Som jeg har nævnt før anbefaler min dyrlæge ikke at jeg får en killing, pga Aslans syghistorie med underernæring, coronavira, giardia, chlamydia osv osv osv. Listen er lang!
Omvendt så købte jeg jo Aslan og Malou fordi jeg i bund og grund er imod at katte vokser op som enekatte.
Aslan - ja han er min øjesten. Han nyder efter min bedste overbevisning at være enekat. Han er familiens midtpunkt men…
Jeg føler hele tiden at han ikke får nok fra os mennesker og selv om han ser ud til at trives, så ville han blive mere tilfreds hvis han havde en artsfælle.
Jeg kan virkelig ikke finde ud af om det bare er mig eller om Aslan vitterlig vil have et bedre liv ved at der kommer en kat mere ind i vores hjem.
Min datter og mand, siger at hvis jeg kun vil have en killing fordi jeg tror Aslan ikke trives som enekat, så skal jeg ikke få en mere da det er tydeligt for dem at han nyder livet som enekat.
Jeg er så meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.
Hvor stor er risikoen for Aslan - vil jo ikke risikere at miste ham!
Vil Aslan få glæde af en killing eller vil han hade det?
Hjælp mig!
Er der nogle der ved hvor stor risikoen er for coronavira igen og hvad der er det bedste “katteliv” når nu Aslan har været alene siden januar???
Er det bare en fiks ide fra min side om at to katte er bedst, sådan som situationen er for Aslan???
Jeg følger spændt med! Har samme problem, men regner med at anskaffe en killing mere -love
Min dyrlæge sagde at man kun skulle anskaffe sig en ekstra kat for ens egen skyld - men den dyrlæge sagde meget, som ikke holder stik -blåblå
[bigloony] Hey i to.
Nu kender jeg ikke til Aslans sygdoms historie.
Men giardia, og chlamydia, er jo sygdomme/parasitter som man kan slippe af med.Coronavira, tja der regnes med at alle katterier ligger inde, med og det regnes ikke for livstruende, hvorfor den hos nogen katte muterer til fib, vides ikke med sikkerhed. Så hvi dette er de problemer din kat har haft tja, så ville jeg ikke bekymre mig for at anskaffe en ny.
Mht. en el. to katte. Jeg har som udgangs punkt, at ingen katte skal være alene. Jeg ville aldrig drømme om at sælge mine killinger ud som en katte. De har så meget socialt sammen, og jeg modsætter mig i høj grad din dyrlæges udtalelse, mht. at katte er asociale dyr. Det er for gammel viden. Selv vild katte, indgår i en elle anden form for social struktur.
Men der findes enkelte faktore for ikke at sætte en ny kat ind, alder på den gamle, race, hvordan er den vokset op, i en stor el. lille flok. Er den kommert hjemmefra fortidligt.Har den været ene barn som killing. At dette kan gør at katten ikke er egnet til at være to.
Og så lige kattens familie, man skal ikke kun anskaffe sig en killing for en anden kat skyld. man skal gøre det fordi man har lyst til at få et lille nyt medlem.
Og så skal man indstille sig på den mini krise, der saltid vil komme når et nyt lille væsen flytter ind. Og ens gamle kat stirre bebrejdende på en og med rædsel for den ny, det går over og i de fleste tilfælde vil de to langsomt danne ny social struktur og for meget glæde af hinanden.
Bare min holdning er spændt på at høre andre bud.
Hilsen Pia -engel
At råde dig er meget svært, og dèt fordi vi ikke kan se din kats adfærd. Og selvom man kunne skal du huske på der er to parter i en sammenføring…nemlig missen der er og den der kommer til husstanden.
Men man kan så istedet råde udfra generelle holdninger, aspekter og viden.
OG udfra det, ville jeg for det første sørge for, den killing/kat (nok helst killing, da den som udgangspunkt ikke er så stor en trussel i hans øjne som en voksen kat) kan afleveres tilbage hvor den kommer fra. Ellers står du med 2 problemer, nemlig begge misser.
At han har haft de nævnte sygdomme ser jeg ikke som et problem, HVIS han vel og mærke ER rask nu. Giardia kan man få bugt med, Corona ligger latent i katten, men det gør den i omkring (anslår man) 80 % af dyr der bor i flok. Clamydia burde heller ikke være et problem HVIS han ER behandlet.
Hvilke adfærdsmæssige ting får dig forøvrigt til at syntes han mangler en misseven. Ikke at jeg ikke er ening, for min holdning er også en mis BØR have èn at snuse i måsen OG blive snus’t i måsen af -høhø …men du MÅ have en fornemmelse for et eller andet, siden du beder om råd.
Hvad gør han, du anser som et råb om en ven?
Brita
nb…jeg har en lille formodning hvor han oprindelig har alle sine sygdomme fra. Hvis min formodning er korrekt, skal den stakkels kat nok prise sig lykkelig for at være i live.
jeg kan godt forstå, dine føelser omkring dette…
Jeg er også af den mening, at en kat kke skal være ene kat… Men, forstår så godt din usikkehed ang Corona og div andre sygdomme…
nu kan det godt være der er nogen der er uening med mig i dette
Men der findes nogen corona frie katte… jeg har selv et kuld… og er nok ikke den enste der har det, du kan jo høre, dem der har killinger som du gerne vil købe, om de ikke kan teste for corona…
Ved så nu, min fornemmelse og formodning ikke var korrekt.
Men det skyldes jeg IKKE kender missedrengens historik…
Håber han NU er fin og flot, og når du er sikker på det bedste ER at give ham en misseven, så syntes jeg du skal prøve.
Du kan også blive skrevet op til en af mine hittemisser -høhø
Så får du en mis der er:
neutraliseret, vaccineret og mærket OG lagt i register i dit navn OG som har været i hænder af en GOD seriøs dyrlæge. Jeg samarbejder nemlig med mine dyrlæger og alle der har fået hittemisser fra mig, har fået gode, sunde og sociale misser.
Du skal blot maile -thumbs
Brita
Jeg er helt enig med Brita og Pia her. Også selv om jeg helst aldrig indrømmer, at jeg er enig med Brita [bigloony] Nej pjat -mai
hehe
Alle mine har coronaen. Jeg har endda mistet en til FIP, så jeg er ret sikker. Men chancen for, at det lort muterer to gange i samme hjem er stort set lig nul. Selvom min dyrlæge sagde nej, gik jeg derfor ud og hentede… og hold nu fast… tre katte mere udover den, der havde delt hjem, madskål og bakke med FIP-katten Freja.
Og de lever alle tre (4 naturligvis:-) den sidste var jo nanoq) i bedste velgående. Den ene måtte dog flytte ud til … og hold nu endnu mere fast, nu blir det morsomt… min DYRLÆGE… (hov tør han det? ja åbenbart gælder advarslen ikke ham) da de andre mobbede Leo, som katten hed.
Derfor: få dig en killing, hvis det er det du drømmer om. Aslan skal nok finde sig til rette, bare du griber sammenføringen korrekt an. Her vejleder jeg gerne, når det er, hvis du ønsker det. Bare send en PB, hvis du beslutter dig:-)
-høhø der er vist èn der ikke skal have flettet træer (læs grundigt tRæer) imorgen…i sine kræ’s løbegård.
Poul er ved at pakke bilen (med en nyopdreret hånd) og jeg har købt både mad OG gud til både firebenede OG tobenede…OGSÅ til Ace.
Så du har bare at være enig -rækkermegatunge
Nej pjat…
Køb en misling…køb en misling et sted du KAN komme tilbage med den (hvis missedrengen ikke syntes om din idè) og købe en killing et sted hvor sygdom er en by i Sibirien…eller meget tæt på.
Jeg er helt sikker på FIP er relateret til immunforsvaret og har misling aldrig fejel et ski’ i de x-antal uger den har levet…den har levet ustresset…den har haft det bedste menukort der findes…den har haft en mog der har haft åben 24 timer i mælkebaren…og en masse andre givtige ting…så er chancen for du får problemer med misling (OG forhåbenlig også din missedreng) noget der må minde om, at få en jetjager i hovedet.
Men sørg for at sikre dig (OG ikke mindst missedrengen mest muligt). Ved at gøre det, minimèrer du de risici der er ved at have levende væsener og ikke mindst får du en bedre hverdag, for at have syge dyr er noget der minder mest om en tandudtrækning eller 33 ved tandlægen…UDEN bedøvelse. Sådan har jeg det i hvert tilfælde
Brita
Der skulle stå mad og GUF…gud vil jeg ikke blande ind i træfletningerne…selvom 3 kvinder med Bajonetsave, stiksave måske godt kunne få brug for det. Men nu hvor Poul render rundt med hånden i skinne og bundet ind så han ligner en en-hånds-bokser, hvorfor så ikke også jeg. Så kan vi jo hyggebokse istedet for skyggebokse [smilie=hate-tunz.gif] -høhø
Brita -hi5 -hi5
Tjaeee Mai - jeg kan næsten se dig for mig. Tror du får kriller i maven og kreative tanker i hovedet… [bigloony] NU tror jeg, at du vil have en killing i huset hurtigst muligt.
Mon ikke de fleste opdrættere gør det samme som mig, giver en tilbageleveringsfrist på 14 dage?
At jeg ikke sætter den til mere har noget at gøre med jeg vil være sikker på killingen kan gå tilbage i flokken uden de store sværdsalg. Men selvfølgelig kan der altid snakkes om at forlænge fristen.
Jeg har kun en gang fået en tilbage, en kastrat, godt det samme. Hun ville ikke tage tun ud af mandens mund. Som jeg sagde til ham, det skal du ikke tænke på, hun passer ikke til dig, jeg starter bilen med det samme, sikke en idiot. Hunmissen har et skønt hjem nu, uden tun:-)
Med risiko for en advarsel ville jeg nu kalde vedkommende for en bæhjerne. -mai
Tænk om han havde dårlig ånde og så skulle man kysse ham -uha
Brita -pote
Du skriver at du modsætter dig mine dyrlæges udtalelser om at katte ikke er sociale dyr… Øh det har min dyrlæge ikke sagt noget om ej heller har jeg skrevet at hun har, så jeg ikke lige hvor du har læst det henne.
Brita.
Aslan gør intet der på nogen måder tyder på at han vil dele sit hjem med en anden kat. Nok nærmest det modsatte - den flotte fyr nyder helt tydeligt at være enekat. Han er glad og tilfreds, er ikke specielt opmærksomhedssøgende eller udviser en adfærd der tyder på at han ikke bliver stimuleret nok eller savner noget.
Han er faktisk ret asocial - han er ikke ret opsøgende andet end når han vil have noget mad, han opsøger f.eks ikke kæl, men kommer lige og siger hej (gnubber sig op af en og miauver) når vi kommer hjem. Han færdes i hele huset og ligger ofte enten ovenpå eller i vinduet. Ikke hos os i sofaen. Han ruller dog glædeligt over på ryggen når vi går forbi ham, så vi lige kan kæle ham på maven. Han sover fast i Lærkes seng og følger med hende hvis hun går ind i soveværelset i løbet af natten. Han vil gerne lege, men ikke i længere tid. Elsker at være i haven i flere timer hvor han nyder at sidde og kigge og jagte insekter.
Næ det er mor her der syntes at han da må savne en artsfælle og ja jeg ser jo i ånden at han har en at være sammen med og hygge med når nu vi er på arbejde/ i skole.
Det min dyrlæge helt konkret har sagt: er at det er hendes klare indtryk at vi for alt i verden ikke ønsker at udsætte Aslan for fare ifbm køb af en ny kat og at vi hellere vil undvære end udsætte Aslan, da Aslans ve og vel kommer først (hvilket hun har forstået helt rigtigt!) og med tanke for hvad Aslan har været igennem, så er hendes mening at vi og Aslan er bedst tjent med at lade Aslan være enekat.
Da Malou døde af FIP var jeg ikke i tvivl om at vi skulle have en killing igen, men nu er der jo Aslans sygdom og det faktum at han har levet som enekat siden 21 januar 2008.
Jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre. Det eneste jeg ikke er i tvivl om er, at jeg hellere vil lade Aslan være enekat end risikere at miste ham!
Der er en risiko ved at leve Mai - og derfor også ved at anskaffe en legekammerat til Aslan. Måske du også skal tage med i dine overvejelser, om det er Aslan eller dig, der mangler selskabet af endnu en kat. Og skal du ikke også tage hensyn til dig selv, når bare det du vælger ikke er til gene, men snarere vil blive til glæde for Aslan.
Jeg tror, det vil komme til at gå helt fint med en kat mere (vælg en han kattekilling). Aslan vil måske stadig ikke udvise den store sociale tendens, MEN ved nøje udvælgelse af personligheden kan DU måske til gengæld få en meget kontaktsøgende og meget kælen kat, som kan dække DINE behov for en kat, der gerne vil kæle og putte. Vi har katte i begge yderpunkter (Hjalte og Jerry). Den ene kan være for lidt og den anden formeget -høhø
Jeg har forelsket mig i en lækker lækker rød brite og ja jeg navngav ham skam også. Marina - opdrætteren sagde at det skulle være med T så det blev Thambi (betyder lillebror) Orlando, men nix Aslan var ikke klar til at blive “storbror” her til juli.
I går kom så en længe ventet besked om at Maddox´s (fra Kattegalleri) mor er blevet parret og der ventes killinger sidst i juli. Det vil sige at vi taler sidst i oktober/ først i november.
Det min dyrlæge sagde inden den endelige “dom” var at såfremt vi skulle have kat igen så skulle vi vente på det kuld i oktober/november og sørge for at teste den killing vi ønsker at få for hvor høj tallet for corona er, og såfremt det var “acceptabelt” sørge for at de benyttede hver sin bakke i starten.
Jeg vil jo bare gerne det der er bedst for Aslan, da jeg næste år vil skulle arbejde mere (ca. 8 timer pr. dag) og det kan jeg næsten ikke bære at byde ham uden selskab af en artsfælle. Er jeg pyldret???
Skræmmende hvor godt du kender mig og gennemskuer at det er mig der har et behov for en kælemis, men jeg håber altså også at det vil være til gavn for Aslan da jeg har dårlig samvittighed over al hans “alene-tid”. Det nager mig, at han er så meget overladt til sig selv.
Du er såmænd ikke så meget anderledes end de fleste mennesker i den retning Mai - og derfor ret så gennemskuelig. Jeg kender jo tankerne og følelserne fra mig selv. Så jeg er faktisk slet ikke så “clairvoyant” -høhø
Det lyder rigtig spændende, at der forhåbentlig er killinger på vej. Jeg kan meget anbefale dig at blive bevidst om, hvilken personlighed du ønsker killingen skal have - og så lade opdrætteren vejlede dig mht. valget af killingen. Det er ikke altid den kat, der har den farve, man helst vil have, er den, der bedst vil passe til de ønsker man har til personligheden.
Jeg ved ikke hvad jeg skal råde til når det jo i virkelig handler om dit behov, for mennesker kan jeg ikke blive kloge på -høhø
Men mange før dig, har fået kat no. 2 og i de fleste tilfælde er jeg sikker på, det er gået godt.
Men…IGEN…sørg for du kan afleverer misling igen, hvor hjerteskærende det end er, for det vil være bedste for alle parter, HVIS nu missedrengen ikke kan lide misling eller omvendt.
Vore dyr kan vi KUN gisne om.
Nogle knuselsker hinanden fra første øjekast, andre hader fra samme -kast
Jeg har en kollega…hendes to missepiger haderhinanden af et “godt” hjerte…de er mor og datter.
INTET er forudsigeligt…du kan kun prøve OM det går…og så håbe.
Brita -pote
Med tanken om at Aslan ikke vil kunne lide en lille ny, ja det er da nok til at tage modet fra mig da Aslan trivsel går forud for alt andet også en lille ny.
Jeg er ikke i tvivl om at Aslan vil trives fint som enekat, det jeg mener er at jeg har et behov for at give ham en legekammerat, fordi jeg håber og tror at to katte vil have stor glæde af hinanden - det er det jeg mener med at det er “mit behov”.
Aslan er skam en lækker lækker kat der minder utrolig meget om mine rottweilere. Han kan godt lide en omgang kæl, men er ikke til for megen pussenussen. Præcis som med rottweilerne er det Aslan der helt klart bestemmer kvantiteten af vores samvær! Tror at det er typisk for briter og ja det var jo også det jeg valgte udfra, da mit liv ikke passer til en kat der søger/kræver megen menneskelig kontakt og som ikke vil trives i et hjem, hvor den skal være alene flere timer dagligt.