Ringorm, erfaring søges

Jeg starter her en ny tråd ang ringorm.

[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=16962”]hvordan virker en blød krave? - De Kattegale Debatterer[/ame]

Jeg vil meget gerne høre om erfaring med ringorm. Så vidt jeg ved er det meget smitsomt og ikke helt nemt at slippe af med.

Du får den også lige her så:

Hvis du søger på Google, så ser det faktisk ud til, at man bruger Miconazol mod ringorm bl.a.: ringorm miconazol - Google Suche (og andre typer svamp).
Det nemmeste er nok at spørge din dyrlæge, om det rent faktisk er ringorm, han har mistanke om.

Den er gammel - men stadig aktuel - dog behandler man ikke med Sporanox idag.

Behandlingen er Itraconazol:

http://www.orionvet.dk/files/animalhealth/Materiale/Ringorm_i_katterier.pdf

Rengøring:

I februar 2006 forskere fra MicroChem Lab Inc. rapporterede til det American Society for Microbiology, at en opløsning af husholdningseddike og klorin kunne bruges, ikke bare som effektiv disinficering, men også meget effektiv sterilisering af indtørrede bakterier og sporer på de testede flader.

I henhold til forskerne er tørrede bakterier i omgivelserne de sværeste at få has på af alle mikrober – og det forventes at ”blandingen” der kan dræbe den type vanskelige bakterier også vil dræbe andre typer bakterier, sporer, mikrobakterier og virus.

Test viste brug af blandingen i omgivelserne steriliserede 100% i løbet af 20 minutter. Klorinopløsning alene dræbte kun 2,5% af bakterier/sporer i samme tidsrum.

Iflg. Dr. Norman Miner, en af forskerne, rekommanderer følgende opløsning:

2½ dl alm. Klorin
3,8 liter postevand
2½ dl l hvid husholdningseddike 5%

Kilde: Faciers Health, Lorriane Shelton, 18.04.2009

sådan ser en agar ud - det er ikke ringorm der er slået ud men en eller anden spore der findes på majs, hvordan den så end er kommet i nakken - det var det efterfølgende laboratoriesvar. Ringorm har et flot mønster:-(

[quote=Lis Dahlstrøm;350948]Den er gammel - men stadig aktuel - dog behandler man ikke med Sporanox idag.

Behandlingen er Itraconazol:

http://www.orionvet.dk/files/animalhealth/Materiale/Ringorm_i_katterier.pdf

Rengøring:

I februar 2006 forskere fra MicroChem Lab Inc. rapporterede til det American Society for Microbiology, at en opløsning af husholdningseddike og klorin kunne bruges, ikke bare som effektiv disinficering, men også meget effektiv sterilisering af indtørrede bakterier og sporer på de testede flader.

I henhold til forskerne er tørrede bakterier i omgivelserne de sværeste at få has på af alle mikrober – og det forventes at ”blandingen” der kan dræbe den type vanskelige bakterier også vil dræbe andre typer bakterier, sporer, mikrobakterier og virus.

Test viste brug af blandingen i omgivelserne steriliserede 100% i løbet af 20 minutter. Klorinopløsning alene dræbte kun 2,5% af bakterier/sporer i samme tidsrum.

Iflg. Dr. Norman Miner, en af forskerne, rekommanderer følgende opløsning:

2½ dl alm. Klorin
3,8 liter postevand
2½ dl l hvid husholdningseddike 5%

Kilde: Faciers Health, Lorriane Shelton, 18.04.2009[/quote]

Hvor er det dejligt, at gamle “rotter” herinde ved så meget.
Jeg ved intet om ringorm.

Joh…det er et godt katteforum. :slight_smile:
TAK :hjerte:

GIIISP! -what
Jeg håber ikke det er ringorm hun har :kryds: Der er ingen andre symptomer end det med numsen. Hvis du Lis siger at urin kan fremstå grønligt under ultravioletlys, kan det jo være en urinrest dyrlægen så.
Det er også et mysterie for mig hvor hun har fået det fra??
Hvis det er en anden form for svamp giver det mere mening, få hun har vasket sig rigtig meget pga problemer med analkirtlen og så er jeg kommet til at tænke på at vi har skiftet til grus, før brugte vi træpiller.

Vi skal til dyrlægen på tirsdag, for da er det en uge siden vi var der sidst. Så spørger jeg ham om det er ringorm han mener. Heldigt at bo i Berlin, hvor dyrlægen koster lidt under halvdelen af hvad det gør nogen steder i DK.

Hankattep** er jo nok nærmere strint - det er så koncentreret det krystaliserer. Kan ikke svare på normal urin

Be’ om der bliver taget hår ud til enten agar eller mikroskopi

[quote=Lis Dahlstrøm;350964]Hankattep** er jo nok nærmere strint - det er så koncentreret det krystaliserer. Kan ikke svare på normal urin

Be’ om der bliver taget hår ud til enten agar eller mikroskopi[/quote]

Det gør jeg i hvert fald.

Men hvor filen smitten kommer fra, forstå jeg simpelthen ikke. :øhmm:

Puha det havde vi af mange omgange ude på dyreværnet - det var lige til at få grå hår i hovedet af!

Ringorm er ekstremt smitsomt. Det er en svampebakterie der er naturligt i jorden så at sige hvor den kommer fra er meget meget svært. Har du have hvor dine katte går ude i?

Har du haft venner på besøg der selv har kat eller hund? Du kan sågar selv have haft den med hjem - problemet med den her dumme svampespore er at den er luftbåren i et vist omfang.

Da vi havde den på dyreværnet skulle vi alle vaske og spritte alt hele tiden og dyr skulle i karantæne og hvis vi skulle ind til karantæne-dyrene skulle vi afsprittes og skifte tøj før vi måtte være sammen med de andre dyr for at prøve at mindske smittefaren.

Da jeg var barn fik jeg selv ringorm af min mormors to hunde kan jeg huske - for DÆLEN hvor det møg klør!

Ringorm er alle vegne. Ringorm kan ikke “bide” sig fast i hud der ikke er beskadiget.

Der er mange katte der bærer sporer - det er bare ikke i udbrud. I Norge chekkede man i dyrlægekontrollen katten der skulle ind - ca. 50% var positive.

I katterier er det et stort problem da især killinger og ungdyr med et ufærdigt immunforsvarer dem der får udbrud. Den samme gælder syge og svage katte

Havde for nogen år siden en køber på visit - han viste mig sit ben der kløede - adrrrr mand det er ringorm - kattene havde ingen tegn på ringorm og fik det heller ikke. Passede perfekt - de sov under dynen.

Har man kun en kat - så skal man ikke lade hysteriet tage over

Virkon S kan købes online og kan bruges til afvask omgivelser, det er ikke giftigt når man blander den rigtige dosis…
Jeg har da haft ringorm et par gange, og det er til at komme af med, man skal bare være ihærdig og ikke lade stå til…
For ca. 10 år siden fik jeg ringorm da jeg købte en kat der udviklede ringorm 3 uger efter jeg havde fået hende, dyrlægen jeg brugte dengang anbefalede dobbelt dosis* Program vet * fordi dyrlægen havde haft en opdrætter der ikke kunne komme af med ringorm og sidste løsning var at prøve program vet…

Hvis det er rignorm skal du selvfølgelig tale med din dyrlæge om behandling,
Kan fortælle dig at jeg havde dengang mange katte ( ca. 12 stks ) og hos os virkede program vet kuren, afvask af omgivelser 1 gang ugenligt i Virkon S og vask af katte 1 gang ugentlig ( mener jeg brugte det sidste hold skyllevand med Virkon S opløsning til kattene )

Man kan altid gisne om hvor man har fået det fra desværre står der ikke navn på hverken ringorm eller lopper…

Jeg, personlig har haft ringorm. Det blev curreret med hydrocortison creme i løbet af nogle dage :slight_smile:

Jeg har for 5 år siden prøvet en gang ringorm, grim sag.
Prøvede først program vet kuren uden effekt, kørte så en kur med noget jeg mener hed intrafungol eller noget i den stil, det hjalp, og så blev hele huset bombet med sådan nogle røg bomber man bruger i gartnerier, og efterfølgende blev der taget årøver fra lle dyrene (Havde heldigvis kun 4 på det tidspunkt) og vi havde fået bugt med det.
Har aldrig set tegn til ringorm siden og håber da også jeg har taget mit hyr med den slags.

[quote=Gry Gressbakken;350993]Puha det havde vi af mange omgange ude på dyreværnet - det var lige til at få grå hår i hovedet af!

Ringorm er ekstremt smitsomt. Det er en svampebakterie der er naturligt i jorden så at sige hvor den kommer fra er meget meget svært. Har du have hvor dine katte går ude i?

Har du haft venner på besøg der selv har kat eller hund? Du kan sågar selv have haft den med hjem - problemet med den her dumme svampespore er at den er luftbåren i et vist omfang.

Da vi havde den på dyreværnet skulle vi alle vaske og spritte alt hele tiden og dyr skulle i karantæne og hvis vi skulle ind til karantæne-dyrene skulle vi afsprittes og skifte tøj før vi måtte være sammen med de andre dyr for at prøve at mindske smittefaren.

Da jeg var barn fik jeg selv ringorm af min mormors to hunde kan jeg huske - for DÆLEN hvor det møg klør![/quote]

Jeg har forhørt mig hos dem der har besøgt os og dem vi har besøgt, som har dyr, der er ingen ringorm.

Vi har lige “dryppet” hende bagi. Jeg måtte vaske hende, da hun har fået lidt tynd mave også, bare med klud og vat. Hun er hævet og meget øm, rødmen er helt ensartet. Jeg tror ikke det er ringorm, de billeder jeg har set på nettet og det ringorm jeg har set (som barn), ligner ikke det. Jeg kan jo sagtens tage fejl.
Pyt med mit arbejde i at få det der skal væk væk, jeg synes bare det er så synd for missepigen, for hun er meget generet af det. Der har bare været så mange problemer med den numse siden vi fik hende (5md siden). Det var jo meningen, at hun skulle komme her til os og nyde sit otium (hun blir 10 i år) og bare blive forkælet. Jeg kan ikke lade være med få en bitter smag i munden, når jeg tænker på at dem der havde hende før, ikke har haft hende til dyrlægen i jeg ved ikke hvor langtid (min 6år). SÅ kunne hun måske have undgået at have sådan en dum numse nu. ØV :ked:

[quote=Litza;351020]Virkon S kan købes online og kan bruges til afvask omgivelser, det er ikke giftigt når man blander den rigtige dosis…
Jeg har da haft ringorm et par gange, og det er til at komme af med, man skal bare være ihærdig og ikke lade stå til…
For ca. 10 år siden fik jeg ringorm da jeg købte en kat der udviklede ringorm 3 uger efter jeg havde fået hende, dyrlægen jeg brugte dengang anbefalede dobbelt dosis* Program vet * fordi dyrlægen havde haft en opdrætter der ikke kunne komme af med ringorm og sidste løsning var at prøve program vet…

Hvis det er rignorm skal du selvfølgelig tale med din dyrlæge om behandling,
Kan fortælle dig at jeg havde dengang mange katte ( ca. 12 stks ) og hos os virkede program vet kuren, afvask af omgivelser 1 gang ugenligt i Virkon S og vask af katte 1 gang ugentlig ( mener jeg brugte det sidste hold skyllevand med Virkon S opløsning til kattene )

Man kan altid gisne om hvor man har fået det fra desværre står der ikke navn på hverken ringorm eller lopper…[/quote]

Virkon-S steriliserer det virker ikke på ringorm - heller ikke selv om det står på posen.

Det kan du læse i filen jeg medsendte!

Godt Program Vet virkede hos dig - det gjorde det ikke i det projekt KV kørte og heller ikke i mange andre tilfælde. Om det har noget at gøre med hvad art ringorm man har raget til sig ved jeg ikke.

Jeg har engang haft en kat, der havde ringorm omkring snuden - og jeg
nåede selv at blive smittet to steder :(. Dengang blev kat og jeg
behandlet med vistnok Brentan - det hjalp, men var en langvarig kur.

Det vigtigste er at man gør noget når der er ringorm i huset. Grundig rengøring er vigtigt.
Nu ved jeg ikke om du har haft ringorm; Lis…?
Jeg ville ikke tøve med at bruge samme behandling hvis jeg fik ringorm ind i huset igen, og jeg kom trods alt af med dem, havde endog killinger i huset på det tidspunkt, de blev solgt da de var salgsklar, ingen af købere fik ringorm, men ja der er forskel på hvilken art det er.

Vask af kat to gange ugenligt finder jeg overdrevet!! 1 gang må være nok, det har virket hos mig, nu skal man passe på at man ikke overdiver så meget at kræene bliver syge og dør af det

[quote=Litza;351157]Det vigtigste er at man gør noget når der er ringorm i huset. Grundig rengøring er vigtigt.
Nu ved jeg ikke om du har haft ringorm; Lis…?
Jeg ville ikke tøve med at bruge samme behandling hvis jeg fik ringorm ind i huset igen, og jeg kom trods alt af med dem, havde endog killinger i huset på det tidspunkt, de blev solgt da de var salgsklar, ingen af købere fik ringorm, men ja der er forskel på hvilken art det er.

[/quote]

Det ville du vide hvis du havde læst den vedhæftede fil … Så ville du også vide Virkon-S ikke virker mod ringorm

Hvilken vedhæftede fil ?
Jeg har løst læst den du sendte med, der står omtalt Virkon S som et middel man kan bruge mod omgivelserne…