Ringorm? Allergi?

Jeg tager til dyrlægen med Julius på mandag, men er der nogen der har et bud på, hvad det her kan være?

Jeg frygter, at det er ringorm. Indtil videre har der intet været på hans bror. Han har bare pletter på “albuerne” (både bagpå og i leddene), og i “armhulerne” og jeg har netop spottet en prik ved hans ene øre. Det lader ikke til at genere ham synderligt, men han ligner noget der er løgn :frowning:
Den første plet er helet helt op og pelsen er begyndt at komme retur (det har stået på i måske 14 dage, men da det ikke umiddelbart generer ham, har jeg nok trukket den liiiiige lidt for længe - det indrømmer jeg blankt!). Han spiser, drikker og leger ufortrødent og kradser ikke i det. Stakkels lille Julle…

ringorm starter typisk på ørene og synes ikke det ligner et typisk ringorme udbrud. Har du selv nogen røde pletter? for det smitter også til mennesker.

men få dyrlægen til at dyrke en prøve for en sikkerheds skyld

Minder mere om noget der har været et hot spot for mit vedkommende.

Nej, hverken jeg eller min kæreste har pletter og hans bror er også gået helt fri. Jeg vil forsøge at pille tørfoderet helt ud af hans kost (de får i forvejen stortset kun vådt), da jeg også har tænkt på om der kan være noget i det, han ikke kan tåle. Tak for svar!

Så skal der googles!

mit bedste bud er loppe allergi - og når katten bider sig kommer der hotspots. Et bid klør i 14 dage, hver gang det klør bider katten sig

Jeg har selv en der har loppe allergi, hun lignede løgn da det stod på. Nu bliver hun behandlet forebyggende året rundt da 1 bid kan udløse reaktionen. Siden har hun ikke haft noget. Hendes behandling var en kløestillende indsprøjtning og loppekur der virker inden loppen bider. = Hun er rask

[QUOTE=catsanddogs;1179628]mit bedste bud er loppe allergi - og når katten bider sig kommer der hotspots. Et bid klør i 14 dage, hver gang det klør bider katten sig

Jeg har selv en der har loppe allergi, hun lignede løgn da det stod på. Nu bliver hun behandlet forebyggende året rundt da 1 bid kan udløse reaktionen. Siden har hun ikke haft noget. Hendes behandling var en kløestillende indsprøjtning og loppekur der virker inden loppen bider. = Hun er rask[/QUOTE]

Det ville bare være underligt af flere årsager: For det første er de 100% indekatte og for det andet klør han sig ikke… Man skal selfølgelig aldrig sige aldrig - så længe han kan kureres, er det jo også det vigtigste.

Mine er indekatte pt og var det da vi flyttede ind et sted hvor lopperne kom op af sprækker og tæpper efter 2 mdr. Hun bed sig ikke meget men vaskede sig og ja ud af 5 dyr i loppecirkus var hun så den eneste der havde synlige tegn. Selv om jeg satte behandling i gang, så hjalp det først på hende da hun fik den kløelindrende sprøjte og herefter så har der intet været. Hun er så også den eneste der behandles året rundt for hun fortjener ikke sådan en gang igen

Helt enig Rikke - vi flyttede også ind mellem lopper - der gik nogle måneder… hold da op! Jeg har også indekatte og aldrig haft det før. Men jeg skal love for jeg fik prøvet lopper. Det tog nogle måneder at få helt væk og jeg går stadig og glor på dem, hvis en klør sig. Det sidder bare i en

Tak for svar, allesammen. Uanset hvad lillemanden fejler, håber jeg at det kan afhjælpes, så han ikke ender med at ligne en sphynx :). Han har været en dyreværnssag og 3 måneder i et kaninbur igennem og er ikke engang et år gammel, så det kunne være rart at spare ham for flere fortrædeligheder, selvom han tager alting med yderst ophøjet ro :wehuu:.

ETA: Det skal måske - i forhold til loppecirkusset - nævnes, at vi har boet i lejligheden i 9 år og vores gamle kat viste aldrig tegn på utøj heller.

Selv om man bor i lejlighed, så kan man godt få slæbt lopperne med ind og samme med ringorm og andre ret så irriterende ting.

Eosinophil plaque. Allergisk reaktion på et-eller-andet som man kan have svært ved at finde ud af hvad er. (Ja, lopper er blandt mulighederne)
VH
Susanne

Ja, jeg tænkte også noget eosinofil granulom kompleks (plaque som Susanne skriver er så den der er rundt om på kroppen) da jeg så det… Kan nogle gange bare være immun forsvaret der går i selvsving uden man nogensinde finder ud af hvad. Et dyrlæge besøg er nok en god idé, som du jo allerede har bestilt :slight_smile:
Jeg havde en hunkat der fik et sår af ulcer-formen da hun var 2½. Hun fik en enkelt binyrebarkhormon indsprøjtning, som fik det til at forsvinde og hun fik aldrig nogen igen i resten af sin levetid (hun blev 8 før hendes nyrer ikke kunne mere)

Fie har lige haft det kortvarigt - helt som Eva skriver her. Vi aner ikke hvad det er - skyldes. Nu er det væk igen. Mis var helt upåvirket. Måske var det lopperne her hos os, der gjorde det? Nogle ting får vi aldrig svar på. De har også haft et par Caliciudbrud det seneste år med mellemrum - sandsynligvis pga flytningen og de katte, der boede her før - måske er det årsagen? At immunforsvaret har været på hårdt arbejde. Men en enkel sprøjte gjorde også forskellen her

Vi har været hos dyrlægen (som jeg i øvrigt ikke sætter mine ben hos igen, men det er en helt anden historie). Der var ingen spor af lopper. Hun kaldte det “allergisk hudbetændelse” og han fik et skud antibiotika og et skud kløestillende (binyrebarkhormon?). Og så får han Clavubactin (antibiotika) i 5 dage og Medrol (kløestillende) i 10 dage. Hvis det så blusser op igen, syntes hun at vi skulle kaste os ud i Atopica. Men jo mere jeg læser om det, jo mere tænker jeg at det bare er den “nemme” løsning. Det må alt andet lige være sundere for katten at vi finder ud af, hvad det er han ikke kan tåle, eller hvad?

Lige nu håber vi selvfølgelig på, at det forsvinder helt og bliver væk. Jeg har bestilt allergitørfoder (Hill’s z/d) og Hermann’s hestekød på dåse - regner med at det ankommer i morgen - men jeg har faktisk meget lidt lyst til at skifte deres almindelige vådfoder (rotation af Bozita, LUX, Smilla, AC, Grau, Granatapet og Feringa) og tørfoder (en cocktail af Orijen, Acana og Porta 21 kornfri) ud med Hill’s fuglefoder :frowning:

Dyrlægen mente at han vejer halvandet kg for meget (han er en meget spinkel kat på 4,7 kg) - han har en meget smal talje og man kan uden at trykke mærke både rygrad og ribben, når han står op. Hans bror kunne nok godt undvære halvandet (eller i hvert fald ét) kg, men de har først lige rundet et år. Det er to dyreværnssagskatte, som var meget små af vækst, da vi fik dem for ½ år siden, så de har fået lov at spise alt hvad de kunne, for at indhente det forsømte. Jeg kan slet ikke forstå, at Julius skulle være overvægtig, men hun vægrede sig så også ved overhovedet at røre ved ham, til trods for, at han er den blideste kat i verden og ikke sagde et pip. Jeg havde helt ondt i maven efter turen derned og min kæreste havde det fuldstændigt lige sådan. Det var den samme dyrlæge, som kom hjem til os og aflivede vores gamle kat, men hendes personlighed var diametralt modsat denne gang - der kan selvfølgelig ske meget på et halvt år…

Han har den fineste kastratdelle, så maven hænger lidt, men er det her en kat, der trænger til at smide 30% af sin kropsvægt???

Anyway, undskyld for romanen - jeg er bare bekymret for min misling, som jeg synes har været nok igennem :ked:

Medicinen virker heldigvis (og han får jo altså stadigvæk sin almindelige kost, da allergifoderet ikke er ankommet endnu) og katten er heldigvis ligeglad.

[QUOTE=Fnesnug;1181464]Han har den fineste kastratdelle, så maven hænger lidt, men er det her en kat, der trænger til at smide 30% af sin kropsvægt???
[/QUOTE]
Det har jeg svært ved at forestille mig! Kastratdellen er genetisk betinget, den ville han også have selv om han var tyndere - det betyder ikke noget. Skift dyrlæge… - der er heldigvis flere af dem derude, og man behøver ikke bruge en det ikke bare klikker med.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1181472]Det har jeg svært ved at forestille mig! Kastratdellen er genetisk betinget, den ville han også have selv om han var tyndere - det betyder ikke noget. Skift dyrlæge… - der er heldigvis flere af dem derude, og man behøver ikke bruge en det ikke bare klikker med.
VH
Susanne[/QUOTE]

Vi har allerede fundet en afløser, da vi var fuldstændigt enige om, at vi aldrig skal ned til hende igen! Og ja, jeg ved at dellen bare følger med (brormand har den også - det er en fest at se på dem, når de løber) - netop derfor undrede det mig, at hun kategoriserede ham som svært overvægtig, uden overhovedet at have rørt ved ham.

Jeg er åbenbart virkelig dårlig til at ramme de gode dyrlæger på Amager. Den foregående steriliserede vores gamle kat, og det kostede en brystvorte (den var blevet taget af barbermaskinen :mad:). Nogen der kender klinikken på Amagerbrogade 174? De er vores næste bud…

Er det Amagerbrogade?

Jeg kan anbefale at tage metro til Vanløse og S-toget til Skovlunde, og så bruge Skovlunde-Herlev dyreklinik. Det ER turen værd!

Værd i øvrigt opmærksom på, at vi du tester foderallergi, så BØR du faktisk kun give eet produkt. Hvis han stadig slår ud (når binyrebarkhormon/medrolen engang ikke virker), så aner du ikke, om det er een af de to fodermidler, eller noget helt 3. Du vil have mindre at skulle rede ud, ved kun at have givet eet fodermiddel.
Min foderallergiker tåler f.eks. ikke hestekødet. Og hun havde aldrig fået det før. Men første forsøg; og hun slog ud!

Et andet råd: Hvis han ikke sådan er helt ved at ødelægge sig selv, så ville jeg en anden gang helt sikkert sige nej tak til binyrebarkhormon/medrol:

  1. Det er ikke sundt - selvom det “tåles ok” af katte ift. andre dyr. Men det er absolut ikke slik, og katten VIL reagerer dårligere og dårligere på det hver gang. Det er bedre at have det til nøds, hvis der en dag virkelig er lort på styret! (katten en dag har det virkelig skidt)
  2. Nu aner du ikke, hvornår virkningen aftager, så det kan tage rigtig lang tid, får du finder ud af, om allergifoderet virker. Hvis han nu er pæn om 6 uger, er det så fordi, at foderet virker, eller fordi binyrebarkhormonen ikke er klinget af?
    Binyrebarkhormon/medrol er den nemme løsning for dyrlægen her. Du vil hurtigt se en virkning på din kat, og du bliver en glad kunde. Og uanset at dyrlægen her måske ikke lyder som den bedste, så har jeg nu indtryk af, at mange dyrlæger, ville vælge at give binyrebarkhormon og/eller medrol her, så det er som sådan på dette punkt ikke en kritik af dyrlægen. Men det er bare lidt som at tisse i bukserne. Hvis du nu gætter rigtig med allergifoderet, så ville sårene også kort efter tøre ind og hele op selv, selvom katten ikke havde fået binyrebarkhormon/medrol.

Okay, jeg ville have gættet på, at det var der, du havde været. Jeg har ikke noget godt at sige om dem. Har fået aflivet mine marsvin der, og det foregik sådanset uden problemer, men kunne ikke drømme om at bruge dem til mine katte.

Nej, det er ikke Amagerbrogade - dem prøver vi næste gang. Det er to andre dyrlæger på Amager, vi har dårlige erfaringer med. Jeg har fodret med hestekød før og købte det egentlig med, fordi jeg har det svært med at skulle fodre med rent tørfoder.

De første bare pletter/sår som Julius fik, helede helt fint op af sig selv - de tørrede bare ud og så vendte pelsen tilbage. Men han fik en stor plet i “armhulen”, som bare blev større og større. Måske ville den være helet op af sig selv også - der er ikke nogen af pletterne der har været væskende sår eller noget - bare sådan lidt tørre og skorpede, næsten bare pletter.

Det er ikke så meget diagnosen/behandlingen, der fik os til at stejle over dyrlægen - snarere hendes omgangstone og måde at tale til os på. Vi betragter os selv som voksne mennesker, men jeg vil betegne besøget som en regulær skideballe - toppet af med den der med at Julius er stærkt overvægtig (jeg er ikke blind for overvægt hos dyr - Julius’ bror er som tidligere nævnt mere end småfed).

Vi fortsætter med pillerne og ser så hvordan det går. Jeg tror at jeg er nået frem til, at hvis det bryder ud igen, går vi over til 100% Hill’s z/d for at se, om det har en virkning. Og ellers ryger han til ny dr. Dyr på Amagerbrogade 174 eller et andet sted (vi har ikke bil).