Rengøring af kattebakke?

Som totalt uerfaren i brug af kattebakker, formaster jeg mig lige til at stille et lavpraktisk spørgsmål…
Hvor tit og hvordan skal den gøres ren? :see_no_evil:
I bunden danner sig hurtigt et sammenhængende lag… går ud fra at det er urinen der lægger sig dér… Skal det skrabes op/væk hver dag? Eller skal jeg kun fjerne afføringen i de øverste lag og supplere med mere grus løbende?
Hvor tit skal den tømmes helt? … og alt grus udskiftes?
Håber det er ok at spørge eksperterne om dette :speak_no_evil:
Sidst vi havde kat, besørgede han udelukkende udenfor… så dét med bakke er en ny ting.
Hilsen Randi

Du bruger ikke klumpende grus?
Jeg ville skaffe noget grus der klumper og så skal laget af grus altid være så tykt, at urinen ikke rammer bunden af bakken, før den klumper.
Du kan sagtens efterfylde nogle gange, før bakken trænger til at blive tømt og vasket af … det tænker jeg at du selv finder ud af, når du synes den trænger :wink:

1 Synes om

Vi bruger superklumpende grus i disse bakker og har ca 20L grus i den, derved undgår vi at det hænger i bunden. har de haft numsen mod væggen og sat en l…streg, så vaske sider lige med en vådserviet , når vi tømmer for klumper og mindst 1 gang i måneden tømmes bakker og vaskes grundig

Tak for respons :grinning:
Vi er kørt videre med det grus der fulgte med ham… noget billigt fra Lidl… men jeg har faktisk bestilt noget super klumpende hjem fra zooplus, da jeg tænkte at det nok var bedst :wink:
Så det løser sig nok når jeg skifter.

4 Synes om

Tak for link. Måske vi skulle overveje en større…
Jeg finder lige ud af hvor meget den nuværende kan indeholde :+1:

1 Synes om

Den er også i en lidt mindre udgave, men med samme højde i bunden, dem har vi også, der bruger vi ca 14 kg grus i bakke for at have det tykke lang

Okay… Er liter og kilo det samme?
Kan godt se det smarte/nødvendige i en høj bund!

Og når du så har fået noget klumpende grus, skal du have en grusskovl, der lader det ubrugte grus filtre igennem, når du løfterne klumperne ud af bakken.

Catit-bakkerne, som Jeanette linker til, bruger jeg også, men jeg har dem aldrig lukket. Jeg tror egentlig nok, mine katte ville bruge dem alligevel, selv om de var lukket, men nogle katte bryder sig ikke om at blive lukket inde. I Catit-bakkerne kan låget klappes op, så katten kan trække vejret, når den er på bakken, og så det er nemt at fjerne klumper. Og ja, man kan også sende byger af grus ud på gulvet, når man graver, men i det mindste kun, hvor åbningen er …

1 Synes om

Hihi… dét med grus på gulvet har vi allerede fundet ud af :sweat_smile: men det klares fint med en lille kost og et fejeblad. Vi har også låg på bakken… med en åbning i.
Jeg har en skovl, men synes der ryger meget rent grus med op. Tror det bliver nemmere når der rent faktisk er klumper at fjerne :joy: … altså ud over pooh klumperne…
Sikke et emne :hear_no_evil:

2 Synes om

Update på projekt kattebakke :wink:
Det har gjort en kæmpe forskel at vi har købt større bakke… den store jumbo Catit, for at være helt nøjagtig. Nøøj hvor bliver der skrabet nu. Og nøøj hvor er det skønt med super klumpende grus. Ingen problemer med at fjerne både det ene og det andet :heavy_check_mark:
Tak for hjælpen :grin:

15 Synes om

Dejligt, når der er noget, det er så nemt at hjælpe med :slight_smile:

1 Synes om