Reservemor?

Hvis det sker at en hunkat får helt op til 8 leve dygtige killinger, hvad ville i så vælge at gøre´for at hjælpe missemor og killinger på den bedste måde?

Ville I finde en reservemor eller hjælpe med at flaske killingerne op? :? eller noget helt trejde?

Og er det statistisk korrekt at en hunkat typisk får flere killinger 2. gang?

Det er blot ren nysgerrighed:)

En hunkat har 8 dievorter og desuden deler killingerne sig op i “hold”, der så skiftes til at die.
Men under alle omstændigheder bør mormis have fri adgang til enten et killingeprodukt eller et, der er beregnet til diegivende katte - gerne meget vådmad.

Jeg har også lige bestilt foder ( royal canin - queen) hjem til min drægtige hunkat. Ih hvor jeg glæder mig til at Vicki får killinger igen <3 Det bliver så hyggeligt med killinger i huset .

Meen nu går jeg og spekulere på at hvad nu hvis… hvad nu hvis hun får mange killinger denne gang, har hørt at hunkatte ofte får flere killinger 2. gang … så altsår hvad gør jeg hvis hunkatten får flere killinger end hun selvkan passe er det bedste så en dele/resvermor der kan hjælpe med killingerne, eller blot at hjælpe med at flaske dem op?

Det er bare for at være på den sikre side :slight_smile:

Hvor mange killinger havde hun sidste gang?
Jeg synes ikke at de får flere end første gang, men egentlig mest nogenlunde samme antal hver gang.

Hvis hun styrede alle sine killinger fint sidste gang uden nogen problemer, så vil hun højst sansynligvis gøre det igen. Så længe hun er Ok og der vil være ro om hende. Faktisk tror jeg at langt de fleste problemer med vores hunkatte kommer fra os selv og vores panik og vi så smitter af på hunkatten. Ro og ingen panik er det vigtigste fra vores side :slight_smile:

Der er intet endegyldigt svar. Nogle får mange mislinger hver gang, andre gør ikke og andre igen får forskellige antal.
Ydermere er der også diverse fakta at tage hensyn til. Kattens alder, kondition, hanmissefar’s kunnen, hans fertilitet (ikke så ofte) hunkattens ditto (oftere) årstiden.
Jeg har haft hunmis der først fik 1 misling, så 4, så 6 og endte med 7 misling.
En anden fik mellem 6 og 9 :yikes:
Fertilitet kan også være genetisk betinget og desuden er det med garanti også betinget af om der ligger tætte parringer bag i generationer. Indavlsdepression er ikke et ord der er dukket op at ingenting.

“Helt op til 8 killinger” er faktisk normal kuldstørrelse for mange katte.

Så hvis ens kat får 8 killinger, så skal man selvfølgelig sørge for at katten hele tiden har fri adgang til sund og nærende kost og væske…og selvfølgelig holde øje med, at killingerne virker tilfredse og tager på…altså ikke noget med at de først skriger utålmodigt for senere at blive passive og slappe.

Derudover er reglen, at jo mindre man blander sig i kattens pasning af killingerne, jo bedre er det.

Så absolut ingen grund til at foretage sig noget medmindre det konstateres der er et problem

[QUOTE=Quivive;566338]Hvor mange killinger havde hun sidste gang?
Jeg synes ikke at de får flere end første gang, men egentlig mest nogenlunde samme antal hver gang.

Hvis hun styrede alle sine killinger fint sidste gang uden nogen problemer, så vil hun højst sansynligvis gøre det igen. Så længe hun er Ok og der vil være ro om hende. Faktisk tror jeg at langt de fleste problemer med vores hunkatte kommer fra os selv og vores panik og vi så smitter af på hunkatten. Ro og ingen panik er det vigtigste fra vores side :-)[/QUOTE]

Sidste gang fik hun 4 store,( tykke killinger :tihi:)og hun havde abselut ingen problemer med at passe dem ordenligt:) og jeg ved heller ikke hvorfor jeg pludeslig begynder og blive nervøs for det… Jeg skal gøre mit bedste for at forblive rolig - jeg må bare vente og se hvad det vil blive til denne gang :slight_smile:

Det er ikke min erfaring, at hunkatten får flere killinger ved senere kuld.
Mine hunner får nogenlunde det samme i alle kuld. Og mine hunner får alle ca samme antal.
Det normale for en abyssinier (hos mig i hvert fald) er 3-4 killinger.

Så skal du da bare tage det med ro og tage tingene som de kommer. Det er altid rart og være forberedt, men uden at gå i panik :wink: