Rodfrugter, øhh

  • er der nogen der forklare på en logisk måde hvorfor det hedder rodfrugter - der er da ikke meget frugt i dem.

Fordi…det er en frugt,-danse
som lever i jorden.
Det gør frugter ikke normalt.

Mange gode hilsner
Mona

Spurgte lige manden, og her er hans svar:

Den egentlige betegnelse for rodfrugter er knolde, men da knolde er et grimt ord har man opfundet salgsbetegnelsen rodfrugter. Det skal her nævnes at tomater og agurker samt flere andre rent faktisk er frugter, men betegnes som grøntsager. Det er det samme som sildehaj rent faktisk sælges under betegnelsen guldlaks, og havkat under navnet koteletfisk.

Tak skal I ha’
Det med knold - kan jeg bedre forstå - men syntes nu ordet er godt nok og ikke nødvendigt at forfine.
Jeg har fået en frygtelig vane med at syntes en masse ord er helt forkerte og ikke logiske. Frugter er for mig noget der vokser på et træ eller en busk - egentlig er rodfrugter vel mere i familie med grøntsager, også et underligt ord iøvrigt:-))

[quote=Lis Dahlstrøm;58774]Tak skal I ha’
Det med knold - kan jeg bedre forstå - men syntes nu ordet er godt nok og ikke nødvendigt at forfine.
Jeg har fået en frygtelig vane med at syntes en masse ord er helt forkerte og ikke logiske. Frugter er for mig noget der vokser på et træ eller en busk - egentlig er rodfrugter vel mere i familie med grøntsager, også et underligt ord iøvrigt:-))[/quote]
Ja, det danske sprog er ikke altid lige logiske , der er ikke noget at sige til dem som ikke har fået det ind med modermælken , har svært ved både at lære og forstå det -rulleøjne

Noget andet, det med at forfine ord, er at tiden gør det forfinede ord “grimt” også
Fra “pis” til “tis” til “urin”
Kan ikke lige komme på andre uden det bliver latrinært:-)

Det for mig til at tænke på nogle diskussioner jeg har haft på arbejdet (vuggestue).

Jeg kalder det lort, det er grimt, men det er jo det det er :slight_smile:

Mange vil hellere sige pølser eller “har du lavet”.
Pølser for mig er noget man spiser.
Og har du lavet? Øhhh… lavet hvad :?

Nu er jeg jo så selv blevet mor, hun er nu 7 mdr, så det er ikke så meget det vil snakker om - men er lidt spændt på om jeg vil blive ved med at kalde det lort…

Et er når man er nede i en institution, noget andet er, hvis man sidder ud og ens barn pludselig sige: “Jeg har lavet lort” -tihi

Kopieret fra Havenyt.dk

Hvad er forskellen på frugt og grønsager?

I skriver, hvad forskellen er på frugt, bær og nødder. Men hvad er forskellen mellem frugt og grønsager?
sundhed.dk skriver de, at det der er frugt har kerner man kan så igen og det har grønsager ikke. Men spørger du grønthandler (både foretninger og engrofirmaer) svarer de, at frugt har et højt sukkerindhold (ca. 15%) og at grønsager har under 5% og at en tomat både er en frugt og en grøntsag.
Hvad er egenligt frugt og hvad er grøntsager?
Med venlig hilsen Jeanett
Svar:

Det er ikke helt korrekt, hverken dét svar sundhed.dk giver eller det med sukkerindholdet på de 15% hhv. 5%. Skelnen mellem frugt og grøntsager er et almindeligt tilbagevendende spørgsmål. Er en agurk og en tomat ikke netop frugter i traditionel forstand med kerner, mens et salathoved og en porre klart er at rubricere som grøntsager, på grund af bladet eller plantestænglen? Sagen er, at der skelnes på to forskellige planer, hhv. det gastromisk–kulturelle, og det rent botaniske. Det korrekte svar er som delvist givet, at f.eks tomat, squash og agurk er begge dele; frugterne bruges bare som grøntsager.

Grønthandlernes og engrofirmaernes svar med sukkerindholdet er ikke korrekt, for det kommer an på hvilke sukkerstoffer (mannose, glukose, fruktose og andre -oser) der skeles til. Og hvad er nyplukkede ærter og sukkermajs, hvis de ikke er søde og netop har et højt sukkerindhold? Her tænkes på nyplukkede majskolber, der iøvrigt ikke er at sammenligne med de, der har ligget mange timer og omdannet kulhydrat til stivelse, som de man køber. (I friske sukkermajs halveres sukkerindholdet normalt indenfor 6 timer efter plukning alt efter temperaturforhold og modenhedsgrad). Men hvad er forskellen da, mellem frugt og grøntsager?

Grænsen er flydende og det er plantens traditionelle anvendelse, der afgør rubriceringen. Derfor er det svært at skelne præcist og endegyldigt. En grøntsag er en betegnelse, der primært dækker urteagtige planter, som anvendes i større mængder til direkte føde med ernæring for øje; de er oftest uden udpræget sødlig smag. Da krydderier i princippet har samme biologiske struktur (med grønne dele, frø etc.) men anvendelsen her sker i små mængder, er disse ikke at regne som grøntsager. Krydderierne fungerer som smagsforstærkere eller smagsgivere. Mange forskellige planteorganer kan anvendes om grøntsager: bælge med frø (ært/bønne) blade, rødder, stængler, blomsterknopper (artiskok) m.m.

En frugt defineres botanisk som et planteorgan, der indeholder frø; kort sagt, dét der bliver tilbage efter bestøvning, befrugtning og afblomstring. Herefter deles vandene i mangfoldige former, frøstande, farver og strukturer. Gastronomisk kategoriseres frugt endvidere på grund af et traditionelt højt sukkerindhold, kulturel desertbrug eller anvendelsen til småspiseri drevet af den søde tand.
Med venlig hilsen Henrik Ahlmann

[quote=Stine A;58780]Det for mig til at tænke på nogle diskussioner jeg har haft på arbejdet (vuggestue).

Jeg kalder det lort, det er grimt, men det er jo det det er :slight_smile:

Mange vil hellere sige pølser eller “har du lavet”.
Pølser for mig er noget man spiser.
Og har du lavet? Øhhh… lavet hvad :?

Nu er jeg jo så selv blevet mor, hun er nu 7 mdr, så det er ikke så meget det vil snakker om - men er lidt spændt på om jeg vil blive ved med at kalde det lort…

Et er når man er nede i en institution, noget andet er, hvis man sidder ud og ens barn pludselig sige: “Jeg har lavet lort” -tihi[/quote]

-tihi Så er den amerikanske da bedre…no 1 og no 2 så kommer man ikke til at sige grimme ord :smiley:

Nej, det er rigtigt.
Men ret forvirrende for et lille barn :confused:

Jeg kan heller ikke fordrage når folk sige: Muhko, vovhund osv…
Nej, det er en ko og den siger muh…

Fjollet at lære dem at sige muhko, når de så bliver ældre for de at vide det er forkert… :confused:

Nå, det var vist et sidespring -sorry

[quote=Stine A;58780]Det for mig til at tænke på nogle diskussioner jeg har haft på arbejdet (vuggestue).

Jeg kalder det lort, det er grimt, men det er jo det det er :slight_smile:

Mange vil hellere sige pølser eller “har du lavet”.
Pølser for mig er noget man spiser.
Og har du lavet? Øhhh… lavet hvad :?

Nu er jeg jo så selv blevet mor, hun er nu 7 mdr, så det er ikke så meget det vil snakker om - men er lidt spændt på om jeg vil blive ved med at kalde det lort…

Et er når man er nede i en institution, noget andet er, hvis man sidder ud og ens barn pludselig sige: “Jeg har lavet lort” -tihi[/quote]

Jeg har arbejde i børnehave i mange år og hvor er det rigtigt , hvor mange forskellige ting det kan blive kaldt når de er færdige på toilettet , personligt bryder jeg ikke om at børn eller voksne for den sags skyld det for l*rt … :S

Kalder du det ikke for hundelort, kattelort osv :?

ihh nej: bæ, høm høm eller faeces :-))

Nej ,ikke når der er børn i nærheden

Er det rigtig -what

Kalder i det virkelig noget andet :?

Sjovt så forskellige man er :slight_smile:

Så er de rodfrugter vist gødet på en naturlig måde:-)

G’nat

[quote=Stine A;58796]Er det rigtig -what

Kalder i det virkelig noget andet :?

Sjovt så forskellige man er :)[/quote]

Jeg siger at misserne har lavet gaver til mor :smiley:

Ej, Birthe altså -tihi
Skal de så under juletræet :? -tihi

[quote=Stine A;58796]Er det rigtig -what

Kalder i det virkelig noget andet :?

Sjovt så forskellige man er :)[/quote]

Nu er det et par dage siden mine egne børn var små :D… så det har været hunde høm høm , misserne ligger det jo i deres kattebakke ,katteklumper … jeg syntes det er vigtigt at man lære sine børn at tale pænt … Men ja heldigvis er vi forskellige alt andet er kedligt -thumbs

[quote=Stine A;58803]Ej, Birthe altså -tihi
Skal de så under juletræet :? -tihi[/quote]

Nej det er en anden slags gaver -tihi

De gaver misserne giver mig fortæller mig hvordan deres mave har det -tihi og det er jo en gave i sig selv at vide det