Rykker vandskål,hvorfor

Min kat på 6 år har fået en ny uvane og ved udemærket hvor hun har det fra bare ikke hvorfor. Til de nysgerrige er det Fjummer :tihi:

Startede for over 1 år siden da jeg fik min polske ilder hjem. Hun elsker at bade i vandskålen og rykker lidt med skålen mens hun graver med forben i skålen. Så fik hun hvalpe de kopierede denne adfærd men rykker lidt mere med skålen for det er sjovt.

Her for en uge siden begyndt min KAT så på denne adfærd. Hun vil IKKE have våde tæer men stiller sig på bagben, sætter forben på skålen og river den hen imod sig -what (ser btw pænt komisk ud :høhø:) Hun synes tydeligvis det er kongelig morsomt men jeg måtte ikke se hvad hun gjorde for hun stoppet med det samme jeg rejser mig for at se hvad hulen hun laver. Satte mig så på lur og så nøjagtig hvad hun gjorde :høhø:

Hvorfor hulen gør hun det. Ilderne giver god mening de gør det for at vaske sig og bliver drivvåde…men hun er tør efter denne adfærd rykker kun med skålen.
Er jo ikke en “se hvad jeg kan” når hun kun vil gøre det når hun tror vi ikke kikker :gruble:

Forslag der kan forklare denne sjove og lettere larmende adfærd :gruble:

Hehe, det ved jeg ikke. Men min huskat på dengang 5-6 år begyndte også for to år siden at efterabe coon’erne! Dvs. at hun også pludselig begyndte at side og skrabe på vandet med forpoterne -tihi

ingen forslag på hvorfor hun gør dette. nu efter jeg greb hende på fersk gerning gør hun det selv når jeg kikker :høhø:

Basil gør noget lignene hjemme ved os. Vi tror det er fordi han elsker vand i bevægelse så meget at han giver vandskålen et puf eller to…

Han er også sakken som har lært sig selv at skylle ud i toilettet, for derefter at kigge på vandet som skylder ud, næsten i trance…

[quote=Bamse;462913]Basil gør noget lignene hjemme ved os. Vi tror det er fordi han elsker vand i bevægelse så meget at han giver vandskålen et puf eller to…

Han er også sakken som har lært sig selv at skylle ud i toilettet, for derefter at kigge på vandet som skylder ud, næsten i trance…[/quote]

:D:D:D

Har du ikke filmet det? Så vi andre også kan nyde din dygtige kat…

En af mine favoritter på youtube er denne med Gizmo

[ame]Gizmo Flushes - YouTube

Min Charley elsker også at se toilettet skylle ud, men kan ikke selv hitte ud af how-2-do.
:slight_smile:

Jeg prøver lige at finde et frem, jeg ved at min kæreste har taget et billede af ham, men kan ikke huske om han fik det da han trykkede på knappen.
Vi er begyndt at lukke døren til toilettet så han ikke kan gøre det, men lader den stå åben i weekenden for at se om han gør det, og så få ham fanget i det.

Jeg tror at det handler om et urgammelt instinkt,hvor kattene med poterne renser vandoverfladen for div. urenheder…som dog sjældent findes indendøre…
Men forestil jer at en kat som lever vildt i naturen skal have en tår vand fra en vandpyt eller sø ell. lign. og der ligger lidt græs,blade eller andet på overfladen,så giver det pludselig mening at de lige pjasker lidt med poten inden de drikker :slight_smile:

Jeg har ikke en ide om hvorfor missen gør det. Men kan fortælle at Jack her hjemme gør det samme, det er grunden til kattenes vandskål nu er af en rimelig tung kvalitet og ikke til og vælte da der ellers altid lå vand over det hele fra hans legen med skål og vand.

MVH
Gitte