Rengøring efter fip for at fjerne corona fra hjem

Hej kære kattegale

Jeg håbede mit første indlæg skulle være et gladere et af slagsen. Jeg har desværre måtte aflive min dejlige killing pga. FIP. Jeg vil gerne, når jeg er klar, finde et par nye poter at berige mit liv med, for der er et stort savn i mit kattehjerte. Mit spørgsmål går nu på, hvordan jeg skal gøre rent, så sandsynligheden for, at en ny killing smittes af corona bliver mindst mulig? (Jeg er klar over, at fip ikke smitter men er en mutation af pga. et utilstrækkeligt immunforsvar).

Jeg ved, at der er corona i mange opdræt, men jeg har endnu ikke besluttet mig, om det bliver en race- eller en ‘privat’ huskilling, som bliver min næste nye ven og uanset vil jeg gerne gøre, hvad jeg kan for, at killingen i hvert fald ikke smittes fra mit hjem. Jeg ville næsten ikke kunne bære at stå i samme situation og måtte sige farvel til en lille ven på grund af den lortesygdom til fip (jeg ved at kun et fåtal får fip af dem der smittes med corona).

Jeg snakkede med min dyrlæge om mine tanker og fik anbefalingen at smide alt ikke-plastik legetøj ud og ellers vaske, hvad jeg kunne i Rodalon og skylle grundigt efter, fordi Rodalon som bekendt er giftigt for katte. Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre med kradsetræer (to ‘stammer’ og et større stående kradsetræ). Ligeledes er mit gulv ret følsomt så ville allerhelst vaske i almindelig Ajax frem for Rodalon. Så er der nogen, der ved noget om corona, som måske kunne guide mig her?

Hilsner og på forhånd tak for hjælpen og for et godt forum. Jeg beklager, hvis det er emne, som har været rejst mange gange før. Jeg forsøgte at søge (google) men fik kun meget gamle tråde frem, og der er jo sker jo løbende en del på området.

(Edit: stavefejl (der er sikkert stadig en del)

Hov, og jeg håber, tråden er endt i den rigtige kategori. Blev lidt i tvivl, da jeg trykkede send

det du skriver får mig til at ryste på hoved af din dyrlæge…

for mange år siden kunne du opleve opdræt, der aflivede alle katte i hjemmet, når en kat fik fip… Det sker dog ikke længere… jeg havde skrevet. hvis man han havde en dygtig dyrlæge,men jeg mener en dyrlæger der opdatere sin viden

lad dit gulv være dit gulv, lad dit kradsetræ stå og tænk hvad os med flere katte ville være nød til at gøre hvis en af vores fik fip… ville vi aflive og fjerne resten af kattene… nej

1 Synes om

derudover er @Susanne_W en opdrætter der er opdateret omkring fip og som ved mere om fip end dyrlæger der ikke opdatere deres viden…

fip smitter ikke… og normale katte lever med corona

1 Synes om

Jeg forstår, hvad du mener, men jeg er jo i den unikke situation, at jeg har mulighed for at forsøge at rense for corona, fordi der ikke var andre katte i hjemmet end min dejlige killing. Min dyrlæge understregede også, at fip ikke smitter, men gav rådet ud fra at rengøre for corona, når jeg nu spurgte.

Og tak for svar! Det er rigtigt svært at vide, hvor ‘hysterisk’ man skal være med rengøringen, når følelsen af tab stadig sidder lige under huden

Jeg læste lige inde på winn Feline foundation (ressource fundet via kattegale :clap: ) på deres artikel om fip, at “This suggests that if one is introducing new cat into a household that had a previous cat die from FIP, then it would be prudent to wait at least 2 months”, som jeg forstår som at jeg skal vente min 2 måneder med at få ny kat, for så er virus i omgivelserne døde. Hvad tænker I om det?

corona er ved normale katte giver i værste fald lidt snue og problemer, som antibiotika klare… jeg rettede lige det jeg skrev da det var dumt formuleret…

fip kommer hvis coronaen mutere, men du kan opleve katte have en højere corona titer tal som aldrig får fip, end den der dør af fip…

corona i sig selv er sjældent et problem

1 Synes om

Jeg kunne forestille mig, at man sikkert høre mange sige, at corona er døden selv pga. Fip, selvom det jo, som du siger, så langt fra er sandheden.

Det har bare været en trøst for mig midt i det her, at jeg ikke rigtig kunne gøre fra eller til og at smitten ikke er ‘kommet fra mig’ (nej det er ikke logisk, men det er lidt mine følelser ligenu). Derfor vil jeg rigtig gerne rengøre for corona så jeg, hvis helvede rammer to gange, kan finde lidt trøst i at jeg i hvert fald gjorde noget for at passe på det lille nye liv jeg får. De graver sig jo helt ind i hjertet, de kære små.

jeg har haft et fip kuld…

2 døde af fip men nu 6-7 år senere lever 2 killinger stadig.
fordi der var fip i det kuld var det ikke ensbetydende med at hele kuldet døde af fip.

jeg havde en del andre katte og flere lever stadig. kuldets mor blev aflivet 9 år gammel.

fordi du har haft fip er det langt fra ensbetydende med at din næste kat får det.

1 Synes om

Jeg vil 100 % give Line ret.

Corona er så alm. en virus at de fleste katte har været udsat for den på et eller andet tidspunkt, og den er så mange steder - katterier såvel som internater. Som du allerede skriver, så er det ikke corona i sig selv der gør at katten får FIP, det er først når corona-virussen muterer inde i katten at vi har balladen.

Noget af den forskning der er offentliggjort af forskeren Niels Pedersen tyder på at det er noget arveligt der er skyld i at coronavirussen muterer. Lad være med at tro du kan gøre dit hjem corona-frit. Det kan du sandsynligvis ikke - det er med stor sandsynlighed en umulig opgave. Tilsvarende er sandsynligheden for at den evt. nye kat du får også har været udsat for corona-virus… og måske også før den kommer hos dig.

4 Synes om

man kan intet gøre for at forebygge eller undgå, men man skal også prøve at undgå at få fip til at skræmme en for meget.

1 Synes om

Tak for begge svar! I har evigt ret i, at bare fordi ‘lynet’ har slået ned een gang, skal jeg ikke forvente, at det kommer til at gøre det hele tiden, det er bare svært, når man står i det, så tak for reminder (mangler thumps up emoji jeg ikke kunne finde).

@Vipstosen det overrasker mig lidt, at du siger, at det er så svært at gøre hjemmet corona frit. Jeg har læst lidt efter jeg fik den forfærdelige nyhed, og som jeg kan forstå (og jeg er langt fra sikker her), troede jeg egentligt, at corona var relativt nemt at fjerne med rengøring, og fordi der ikke er andre katte her også ville dø ud med tiden, fordi der ikke er en vært, virussen kan ‘leve i’. Men jeg forvirret, så jeg kan helt klart have misforstået

Men ja, ny killing kan jo have corona med hjemmefra, og så er rengøring jo ligemeget.

Tak for svar - det er rigtig rart at have nogen at vende det med. Man kan google og google sig blåøjet.

Corona er noget der giver børnesygdomme. Lidt som influenza på os…
Det er umuligt for os at undgå at blive snottet eller få feber og man kan ikke sige at det var havestolen i fru olsens have den 22/6 2086 der var skyld i det…
Sådan er det også med corona

1 Synes om

Tak for det smil @line_refsgaard du fik fremkaldt ved den analogi. Jeg kan godt se, hvad du mener.

Jeg prøver lige at formulere mig lidt tydeligere denne gang. Har haft en vanvittig arbejdsuge, så øverste etage fungerer ikke helt optimalt. Det jeg mener er at du sandsynligvis vil få coronavirus med hjem sammen med ny kat hvis/når du bestemmer dig for at få en, fordi coronavirus er så almindelig.

Coronavirus kan vist nok overleve noget der ligner 4-6 uger i omgivelserne hvis jeg husker rigtigt (har ikke lige tjekket op på det). Så du kan nok godt gøre rent her og nu, og sandsynligvis også slippe af med den i en kortere periode. Men i og med at virus er så forholdsvis alm, samt det at den udskilles gennem afføring så er det slet ikke utænkeligt at du selv eller andre får jokket i et sted hvor der måske har ligget katteafføring, og på den måde selv får den slæbt ind. Det kræver måske bare at du besøger nogen der har kat, så kan du selv have den med hjem igen. Det er det jeg mener med at det kan være svært at have et coronafrit hjem.

FIP er en lortesygdom og det er bare megauheldigt for dem der rammes af det, om det så er opdrætter eller kælekatteejeren. Det rammer desværre i flæng.

Nåja, det har jeg helt glemt at skrive. Rigtig trist med din kat. Som sagt en lortesygdom!

3 Synes om

Først hvor er jeg ked af at din var nødt at aflive din killing :sob:

FIP, så længe som det endnu er ukendt, hvordan det kommer ville jeg ikke gå i totalt rengøringsamok. Hold dit hjem og især kattekassen almindelig godt rent. Sørg for at katten(e) får god sund mad og lever en så stressfri tilværelse og dermed så lavt sygdomspres som muligt.

Som du selv skriver så er det en mutation af den helt almindeligt forekommende coronavirus og det ser ud til at der er et genetisk aspekt. Med andre ord med nuværende viden er det ikke meget du kan gøre.

Igen derfor ville jeg koncentrere mig om at komme mig ovet chokket over at måtte aflive killingen og når du er klar til en ny killing så mærk efter hvad det er du ønsker med en ny killing. Jeg tænker her på om du går efter en race med debs typiske temperament og udseende eller om du ønsker at hjælpe en af de alt for mange hittekillinger med et nyt godt hjem.

Pøjpøj og glæder mig til at følge med :sun_with_face:

3 Synes om

Tak til Jer begge for svar! Det trak godt nok tænder ud at måtte sende ham afsted. Jeg vil gøre hovedrent, putte kradsetræer i kælderen og se, om de måneder der skal inden corona damper af er gået, når jeg får begynder at lede efter ny killing. Mange tak til alle for svar! Det hjælper at have nogen at vende det med

4 Synes om

Velbekomme!

Og hold os endelig orienteret om projekt ‘nye killinger’ når du er klar til det :grinning:

2 Synes om