegrever (of all things :høhø:).

Det jeg gør nu er at jeg bi-beholder hende på K/D fortrinsvis en tid - men supplerer med høj protein kvalitets vådfoder, først i små mængder, og så samtidig laver en dagbog over hvordan hun har det - så jeg er sikker på jeg ved hvordan hun reagerer.

Jeg tror - efter at have læst alt det her - at vi kun er nået til begyndelsen af at finde ud af hvordan katte med nyre problemer skal behandles. Jeg tror at om 10 år er behandlingen, og kosten, helt anderledes - eller jeg håber :slight_smile:

Hej fra os!

Ayoe, E&E

…PS - vil gerne høre hvordan det går med Renalzinen - altså om han vil tage den uden kamp.

Hej Kattegale.
Jeg er ny i jeres forum - fandt jer via søgning på Renalzin, som jeg for nogle dage siden efter dyrlægens råd er begyndt at give min store røde kastrat Mysse. Jeg vil ganske kort fortælle Mysses historie, dels fordi jeg håber at lære af jer, og dels fordi Mysses historie måske kan hjælpe nogen.
I november 2007 holdt Mysse pludselig op med at spise, og først troede jeg at det var et mund-problem, fordi han tabte maden. Men det viste sig at nyretallet var så højt at dyrlægens apparat ikke kunne måle det. En indlæggelse på Dyrehospitalet hjalp ikke og alt tydede på at Mysse skulle dø i løbet af meget kort tid.
Med hjælp og støtte fra dyrlægen tog jeg kampen op, som jeg ville gøre for ethvert andet medlem af min familie. Mysse fik væske (ringer acetat) i vævet hver dag for at flushe nyrene - først hos dyrlægen, men derefter af mig derhjemme. Mysse tabte over ½delen af sin kropsvægt, lå bare hen med vild kvalme fra selvforgiftningen og måtte nødes til at spise blot et par tørfoder kugler, Hills k/d, eller et lille slik på vådfoderet. I februar 2008 blev Mysse scannet og det viste sig at den højre nyre var helt ophørt med at fungere, en cystenyre, den venstre var “flosset” og virkede lidt. Men scanningen viste også at det underliggende problem var cancer i blæren, aggressivt vasculært væv ved “trekanten” hvor urinlederne fra nyrene udmunder lige ved siden af urinvejen. Operation var derfor ikke mulig, eksperten kendte dette kliniske billede og estimerede at Mysse havde et par uger tilbage.
Så begyndte jeg at give Mysse Periactin, et middel mod hudlidelse, som har den “bivirkning” at det tager kvalme. Og så livede Mysse op, spiste, gik ned i gården, trampede med høj haleføring. Og hver aften sad jeg en ½ times tid med hænderne på Mysse mens væsken løb ind (250 ml) og efterhånden faldt nyretallet - helt ned til omkring 14. Så har det svinget lidt op og ned, generelt ligget mellem 17 og 22, men Mysse har haft det godt, og har taget rigtig meget på - for meget. Efter 1½ år besluttede jeg at nu måtte der igen foretages en scanning, for hvad med den cancer! Og tænk - den var væk! Og den højre nyre var begyndt at fungere igen - ikke optimalt med dog, den venstre var stadig “flosset” men virkede. Og sådan har det været siden - indtil for 1½ måned siden, hvor Mysses appetit er faldet, nyretallet er igen højt, 29,6 mmol, og Mysse har tydelig kvalme og jeg frygter at døden kommer nu. I denne situation er jeg begyndt på Renalzin, som jeg blander i vådkosten (der varieres efter Mysses lyst, men er med alm. proteinindhold) morgen og aften som belønning for at Mysse selv kommer hen, sætter sig ned, løfter hovedet op, og åbner munden for den ½ Periactin-pille når jeg siger “kom”.
Hvad kan jeg ellers gøre? De sædvanlige dyrlægeforhandlede vådfodere bryder Mysse sig ikke rigtig om?
Håber meget at nogen kan hjælpe os

Hej Myssemor (og alle i andre)

Jeg har set rigtig mange katte leve i mange år med dårlige nyrer efter de er kommet på Hills K/D. Ved kontrolblodprøver er nyreværdierne også faldet.

Jeg har selv haft katte med nyreproblemer, som også har levet i mange år på K/D. Også disses værdier er faldet efter K/D, nogle helt til normal-værdier (omend i den høje ende af normal-området).

Det bider lidt sig selv i halen da forhøjede nyretal som regel medfører kvalme, hvilket medfører at katten ikke vil spise …

myssemor, det er en spændende beretning du fortæller, forstår ikke helt hvilken nyre var cystenyre? Det forsvinder jo ikke bare lige, det bliver bare værre, har selv haft en kat med PKD.

Hvor gammel er din kat?

God bedring til ham
:slight_smile:

Hej Danpia
Tak for dine ord. Jeg forsøger også at bevare et håb, men jeg synes det er svært, som det er nu, fordi han bare er så skidt og var blevet bragt tilbage til livet én gang med en lang stabil periode.
Det var den højre nyre, som var cystenyre. På den første scanning kunne man se den som en kugle og helt omgivet af vand. På den anden scanning så den helt anderledes ud, mere som en “almindelig” nyre - men selvfølgelig i svært dårlig form. Eksperten tog det gamle billede frem, for at tjekke, fordi, som han sagde, det kan ikke lade sig gøre, det er en irreversibel proces.
Der har i det hele taget været så mange mærkelige, nærmest mirakuløse, ting i forbindelse med Mysses sygdom - også at canceren bare var forsvundet, eller at Mysse overhovedet havde overlevet det første abnormt høje nyretal. Så jeg synes det er svært at orientere mig, sådan rent “objektivt”, om hvad der er fat nu.
Men jeg prøver med Renalzinen. Har du (eller andre) erfaring med, hvor lang tid det tager, før det begynder at virke? Og om der er nogen bivirkninger eller andet jeg skal være opmærksom på?

Jeg er rigtig glad for at have fundet jer. Jeg har følt mig meget alene og tavs i mine sociale sammenhænge om hvor meget det fylder og smerter.
varme hilsner fra Myssemor

Hej igen Danpia
Jeg glemte dit spørgsmål om alder: Mysse er født i maj 2002
Myssemor

Jeg har aldrig kunne få Spætte til at spise Renalzin, så hvis du sender mig en PB med dit navn og adresse må du få den jeg har på lager :slight_smile:

Hej PiaR
Tusind tak for dit generøse tilbud, jeg lader dig vide, hvis jeg får brug for det - som det ser ud nu med Mysse er jeg ikke sikker på at det bliver relevant. Men tak alligevel.
mange hilsner Myssemor