Røntgen eller tandbørste?

Ja, hvad ville I vælge her? Har været til dyrlæge og fået begge som forslag :slight_smile:

mvh. tina

Jeg ville foreslå røntgen uanset hvad. Uden røngten aner man ikke hvordan tænderne reelt har det. :slight_smile:

Måske både røntgen og tandbørste. En stor del af den forreste rod på kindtanden er synlig. Man kan ikke rigtig afgøre på billedet om det paradentose eller om det skyldes et hul. I begge tilfælde kan det blive nødvendigt at trække tanden ud.

Som det ser ud der, vil det nok være svært at børste rigtig grundigt. Katten har formentlig ret ondt i det. Du kan måske få lov til at gnide klorhexidin på med en vatpind.

Venlig hisen og god bedring. Søren

Min MCO-hun på 8 år, Sveske, har lige fået trukket næsten alle sine tænder ud, pga TR.

Hvis man “bare” så på tænderne, ja så var de pæne, allesammen, de er nemlig blevet børstet, siden hun flyttede ind her, da hun var 16 uger.
Der var lidt tandsten på 3 kindtænder - men rødderne, som man jo ikke kan se uden røntgen, så var Ruhnau’s dom, at 3 hjørnetænder og 5 kindtænder skulle ud. Den besked sendte Ruhnau til Aalborg Dyrehospital, der stod for behandlingen.
Tænk, hvis jeg ikke havde fået forelagt røntgenbillederne for Ruhnau i en telefonkonsultation…så havde Sveske haft vanvittige smerter i de ellers pæne tænder, det havde været forfærdeligt.
En telefonkonsultation hos Ruhnau koster 4oo kr…det er småting ved siden af regningen for tandudtrækning :rock:

Aldrig mere blot en tandrensning - men full mouth røntgen - billederne over til Ruhnau - så man sikrer katten den bedste behandling. :ok:

Tak - det lyder som en røntgen. Det hældede jeg også mest til selv, især fordi det er centreret omkring en tand :slight_smile:

mvh. tina