Rengørings klude :)

Hvad er jeres BEDSTE tips ang rengøringsklude/støvsamlende klude?:tihi:

Jeg har sådan sortbrune Ikea møbler og de samler støv som en i H*****… Jeg når lige akkurat at støve af - og når jeg så kører støvsugeren forbi ligger der allerede støv igen… Og det er SKI*E frustrerende for at sige det mildt…:venter:

Og så tænker jeg om der findes et kækt lille fif? Jeg bruger bare Ajax rengøringsmiddel og så de her alm. klude (gule, blå, lyserøde, grønne)… Overvejer om deres bedste kvalitet mon er, at blive brugt i vaskemaskinen/tørretumbleren som “hår fjerner”…:tihi:

Hvad bruger I? :slight_smile:

Har du overvejet mikrofiberklude? De er ret gode til at ‘suge’ støvet til sig. :slight_smile:

Men de kan jo desværre ikke forhindre, at der lægger sig et nyt lag…:høhø:

put en sjat eddike eller skyllemiddel i vandet, det synes jeg har god effekt… som hårsamler på tøj i vaskemaskinen bruger jeg eengangevaskeklude

Se mikrofiber klude kender jeg slet ikke til… Er det det samme som de her vaskeskind, eller hvad de hedder?

Og nej - selvfølgelig vil der lægge sig nyt - og jeg ved jo også godt at dét der nu engang flyver rundt i luften lægger sig mens jeg henter støvsugeren… Og måske tænker jeg mere over det nu, hvor solen og lyset kommer frem og alting synes anderledes - men jeg er bare LED ved det :smiley:

Eddike/skyllemiddel må afprøves… Det har jeg aldrig hørt om før. Og nåååå ja - dem i vaskemaskinen skal være engangsklude og ikke mine de der billige saaaaaataner - hihi :smiley:

Hvis det var mit møbel ville jeg lægge en glasplade på, det har jeg gjort på mit sofabord i sommerhuset. Alternativt kan en marmor plade også se flot ud

Husk med microfibre klude der må du ikke bruge skyllemiddel det ødelægger effekten.

Jeg ville også sige microfibre klude dem bruger jeg også i lastbilen. de opfanger støv godt

Birthe - det er ALLE mine møbler der er i samme sortbrune serie… Både i stuen og i soveværelset - så det er lidt mange plader jeg skal have på, hvis det skal hjælpe :smiley:

Hmm - roger that! Mikrofiber og INGEN skyllemiddel.

Du kan få microfiberklude alle steder efterhånden - de har dem garanteret i både Føtex, Bilka, Kvickly osv.

Der findes forskellige typer. Jo mere fintvævede, des bedre til ‘glatte’ flader. Du kan fx. også pudse glas og spejle med dem, bare ved at fugte dem meget lidt med rent vand, og så pudse :slight_smile:
Ingen rengøringsmidler - super miljøvenligt! :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;816013]Du kan få microfiberklude alle steder efterhånden - de har dem garanteret i både Føtex, Bilka, Kvickly osv.

Der findes forskellige typer. Jo mere fintvævede, des bedre til ‘glatte’ flader. Du kan fx. også pudse glas og spejle med dem, bare ved at fugte dem meget lidt med rent vand, og så pudse :slight_smile:
Ingen rengøringsmidler - super miljøvenligt! :-)[/QUOTE]

Nemlig…jeg er jo støv a desse= rengøringassistent.
Vi bruger kun mikrofiberklude og INGEN rengøringsmidler.
Kun til toiletter og vaske…OG gulve…
Især glaskludene er jeg glad for, jeg bruger dem faktisk herhjemme hver dag fordi Poker pudser vinduer…og dem må jeg så lige gå efter :tihi:
Det er så nemt…bare tør og de skinner.
Men uanset hvad vi bruger til at tørre af med…så er der nyt støv næste dag :tihi:

Jeg har også de sortbrune møbler, og jeg kigger bare den anden vej :stuck_out_tongue_winking_eye: Og så bliver de tørret af med alm. klud og alm. vand når jeg ikke kan klare at glo på det :tihi:

[QUOTE=Coon Danica;816021]Nemlig…jeg er jo støv a desse= rengøringassistent.
Vi bruger kun mikrofiberklude og INGEN rengøringsmidler.
Kun til toiletter og vaske…OG gulve…
Især glaskludene er jeg glad for, jeg bruger dem faktisk herhjemme hver dag fordi Poker pudser vinduer…og dem må jeg så lige gå efter :tihi:
Det er så nemt…bare tør og de skinner.
Men uanset hvad vi bruger til at tørre af med…så er der nyt støv næste dag :tihi:[/QUOTE]

Jeg har også brugt microfiberklude de sidste maaaange år - vi fik dem for adskillige år siden på mit daværende arbejde (museum), og jeg købte nogle stykker med hjem, da jeg så, hvor effektive, de var. :slight_smile:
Herhjemme bruger jeg dem også konsekvent til indendørs vinduespudsning :slight_smile: - og alt muligt andet…

Intet mindre end en genial opfindelse!
(Men man skal huske, at de KAN ridse visse plasttyper…)

[QUOTE=Diana F;816051]Jeg har også brugt microfiberklude de sidste maaaange år - vi fik dem for adskillige år siden på mit daværende arbejde (museum), og jeg købte nogle stykker med hjem, da jeg så, hvor effektive, de var. :slight_smile:
Herhjemme bruger jeg dem også konsekvent til indendørs vinduespudsning :slight_smile: - og alt muligt andet…

Intet mindre end en genial opfindelse!
(Men man skal huske, at de KAN ridse visse plasttyper…)[/QUOTE]

Ja, der er flere slags klude som passer til forskellige ting.
Man skal IKKE pudse fjernsynsskærme og pc skærme med nogen som helst af dem, det blive skærmene ødelagt af.

[QUOTE=Coon Danica;816053]Ja, der er flere slags klude som passer til forskellige ting.
Man skal IKKE pudse fjernsynsskærme og pc skærme med nogen som helst af dem, det blive skærmene ødelagt af.[/QUOTE]

Og der er VISSE typer af ‘plast’montrer (plexi’glas’ og andre lignende materialer) man HELLER ikke skal pudse med sådan nogle…det fandt vi da ud af på museet…:uha:

[QUOTE=Coon Danica;816053]Ja, der er flere slags klude som passer til forskellige ting.
Man skal IKKE pudse fjernsynsskærme og pc skærme med nogen som helst af dem, det blive skærmene ødelagt af.[/QUOTE]
Nå?? Jeg har da pudset min skærm grundigt med glas-kluden, og den er heldigvis ikke blevet ridset. :ups:

Hey - hvad for et museum er du på? Og som hvad?
Jeg kan i øvrigt hilse fra kunstmuseerne og sige, at man heller ikke skal støve malerier af med microklude. Det koster dyrt hos konservatoren… :muhaha:

Brug mikrofiberklude, som de fleste andre siger, og så gør tingene i den rigtige rækkefølge: Støvsug først og støv så af bagefter. Støvsugning vil uværgerligt hvirvle en del støv op, så derfor starter man altid med at støvsuge :wink:

mikrofiber klude er vejen frem, men altså de der såkaldte mikrofiber klude de sælger i div supermarkeder er intet værd, og i grund og bund har de intet med mikrofiber at gøre.
nogle fiber klude kan tåle rengøringsmidler og andre kan ikke, det kommer helt an på kvaliteten.

fru tonya er rengørings teamleder på en skole og jeg får tit fortalt hvordan og hvorledes tingene skal gøres rene og på mange felter må jeg give hende ret. dog er jeg stadig ikke overbevist om at man kan gøre ordentlig ren bare med vand og sæbe og en klud, tit skal man altså osse skrubbe og skure.

vi har for at undgå alt for meget støv nanobehandlet vores reol og det holder egentlig støvet ret godt væk, man skal bare huske ikke at bruge andet end en tør klud på reolen

nåja jeg ekan så læse at du bruger der der farvede klude , forhåbentlig er det ikke de her “engangsklude” man køber i 10 stks pakninger, for de fnugger så det halve kunne være nok og de afgiver masser af støvpartikler

Hvordan har I gjort det? Min søn har nemlig også de mørke træmøbler fra Ikea, og ja, de suger støv til sig, sekundet efter man har tørret dem af.

Jeg har altid hørt at man skulle komme skyllemiddel på støvklude.

Jeg har sådan en tynd gul fætter fra for mange år siden da jeg levede af at gøre rent, den suger støvet til sig, men hvordan den fungerer ved jeg ikke. Den ligner lidt de der klude der hverken er stof eller papir (kan ikke huske hvad det hedder)

Her i huset er støv vistnok i grusstørrelse før jeg får gjort noget ved det. Jeg SER det ikke. Og det bekymrer mig heldigvis ikke :slight_smile:

[QUOTE=Else;816085]Nå?? Jeg har da pudset min skærm grundigt med glas-kluden, og den er heldigvis ikke blevet ridset. :ups:

Hey - hvad for et museum er du på? Og som hvad?
Jeg kan i øvrigt hilse fra kunstmuseerne og sige, at man heller ikke skal støve malerier af med microklude. Det koster dyrt hos konservatoren… :muhaha:[/QUOTE]

Jeg har en speciel skærmklud - til vores fjernsyn tør jeg ikke rigtigt bruge andet…men må indrømme, at min computerskærm altså bare får med de almindelige…den er jeg ikke så sart med. Synes nu heller ikke, den har taget skade.

MEN man skal altså passe på med de klude på sarte materialer, da kludene næsten fungerer ved at ‘kradse’ skidtet af. :høhø:
Derfor skal man faktisk også bruge gummihandsker, hvis man bruger dem i længere tid, da huden på hænderne kan blive rød og irriteret.
Jeg tror gerne, at de allerbilligste klude ikke fungerer så godt som de dyre, jeg har faktisk ikke selv nogle af de billige fra supermarkederne…men pris og kvalitet hænger nok lidt sammen. :slight_smile:
Jeg har givet næsten 100 kr. pr. klud. Men de holder altså også i ÅREVIS.
Og nej, man må IKKE bruge skyllemiddel til microfiberklude. Det stod i hvert fald i brugsanvisningen til de klude, vi brugte på museet.

Jeg er ikke på noget museum længere, da jeg sagde op for flere år siden. Men det var Kvindemuseet, som ligger i Århus. Stillingsbetegnelsen var museumsassistent, hvilket dækkede over ‘jeg laver ALT’ :høhø: - fra det praktiske til administrative opgaver, bogføring o.l. Jeg havde 1000 arbejdsområder, jeg vil ikke kede dig med at liste dem alle op… :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;816013]Du kan få microfiberklude alle steder efterhånden - de har dem garanteret i både Føtex, Bilka, Kvickly osv.

Ingen rengøringsmidler - super miljøvenligt! :-)[/QUOTE]

Super - tak for info… :slight_smile: Hvis man så skal have fat i de “rigtige”… Hvor skal jeg så henvende mig? Kan jo prøve de billige af slagsen først, men er de så gode som I siger, vil jeg da lede efter de “rigtige” nemlig :slight_smile:

Jamen se… JEG mener jo (inde i mit hoved) at hvis jeg først støver af EFTER støvsugning, så flyver al støvet på gulvet og så skal jeg alligevel støvsuge bagefter - og SÅ glad er jeg jo ikke for at gøre rent :tihi::?

[QUOTE=Johnny;816100]
vi har for at undgå alt for meget støv nanobehandlet vores reol og det holder egentlig støvet ret godt væk, man skal bare huske ikke at bruge andet end en tør klud på reolen

nåja jeg ekan så læse at du bruger der der farvede klude , forhåbentlig er det ikke de her “engangsklude” man køber i 10 stks pakninger, for de fnugger så det halve kunne være nok og de afgiver masser af støvpartikler[/QUOTE]

Det der Nano-behandling er jo noget at overveje. Det lyder jo smart nok. Men kommer selvfølgelig an på pris og arbejds indsats :tihi:

Og jow - det er lige præcis de klude jeg snakker om… Så er det måske ikke noget at sige til at jeg blir så frustreret over dem.:doh: