Reykjavík: hvad skal man se?

Er der nogle berejste kattegale, der har nogle gode bud på hvad man absolut skal se hvis man er i Reykjavík?

Indtil videre er planen at vi i hvert fald skal på en Golden Circle tour og se nogle af de fantastiske naturområder uden for byen og at vi skal se Hallgrímskirkja i selve Reykjavík. Men jeg vil jo nødig gå glip af noget, så forslag modtages med kyshånd :slight_smile:

Den blå lagune skulle også være en oplevelse.

Jeg ville bestemt drøne ud af byen og besøge Restaurant Fjöruborðið :savle::savle::savle:

Hvor længe skal du være der, og hvor langt væk fra byen må det være?
Det er især naturen, der er den store attraktion. Golden Circle er bestemt en god ide. Har I mere tid, kan jeg anbefale en vandretur i Landmannalaugur (husk badetøj, der er varme kilder, og det er fantastisk at sætte sig i sådan en efter en kølig vandretur).

Og så skal du huske at smage tørret torsk og chokolade med lakrids. Og skyr med fløde og blåbær :ok:

Hæ. I beg to differ - den noksom berømte Blå Lagune er bare et natur-mudderbad. Og jeg havde nul effekt af det.

Og i Reykjavik: De har et balletkompagni på internationalt niveau - after all, Helgi Tomasson, stjernedanser ved NYC ballet er derfra.

Tag på fuglekik: Omkring Nordens Hus er der fredet naturområde, så der ser man fugle, som man ikke bare lige ser i DK.

Islændingene er vilde med udendørs badeanstalter. Jeg var vild med den indendørs på Bàronstigur: Du kunne svømme og svømme og svømme dig træt, uden social larm og plejlende crawlere. Og de har gode heite pottur, dvs ekstra varme bassiner via de varme kilder.
Verdens bedste sted til rekreation. Intet mindre

EEn advarsel: Hvis I vil ride, så skal I IKKE - IKKE! - tage ud til Laxness, selvom det er dem, der har brochurer alle vegne.
Selv først på sæsonen er hestene komplet hjernevaskede, de følger samme dybe spor i græsset (15 - 20 cem dybt), og henover store, grove sten, og de reagerer slet ikke på dine “kommandoer” eller signaler.

Nej, tag den lille færge ud til det fredede Videy (e’et har en streg igennem), der er skønne heste, og en sød - pige, ja, hun er nok mere dame nu, Sondra - som hjælper dig med at finde den rigtige hest for dig, og som rider med på den fredede ø, som er fuglereservat. Dét dyrkede jeg, og det vil jeg anbefale allermest.

Spillesteder lever og lukker - jeg syntes, at danseklubben “Berlin” var fed, og jeg tog først hjem ved 03-tiden efter at ha danset igennem…

Vigtigt: Islandske veje er IKKE gearet :wink: til cykler. Alle veje rummer lige akkurat biler i 2 retninger, og i ydersiden går det ½ m stejlt ned med asfalt.
Så jo, man kan cykle på Island, det er bare en meget bil-favoriserende kultur.

Alt kan jo ha’ ændret sig siden da, men det er mine erfaringer fra skønne Island: Hold dig langt væk fra alle turist-orienterede events, fra fiskemarked til ridning hos Laxness.

Og vær klar over, at mad er meget dyr i Island!

Det der med at bestille en pizza og cola bragt ud, det koster snildt 4-5 gange så meget som i DK.

Men Hrönn Skattekat er langt mere a jour mht Island idag, jeg ville maile hende med mine spørgsmål, hvis det var mig :slight_smile:

Når du/I er vel hjemme igen, så må vi ha’ Islands-aften med fotos og en glad islandsk drikkevise!

Den tørrede torsk er en gudespise for katte!

Man skal ud i naturen i Island. Et land hvor Gud lige er gået til frokost men har ladet det hele ligge til han kommer tilbage igen og bygger videre :thumbup:

Husk bare på, at hvis I lejer bil så er der store områder hvor man ikke kan køre i almindelig bil - der skal en firhjulstrækker til.

Og vær så forberedt på at føle jer sat tilbage i tiden - jeg SÅ ingen dinosaurer - men jeg ved de lige havde gået forbi :yikes:

Hmm, det må jeg så se selv, for et besøg i den blå lagune blev booket sammen med rejsen i sin tid. Men nu forventer jeg heller ikke andet end varmt vand :slight_smile:

[QUOTE=MiSi;810357]

Og i Reykjavik: De har et balletkompagni på internationalt niveau - after all, Helgi Tomasson, stjernedanser ved NYC ballet er derfra.

Tag på fuglekik: Omkring Nordens Hus er der fredet naturområde, så der ser man fugle, som man ikke bare lige ser i DK.

Islændingene er vilde med udendørs badeanstalter. Jeg var vild med den indendørs på Bàronstigur: Du kunne svømme og svømme og svømme dig træt, uden social larm og plejlende crawlere. Og de har gode heite pottur, dvs ekstra varme bassiner via de varme kilder.
Verdens bedste sted til rekreation. Intet mindre

EEn advarsel: Hvis I vil ride, så skal I IKKE - IKKE! - tage ud til Laxness, selvom det er dem, der har brochurer alle vegne.
Selv først på sæsonen er hestene komplet hjernevaskede, de følger samme dybe spor i græsset (15 - 20 cem dybt), og henover store, grove sten, og de reagerer slet ikke på dine “kommandoer” eller signaler.

Nej, tag den lille færge ud til det fredede Videy (e’et har en streg igennem), der er skønne heste, og en sød - pige, ja, hun er nok mere dame nu, Sondra - som hjælper dig med at finde den rigtige hest for dig, og som rider med på den fredede ø, som er fuglereservat. Dét dyrkede jeg, og det vil jeg anbefale allermest.

Spillesteder lever og lukker - jeg syntes, at danseklubben “Berlin” var fed, og jeg tog først hjem ved 03-tiden efter at ha danset igennem…

Vigtigt: Islandske veje er IKKE gearet :wink: til cykler. Alle veje rummer lige akkurat biler i 2 retninger, og i ydersiden går det ½ m stejlt ned med asfalt.
Så jo, man kan cykle på Island, det er bare en meget bil-favoriserende kultur.

Alt kan jo ha’ ændret sig siden da, men det er mine erfaringer fra skønne Island: Hold dig langt væk fra alle turist-orienterede events, fra fiskemarked til ridning hos Laxness.

Og vær klar over, at mad er meget dyr i Island!

Det der med at bestille en pizza og cola bragt ud, det koster snildt 4-5 gange så meget som i DK.

Men Hrönn Skattekat er langt mere a jour mht Island idag, jeg ville maile hende med mine spørgsmål, hvis det var mig :slight_smile:

Når du/I er vel hjemme igen, så må vi ha’ Islands-aften med fotos og en glad islandsk drikkevise![/QUOTE]

Tak for alle de gode råd :slight_smile: Der bliver desværre ikke tid de helt store udflugter hverken i bil eller til hest denne gang. Men det er noteret til hvis turen går dertil en anden gang.

Vi skal dog i andet ærrinde til Nordens Hus, så jeg vil lige holde det med fuglekig in mente :slight_smile:

[QUOTE=PiaR;810354]Jeg ville bestemt drøne ud af byen og besøge Restaurant Fjöruborðið :savle::savle::savle:

[/QUOTE]

MUMZ Det ser bestemt lækkert ud!

[QUOTE=Else;810355]Hvor længe skal du være der, og hvor langt væk fra byen må det være?
Det er især naturen, der er den store attraktion. Golden Circle er bestemt en god ide. Har I mere tid, kan jeg anbefale en vandretur i Landmannalaugur (husk badetøj, der er varme kilder, og det er fantastisk at sætte sig i sådan en efter en kølig vandretur).

Og så skal du huske at smage tørret torsk og chokolade med lakrids. Og skyr med fløde og blåbær :ok:[/QUOTE]

Vi skal kun være der i 3 dage, så tiden er lidt begrænset og dermed også radius fra Reykjavík. Den ene af dagene er optaget af Golden Circle, netop for at få set nogen af de store naturfænomener.

Jeg noterer tørret torsk, chokolade med lakrids, samt skyr med fløde og blåbær på listen over interessant mad man kan prøve :slight_smile:

Jeg må vist hellere taget noget af det med hjem og se om det falder i kattenes smag her :slight_smile:

[QUOTE=Teresa Guldager;811516]Man skal ud i naturen i Island. Et land hvor Gud lige er gået til frokost men har ladet det hele ligge til han kommer tilbage igen og bygger videre :thumbup:

Husk bare på, at hvis I lejer bil så er der store områder hvor man ikke kan køre i almindelig bil - der skal en firhjulstrækker til.

Og vær så forberedt på at føle jer sat tilbage i tiden - jeg SÅ ingen dinosaurer - men jeg ved de lige havde gået forbi :yikes:[/QUOTE]

Super beskrivelse! Jeg glæder mig SÅ meget til at se naturen og dens farver deroppe. Jeg forventer helt klart en stor naturoplevelse :slight_smile:

Ja, personligt syntes jeg det var vidunderligt, at være i den Blå Lagune…
Og hvis jeg kommer tilbage en anden gang er jeg ikke i tvivl om, at jeg vil derind igen!!

Jeg har kun været en gang i Island - og jeg var der kun i 3 dage. Men - jeg lejede en bil ( normal bil ) og så kørte jeg simpelthen derud ad. Jeg var der i juni måned og blev så SNYDT af solen - har altid brugt solen som ur - men opdagede pludselig da jeg lige skulle stoppe et sted for at få noget mad - at kl. var 11 om aftenen og da havde jeg 3 timers kørsel tilbage til hvor jeg skulle overnatte :yikes: Men det var ikke det “værste” - det var det faktum, at hver gang jeg kørte op på en bakketop og så udsigten var jeg ved at køre i grøften fordi det var så fantastisk :høhø:

Jeg er en person der oplever ting meget intenst og derfor var 3 dage fint for mig. Jeg brugte to dage på personligt at udforske øen og 1 dag sammen med en anden (hende jeg boede hos) hvor vi bla var i den blå laguna og ude at se på heste og varme kilder m.m.
Men oplevelsen var så intens at jeg simpelthen ikke kunne have klaret et længere besøg.

Jeg vil gerne tilbage igen - men det må blive en lille tur :tihi:

Ville lige sige - at om sommeren er solen jo oppe hele tiden - og man har faktisk mindre behov for søvn - så man KAN se meget på 3 dage…

Dét har du ret i, Teresa - jeg var der på studieophold den sommer, og det blev faktisk lidt af en pine, at det kun var mørkt få timer pr nat. Lejligheden havde meget lette gardiner, og mine forsøg på “mørklægning” med lagner etc battede ikke meget.

Så det blev tit til morgencykletur ud til øh, Løjardalarløj (staves?? Der er en del islandsk udtale, der hænger ved, korrekt eller ej) udendørs svømmeanlæg, dejlig roligt om morgenen - og så på kursus - og så halsvømning, biblioteksbesøg etc.
Week-end betød ud at danse, og ud at ride.

Desværre blev vi puttet ud i enkeltmandslejligheder i stedet for som ellers, kollegium. Det ville have givet basis for studiegrupper, fælles indkøb og mad etc.
Som det var, blev hver enkelt isoleret, for islændinge er/var ikke så vilde med danskere. Vi er trods alt eks-kolonimagten, og vi var ikke et hak bedre end andre kolonimagter.

Kurset bød også på noget sightseeing, til gengæld fortalte vores vejledere intet om de kunstneriske oplevelser, der også er i Reykjavik.

Den blå lagune, det må være smag og behag.
Og for mig, der har været med på fiskeauktioner i hver eneste sommer af barndommens campingferier, så var fiske-udflugten ikke noget nyt - men for bymennesker er den sikkert.

Sprognørden her nød især 2 ting:
Islandsk har en sjov kn-nasal-lyd, så når der står Hafnafjordur, så siger man Hapknafjørthur…
De islandske kvinder taler ikke bare på udåndingen, men på indåndingen! Jeg er dybt imponeret - og da får jeg ihvertfald ikke et ord indført :wink:

Mine største oplevelser var som sagt hestene på Videy, svømningen, og - forbløffende nok - Islands moderne lyrik! Moderne lyrik siger mig ellers ikke en papand, men Islændingene, de kan skrive ny poesi!
Jo, naturen er forreven og barsk, og kræver specialkøretøjer, og måske er jeg blasert. Det minder mig lidt om rejser i Norge.
Geyserne er imponerende, vandfaldene er flotte.

Men hestene! Fuglene! Sproget! Dét er exceptionelt.
Og så verdens sødeste drikkevise…

hval tur !!! der er hval garanti så vidt jeg husker- og vi fik fuld valuta for pengene- det åndssvage dyr skræmte nærmest livet af mig. den pustede ud 6 m fra båden mens jeg stod med ryggen til. husk hue og vanter, der er koldt ude på vandet, selv i juli måned.

vikingeguld ( chokolade m lakrids) er GENIALT !

jeg syntes den blå lagune var fantastisk, det var super flot og mega afslappende.

Hvaler?? Dét er jeg gået glip af!
Til gengæld kom vi meget tæt på en stor flot sæl, så tæt har jeg aldrig været på i naturlige omgivelser (medregnet sæler i Thyborøn havn eller var det Agger?).

Men hjejler og snepper og andre fugle, der nu er sjældne i DK, dem finder man ved Nordens hus i Reykjavik - satte jeg mig lige op, da jeg lå og læste i solen, og pludselig hørte man et bekkasin-kald! Wow! Det har jeg ikke hørt siden barndommens heste på sommergræs i fredede områder (som skulle afgræsses).

Tror, at mange af de naturligt varme kilder er et besøg værd. Der er vist organiserede ture til en del af dem, og de er ikke ens, som på badeanstalterne.

Så er vi hjemvendt fra vores lidt hurtigt planlagte Islandstur, og Island er intet mindre end fantastisk!

Vi fik set Gullfoss vandfaldet, det geotermiske område Geysir og nationalparken Þingvellir på vores Golden Circle tur, og selvom vi var uheldige med vejret deroppe - frostgrader og snevejr og dermed meget nedsat sigtbarhed en del af tiden - så var det helt ufatteligt smukt. Og Den Blå Lagune var vidunderlig! Det er en underlig oplevelse at have kroppen i 37-41 grader varmt vand, samtidig med at ens hoved er i frost- og blæsevejr! Hvis ikke der var begyndt at komme mange flere mennesker efter et par timer, så havde vi nok været der endnu :slight_smile:

Hallgrimskirkja og Perlan i selve Reykjavík blev også set, og vi fik smagt en masse sjov mad på Tapas (hvor vi fik en islandsk tapasmenu med bl.a. søpapegøje og noget hval) og en helt utrolig gourmetoplevelse på Restaurant Dill (rødbedeis er overraskende godt, og hvem vidste at man kunne bruge lilla/blå kartofler i en dessert?)
Dog var hverken chokolade/lakridsblandringen eller den tørrede torsk en succes, selvom kattene er ret pjattede med fisken som jeg tog med hjem til dem :thumbup:

Næste gang vi skal derop - hvilket vi begge enormt gerne vil - så bliver det sidst på sommeren, med en lejet jeep og lidt mere aktiv udforskning og lidt færre turister :slight_smile:

Tak for alle de gode forslag!

Island er fantastisk.

Vi var landet rundt i autocampere for et par år siden sammen med mine forældre, min søster og svoger og deres yngel.
Det skal gentages - næste gang skal bare være kun Michael og jeg, og så i en 4WD camper :slight_smile: