Resten af dyrene på Bakken

Vi har, udover kattene Bombom og Misse, 6 dejlige høns. Eller rettere sagt, 5 høns og en hane; hanen, Ibbermand, er en farverolle. Det samme er hønen Irma. Derudover har vi en Brahma (der hedder Bakker - fordi hun de første 10 uger af sit liv bakkede rundt…!), to Sussex-piger Maude og Vera og tilsidst en lille blandinghøne Punky.
Tilsidst har vi det vietnamesiske hængebugsvin Afrodite, bare kaldet Afro eller Affer. Hun er en vidunderligt underlig, sær gammel madamme med en stor personlighed og sine helt egne idéer og rutiner. Hun er en fornøjelse :).

UPS - den tråd skulle jo ikke have været under denne kategori - det undskylder jeg, jeg skal vidst lige lære at orientere mig herinde i alt det nye :slight_smile:

Nåh ja… der er vel en moderator der kan flytte den :slight_smile: Og hvor er de høns fine. Jeg aner intet om høns udover hvordan de smager :wink: Men de ser rigtig søde ud! Og Affer er jo direkte KÆR!

Og så en hane der hedder Ibbermand :smiley: Jeg har en kat der hedder Ib, ham kalder vi osse Ibbermand indimellem :smiley:

…jeg ved somend heller ikke meget om høns, slet ikke om hønseracer. Men da det var disse racer vi var heldige at kunne få gratis er det alligevel lidt sjovt at undersøge deres karakteristika, egenskaber osv :). Det vigtigste for mig er dog at de, fordi de går frit, kan spise grønt og få brugt deres muskler, leverer lækre æg og godt kød til mig! Og så er de en fornøjelse at iagttage - altid igang, altid i hyggelig fællesskabs-harmoni. Dumme, men alligevel pragtfulde :D.

Og ja - Afro er kær. Grim som arvesynden, men SÅ dejlig.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;752597]Nåh ja… der er vel en moderator der kan flytte den :slight_smile: Og hvor er de høns fine. Jeg aner intet om høns udover hvordan de smager :wink: Men de ser rigtig søde ud! Og Affer er jo direkte KÆR!

Og så en hane der hedder Ibbermand :smiley: Jeg har en kat der hedder Ib, ham kalder vi osse Ibbermand indimellem :D[/QUOTE]

Hanens fulde navn er faktisk Ibbermand Øjvind Nollerik. Men det er lidt langt når man skal sige hej :D. Så er Ibbermand eller Ibsen bedre…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;752597]Nåh ja… der er vel en moderator der kan flytte den :slight_smile: Og hvor er de høns fine. Jeg aner intet om høns udover hvordan de smager :wink: Men de ser rigtig søde ud! Og Affer er jo direkte KÆR!

Og så en hane der hedder Ibbermand :smiley: Jeg har en kat der hedder Ib, ham kalder vi osse Ibbermand indimellem :D[/QUOTE]

Hahah jeg ville ikke skrive at hun var grim… men… joeh hun er lidt … udfordret på det udseendemæssige område :wink: Men grise har altså søde ho’der :slight_smile: jeg elsker de tryner :smiley:

Hæhæ - ja, hun er temmelig udfordret! Men når man tænker på at hun genetisk disponeret til hængende vom, enormt tynde ben med små spidse fødder, et kæmpe hoved med tung pande, en tynd hale med meget langt hår på og skæve tænder, så klarer hun det da meget godt :D. Og man skal ikke lade sig nare - hun er meget hurtig til bens og ret adræt hvis hun virkelig gider. Det gider hun bare ikke så tit… Og ja- tryner er dejlige og meget udtryksfulde når man lærer dem at kende :slight_smile:

Sikke nogle skønne dyr, du har! :slight_smile:

Når jeg engang flytter i hus, vil jeg også gerne have kæle-hygge æglægger høns (og nu går vi helt i drømme-fantasi-hjørnet: … en malkeko og en tam kæle-hygge-gris, kunne jeg også sagtens finde plads til, hvis det skulle være…).

Tak, hvor er du sød!
Kæleklappehyggedyr kan i min verden sagtens også være nyttedyr/dyr der skal spises. Når vi slagter høns eller kyllinger er det naturligvis noget specielt - det er et liv man tager - men samtidig er jeg bevidst om at det er deres formål og at de har haft en dejligt, naturligt liv. Så kan jeg sagtens gnave kyllingelår med god samvittighed ;). Så hvis man overhovedet har mulighed for det så kan de par høns så bestemt albefales. Det er smadderhyggeligt, der er ikke megen passeri ved dem, og så er det godt for samvittigheden ;).
Jeg drømmer faktisk også om en lille jerseyko…bare en lille én :smiley:

[QUOTE=MissPil;752652]Sikke nogle skønne dyr, du har! :slight_smile:

Når jeg engang flytter i hus, vil jeg også gerne have kæle-hygge æglægger høns (og nu går vi helt i drømme-fantasi-hjørnet: … en malkeko og en tam kæle-hygge-gris, kunne jeg også sagtens finde plads til, hvis det skulle være…).[/QUOTE]

Dejlige billeder af hele menageriet. Og sikken skøn gris. :slight_smile:

Der sker, at jeg går på hønseudstilling og faverolles er en af de racer, jeg altid nyder at kigge på. Og Hvid Sussex havde vi for øvrigt hjemme, da jeg var barn. :wink:

Ja, Afro er prima. En rejekælling - i ordets bedste forstand ;).

Jeg har aldrig været på hønseudstilling, men måske jeg skulle forsøge mig med en dag… Jeg ved ikke om mine to farveroller er helt racerene, men det er vist tæt på :). De er heller ikke helt færdigudvoksede endnu, så det er svært for mig at bedømme om de er “som de skal være”. Og er det ikke det er jeg hamrende ligeglad :D. De er hyggelige, tossede i faconen, håndtamme og har de mest tåbelige og søde lyde; “åhy åhy åhy åhyyyy” :smiley:

[QUOTE=FinnFrode;752684]Dejlige billeder af hele menageriet. Og sikken skøn gris. :slight_smile:

Der sker, at jeg går på hønseudstilling og faverolles er en af de racer, jeg altid nyder at kigge på. Og Hvid Sussex havde vi for øvrigt hjemme, da jeg var barn. ;)[/QUOTE]

Sikke da nogle dejlige billeder af dine høns og frøken Afrodite - de lever da godtnok et slaraffenliv hos dig, kan jeg se :ok:

Jeg ville også nyde at kunne have høns - men hos mig ville de dø af alderdom :tihi:

Jeg er så heldig at bo et sted hvor alle de dyr jeg slæber til huse kan leve livet på den frie måde - det er jeg utrolig taknemmelig for har kunnet lade sig gøre :). Nogle af mine høns får også lov at dø af alderdom. De damer jeg har nu skal heller ikke slagtes (medmindre de blir’ syge og der er tale om medlidenhedsdrab), de skal gå og gokke og lægge æg og skrabe og hygge sig til de ikke orker mere. Og ruge kyllinger ud som jeg så kan spise…

[QUOTE=Eva;752763]Sikke da nogle dejlige billeder af dine høns og frøken Afrodite - de lever da godtnok et slaraffenliv hos dig, kan jeg se :ok:

Jeg ville også nyde at kunne have høns - men hos mig ville de dø af alderdom :tihi:[/QUOTE]

…faldt lige over dette foto af én af mine høns aka nyudklægget pusling. Det er da nuttet!

Ja, den er bestemt nuttet :love2:

Nårh… en daggammel kylle med pip i ;))

Små kyller er så kære… men de får alt for hurtigt fjer …

Det er jo en helt lille bid af Paradis, I bor i. :slight_smile:
Og forresten er høns nu ikke så dumme endda. Vi havde engang en meget tam høne. Hun kom hver aften og lagde sig på mit skød for at se TV.

Men levende høns vil jeg nu ikke have, for jeg ville tage til dyrlægen med dem, hvis der var noget galt, og jeg græd som pisket, da Pytten døde.
Til gengæld har jeg p.t. 500 daggamle kyllinger … i fryseren som guf og tandbørster til kattene :muhaha:

Jeg har da også været i kontakt med dyrlægen et par gange vedr. mine høns (en hanekylling med skævt næb og en høne der løb baglæns og rystede med hovedet - aldrig forlæns :D). Bare fordi det er nyttedyr skal man da passe forfærdelig godt på dem alligevel.

Luner du ikke kyllingerne lidt til kattene? Mine nægter at spise kold kød…! De ser helt sårede ud hvis jeg præsenterer dem for lidt kæleskabskoldt kød. Så er de så så heldige at de bare kan gå ud og hente sig en lun dejlig mus :).

[QUOTE=Mega;752986]Det er jo en helt lille bid af Paradis, I bor i. :slight_smile:
Og forresten er høns nu ikke så dumme endda. Vi havde engang en meget tam høne. Hun kom hver aften og lagde sig på mit skød for at se TV.

Men levende høns vil jeg nu ikke have, for jeg ville tage til dyrlægen med dem, hvis der var noget galt, og jeg græd som pisket, da Pytten døde.
Til gengæld har jeg p.t. 500 daggamle kyllinger … i fryseren som guf og tandbørster til kattene :muhaha:[/QUOTE]

[QUOTE=Kattene på Bakken;753272]Jeg har da også været i kontakt med dyrlægen et par gange vedr. mine høns (en hanekylling med skævt næb og en høne der løb baglæns og rystede med hovedet - aldrig forlæns :D). Bare fordi det er nyttedyr skal man da passe forfærdelig godt på dem alligevel.

Luner du ikke kyllingerne lidt til kattene? Mine nægter at spise kold kød…! De ser helt sårede ud hvis jeg præsenterer dem for lidt kæleskabskoldt kød. Så er de så så heldige at de bare kan gå ud og hente sig en lun dejlig mus :).[/QUOTE]
Jo da - Jeg tøer dem op i ovnen, så de er lune. Især om vinteren er genudsætningskattene glade for deres lune kyllinger.
I det hele taget får mine katte aldrig køleskabskold mad.