Ringorm... et hurtigt spørgsmål

På mandag får vi svar på testen af Tip - det slog mig, at “udslettet” ved munden stadig ikke har ændret sig det mindste… HVIS det var ringorm, ville det så ikke sprede sig og smitte os andre?

Han har trods alt gået med det i samme tilstand nu i en måned… uden ændringer eller smitte…

Jeg holder på acne, må jeg indrømme…

Taler naturligvis med dyrlægen om det mandag.

MVH

Jeg har kun set ringorm på mennesker… og de breder sig meget ubehandlet… og begynder først at svinde ind ved behandling.

Kh
Anja

Ringorm på kat viser sig ikke ved sorte område omkring munden… om jeg forstår Helle, hvorfor din dyrlæge ikke blot lyste på katten - det giver svar på sådan ca 1 minut :slight_smile:
Prøv forsigtigt at kradse lidt i det sorte, børst evt med en blød børnetandbørste gennem et par dage, rens med lidt klorhexidin et par gange om dagen i nogle dage… Og så tor jeg faktisk at Tip vil komme af med sit acne - i hvert fald for denne omgang :slight_smile:

Ringorm viser sig bla ved at hårstråene knækker og katten får på denne måde hårløse områder - og havde en kat gået med ubehandlet ringorm i ca 1 måned, så ville den have haft sådanne områder nu! for slet ikke at tale om, at samtlige dine andre katte (+ formentlig dig selv) også ville være smittede…
Selve infektionen med svampen klør ikke, men der kan opstå kløe og dermed sår når hårstråene vokser frem…
Der findes 7 forskellige former for ringorm - de 5 af disse kan umiddelbart ses ved at lyse med en speciel lampe med UVlys… det er også disse 5 typer, som er de mest almindelige her i DK - og man vil som regel ikke gribe til dyrkning med mindre at der er tydeligt tale om ringorm, uden at det kan ses i det specielle lys og anden diagnose ikke kan stilles. Behandlingen for ringorm er den samme uanset hvilken type der er tale om.

Har du ringorm i huset, bør du tænke meget over kontakt til andre dyr… men det ved du vel :slight_smile:

Man kan sagtens have kun een voksen kat der har ringorm uden andre voksne får det. Er der killinger og ungdyr i huset er de de første sporerne hopper på.

Han blev “oplyst”:slight_smile:

Men dyrlægen siger, at det kan være andre svampesporer og ville derfor udelukke…

Jeg er lidt i syv sind om det, for har stor respekt for ham, men er det acne… helt ærlig, så gider jeg næsten ikke betale for den test… det burde han have set først… synes jeg.

Men det er mig og dr. dyr nok ikke enige om:-)