"Rør mig ikke"

Hvordan har I det med at publikum på udstillinger gerne vil snakke med evt. røre ved jeres katte ?

Jeg var i Dragør i går med mit barnebarn, han er blevet lidt hooked på at vi skal udstille, så ud over at overvære bedømmelser var vi selvfølgelig rundt og kigge på kattene osse :slight_smile:

En skøn killing kom hen til tremmerne, der var ingen ved buret og der var ikke noget ”rør mig ikke”skilt. Helt automatisk løftede jeg hånden og snakkede til killingen, hvem kan stå for sådan en, ikke mig :engel2:

Så lød der en sur stemme bagfra lad være med at pille ved min kat

Jeg kan sagtens forstå at nogle ikke ønsker deres katte berørt/snakket med, men så er det altså nemt lige at sætte et ”rør mig ikke”skilt på buret, det giver et væsentligt bedre indtryk end at blive snerret ad. Katteudstillinger er jo ikke blot en skønhedskonkurrence for kattene, men også udstilleres mulighed for at dele deres glæde ved deres hobby, med fam. DK, at dele deres race med de besøgende.

Jeg blev ærligt talt lidt ærgerlig på kattenes og kattesportens vegne, det var et rigtig kedeligt signal der gik igennem der.

Det er jo flere år siden jeg sidst udstillede, så tingene kan have ændret sig, og skal vi udstille, så vil jeg gerne være lidt på forkant, hvordan har I det med det, er publikum ligegyldige eller et nødvendigt onde, eller er det en måde at dele glæden ved kattene på, med alt hvad det indebærer ?

Nu er det her blot et indlæg om hvordan jeg ser/oplever det at udstille kat i bur, for det er begrænset for mit vedkommende at udstille kattene i bur da jeg bruger sturdi shelter :slight_smile:

Jeg har som udstiller intet problem med at man gerne vil hilse på min kat, men det jeg har et problem med er når det er børn der står og vifter med genstande foran buret, eller leger tremmeleg med deres pind eller hvad de nu har i hånden eller råber og skriger foran buret(det oplevede jeg desværre lidt meget af i Rødovre) for det skal være hyggeligt for katten også at være på show. Men i Rødovre måtte jeg sige en del fra, da det til sidst stressede min ene kat så meget at når folk prøvede at putte en finder ind for at nusse så hakkede hun ud efter dem…de skulle bare lade hende være :frowning:

Men hvis man kommer hen til et bur og gerne vil nusse katten, så prøv at kig på burets top om der står en flaske håndsprit :slight_smile: Dette er en god ting at lige tage og spritte hænderne af for ikke at tage bakussen fra anden kat til den kat man gerne vil hilse på. :slight_smile:

Jeg har den holdning at man skal spørge før man rører :slight_smile:

Jeg siger som regel ja (medmindre vi er på vej til bedømmelse), og sidder jeg ved
buret og der kommer børn spørger jeg dem også selv om de har lyst til at røre.

Men som sagt synes jeg ikke man skal røre uden af få lov til det først.

Jeg må indrømme at jeg helst heller ikke ser fremmede pille ved mine katte på udstillinger.Jeg viser utrolig gerne mine sølvkugler frem, hvis folk kommer og spørger om de må røre dem, men da jeg engang på en udstilling kom tilbage til min bur og så, at en gæst havde taget sig den frihed, at åbne ind til mine katte, for at nusse, da blev jeg stram i masken, og siden har jeg skiltet med, at mine katte ikke må røres medmindre jeg selv er der, og tillader det !!

Jeg gider ikke små fedtede barnefingre, der skal klappe mens jeg står og prøver at gøre birmapels klar til at gå på dommerbordet - men resten af dagen er folk mere end velkomne til at nusse og klappe. Hvis katten ligger og sover og folk prikker til den for at vække den kan jeg godt finde på at bede dem lade den sove i fred (de er trætte ud på eftermiddagen…), men hvis de er vågne og selv viser interesse, så klap endelig løs! At udstede klappeforbud hindrer såmænd ikke luftbåren smitte i at nå frem til mine katte alligevel :slight_smile:
VH
Susanne

Der havde jeg helt klar også sagt fra, så det ikke kunne misforståes - der er grænsen!
VH
Susanne

1: der er bakterier mellem kattene - så publikum skal ikke røre uden lige at være sprittet af først
2. semi og langhår skal ikke fedtes til inden bedømmelse - altså skal publikum holde fingrene fra misserne til efter bedømmelserne

selvfølgelig må publikum gerne kramme på mine katte - NÅR de er sprittet af og kattene ikke skal showes mere på dagen…

jeg har en gang oplevet at nogen åbnede buret uden min tilladelse - jeg gik totalt fra koncepterne må jeg indrømme… for jeg elsker at vise mine katte frem og hygge med dem og publikumm, men dælme på mine og ISÆR kattens præmisser…

så publikum er et nødvendigt onde - samtidig med at de gør dagene hyggelige og alsidige… det er en både og

[QUOTE=Susanne W;912516]Der havde jeg helt klar også sagt fra, så det ikke kunne misforståes - der er grænsen!
VH
Susanne[/QUOTE]

Nej selvfølgelig skal fremmede IKKE lukke bure op, jeg ville osse have flejnet fuldstændigt

Da vi stoppede op foran buret kom killingen hen til tremmerne, jeg gravede ikke hænderne ind mellem tremmerne men løftede stille en hånd så den kunne snuse til den, mit barnebarn er en stor fornuftig dreng på 11, åbenbart mere fornuftig end mig for han stod bare og kiggede. Igen jeg har det ok med at nogle bare ikke ønsker deres katte berørt, men det er et så meget pænere signal med et “rør mig ikke” skilt end det er at snerre, eller alternativ at sætte plastik for, det har jeg da set at nogle gør.

Og nej børn (eller voksne) skal ikke stå og stikke til katte med legetøj, eller genere katte der vil have ro

[QUOTE=Marianne H;912525]Nej selvfølgelig skal fremmede IKKE lukke bure op, jeg ville osse have flejnet fuldstændigt

Da vi stoppede op foran buret kom killingen hen til tremmerne, jeg gravede ikke hænderne ind mellem tremmerne men løftede stille en hånd så den kunne snuse til den, mit barnebarn er en stor fornuftig dreng på 11, åbenbart mere fornuftig end mig for han stod bare og kiggede. Igen jeg har det ok med at nogle bare ikke ønsker deres katte berørt, men det er et så meget pænere signal med et “rør mig ikke” skilt end det er at snerre, eller alternativ at sætte plastik for, det har jeg da set at nogle gør.

Og nej børn (eller voksne) skal ikke stå og stikke til katte med legetøj, eller genere katte der vil have ro[/QUOTE]

Et “rør mig ikke” skilt udløser ret ofte følgende bemærkning fra ikke så kattekyndige: " Den skal du ikke røre, den er sikkkert sur og bider", og jeg synes det er utroligt trist at se en burrække med de skilte. Jeg savner ofte en STOR informationstavle om hvordan man som publikum forventes at gebærde sig, de få gange de har været der har det absolut haft en effekt og hvad der betyder endnu mere; en større forståelse for katten og dens behov. Så dem så jeg gerne udbredt i stedet for de små skilte som ikke er en dyt informative, men udelukkende restriktive.

Jeg er enig med Annie her. De må meget gerne komme og hilse på Cooper når han kommer på udstilling, men de må gerne lige spørge først.

Cooper var da også ude nogle gange igår mens jeg sad ved buret med min veninde, men der blev pænt spurgt inden man bare stak klør fem ind i buret.

Folk må nusse alt det de vil gennem tremmerne hos mine katte. De skal selvfølgelig ikke genere katten ved at prikke til den mens den sover, eller daske den i hovedet med en drillepind eller lign., men alm. nus med en finger er helt ok.
Vil folk ikke have det, så synes jeg også at de skal sætte et “Spø’r før du rør’”-skilt på buret. Jeg er der langt hen af vejen for at publikum skal opleve kattene, og det indebærer for mig altså også at røre lidt og ikke kun se.
Er jeg igang med at sætte op til at katten skal til bedømmelse, eller på vej til bedømmelse, så siger jeg dog også at det ikke duer lige nu og forklarer hvorfor, men at de er velkomne efter bedømmelsen. Ligesom at jeg som steward også pænt genner publikum væk fra dommerringen, når de vil snakke med kattene der, med en pæn forklaring på hvorfor :slight_smile:

Rør mig ikke skiltene kan misforstås og nogle tror at katten så er sur - men til andre tider vælger publikum at ignorere skiltet, selvom det er oppe, så om det er på eller ej er et fedt.

Jeg bryder mig ikke om, at alle og enhver piller ved mine katte.
Som Annie skriver vil jeg spørges først og jeg vil have lov at sige nej, hvis jeg ikke mener mine katte skal pilles ved :slight_smile:

Uh det er godt nok en svær balancegang. Det er absolut et mega dårligt signal at sende til andre mennesker at snerre ad dem som Marianne oplevede, eller som jeg oplevede engang hvor jeg havde taget min svigerinde med på en udstilling og kigge.
Hun får øje på en der er ved at klargøre en stor flot perser og står og betragter det lidt, så vender hun sig om mod mig og siger “ih hvor ser han sur ud”, men det var i den grad sagt med et stort smil for hun er faktisk rigtig glad for persere, men madammen der står med perseren siger meget, meget surt: Det er nok fordi der er så mange mærkelige mennesker der står og kigger på ham! Tak for kaffe! min lille lidt naive svigerinde hoppede næsten 2 meter baglæns og blev såå ked af det. :S

Men på den anden side så ville der nok nærmest flyde blod hvis der var nogen der havde åbnet buret ind til min kat :yikes::mad: Siden der var én der fortalte om at have oplevet det, har jeg godt nok overvejet at sætte små hængelåse på mit bur for eftertiden, for jeg havde aldrig tænkt tanken at nogen ku være SÅ ubetænksomme!

Og råbende og skrigende børn kan jeg godt nok også blive træt i ansigtet af. På den anden side så er det super sjovt at lade en (sød og rolig)unge på ca 7år holde ens coon på 7kg :smiley:

Måske som Pia foreslår så nogle oplysningsskilte så publikum forstår lidt mere af hvad der skal foregå!

Det skal du så lige være opmærksom på IKKE er tilladt i følge FIFés udstillingsregler :slight_smile:

Men piberensere må man gerne sætte på som en “lås” :slight_smile:

Ja, bare ikke hængelåse :slight_smile:

Det er faktisk et rigtig godt forslag :slight_smile:

Som hovedregel ser jo nok mest katte på udstillinger, hvis ejere jeg kender og hvor ejeren typisk er i nærheden, når jeg ser katten eller får den “smidt i hænderne” (som jeg gjorde med en Maine Coon på vej ud af hallen idag :)), men ligesom Marianne ville jeg have haft svært at holde fingrene fra en nysgerrig killing. Jeg stikker dog aldrig fingrene ind i buret, men bøjer fingeren og sætter finger"ryggen" mellem tremmerne. Så kan katten nusse fingeren, hvis den vil - eller lade være :slight_smile:

Jeg ville (naturligvis) flejne skråt over nogen, der forsøgte at åbne ind til min kat, fordi de ville hilse på den, men hvis min kat sidder fremme i buret, må folk hilse alt det, de vil - under hensyntagen til katten :slight_smile:

Jeg viser gerne mine katte frem, og man må også gerne røre, når jeg ikke lige har børstet katten op og gjort den klar til dommeren. Dog vil der altid være nogen, der ikke kan finde ud af at omgåes katte, og disse mennesker får ikke lov til at røre, og det kan både være voksne som børn.
Havde de åbnet mit bur uden mit vidende, var jeg blevet hamrende sur. Jeg blev også lidt stram i masken, fordi en del publikum ikke forstod de skilte, der var sat op i Fredericia, og gik ind i ringene, for de kunne jo ikke pille, rode, rage på kattene fra den anden side, da havde udstilleren sat plastik for.

Ja hvorfor tror de lige, at udstilleren har gjort det?

Ok det viste jeg ikke, men så må jeg nøjes med piberensere :slight_smile: Jeg blev bare helt forskrækket over at hører at der virkelig var nogen der ku finde på det!

Jeg går næsten udelukkende på udstilling for at få kontakt til publikum og fortælle om mine katte (og så for lige at hilse på jer andre fjolser).

Måske af den grund har jeg intet problem med, at folk stikker fingrene ind til mine katte - at de ikke tænker over sygdomsrisiko m.v., forstår jeg faktisk godt.

Man kan i øvrigt sige alting på en pæn måde. Flere gange i dag fortalte jeg da publikum, der gik foran dommerburene, at kattene der var for at dommerne skulle kunne se dem, men at de kunne se kattene i deres egne bure.
Hvor skulle publikum vide alt det fra, som vi ved, tænker jeg.