Rigtig Hundemad til katte?

Okay. :slight_smile:
Nu har jeg skrevet til Utika, så må vi se om jeg kan komme i kontakt med hende - Det ville jo være super. :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;539786]Thane får det som mine hunde spiser… jeg kopierer lige fra et andet indlæg herinde - det skal siges at Thane er blevet lidt mere kræsen siden sine altædende killingedage, så nu vil han faktisk ikke længere have hest. Lam rører han heller ikke!
Selv om han ikke vil have de to slags kød råt, kan jeg dog sagtens få ham til at spise dem tilberedt, så jeg er begyndt lige hurtgit at svitse det på panden - bare lige så overfladen er tilberedt…
Hundenes mad kommer fra Rigtig hundemad, slagtere og fiskehandleren - altså dem jeg nu engang kan tigge fra :slight_smile:

Jeg smider lige Thanes (og hundenes) ugeplan ind, så I kan se, hvad der som regel ryger ned i løbet af en uge.
Thane er opfostret på ca 90% råt… de sidste ca 10 % er tørkost uden kulhydrater. Og jeg forsøger at holde mig til den plan - dog er en del af tørkosten faktisk skiftet ud med vådfoder, da han selvfølgelig spiser sammen med resten af Banden når det serveres.

Mine hunde får kun et måltid dagligt… Thane starter som regel dagen med tre kylllere…

Mandag: Kallun - helst grøn kallun, da både Thane og Dise foretrækker det.
Tirsdag: Kød - okse, gris, kylling, kalkun, and, vildt, hest, kanin, lam - hvad jeg nu kan få fat i og hvad der nu passer bedst ind i resten af ugens menu. De får sjældent samme slags kød i løbet af ugens dage - og jeg har opgivet at få Thane til at spise lam! Serveres det ækle stads, går han direkte i skålen med tørkost!
Onsdag: fisk (helst) - her i huset er pangaionfiletter gode… ellers rester af sej, torsk, sild, laks eller hvad jeg nu kan tigge mig til hos fiskevognen på torvet Om det er filet eller evt med ben, kommer også an på, hvad fiskevognen indeholder… Dog spiser Thane ikke torskehoveder!
Torsdag: kallun - grøn kallun, lammekallun eller hvad der nu er i fryseren.
Fredag: Ben-dag… kalkunhalse, kyllingehalse, okseknogler, lam, hest, vildt, hele eller halve kyllinger, RÅ skrog fra diverse fugle som vi selv har spist (jeg er begyndt meget at filetere og udbene når vi får fugle).
Lørdag: Kød - okse, gris, kylling, kalkun, and, vildt, hest, kanin, lam - hvad jeg nu kan få fat i og hvad der nu passer bedst ind i resten af ugens menu.
Søndag: Indmad - hjerte, lunger, lever, nyrer, alt hvad jeg kan få fat i af forskelligt indmad fra faktisk alle slags dyr, og gerne i mindre stykker, sådan at jeg kan blande de forskellige slags indmad. Hittet for Thane er andehjerter og kalvelever, eller “hvalpemix” aka “hakket hvalp” fra Rigtig Hundemad…

Jeg giver altid mine hunde kallun dagen efter indmad… Nanna kan have lidt tendens til blød mave og kallunen er med til at rette op på dette.

Eftersom Thane har klaret at vokse sig stor som et hus, har pæn pels, fint tandkød og er AKTIV, så tror jeg på, at han gennem den varierede kostplan får det han skal… Og - der står jo tørkost fremme konstant, hvis han skulle få de lyster
[/QUOTE]

Mange tak for din foderplan!
Det er en stor hjælp at kunne se hvad andre gør. :slight_smile:

[QUOTE=Bølle-missen;539803]Jeg købte en pose med 2 kg. hakket økohøne sidst. Det kan Bernie godt lide. Men han har tendens til at sluge knoglestykkerne for store, så han kaster dem op igen. Så ved ikke om jeg køber det næste gang :?
Men ellers kan du jo selv supplere med kyllingeunderlår og sådan? De er tit på tilbud fra frost til 20 kr. for 2 kg. :slight_smile: Eller også fra rå og så kan du fryse dem enkeltvis. :slight_smile:
Men altså hvis du supplerer med vådfoder (hvori der er tilsat taurin) også, så ser jeg ingen problemer med at købe noget af det der rigtighundemad. :)[/QUOTE]

Ja, jeg giver også Økohøne. Der skal man lige være opmærksom på at der på hjemmesiden står at man selv bør tilsætte vitaminer og mineraler. :slight_smile:
Men jeg synes ikke økohønevarianten er så lækker - Der er virkelig meget brusk i den, synes jeg. Men det har de jo også godt af, så de får det da alligevel, selvom de heller ikke er så glade for den.

De gider desværre ikke rigtigt at spise kyllingelår - det har jeg prøvet…

Ja, Michikos kost består halvt af produkter fra Rigtig Kattemad/Hundemad og halvt af forskellige gode vådfoder-produkter som alle er fuldfoder.
Jeg håber sådan at hun får alt det hun skal bruge. :bebe: Jeg synes det er så svært at gennemskue.
Det er selvfølgelig super dejligt at jeg er sikker på at hun får alt den væske hun skal have, når nu hun kun spiser vådt og råt, men jeg er altså lidt mere rolig ved de to andres kost, da de også spiser tørfoder.

[QUOTE=Maria Amanda;539816]Ja, jeg giver også Økohøne. Der skal man lige være opmærksom på at der på hjemmesiden står at man selv bør tilsætte vitaminer og mineraler. :slight_smile:
Men jeg synes ikke økohønevarianten er så lækker - Der er virkelig meget brusk i den, synes jeg. Men det har de jo også godt af, så de får det da alligevel, selvom de heller ikke er så glade for den.

De gider desværre ikke rigtigt at spise kyllingelår - det har jeg prøvet…

Ja, Michikos kost består halvt af produkter fra Rigtig Kattemad/Hundemad og halvt af forskellige gode vådfoder-produkter som alle er fuldfoder.
Jeg håber sådan at hun får alt det hun skal bruge. :bebe: Jeg synes det er så svært at gennemskue.
Det er selvfølgelig super dejligt at jeg er sikker på at hun får alt den væske hun skal have, når nu hun kun spiser vådt og råt, men jeg er altså lidt mere rolig ved de to andres kost, da de også spiser tørfoder.[/QUOTE]

Nåh. Jamen det havde jeg ikke set. Men er nu heller ikke så bekymret. Størstedelen af deres foder er fuldfoder vådt, så er sikker på de får det nødvendige :slight_smile:
Tror jeg vil prøve at købe nogle daggamle kyller næste gang. De har bare kun 2 kg. hos min forhandler… :gruble:

Der må jeg være dig svar skyldig for jeg har så store en flok at at de nok kan spise 1 kg pølse/pakke uden problemer nogle gang 1½ . Den sidste halv del af den en kg pølse/pakke kunne godt ligge i en lukket beholder køleskabet til næste dag.

Angående Carnibest - Man kan få det leveret med Post Danmark, men sørger de så for at holde det frossent?

Nogen der ved det? :slight_smile:

De kører det vist selv ud - for nej, PostDK kan ikke håndtere frostvarer.

Okay, så undrer det mig bare, at man enten skal vælge at hente det selv eller at få det sendt med Post Danmark… :confused:

http://prof-pet.dk/levering - ellers må du jo bare spørge dem. Jeg har aldrig prøvet at handle der :slight_smile:

Under levering står der, at frostvarer lev. af dem selv. Nu har jeg kun kigget for Fyn og der leverer de til ca. en gang om måneden. Det koster 150 kr… Synes det er en lidt voldsom pris, hvis man nu bare skulle prøve en enkelt eller 2 pakker, men det er jo prisen, når de selv bringer ud :slight_smile:

Når de sender med PostDK er det kun deres naturmedicin og sådan…

[QUOTE=Bølle-missen;540632]Under levering står der, at frostvarer lev. af dem selv. Nu har jeg kun kigget for Fyn og der leverer de til ca. en gang om måneden. Det koster 150 kr… Synes det er en lidt voldsom pris, hvis man nu bare skulle prøve en enkelt eller 2 pakker, men det er jo prisen, når de selv bringer ud :slight_smile:

Når de sender med PostDK er det kun deres naturmedicin og sådan…[/QUOTE]

Ja, det har du vist ret i. :slight_smile: Jeg kunne ikke lige finde rundt i de forskellige oplysninger på hjemmesiden. :tihi:
På Sjælland koster det 100 kr, men ja, det er lidt dyrt…

…jeg er rigtig ked af at se hvor mange som tror at en kat’s ernæringsbehov ikke er forskellig fra en hund - men som lenschow så rigtigt skriver ovenfor - så er der desværre rigtig mange forhandlere som ikke ved noget (eller meget lidt) om behovet hos deres “kunder” :-(. Derfor er Marianne (og jeg) heller ikke længere tilknyttet RigtigHundemad/RigtigKattemad.

Ethvert levende væsen har det “fint" indtil ydre tegn på en sygdom ses. Det lyder måske som et meget indlysende og grundlæggende udsagn, men hvis du tænker over det …
• En hvilken som helst kat, hvis journalkort siger diabetes var “fin” indtil dens menneskeven begyndte at genkende tegn på diabetes.
• Enhver kat med blokerede urinveje var “fin”, før den begyndte at holde op med at urinere og enten døde pga. af en bristet blære eller var nødt til at blive hasteindlagt med henblik på akut kateterisation.
• En hvilken som helst kat med en inflammeret blære (blærebetændelse) var “fin”, indtil den fik smerte, havde blod i urinen og tissede udenfor toilettet.
• Enhver kræft patient var “fin” indtil dens tumor voksede sig stor nok eller spredte sig langt nok til at kliniske tegn blev observeret.
• Alle katte var »fine« indtil fodring med arts-uhensigtsmæssige hyperallergene ingredienser tog over og katten begyndte at udvise tegn på IBD (Inflammatorisk tarm sygdom).
• Enhver kat var “fin”, indtil nyre- eller blærestenene var store nok til at forårsage kliniske tegn.
• Enhver kat var ”fin” indtil den flåede og kradsede sig til blods.

Pointen er at sygdomme “lever” længe inden de bliver bemærket af det levende væsen.
Dette er grunden til at erklæringen, “men min kat har det fint på Rigtig Hundemad" gør mig meget bekymret, fordi jeg tror på forebyggende ernæring og ikke lukning af stalddøren efter at hesten er væk. Jeg ønsker ikke at ende med at sige “Ups … … jeg tror ikke katten er så fin nu!”, når jeg ser en kat med et medicinsk problem, der kunne have været undgået, hvis den fra start havde fået kattemad, som der for arten er hensigtsmæssig.

Som mange ved blev RigtigKattemad menuerne sammensat af Marianne Tornberg, men eftersom hun ikke længere er tilknyttet RigtigKattemad er det ligesom gået i stå. Dog skal det siges at vi (UTIKA) er ved at udvikle nye kattemenuer i samarbejde med en anden leverandør, så det bliver lidt lettere for kattefolket :slight_smile: Indtil da, udlevere vi gratis foderplaner for katteejere og det er slet ikke særligt svært at optimal fodre en kat.

Sammensætningen (altså forholdet imellem ben, kød, indmad osv) er væsentlig forskellig i RigtigKattemad frem for RigtigHundemad og derfor kan man ikke bare give sin kat RigtigHundemad. Jeg hjælper gerne alle med en foderplan således den rigtige sammensætning opnås. Foderplanen kan hentes her: http://www.barf-hundefoder.dk/lav-en-foderplan

Tja… min kats ugeplan er lavet efter råd fra Marianne…
Hele den der religionskrig omkring hvad og hvordan deltager jeg ikke i! Jeg fodrer min kat efter en plan som har fungeret fint og som ikke giver den mangler selv om jeg ikke tilsætter noget… Men selvfølgelig får den også både vådfoder og tørfoder… Eneste sted hvor jeg afviger fra Mariannes kostråd er mængden - jeg synes rent ud sagt at 200 g råfoder til en kat i voksealderen eller som nu på ca 8 kilo er alt, alt for lidt!
Og det der står her ovenfor modsiger jo direkte Lenschouw som tidligere har fortalt at det er meget sværere at råfodre en hund!
For planen til min kat følger praktisk talt også planen til mine hunde - der tages kun hensyn til de ting, hvor jeg af erfaring ved at min kat ikke vil spise det der serveres…
Trods at min kat i stort omfang råfodres og trives, vil jeg ikke opgive især vådmaden! For jeg er stadig usikker i forhold til om min kat får alt den sal have selv med en varieret plan som min… Det sikrer vådmaden så…

[QUOTE=JanBo;540665]Som mange ved blev RigtigKattemad menuerne sammensat af Marianne Tornberg, men eftersom hun ikke længere er tilknyttet RigtigKattemad er det ligesom gået i stå. Dog skal det siges at vi (UTIKA) er ved at udvikle nye kattemenuer i samarbejde med en anden leverandør, så det bliver lidt lettere for kattefolket :slight_smile: Indtil da, udlevere vi gratis foderplaner for katteejere og det er slet ikke særligt svært at optimal fodre en kat.

Sammensætningen (altså forholdet imellem ben, kød, indmad osv) er væsentlig forskellig i RigtigKattemad frem for RigtigHundemad og derfor kan man ikke bare give sin kat RigtigHundemad. Jeg hjælper gerne alle med en foderplan således den rigtige sammensætning opnås. Foderplanen kan hentes her: http://www.barf-hundefoder.dk/lav-en-foderplan[/QUOTE]

Lige en note til den der foderplan: Det ville være rigtig fint, hvis skemaet også sammenregnede “pris i alt” :slight_smile:
Og så lige et spørgsmål? Den foderplan - er den for en måned, eller?

Altså mht. fodringen…Ren muskelkød er jo heller ikke godt for katten, hvis den udelukkende får det. Men alt med måde. Jeg ville ikke have noget imod at supplere med rigtig hundemad ind imellem, da jeg ved at mine katte er dækket ind gennem deres basisfoder, når det gælder vitaminer, mineraler og taurin.

…i foderplanen står der hvor langt tid den er til. Det afviger jo afhængig af hvor meget katten skal have pr. dag. Vælger du eks. 50 KG er der jo til rigtig mange dage, hvis du blot fodre en enkelt kat. Foderplanen sammenregner både pris ialt, samt pris pr. måned.

I planen indgår ikke ren muskelkød - det er jo netop en af forskellene mellem optimal ernæring for hund og kat :-). Planen for kat et hovedsagelig kød med ben, herudover lidt indmadsmix, kallun samt frugt og grønt. Hertil tilsættes lidt vitaminer/mineraler og olier, således vi er sikre på at vi opfylder alle de behov som vi er bekendt med.

[QUOTE=JanBo;541145]…i foderplanen står der hvor langt tid den er til. Det afviger jo afhængig af hvor meget katten skal have pr. dag. Vælger du eks. 50 KG er der jo til rigtig mange dage, hvis du blot fodre en enkelt kat. Foderplanen sammenregner både pris ialt, samt pris pr. måned.

I planen indgår ikke ren muskelkød - det er jo netop en af forskellene mellem optimal ernæring for hund og kat :-). Planen for kat et hovedsagelig kød med ben, herudover lidt indmadsmix, kallun samt frugt og grønt. Hertil tilsættes lidt vitaminer/mineraler og olier, således vi er sikre på at vi opfylder alle de behov som vi er bekendt med.[/QUOTE]

Åårh… Havde ikke lige set det der lille skema til højre… :wink: Regnede med at den samlede pris stod i bunden… :slight_smile:
Har I også daggamle kyllinger? Hvis nogen læste det før, så havde jeg ikke gjort forarbejdet… :ups:

Jeg kommer ALDRIG til at forstå det med så og så mange gram til en kat…
Jeg har ALDRIG vejet foder af til vores dyr…de skal da bare spise til de er mætte…
Jeg kan altså ikke have det.
Hilsen Lisbeth

[QUOTE=Coon Danica;541649]Jeg kommer ALDRIG til at forstå det med så og så mange gram til en kat…
Jeg har ALDRIG vejet foder af til vores dyr…de skal da bare spise til de er mætte…
Jeg kan altså ikke have det.
Hilsen Lisbeth[/QUOTE]

Hvis jeg skulle prøve at fodre med det (sker nok ikke sådan lige - vi har ikke plads i fryseren til 17 kg. + og forhandlerne ligger i Nord- og Midjylland. :frowning: Men jeg ser nu mere mængden som en rettesnor. Ville måske starte med den anbefalede vægt, men hvis Bernie er mere sulten, så får han skam også mere :wink:

Hej Jan Bo - og tak for dit indlæg. Det er også rigtigt, at Marianne har skrevet at I ikke er med der mere - tanketorsk herfra. Jeg glæder mig til at se jeres nye menuer til katte

MVH Helle

mandag: økologisk herreford kalve lever(Dreyers øko gårdsalg) og økohøne mix(rigtig hundemad)(taurin og benmel tilskud)
tirsdag: vådkost og noget fjerkræ (taurin tilskud)
onsdag: økologisk herreford kalve hjerte(Dreyers øko gårdsalg) og lidt fjerkræmix(rigtig hundemad)(benmel tilskud fra zooplus)
torsdag: And (fra barfcenteret) eller kanin når jeg har det (taurin tilskud)
fredag: hjorte kød (fra rigtig hundemad) og fisk (bare fra supermarked eller asiatisk butik) (taurin tilskud)
lørdag: økologisk herreford kalve hjerte( fra Dreyers øko gårdsalg) og lidt fjerkræmix(rigtig hundemad(benmel tilskud fra zooplus)
søndag: And(fra barfcenteret) (taurin tilskud fra zooplus)

Her får du lige mit katte barf/vådt program.
De der færdig pakker er ldit spild af penge efter min mening dyret har slet ikke brug for ekstra vitaminer osv hvis de får kød fra 3+ protein kilder. Rigtig kattemad ahr jeg meget lidt til overs for er en pengemaskine. Deres hakkede daggamle er intet værd selvom de prøver at sælge dem som gode taurin kilder. Jeg bruger kalve hjerte som taurin kilde da taurin niveau er højest i hjerte og i kalv/okse. Desuden giver jeg taurin og benmel tilskud så de er dækker ind der da jeg ikke kan få mine til at spise kalkun halse og rotter.
Jeg prøver at efterabe hvad de kunne finde på at tage i naturen eneste grund til jeg bruger okse er det er bedst. Fjerkræ lever kan give ildere dårlig mave så formoder det er samme med katte. Og dem der ved noget anbefaler okse fremfor andre dyr til hjertekødet.
Hjort er for at få en kødgruppe mere med.
Håber det kunne bruges lidt :slight_smile: