Rødemis/"fritløber" der bekymrer mig

hej alle kattegale. :slight_smile:
jeg har brug for lidt råd og vejledning.
min kæreste bor i et hus, hvor der er kommet en rød hankat (norsk skovkat agtig ting). den er kommet der i to års tid og kommer og går som det passer den. den kommer dog ikke ind. han giver den lidt mad (hvilket jo er dumt, i know), men han kan heller ikke holde til at se den sidde der flere dage i frostvejr, og klage sin sulte nød. indenfor det sidste år har den fået en betydeligt bedre pels, men stadig slet slet ikke optimal. den er også blevet kastreret og øremærket. det virker bare stadig ikke som om der rigtig er nogle der giver den kærlighed og varme, udover dem den render ved. mange har klaget over den, da den skræmmer deres katte. men det der sådan det bekymrer mig er at den ser syg ud. dens næse løber meget, den har rifter, og har en meget underlig lyd når den spinder (hvilket den gør bare man kigger på den) det lyder som om den har bronkitis, vand i lungerne eller andet som påvirker dens vejrtrækning. den giver også et underligt ryk når den har åndet ud. nærmest et jag tilbage. (jeg har en video af det, men kan ikke finde ud af at ligge den ind, så hvis nogen kan hjælpe mig ville det være dejligt!)… det jeg så tænker, eftersom ingen aner hvem der ejer den. hvis jeg nu tager den til dyrlæge, er det så ikke dem der står som ejere via øretussen, som skal betale eller?
min studieøkonomi har lidt svært ved at klare det ellers :frowning: men jeg elsker den smukke og søde kat som en af de eneste og vil ikke have den har ondt… man kan i øvrigt de et billede af det smukke dyr i mit galleri.

det var en lang smøre, håber virkelig i vil hjælpe! :S

Kan I komme så tæt på ham at I kan læse øremærket? For så er det jo bare at søge på det, og se om der overhovedet står en ejer? Og derefter kan I kontakte ejer herom.
Det vil jeg personligt gøre først - derefter vil jeg bare køre den til dyrlægen og tage den derfra - men jeg vil skyde på regningen i så fald ender på dig

Jeg kan sagtens læse det, den er meget kontakt søgende. Men hvor kan jeg tjekke nummeret når jeg har det? :-).

Du kan tjekke det herinde på nettet eller få en dyrelæge til at gøre det !

Det er ihvertfald synd for katten, at den skal gå sådan rundt !

www.katteregister.dk og www.dansk-katteregister.dk

Hvis du kan finde ejeren, kan du meddele ham/hende, at h*n har pligt til at sørge for, at katten bliver behandlet, hvis den er syg. I modsat fald kan man anmelde ejeren. Der er sikkert nogen, der kan henvise til relevante paragraffer og myndigheder m.m.

Men måske er ejeren ikke opmærksom på, at der er problemer med katten, hvis den ikke er meget hjemme, så i første omgang er det vel et forsøg værd at prøve at finde ham/hende og få en snak med dem.

tak for jeres råd. det vil jeg prøve med det samme jeg ser røde mis igen :hjerte:

Han er indfanget - han kommer hjem til mig nu her lige om lidt.
Jeg køre ham til dyrlægen i morgen… Og vi får ham undersøgt.

Det var godt at høre Henriette :thumbup:

Puha kan godt forstå hvis man ikke kan finde en ejer, hans øremærke er fuldstændig ulæseligt… det er helt smattet sammen på begge øre…

nemlig!! det er ulæseligt… jeg skylder dig og Brita en kæmpe tak. godt man selv har kontakter! dyrenes beskyttelse min bare… :mad:

Håber godt nok ikke han fejler noget…han lyder som om han er lidt slidt og at hans vejrtrækning er anstrengt bekymrer mig

lad os alle håbe for det bedste, for den smukke kat. :bebe:

(undskyld at billedet vender forkert… er en klovn til det her… )

Hvor er det godt I hjælper den fine mis. Håber han er ok og kan få et hjem hvor han bliver værdsat. xxx

Ud fra billedet ser han nu rimelig ud…jeg havde frygtet noget værre
HÅBER han klarer skærene imorgen

[QUOTE=kamikaze;852535]Ud fra billedet ser han nu rimelig ud…jeg havde frygtet noget værre
HÅBER han klarer skærene imorgen[/QUOTE]

det er ‘desværre’ et gammelt billede. han ser værre ud nu… meget!
Håber også uendelig meget.:kryds: ville ønske jeg kunne tage med imorgen! :frowning:

Ja. Han er en flot kat. Han ser endda racetypisk ud i denne vinkel.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;852556]Ja. Han er en flot kat. Han ser endda racetypisk ud i denne vinkel.

vh

Andreas[/QUOTE]
der går en del norske skovkatte på samme vej som han render på. så mon ikke han er en blanding af det… men ja, han er så smuk og så rar!

Han er utrolig dejlig.

Jeg har lige haft besøg af en som havde efterlyst hendes røde store hankat, desværre var det ikke ham.
Jeg håbede ellers. Hendes har kort pels… :frowning:

Hun håber også det bedste for ham.

Skal lige siges at han er meget blodig i den ene side af hovedet.
Jeg kan desværre ikke få lov til at rense der, han flytter sig hele tiden væk og vil ikke røres i nærheden af det…