Ryger du?

Nej jeg ryger ikke!
Ja jeg tænker på at det blandt andet er dårligt dyr og medmennesker. Og det er en af millioner af grunde til at jeg aldrig vil ryge! - og heller aldrig bo sammen med nogle der gør!

[QUOTE=Helene;572094]Jeg har ved adskillige obduktioner set med egne øjne, at ikke-rygende byboers lunger er langt mere medtaget end en almen landmand rygers lunger. Det har ofte overrasket mig. Men at bo i storbyen som fx København centrum er langt mere skadeligt for lungerne end smøger.
Så jeg har ret ofte spekuleret på, hvorfor rygerne bliver så udskældt, når bil os og smog er langt værre for helbredet. Jeg har endda skrevet kronikker om det, og henvendt mig til div politikere og ville ønske vi kunne få bilerne ud af byen (for sundhedens skyld). Men det er som at rende panden mod en mur. Og ikke helt overraskende, for næsten alle politikere køre i bil gennem byen når de skal ind på borgen.[/QUOTE]

Det har netop ALTID været min pointe …Forleden var jeg inde i København, ( omkring rådhuspladsen ) jeg kunne knap trække vejret …Okay det var midt i myldretrafikken, så klart der blev spredt ekstra meget smog - Men det var styg :-). Men det er nok lettere at slå os rygere oveni i hovedet, end at få begrænset biltrafikken i byerne ?

[QUOTE=Helene;572094]Jeg har ved adskillige obduktioner set med egne øjne, at ikke-rygende byboers lunger er langt mere medtaget end en almen landmand rygers lunger. Det har ofte overrasket mig. Men at bo i storbyen som fx København centrum er langt mere skadeligt for lungerne end smøger.
Så jeg har ret ofte spekuleret på, hvorfor rygerne bliver så udskældt, når bil os og smog er langt værre for helbredet. Jeg har endda skrevet kronikker om det, og henvendt mig til div politikere og ville ønske vi kunne få bilerne ud af byen (for sundhedens skyld). Men det er som at rende panden mod en mur. Og ikke helt overraskende, for næsten alle politikere køre i bil gennem byen når de skal ind på borgen.[/QUOTE]

Ja… det er faktisk mere usundt at tage en løbetur omkring søerne, end at lade være… :stuck_out_tongue:
Men en god grund til at rygerne er så udskældte i det offentlige - hvis man ser bort fra det sundhedsskadelige aspekt - er at det stinker! Jeg kan personligt ikke fordrage at sidde/stå ved siden af rygere, eller cykle bag dem hvis vinden bærer røgen mod mig… Jovist er vi da udenfor, men det gør ikke den gene mindre…
Eller folk der lige skal have det sidste hvæs inden de går indenfor i bussen, toget, butikken el. andet… Puha… :S

Jeg gør også sådan…altså, at jeg går væk fra andre hvis jeg ikke ved om de ryger eller ikke ryger.

På offentlige steder er jeg meget påpasselig med ikke at genere nogen, også selvom det er udendørs.

Husker engang jeg sad og gav flaske til en af ungerne på en bænk, og så kom der en og satte sig og tændte en smøg. GAAAAL jeg blev negativ. Og røgen gik lige præcis vores vej. Sådan noget synes jeg er respektløst og flabet. Så rygende bliver jeg aldrig selv, at jeg ikke lige kan sondere terrænet inden jeg stikker smøgen i gabet…

Det værste er folk som står lige uden for døren eks når man skal handle også kan man bare ikke undgå stanken har flere gange sagt til manden fatter ikke de skal stå lige der , for så kan man ikke undgå lugten

[QUOTE=hmm;572107]Det værste er folk som står lige uden for døren eks når man skal handle også kan man bare ikke undgå stanken har flere gange sagt til manden fatter ikke de skal stå lige der , for så kan man ikke undgå lugten[/QUOTE]Nej den har også undret mig. Der står ofte en del og ryger lige foran Amagercentret, og lige foran døren der drejer rundt og engang i mellem kan man faktisk lugte røgen helt inde i centret ved Irma. Så er man jo lige vidt. Jeg ryger altid min smøg på parkeringspladsen, den stinker så meget i forvejen af bilos, at smøglugt nærmest kommer som et frisk vindpust, hihihi…

Ved ikke om nogen ´har været i parkeringskældeneren på Hvidovre hospital?? Føj hvor der stinker!!!

Jeg ryger ikke, har aldrig gjort det og vores hjem er aldeles røgfrit.

Vil folk ryge når de er på besøg, må de gå ud på terrassen som er overdækket.
Men de stinker jo stadig frygteligt når de kommer ind…

Faktisk har vi tænkt på om vi vil sælge killinger til rygerhjem.

Og det der med at rygerne skal stå lige uden for døren ved restauranter, katteudstillinger mm er bare BWADR!
Så skal man gennem den stank og det kommer ind gennem døren hver gang den åbnes.

Jeg er glad tidligere ryger… Stoppede for lige knap et år siden og savner det bestemt ikke!

Jeg blev trods min egen skepsis hypnotiseret - noget jeg virkelig har været glad for… Har ikke på noget tidspunkt haft andet og mere end lige nogle korte “stik” af trang til røg siden…
For mig handlede det om at jeg skulle ud at rejse… sammen med en ikke-ryger, som jeg gerne ville tage hensyn til og i et af de lande i verden med den skrappeste rygepolitikker. Så jeg var topmotiveret for at holde op. Jeg er stadig ret imponeret af, hvor hamrende LET det har været! Og hvor utroligt godt og hurtigt hypnosen hjalp… Kan huske at jeg var kørt til hypnotisøren i vores bil, som man altså røg i - efter hypnosen kom jeg ned til en bil, der rent ud sagt STANK som bare pokker adr Kørte hele vejen hjem med alle vinduer åbne for at kunne holde det ud. :smiley:
Jeg var storryger - et sted mellem 40 og 60 dagligt, hjemmerullede…
Min hypnose blev tilrettelagt sådan at jeg netop ikke er fanatisk med røg… Jan ryger nemlig og jeg ved at han ikke vil acceptere at blive sat udenfor døren i sit eget hjem. Hvilket jeg faktisk synes er helt OK - det er jo ikke fordi jeg ikke kan tåle røgen, at jeg er stoppet…
Det rager mig derfor en høstblomst at nogen ryger i min nærhed! Jeg bryder mig dog ikke om at få røg direkte i hovedet, men det gjorde jeg heller ikke mens jeg røg :wink:
Dog har jeg fået indført at der ikek ryges i vores nye bil - simpelthen fordi det er mig, der bruger bilen mest og jeg synes den stinker forfærdeligt, når der ryges…
Af samme årsag kunne jeg rigtig godt tænke mig at Jan stoppede… det ville altså være dejligt med et hjem, der ikke stank af røg :slight_smile:

Jeg ryger ikke og kommer heller aldrig til det. Der er også totalt rygeforbud i mit hjem. Da jeg var yngre, kunne jeg godt klare røgen fra rygerne, men jo ældre jeg er blevet, jo sværere har jeg ved at tåle det. De sidste 10 år har jeg døjet en del med bronkitis, og de sidste par år også astma og et par rigtig grimme lungebetændelser har der også været. Efter jeg er flyttet på landet, er mine lunger dog blevet meget bedre, men stadig kan jeg ikke ret godt tåle røg.

Ja trafikos er mindst lige så slem som røg, men jeg synes det er forkert at retfærdiggøre rygningen, bare fordi trafikos er lige så slemt. For min skyld måtte der gerne blive oprettet trafikfri zone i byerne, så alle måtte efterlade deres biler udenfor byen. Men det ville kræve meget mere offentlig transport end i dag. Jeg tror det er utopi, sådan som samfundet er i dag. Men det ville helt sikkert være noget sundere, hvis det kunne lade sig realisere.

Jeg startede med at ryge som 16-årig og røg ca 20 om dagen. Jeg stoppede et par gange i perioder på 4-8 måneder, men startede altid igen. Det var ren hygge for mig at ryge, og jeg kunne sagtens tage på weekend hos min mor eller endda være der en hel uge, uden at jeg manglede mine smøger eller fik rygetrang. Men når jeg var hjemme i min lejlighed så blev der røget. :dokdok:

Som 19 årig besluttede min daværende kæreste og jeg, at hjemmet skulle være røgfrit, og vi startede derfor med at ryge udenfor. Sidenhen begrænsede vi det til kun at ryge ved særlige lejligheder, -men ærligt, så var jeg drøndårlig til at overholde det, og røg ofte i smug. :ups:
Da min daværende kæreste og jeg så gik fra hinanden, startede jeg rygningen op igen for fuld udblæsning (startede faktisk mit singleliv med at sige til ham: “Såeh… nu kan du ikke sige noget hvis jeg begynder at ryge igen?” mens jeg hentede smøgerne frem fra mit hemmelige gemmested). :høhø:

Jeg røg (hæhæ) hurtigt op på 25-30 smøger dagligt da jeg flyttede i min egen lejlighed… og på daværende tidspunkt havde jeg både rotter, hamster, kanin og kat i min lille 25kvm lejlighed. Jeg prøvede at lufte ud, men havde ret dårlig samvittighed overfor dyrene. :frowning:

Da jeg mødte Kenny i efteråret 2008 gjorde han det klart, at hvis vores forhold skulle udvikle sig hen imod fælles bolig, måtte jeg lægge smøgerne på hylden. For han blev dårlig af lugten af røg og det gjaldt også røgpartiklerne der sidder i hår og tøj. Han lagde tryk på, at hvis vi skulle bo sammen hed det NUL smøger, for som han sagde: han ville hade at ligge og kramme om aftenen, med en hvis hår lugtede langt væk af røg.:S

Jeg prøvede at stoppe, men faldt i mange gange. Dog lykkedes det mig til sidst at finde mentaliteten frem til at lægge det væk for altid. Primo Juni 2011 er der derfor 2 år siden jeg sidst røg. Hurra! …og jeg kan den dag i dag uden problemer sidde blandt andre rygere, drikke alkohol og more mig, uden at jeg føler rygetrang. :juhu:

Jeg er glad for at min familie, mine dyr og mine gæster ikke længere skal trækkes med min uvane, og selvom jeg har taget en masse på så er jeg glad i sidste ende for at være røgfri.:smiley:

:pose::pose::pose:

Mit navn er Therese - og jeg er ryger…

Hjemme ryger jeg kun i køkkenet - det har nedsat mit forbrug ganske pænt :ok:

Før, hvor jeg måtte ryge alle steder - røg jeg væsentligt flere - bl.a. når jeg sad ved pc’en, ved en god film, når jeg taler i telefon osv…

Når jeg er hos andre, respekterer jeg 100 % deres holdning til røg :inlove:

Mit navn er Therese - og jeg er ryger…

Hjemme ryger jeg kun i køkkenet - det har nedsat mit forbrug ganske pænt :ok:

Før, hvor jeg måtte ryge alle steder - røg jeg væsentligt flere - bl.a. når jeg sad ved pc’en, ved en god film, når jeg taler i telefon osv…

Når jeg er hos andre, respekterer jeg 100 % deres holdning til røg :inlove:[/QUOTE]

RYGER DU; THERESE??? !!! :besvimer::besvimer::besvimer:

Det havde jeg aldrig gættet!! :lol:

[QUOTE=Sannela;572127]RYGER DU; THERESE??? !!! :besvimer::besvimer::besvimer:

Det havde jeg aldrig gættet!! :lol:[/QUOTE]

:venter::venter::venter:

stopper den personlige chikane fra din side - er du mæ’ ?!

:tonguenanananana:

stopper den personlige chikane fra din side - er du mæ’ ?!

:tonguenanananana:[/QUOTE]
Jaaaa…det lover jeg :toshy:

:snydt:

[QUOTE=Sannela;572137]Jaaaa…det lover jeg

:snydt:[/QUOTE]

:rækkermegatunge::rækkermegatunge::rækkermegatunge::rækkermegatunge:

[QUOTE=Helene;572094]Jeg har ved adskillige obduktioner set med egne øjne, at ikke-rygende byboers lunger er langt mere medtaget end en almen landmand rygers lunger. Det har ofte overrasket mig. Men at bo i storbyen som fx København centrum er langt mere skadeligt for lungerne end smøger.
Så jeg har ret ofte spekuleret på, hvorfor rygerne bliver så udskældt, når bil os og smog er langt værre for helbredet. Jeg har endda skrevet kronikker om det, og henvendt mig til div politikere og ville ønske vi kunne få bilerne ud af byen (for sundhedens skyld). Men det er som at rende panden mod en mur. Og ikke helt overraskende, for næsten alle politikere køre i bil gennem byen når de skal ind på borgen.[/QUOTE]

Sjovt dette altid er et argument rygerne trækker frem :wink:
Hvordan tror du lungerne ser ud, hvis de både har boet i byen og har røget/blevet udsat for passiv rygning :?
For fakta er vel, at det er de færreste mennesker, der bor på landet i dag.

Personligt er jeg langt mere generet af tobaksrøg end af bilos. Jeg synes simpelthen tobaksrøg stinker ganske forfærdeligt - og rygere stinker - også selvom det er et stykke tid siden de har røget. Jeg kan lugte på mine kolleger, hvis de har været ude for at ryge.
Jeg har aldrig kunne lugte på nogen om de er gået over Rådhuspladsen :slight_smile:

Jeg ryger små 10 cigaretter om dagen, og stornyder det :smiley:
Jeg har ingen planer om at stoppe, fordi for mig er det en livskvalitet, hvor grotesk det end må lyde i ikke-rygers ører.

Hos os ryger vi kun i vores udestue og udenfor, og det gælder også for vores gæster.

Når vi er på besøg hos andre, går vi udenfor og ryger.
Det er blevet så indgroet en vane for os, at det vil virke helt forkert at ryge indenfor.

Om folk vil være fanatiske ikke-rygere eller fanatiske rygere (om sådanne findes :høhø:) blander jeg mig ikke i.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;572141]Sjovt dette altid er et argument rygerne trækker frem :wink:
Hvordan tror du lungerne ser ud, hvis de både har boet i byen og har røget/blevet udsat for passiv rygning :?
For fakta er vel, at det er de færreste mennesker, der bor på landet i dag.

Personligt er jeg langt mere generet af tobaksrøg end af bilos. Jeg synes simpelthen tobaksrøg stinker ganske forfærdeligt - og rygere stinker - også selvom det er et stykke tid siden de har røget. Jeg kan lugte på mine kolleger, hvis de har været ude for at ryge.
Jeg har aldrig kunne lugte på nogen om de er gået over Rådhuspladsen :-)[/QUOTE]

Det er vel ikke noget rygere ‘trækker frem’ ?? …Jeg ser det som den skindbarelige sandhed :slight_smile:

Hvad er sandheden?
At bilos er farligere end cigaretter?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;572159]Hvad er sandheden?
At bilos er farligere end cigaretter?[/QUOTE]

At bilos indånding ligger på linje med rygning/passiv rygning når vi taler om lungeskader. Og mærkelig nok kan der sagtens samle sig flertal for at rygning skal indskrænkes/forbydes flere og flere steder - Men at få bilerne ud af byerne, det kan der sandelig ikke skaffes flertal for.