Rumpe-klip på Maine Coon - hvordan?

Jeg håber min overskrift er dækkende:)

Det drejer sig i alt sin enkelthed om at Mattis tit har små “gaver” med ud af kattebakken, når han har lavet stort. Enten falder der lille en lille klump når han kommer ud eller også hænger den fast i pelsen. Jeg er efterhånden ved at være træt af altid at skulle tjekke ham når han har været på bakken. Jeg er dog aldrig i tvivl om, hvornår det er nr. 2, fordi det sker under stor ståhej med ekstremt meget graven og snakken.

Jeg overvejer derfor kraftigt at klippe ham bag på, men er lidt usikker på hvordan jeg griber det an. Jeg kan huske at Battlestar i flere tråde (om dårlig mave) har skrevet at hendes katte har rituelt klippede rumper. Jeg er lidt usikker på hvor meget man skal klippe, er det bare med en saks eller ???
Hvis der findes billeder vil jeg meget gerne se - det er jo en lidt prekær situation for en kat, men jeg sladre ikke til nogen. Det bliver mellem os:D

Du tager en saks og så klipper du det lidt kort det som vi kalder for bukserne på Maine Coon, dvs de lange hår bag på bagbenene. Omkring numsehullet forsøg der at klippe det ultra kort og gerne også lidt under halen af det stykke som er tæt ved numsen. Det er nemmest hvis du har en til at holde katten mens du klipper :slight_smile:

måden jeg gør det på er enkel :slight_smile:

jeg tager en ultra skarp saks for hvis den ikke er skarp, så kan den ikke klippe ordentligt over og så hiver du bare i hårene… så bliver du upopulær

jeg lægger missen på ryggen…

så lokker jeg mis til at løfte bagbenet ved at lægge en finger lige UNDER knæleddet (teknisk set over men det er under fra din vinkel)… ganske let - katten skal selv få ideen at løfte benet så du kan komme til

Så tager du - lige som frisøren - en tot mellem pege og langemand…

Så klipper du så tæt på dine egne fingre at du er bange for at klippe i dig selv… så klipper du nemlig ikke i katten :slight_smile:

tag en lille tot af gangen - ikke hele fanen, for det er en uvant fornemmelse for missen og mine hader hvis jeg klipper meget af gangen… små totter :slight_smile:

når du bliver mere sikker på fornemmelsen kan du gøre det frihånds - men start med fingertricket så du ikke klipper i mis… det kræver MANGE rejer at få dem med på klippe ideen igen hvis de har en dårlig oplevelse

Klip så meget som du nu synes der skal til… start indefra rumpen og arbejd dig udaf - det kan jo være det er lidt der skal til og så ser mis lidt fjollet ud hvis hele bagpartiet er trimmet :slight_smile: less is more :slight_smile:

Held og lykke :slight_smile:

Jeg tager ofte en kam ind i håret, hvis jeg skal klippe, og så klipper jeg på den anden side af pelsen, så er jeg sikker på ikke at få fat i huden, som jo er meget elastisk på katte :slight_smile:

Tak for jeres svar - jeg vil forsøge næste gang jeg har nogen der han hjælpe med at holde:)

Jeg klipper Slaggy mens hun sover/slapper af. :slight_smile: Hun ligger tit i sofaen og sover på ryggen, når jeg ser tv. Så kan jeg sidde og nusse hende, mens jeg ligeså stille klipper bukserne.

Det er også sådan jeg holder øje med om hun har duller på maven og klipper dem, hvis hun har.