"Rør mig ikke"

[QUOTE=Susanne W;912514]Jeg gider ikke små fedtede barnefingre, der skal klappe mens jeg står og prøver at gøre birmapels klar til at gå på dommerbordet - men resten af dagen er folk mere end velkomne til at nusse og klappe. Hvis katten ligger og sover og folk prikker til den for at vække den kan jeg godt finde på at bede dem lade den sove i fred (de er trætte ud på eftermiddagen…), men hvis de er vågne og selv viser interesse, så klap endelig løs! At udstede klappeforbud hindrer såmænd ikke luftbåren smitte i at nå frem til mine katte alligevel :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]
Enig…med mindre mine sover, eller det er sidste udkald før bedømmelse eller sceneshow…så må folk altså klappe og gramse alt det de gider på mine, hvis katten er i humør…og det er en birma som rgel.

Her må man også gerne snakke med vores katte.
Men vi vil da også gerne spørges først så viser vi gerne frem
Vi har et par får gange sagt nej, når vi lige har sat dem op og er på vej til dommen, eller når de har sovet tungt.
Vi har så også engang været udsat for man har åbnet buret for at se katten bedre. .
Men det slemmeste var til et maine coon special, hvor lyset kig over hele byen og i hallen, der var der nogle børne der kørt hen over bur fronten med nogle pinde, det ødelagde Asmus´s udstillings karrieren .Og der må jeg nok sige jeg var gal og forældrene fik også ren besked.
Forældrene var endda selv udstiller og burde havde opdraget deres børn bedre.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;912608]Jeg går næsten udelukkende på udstilling for at få kontakt til publikum og fortælle om mine katte (og så for lige at hilse på jer andre fjolser).

Måske af den grund har jeg intet problem med, at folk stikker fingrene ind til mine katte - at de ikke tænker over sygdomsrisiko m.v., forstår jeg faktisk godt.

Man kan i øvrigt sige alting på en pæn måde. Flere gange i dag fortalte jeg da publikum, der gik foran dommerburene, at kattene der var for at dommerne skulle kunne se dem, men at de kunne se kattene i deres egne bure.
Hvor skulle publikum vide alt det fra, som vi ved, tænker jeg.[/QUOTE]

Lige netop!

Hvis ikke ligefrem Ib ligger og sover, så hiver jeg ham også gerne ud og smækker ham i favnen på folk L De kan nærmest ikke blive fri. Og Ib ELSKER det :smiley:

Adelie gider ikke tages ud af buret mere end allerhøjst nødvendigt GG Men hun vil VÆLDIG gerne nusses inde i sit bur. Og da jeg synes folk skal ha’ lov at mærke hvor FANTASTISK blød sådan en krøllekat er, så lukker jeg gerne op så de kan mærke efter selv :slight_smile:

Jeg HAR faktisk en flaske med hånddesinfektionsmiddel i min udstillingstaske… men jeg glemmer altid at ta’ dem frem. Og jo, selvfølgelig kan de blive smittet af noget… men det kan de vel også af at komme op på armen af en der har nusset en anden kat på samme arm? Man desinficerer jo ikke hele ens trøje…

Jeg ville, som mange andre, gå ret meget i spåner hvis folk jeg ikke kendte lukkede buret op til mine katte. Men at f. eks. Mette tager Ib ud… det er jo noget andet :slight_smile: Folk jeg kender må såmænd gerne ta’ den lille brune selskabspapegøje ud, hvis jeg ikke lige selv er der til at gøre det L

Heh og så er jeg en gang kommet hen til mit bur hvor der MANGLEDE en kat :besvimer: men heldigvis var der en der kunne fortælle at det var fordi han var blevet hentet til NOM mens jeg selv havde haft en af de andre oppe hos dommeren :slight_smile:

Jeg kan så godt forstå at folk der har en af de racer der kræver noget mere pelspleje ikke vil ha’ dem snasket til/klappet flade lige inden de skal op til dommeren. Min pelspleje består i tre-fire strøg med en børste og en engangsvaskeklud L

[QUOTE=Battlestar;912522]1: der er bakterier mellem kattene - så publikum skal ikke røre uden lige at være sprittet af først
2. semi og langhår skal ikke fedtes til inden bedømmelse - altså skal publikum holde fingrene fra misserne til efter bedømmelserne
[/QUOTE]
Det skal min korthårskat nu heller ikke :S

Jeg plejer at kigge på i hvilken side Yasha ligger sig, og sætter så mit “spørg før du rør”-skilt ud for ham. Han plejer nemlig bare at kugle sig sammen og sove der til jeg kommer og forstyrrer ham.
For hans pels kan altså gå i totalt katastrofe hvis der kommer børne-fedtfingre i hans pels - også selvom den er “kort” :S
Russeren får så tilpas mange point på pelsen, at jeg bare ikke tillader fedtfingre i hans pels, før han har været ved dommer - også selvom jeg godt ved at han er til sidst.
Han gider så helt ærligt heller ikke alle de fingre, han bliver simpelthen gnaven og taler rigtig grimt til dem som prøver at få fingrene ind til ham.
Han vil langt hellere beundres på behørig afstand.

Unni er jeg sådan lidt mere “bare lige spørg først” - hun vil som regel rigtig gerne have opmærksomhed og hendes pels er ikke sådan “bare lige” at ødelægge, hvis ellers hænderne er ok rene.

Og ja - jeg tror måske jeg overvejer at have en gang sprit til at stå på buret, til de som absolut må klappe…

Men nej - ingen piller ved min kat uden at have fået lov - og så er der de personer med permanent tilladelse til at pille og vise frem, men det er også lidt noget andet end “tilfældige” tilskuere :slight_smile:

Vi har Spørg før du rører skilte på vores bure.

Men publikum må meget gerne røre, når de har spurgt :slight_smile:
Jeg plejer at sige, at de må røre hvis de kan nå dem.

Og vi tager meget gerne kattene ud, så publikum kan se og føle dem.
Der er mange små piger, der har rørt ved en ægte prins- eller prinsessekat i denne weekend :slight_smile:
Alfus og Røsse fik mange beunderer pga deres hvide farve.

Åhhh se moar, den er en prinsessekat, den er helt hvid og har lyserøde ører og næse!

I Racekatten har vi en lille ‘Information til publikum’-folder, som publikum får udleveret ved indgangen - forhåbentlig kigger de lige i den, for der står nemlig alt det med, at man ikke skal røre katte uden at få ejerens tilladelse, at kattene kan ses i deres egne bure og ikke i dommerburene, hvor udstillerne har ‘førsteret’ osv.

Jeg sidder lige nu og kommer i tanke om at jeg da totalt glemte min egen håndsprit til udstillingen igår…:dokdok:
Jeg havde ellers planlagt at jeg ville tage den med, men i min store iver over at komme til min første udstilling (ever!) så røg den altså i glemmebogen :venter: :argh:
Det må jeg så huske til Køge udstillingen. Jeg fik da osse lært et par ting eller to igår :smiley:
Og sagt hej til diverse nusseglade missere! Der var endda en NFO der slikkede min hånd hvor hun normalt ikke slikkede nogens hænder…selv ejerens :uha: Og det var hver gang jeg kom forbi hendes bur…snakkede da osse med ejeren i samme omgang :slight_smile:
Mine hænder må smage ualmindeligt godt :?:gruble::confused: Eller nowet… :tihi:

Er det ikke en forældet regel ? Fra dengang stewarderne kom ned og hentede kattene helt nede fra buret ?
For ellers har jeg da mange gange overtrådt FIFe’s udstillingsregler. Jeg har hængelås på mine bure - hvis jeg forlader dem.

Når det er sagt - så har jeg det sådan, at hvis mine katte ikke kan tåle at folk rører ved dem så må de blive hjemme. MEN - der skal jo være mening med galskaben. Jeg vil
helst tage katten/e ud og lade folk kæle med dem - eller lukke lågen op så folk kan strække hånden ind og kæle.
Jeg har ikke noget imod at folk stikker hånden ind gennem tremmerne og kæler med en kat der selv kommer hen og gnider sig op ad tremmerne. Men jeg bryder mig ikke om at folk
stikker ting ind til kattene - ikke mindst børn kan nemt blive for voldsomme. På dyrskuet og i Rødovre centreret sørgede jeg for at lægge noget godkendt legetøj ved buret så
børn kunne bruge dette. Det ER jo et behov for mange og det kan jeg godt forstå. Men børn ( og voksne) skal også lære at respektere kattene ( og ejerne).

[QUOTE=TrekkieGrrrl;912631]Lige netop!

Hvis ikke ligefrem Ib ligger og sover, så hiver jeg ham også gerne ud og smækker ham i favnen på folk L De kan nærmest ikke blive fri. Og Ib ELSKER det :smiley:

Adelie gider ikke tages ud af buret mere end allerhøjst nødvendigt GG Men hun vil VÆLDIG gerne nusses inde i sit bur. Og da jeg synes folk skal ha’ lov at mærke hvor FANTASTISK blød sådan en krøllekat er, så lukker jeg gerne op så de kan mærke efter selv :slight_smile:

Jeg HAR faktisk en flaske med hånddesinfektionsmiddel i min udstillingstaske… men jeg glemmer altid at ta’ dem frem. Og jo, selvfølgelig kan de blive smittet af noget… men det kan de vel også af at komme op på armen af en der har nusset en anden kat på samme arm? Man desinficerer jo ikke hele ens trøje…

Jeg ville, som mange andre, gå ret meget i spåner hvis folk jeg ikke kendte lukkede buret op til mine katte. Men at f. eks. Mette tager Ib ud… det er jo noget andet :slight_smile: Folk jeg kender må såmænd gerne ta’ den lille brune selskabspapegøje ud, hvis jeg ikke lige selv er der til at gøre det L

Heh og så er jeg en gang kommet hen til mit bur hvor der MANGLEDE en kat :besvimer: men heldigvis var der en der kunne fortælle at det var fordi han var blevet hentet til NOM mens jeg selv havde haft en af de andre oppe hos dommeren :slight_smile:

Jeg kan så godt forstå at folk der har en af de racer der kræver noget mere pelspleje ikke vil ha’ dem snasket til/klappet flade lige inden de skal op til dommeren. Min pelspleje består i tre-fire strøg med en børste og en engangsvaskeklud L[/QUOTE]

Ihh jeg håber altså at jeg en dag får mulighed for møde Ib!

Tænk, jeg synes ikke jeg så den folder i Fuglebjerg da jeg også sad i indgangen en times tid :?
Men udover det, en super god ide :ok:

Jeg vil så sige, at den der med at folk skal spritte hænderne af - den får I ikke meget ud af. Uanset hvad I bruger til at decinficere hænder så skal det sidde mindst 10 minutter før
det virker. Selvfølgelig vil man på den måde kunne “vaske” det værste af - men rigtig rengøre hænder ( eller andet) for bakterier og virus det kan man altså ikke.
Og det samme gælder på dommerbordet ( bord og legetøj, dommers tøj og hænder m.m.)

Jeg mener personligt at det er mere vigtigt at vi avler og har vores katte på en sådan måde at de kan klare at løbe ind i lidt bakterier og virus ind imellem. For ellers bliver
de for sarte.

Det er iøvrigt ikke min oplevelse at folk “nusser” pelsen til på katte bare fordi de kæler med den. Med mindre de har hænderne fulde af is eller lignende.
Under normale omstændigheder så er somalien ( og abyens) pels ikke bare smudsafvisende - men den trives faktisk vældig godt med det lille ekstra fedttilskud
som en gang kæl kan give den.

[QUOTE=Teresa Guldager;912786]Er det ikke en forældet regel ? Fra dengang stewarderne kom ned og hentede kattene helt nede fra buret ?
For ellers har jeg da mange gange overtrådt FIFe’s udstillingsregler. Jeg har hængelås på mine bure - hvis jeg forlader dem.[/QUOTE]

Kopi af showrules:

3.7 Aflåsning af bure
Det er forbudt – og straffes med udelukkelse fra konkurrencen - at låse burene med hængelås og/eller flytte katten til et andet bur før bedømmelserne er færdige.

[QUOTE=Teresa Guldager;912794]Jeg mener personligt at det er mere vigtigt at vi avler og har vores katte på en sådan måde at de kan klare at løbe ind i lidt bakterier og virus ind imellem. For ellers bliver
de for sarte.[/QUOTE]

Helt enig! Jeg har en flaske håndsprit i min udstillingskuffert, men den har dælme ligget der længe og er kun meget sjældent blevet brugt. Det allerstørste problem på udstillinger er ikke bakterier, men virus - og håndsprit tager alligevel ikke vira :slight_smile:

[QUOTE=Helene C;912791]
Tænk, jeg synes ikke jeg så den folder i Fuglebjerg da jeg også sad i indgangen en times tid :?
Men udover det, en super god ide :ok:[/QUOTE]

Så er vi måske løbet tør …? Det må vi vist lige få kigget på, for det er nemlig en rigtig god lille info til publikum :slight_smile:

Sådan en tavle ville jeg, som kun kommer som publikum, sætte enormt stor pris på.

Jeg synes det er så svært, hvad man “må og ikke må” og jeg kigger som regel kun og får ikke klappet nogle katte, netop fordi jeg er så meget i tvivl om, hvad der er i orden. Som Vivi også skriver, så er der nogle ting der bare er rigtig svære at vide, når man ikke selv udstiller og jeg er bange for at overtræde nogle uskrevne regler.

jeg har faktisk mit liggende i tasken som jeg bruger selv, hvis jeg har nusset andre katte (især fertile), fordi det tager noget af LUGTEN af andre katte :tihi:
Yasha KAN nemlig godt synes at man lugter grimt, hvis man kommer og lugter af fertil kat - så vil han hellere lugten af nysprittede hænder :smiley:

… og så affedter det også hænderne lidt, hvis det er meget varmt og man ikke vil svede pelsen til på katten :tihi:

Ja, lige DEN detalje var vi flere, der snakkede om i løbet af weekenden, for det var godt nok let at blive klam/svedig på hænderne i den hal og så skal der ikke meget til, før man får ødelagt en pels. Selv ikke en burmeserpels kan tåle, at man har stået med katten i fugtige hænder for længe :frowning:

Og så er sprit bare RIGTIG godt at have ved (i) hånden :smiley:

Sprit og så den übergeniale tørshampoo Ann-Dorrit forhander er en super kombi til at holde hænderne tørre og fedtfri :slight_smile:

Den er super så absolut, men forestil dig en familie der kommer ind i en hal der bugner af katte og ungerne der bare har en ting i hovedet, der kan jeg forsikre dig for at forældrene ikke får læst den for de halser efter ungerne :wink:

Det var faktisk på en svensk udstilling en gang jeg så sådan en stor tavle, den var sød og meget kortfattet og alle kunne nå at læse og ikke mindst forstå den inden det gik løs i hallen med alle vidunderne :slight_smile: Måske jeg endda har et billede af den, prøver lige om jeg kan finde det i morgen.

Jeg har kun været med som publikum & da jeg er en blanding mellem almen høflig & lettere genert, fik jeg kun hilst på en kat. Som en der slet ikke er inde i udstillinger vil jeg finde det rart med skilte hos kattene, så man viste hvad god stil hos hver enkel var. Som udgangspunkt kunne jeg så aldrig finde på røre en kat på en udstilling, uden først at spørge om lov, netop for ikke at gøre noget forkert. Men jeg ville elske at få hilst på nogle flere katte, især nu hvor jeg endelig har fået øjnene op for racekatte :slight_smile: