Revolyt vand?

Har en sjov diskution med en om revolyt vand(salt+sukker) til dyr med diarre.

Jeg mener det er en god løsning da det opretholder kroppens salt balancer. Hun mener det er dybt uansvarligt da dyr ikke tåler sukker særlig godt og sukkeret er uoverflødigt.

Kan nogle af jer kloge mennesker fortælle mig hvorfor man sætter sukker i revolyt vand når det jo egentlig er saltet der skal bruges så væsken bindes bedre i dyret.

Evt med nogle videnskabelige artikler om hvorfor revolyt virker bedre end alm vand uden noget tilsat.

(Det med at kombinere behandling med zoolac eller lign er på tale. Det er bare rehydrerings processen vi diskuterede og dyrlæge vil altid blive kontaktet hvis det varer ved)

jeg bruger revolyt… Men ikke til at gøre en mave mere fast…

Jeg bruger det til at give kattene energi hvis de “flade”… Jeg bruger det til at få gang i en kat så den selv kan blive motiveret til at spise og drikke… Jeg er selv blevet det anbefalet af en hollandsk opdrætter, men henblik på at hjælpe en killing der var ved at dehydrere…

Jeg har brugt det flere gange med held til en misse mor under en fødsel…

Dyrlægerne bruger det jo, hvis en kat er dehydreret, og mon ikke, der er forskel på sukker og sukker?
For at give kræfter til en fødende hunkat, gives jo også en “snaps” med druesukker, ligesom nogle også giver deres killinger druesukkervand før neutralisering/narkose for at undgå fald i blodsukkeret.

Da jeg tog et kursus i første hjælp til dyr via en underviser fra KU Life eller hvad det hedder nu:-) - fik vi det anbefalet til dehydredere og tilskadekomne dyr, som en mulighed for at holde dem “i gang” indtil de kunne få hjælp hos en dyrlæge.

Jeg tror såmænd ikke, at der er forskel på sukker og sukker - kun på hvor hurtigt det virker (f.eks. druesukker).
Men sukker giver et energikick, og det er vel det, man udnytter til i hvert fald at give følelse af at have det bedre, så at det er nemmere at overkomme en eller anden situation eller sygdom.

Det foresvæver mig, at der er noget omkring den der kombination med salt og sukker - noget med, at saltet bliver hurtigere optaget, når der er sukker med? Men er ikke sikker…

mvh. tina

Det er naturligvis rart at ha’ den slags, men hvor ofte har man reelt brug for det?
Jeg har aldrig i hele min “karriere” haft en kat, der var dehydreret. Og jeg føler mig helt sikker på, at hvis jeg fik en kat, der havde brug for den slags, ville jeg konsultere en dyrlæge fremfor at prøve mig frem - det er jeg slet ikke rutineret nok til.

Vivi - Jeg har et par gange haft katte der var dehydreret, én gang en hittekilling og anden gang da min nyrekat Mea kom hjem fra indlæggelse.
Mea fik revolyt/elektrolyt blanding de første 3-4 uger hun var hjemme. Nu er hun dog så godt kørende at vi er gået over til alm. vand.

tzari - Tror helt sikkert at det er en god hjælp for en dehydreret kat (dyr/menneske) at få elektrolyt vand, da det netop hjælper med at opretholde væskebalancen fremfor hvis det er rent vand der kommer ind. Det er jo netop noget med cellernes balance og hvordan ladningen er på inderside/yderside af membranen :slight_smile: