på udstil skal en sort/brun tabby der være “klar” i farven eller med så meget rufisme som muligt eller er dette racebestemt :?
Det kommer jo an på, hvilken farve tabby vi taler om. Du kan læse om idealfarverne i FIFe’s Generelle standarder og i TICAs Uniform Color Description. Begge kan downloades hos de respektive forbund.
hvor finder jeg det henne.
Jeg tænker på sort makrel tabby, sort spotted tabby og sort klassisk tabby.
Jeg vil så hjertens gerne se et billede af din kat Just love pictures
Eller måske bare du kunne nævne racen
Rufisme er fy fy, hvis der er tale om en sølvkat - gruppe 7 (såvidt jeg husker) Selv i forhold til rufisme er alt jo relativt også i forhold til de enkelte racer. Som eksempel tæller farven/mønster (her omfattet rufisme) kun 5 point ud af 100 point for min race - NFO’en. Så selv for sølvkatte er der her plads til lidt rufisme
Knus Gitte
Jeg er ret sikker på at der er snak om huskat
Den standard er jeg desværre ikke inde i - bliver de smukke huskatte iøvrigt grupperet?
Knus Gitte
[QUOTE=DK Nemador;623776]Den standard er jeg desværre ikke inde i - bliver de smukke huskatte iøvrigt grupperet?
Knus Gitte[/QUOTE]
Nope vi har en gruppe der hedder huskatte, en til veteraner og en til pensionister
Filur er en huskat, så bedømmes ikke på farve. Grund til jeg spørger hvordan en “perfekt” sort tabby ser ud er at det undre mig jeg yderst sjældent ser tabbyer på udstil med bare noget, der minder om den mængde rufisme Filur har. Så undres jeg over om det var uønsket eller bare svært at fremavle.
Så vidt jeg kan lure udfra farve standard er det da vist ønskeligt de har rufisme?
Snus er sort makrel tabby - og hun har ikke ret meget rufisme.
Her er hun omkring 5 måneder:
[QUOTE=tzari;623783]Filur er en huskat, så bedømmes ikke på farve. Grund til jeg spørger hvordan en “perfekt” sort tabby ser ud er at det undre mig jeg yderst sjældent ser tabbyer på udstil med bare noget, der minder om den mængde rufisme Filur har. Så undres jeg over om det var uønsket eller bare svært at fremavle.
Så vidt jeg kan lure udfra farve standard er det da vist ønskeligt de har rufisme?[/QUOTE]
Jamen, hvis der ikke er nogle farvegrupperinger inde over - så tror jeg ikke at rufisme i sig selv er hverken positivt eller negativt. Men har vi nogle dommere som kan byde ind med mere i forhold til dette?
Selv synes jeg en flot rufisme fyldt varm tabby er utrolig flot - bare vi ikke taler om sølvkatte, som jo skal være “kolde” i farven - altså uden rufisme
Knus Gitte
Bundfarven på en sorttabby skal være meget varm, gerne rødlig eller abrikosfarvet og det er ikke rufisme, men er bundfarven kold og “grålig” ses det som ikke ønskværdigt. Jeg vedhæfter 2 billeder, det første er af en kiling ca 2 måneder gammel, det andet er af min Imitz på 10 år. De er begge British Shorthair.
Hilsen Linda
I genetisk forstand er Rufisme det der giver den varme farve - enten det er i en bruntabby (sorttabby) eller en sølv. Forskellen er bare at i sølv er det en fejl mens i ikke-sølvfarverne er det en god ting.
Men genetisk er det samme ting.
Teresa