Robuste racer

Jeg skyder denne ud fordi flere øjne ser mere end to og der sidder så mange herinde med kendskab til racerne, at det er dumt ikke at prøve at høre folks bud :smiley:

Jeg går lidt i tankerne om en kat mere. Som nogle husker mistede vi jo vores elskede Eddie. Vi forsøgte med Dobby, men han var urenlig og kom derfor om til min dejlige dyrlæge, hvor han i dag lever et superliv:hjerte: Jeg skal rejse i august, men derefter går jeg i seriøse overvejelser, og jeg er altid tidlig ude:tihi:

Denne kat skal dog udover at være kælenullerputkat også bruges til træning også fremmede steder. Jeg går derfor og tænker, at jeg skal have fat i en race, er er robust af sind. Jeg har overvejet Europe, men kender dem meget lidt. Katten skal med i studiet i Ry og filme der fra bette, vænnes til bilkørsel osv osv - måske også med ud i sele på optagelser og med på webinar og seminarer. jeg er klar over, at jeg selv skal miljøtræne mis, men min tanke er, at nogle racer MÅSKE egner sig bedre end andre - hvad siger I? Er det snarere et spørgsmål om individet end racen? Dvs at finde den rette killing af den rette støbning i det enkelte kuld? Eller kan jeg “skyde genvej” ved at vælge en race, der har ry for at være “robust”? Hvis - hvilke kunne I så komme i tanke om?

For mig er det vigtigt, at når jeg skal bruge en kat så målrettet til et projekt, at mis elsker det. Det er derfor jeg søger. Jeg har fire katte nu, som alle er klikkertrænede, men to er ekstrem køresyge, og pigerne, som jeg har med i sæson 1 er ærlig talt ikke særlig madglade - der er hankastraterne bare nemmere:tihi: Så min tanke var fra den kommende sæson at starte en killing fra frisk og samtidig give Toulouse en at lege med herhjemme, da han synes de “gamle” er lidt kedelige :tihi:

Kom gerne med jeres tanker om dette og gerne raceforslag til, hvilken retning jeg kunne kigge i.

De bedste træningskatte jeg har ejet har været huskatte. Men jeg fik så dårlig en oplevelse og mange tårer ud af lille Dobby at jeg snart ikke ved om jeg tør. Jeg aner jo ikke, hvad jeg får med sådan en. Men skal det være en huskat, så skal han komme fra Hittekat. Så har jeg dog lidt at gå efter og en sikkerhed for hvor jeg lægger mine penge

Udover Europe har jeg naturligvis også overvejet Siam og ori og generelt er de slanke racer jo trænbare. Men er de for sensitive? Eller er det bare et spørgsmål om at få en dygtig opdrætter til at vejlede med i at vælge den rette? Det er lidt der jeg står og vakler og ikke ved hvad retning jeg skal kigge i…

PS Toulouse er en kurilian bobtail og meget ung og legesyg. Meget legesyg :smiley: Han er vant til alle typer kat. Mine to MCO tager imod med kyshånd - de elsker alle bare man er lille killing, og Fie bliver MOR

Mit bud vil være noget så “utraditionelt” som en Sphynx, men det afhænger jo også helt af temperament (det tror jeg gør sig gældende for de fleste katteracer). Langt de fleste Sphynxer, jeg kender, har ingen problemer med rejser, forskellige hjem og langt de fleste af dem, er så nysgerrige, at de sikkert kan trænes. Jeg har ikke selv gjort det med Nokki, men hun er ret snedig.

Men igen, så tror jeg at det i højere grad handler om sind end race.

Der er på facebook Racy Mooner en abypige som er blevet trænet af ejer fra start, hun er med til nærmest alt, katteudstillinger, tilbehørsmesser og alskens udstillinger, bare søg på Racy Mooner så vil du osse kunne se billeder fra alt det hun er med til :slight_smile:

Vælg en aby - de fleste elsker ny omgivelser.
Mine har ikke været trænet, men alligevel har de været med i tv- studier og musikvideoer - bare fordi der skal meget til at skræmme dem :slight_smile:

Jeg ville anbefale to så vidt forskellige racer som aby og perser/exotic…
Abyen fordi den elsker leg, sjov og ballade og generelt bare er en nysgerrig kat…
Perser/exotic fordi den har jordforbindelse, der skal meget til at ryste den og nye udfordringer mødes med sindsro.
Jeg har trænet med begge racer, og bortset fra at jeg synes det er besværligt at bruge guf som belønning hos persere (jeg bruger kæl eller leg i stedet), så er der faktisk ingen forskel i trænbarheden.
Begge racer er meget opmærksomme på deres ejer, og vil meget gerne foretage sig ting sammen med denne.

Jeg har et andet bud, nemlig moderen.

Det er min erfaring at moderens tidlige omsorg eller “manglende omsorg”/opdragelse med udfordinger betyder så utroligt meget. Hvis linjen har mulighed for at udfolde sig til max i godt miljø, er det sådan een du skal bruge. Held og lykke med at finde den rette til det. :slight_smile:

Jeg tror ikke det betyder alverden hvad racen er - men at det betyder alverden hvor den bliver født og vokser op og hvordan dens mor er.

Find den race du ønsker dig, find en opdrætter af den race og afvent så katten er der…

Jeg ville jo selvfølgeligt foreslå Burmeseren, hvis kendetegn er en nervefast og psykisk robust kat, meget kærlig velcrokat, ihukommende at der er ingen regler uden undtagelser hvilket gælder for alle racerne:)
Når jeg skriver selvfølgeligt, er det fordi ville jeg foreslå dig at tage ud at besøge forskellige racer, istedet for at spørge, vi vælger jo altid ud af egne erfaringer og de racer vi har kendskab til:)

Marina

Ville give Marina ret i det hun skriver en Burmeser ville helt klart passe ind og en god trænings kat. Vores burmeser kommer trolig med bolde vi skal kaste og meget kloge . Sikke et robust sind de har .

Det lyder som om du søger en Aby. :slight_smile:

Jeg synes helt ærlig at du bare skal følge dit hjerte… Jeg tror nemlig at den kat du falder for vil passe til de kriterier. De ønsker du beskriver har du drømt om i mange år, så jeg tror bare at du skal kigge efter personligheder frem for bestemte racer, for jeg tror altså at alle racer kan passe på dine ønsker…

Toulouse opdrætter har lige fået killinger (jeg har nemlig bestilt en killing fra moren siden hun var killing, og dem tror jeg også kommer til at passe til beskrivelsen…) så tag ud og se katte som passer til dine ønsker

Jeg er 100% til individ frem for race :slight_smile:
Hvis dit hjerte bløder for SIA/OSH så er det i de kredse du skal søge :slight_smile: Dem kender du jo til og ved derfor også at individerne har meget stor spændvidde :slight_smile: Mit meget tydelige eksempel er Shosanna og Hugo fra samme kuld. Shosanna ville absolut ikke egne sig som træningskat med stor omskiftelighed, men Hugo ville gå på med krum hals :slight_smile:
Nå ja og så vil jeg naturligvis mene du burde have siam :wink:

Jeg synes at du skal vælge en kat med hjertet :hjerte:

Der er alligevel ingen garanti for at den kan leve op til de krav du stiller til den, og tænk nu hvis den fx. pludselig udvikler køresyge eller sådan noget?
Så jeg ville vælge lige præcis den kat jeg ikke kunne leve uden, og så bare håbe :kryds:

Der er IMO klart racer der ikke matcher din beskrivelse.

Burmeseren er måske også et godt bud, men der er IMO store variationer, og en del jeg har set (fra forskellige opdrættere) har ikke ligefrem elsket udstillinger.

Den race jeg har set hvor der er flest katte der trives godt på udstillinger og ligefrem ser ud til at elske det er Aby’en. I andre racer har det været et lidt mere blandet billede. Men meget afhænger af øjet der ser, og andre har sikkert en anden oplevelse.

[QUOTE=JKJ;1177146]Burmeseren er måske også et godt bud, men der er IMO store variationer, og en del jeg har set (fra forskellige opdrættere) har ikke ligefrem elsket udstillinger.
[/QUOTE]

Personligt ville jeg slet ikke sammenligne de ting, Helle beskriver, med en udstillingssituation - f.eks. ser det for mig ud til, at der vil være ingen eller kun meget få andre katte i Helles situationer og det kan man jo ikke sige om en udstilling :wink:

Og når det så er sagt, så synes jeg også, katten skal vælges med hjertet, fordi netop spørgsmålet om køresyge ikke kan forudses :slight_smile:

Måske ikke, men jeg kan ikke komme i tanke om situationer vi ofte og frivilligt udsætter vores katte for, som kommer tættere på. Bilkørsel, være i fremmede hænder, et fremmed sted og med folk der medbringer dufte fra andre katte m.m.

Naturligvis skal man vælge en race man er vild med for man risikerer jo altid at der er hensyn til katten der gør den ikke kan deltage i de planer man havde, og planerne er forhåbentlig sekundært i forhold til selve katten.

Ang. køresyge,så er det også noget man ofte kan træne sig ud af.

Et eksempel er min aby Unni, hun kommer ud af en linje der er meget plaget af køresyge. Men vi har fra hun var 14 uger trænet det meget, det vil sige at hun kom med så snart vi havde mulighed for det. Det kunne bare være en tur ned i den lokale Brugs for at handle, men også på besøg hos min farmor på plejehjemmet. Det har resulteret i at hun aldrig bliver køresyg, så længe hun får mulighed for at kigge ud af vinduerne når det passer hende. Hun lægger sig dog meget hurtigt til at sove hvis hun fornemmer at turen tager mere end 10 min.

Jeg er jo nok også lidt fortaler for abyér (af åbenlyse grunde), også fordi jeg har oplevet hvor godt mange af dem trives på “udebane” og de fleste arbejder meget gerne for dig.

Min Unni arbejder glad og gerne for ros og kæl herhjemme, men kan dog hurtigt miste koncentrationen hvis hun skal arbejde et nyt sted. Der er som reglen alt for mange spænende ting hun lige skal se og en masse nye mennesker hun lige skal møde. Dette kan jeg godt se som lidt af en udforing hvis du har en kat der lige skal hilse på alle i rummet inden den har tid til at arbejde.

Når alt det så er sagt så skal du vælge med hjertet og finde en linje (uanset hvilken race du ender med at vælge) der har det rigtige drive og lysten til lige det du gerne vil. Du skriver selv at det kan være svært at arbejde med en hunkat og min begrænsede erfaring med træning, siger mig da også at hvis det var mig, ville jeg uden tvivl vælge en hankastrat.

Der er efter min mening stor forskel på folk, der medbringer dufte fra andre katte og så duften/lyden af andre katte i rummet. Det første har jeg aldrig haft nogen, der reagerede negativt på - det andet har jeg prøvet med flere katte :slight_smile:

Tak for alle de gode svar :slight_smile:

Jeg tænker om en aby mon ville passe ind herhjemme? Jeg har jo haft en ori og han gik fint med de andre, men de abyer jeg har set er MEGET aktive sammenlignet med Eddie. Jeg må ud og se nogle :smiley:

Det gav en masse at tænke over - tak :slight_smile:

Helle. Det er jo mange krav til et enkelt dyr. hvor jeg må sige,
at du må vælge med hjertet, og tage de minusser, der følger med . Jeg har jo haft Burmeser’ i mange år, - - valgt med hjertet, da, jeg havde passet min venindes katte + 2 killinger i deres ferie! Et valg jeg aldrig har fortrudt, da ( det jeg vil tillade mig at sige) , alle har verdendejlgste temperament og elsker både dyr, og mennesker ( især børn
Jeg har kørt meget rundt med Oline, har fløjet og boet el på hotel med hende, somom hun var en veninde , med lidt, andre toilet-og spisevaner! Jeg elsker alle katte, men for mig er Burmeseren min hjertekat,- og det selvom, jeg jo også “er vild med” mine Singapura’er, de små bitte yndige katte , hvis temperament minder om Burmeserns men lidt mere “følsomme” på alle fronter.
Jeg har også mødt en del Abyer i min tid, som også har et smukt væsen , er legesyge og dejlige !!!

Og før, jeg selv fik kat/katte, og blev slæbt på udstilling af min veninde, så jeg en Somali, som i mine øjne,- dengang (og nu) var den sukkeste kat jeg nogensinde havde set Så Helle ud og led og Held og Lykke og jeg, at håber, a t vi ser dit valg
:thumbup:

Cats ogConni