Rengøring af fliser og fuger

Er der en af jer, der har et godt tip til, hvordan man rengør badeværelsesfliser og fuger med indgroet møg? Jeg flyttede ind her midten af juni, og selv om jeg har brugt damprenseren flere gange med den lille børste, der følger med, kan jeg ikke få buk med møget. Jeg lider ikke af rengøringsvanvind, men lækkert er det ikke :S

Jeg har heller ikke helt fået buk med det meget tykke lag kalk, der var på brusekabinens fliser - har prøvet med edikke, men det går langsomt, så gode tips ville også være velkomne til dette.

På forhånd tak :slight_smile:

WC rens!

Det lyder sært, men det virker! Find noget uden farve, så dine fuger ikke bliver blå…

[QUOTE=PivC;1111512]WC rens!

Det lyder sært, men det virker! Find noget uden farve, så dine fuger ikke bliver blå…[/QUOTE]

Det skal prøves - især når min væg er helt tør :slight_smile:

Det tager alt kalk og sådan :smiley: Og er også godt til vandhaner der er blevet matte :slight_smile:

Vi bruger altid en blanding af 1/3 eddike og 2/3 opvaskemiddel. Smøres på med en svamp og trækker 1/2 til 1 time, og så skruppes der på fliser og i fuger og skylles efter

Flydende Rens Let.
Herhjemme er det guddommelighed på flaske, og det misfarver ikke.

Èt skvæt i æggegryden, og alt kalk forsvinder med børsten. Det kan ikke ses at min æggegryde har været min i over 7 år, og hos min mor i lige så lang tid, mindst.
Det tager kalk i toilettet, kalk på vandhanen…
Et lille skvæt i bunden af elkedlen sammen med nok vand til at dække varme-legemet, et hurtigt opkog, og så er det væk. (Men husk at koge op med rent vand et par gange før den bruges til vand der skal indtages)

cilibang er kommet med en til mug og skimmel en lilla bøtte den kan tage sådan skidt jeg havde grimme fuger i badeværelse

Cilit Bang til kalk bruger vi her. Sidder der meget kalk så Minus kalk til kaffemaskiner. Og er der sort mug/fugt så sprøjt ren klorin på og lad det sidde til der ikke er meget sort er det ikke væk efter 15 min sprøjtes igen. Det gælder om at dræbe de spore der sidder inde bagved, så det nytter ikke kun at fjerne det sorte for det kommer hurtigt igen.

Hvis ikke du kan fugerne helt pæne ved rengøring, findes der noget som hedder fuge makeup, som du kan rense og/eller male fugerne med. Man kan også få en pen til at male dem med, men det kan ikke bruges på silicone. Har ikke prøvet nogen af delene, men husker dem fra et lager, jeg engang arbejde på og har selv overvejet det, da min bruser er grim af okker fra dengang her var egen vandboring :slight_smile:

Tak for alle de gode tip! Jeg er lidt ked af det nussede indtryk, man får, når man ser alt det møg, så jeg må købe nogle nye rengøringsprodukter, lukke kattene ude (selv om de nok skriger alle tre iht kattereglen om aldrig at tillade en lukket dør), og så må jeg give den gas :thumbup:

Er der nogen, der har et råd mod dette? Da min vandvarmer blevet fjernet, viste det sig, at den har lækket - potentielt gennem lang tid - og gulvet bærer tydeligt præg af både tykt lag kalk og den knap så kønne okkerfarve.

Jeg ville prøve med WC rens :smiley:

… og synge ‘‘Okker-gokker-gummiklokker’’ imens :fnis:

[QUOTE=PivC;1111512]WC rens!

Det lyder sært, men det virker! Find noget uden farve, så dine fuger ikke bliver blå…[/QUOTE]
WC rens er nemlig genialt til fuger :slight_smile:

Har testet den nye Cillit Bang mod Mug og skimmel og er positivt overrasket.
Har før og efter billeder (dårlig kvali med mobil, men forskellen ses!)

Før:

Efter:

Det her er efter 1 Omgang á 5 minutter med miksturen på og 2 minutters skrubben med en hård opvaskebørste

[QUOTE=ThildeL;1112160]Har testet den nye Cillit Bang mod Mug og skimmel og er positivt overrasket.
Har før og efter billeder (dårlig kvali med mobil, men forskellen ses!)

Før:

Efter:

Det her er efter 1 Omgang á 5 minutter med miksturen på og 2 minutters skrubben med en hård opvaskebørste[/QUOTE]
Tak Thilde - det skal prøves!

jeg vil tage ind til et af de steder der sælger prof rengøringsmidler, det koster nok lidt mere end det man kan købe i supermarkedet, men jeg garantere for at med det rigtige produkt er det en let opgave.

jeg vil anbefale et produkt der hedder sumakalk, det virker bare, men husk at bruge handsker og følg anvisningen meget nøje

Har læst denne på FB

7 cup Water
½ cup baking soda
1/3 cup lemon juice
1/4 cup vinegar
spray på lad sidde et par minutter og skrub

der var et billede - fantastisk resultat.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1112164]Har læst denne på FB

7 cup Water
½ cup baking soda
1/3 cup lemon juice
1/4 cup vinegar
spray på lad sidde et par minutter og skrub

der var et billede - fantastisk resultat.[/QUOTE]

Jeg har prøvet det…syntes ikke det var så effektivt.
Noget tog det, men ikke det hele.
For at gøre fugerne lyse igen bruger jeg klorin…DETer effektivt…fugerne bliver som nye igen :slight_smile:

cilitbang og klorin gør det de skal - nemlig rent :slight_smile:

Jeg bruger cilitbang, det lugter ikke pænt, så det er garanteret møjgiftigt, men det virker.

Vil du være lidt sød ved naturen kan du jo lave en hjemmelavet version.
Skal kalk væk skal du bruge en eller anden syre (eddikesyre, citron etc), skal du have sorteplamager væk brug bakingsoda (natron er vist nok det samme aktive stof såvidt jeg husker). Evt. med noget sæbe i for at “klistre” det fast på fliserne, så det kan hænge og gøre godt lidt længere.

Og så masser af knofedt, ganske gratis og så får man pæne definerede muskler i overarmen, husk at bruge begge arme lige meget:thumbup: